Nekromanti Vampire Knappast skräckrollspel

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det tycks mig som att kalla Vampire ett skräck spel är att ljuga då de flesta spelare jag har pratat med och rollspelet sjävl ( Ja jag har läst i Vampire spelet böcker även om jag inte äger eller tänker spela det ) verkar dra emot intrig spel.

Reglerna som diskutionen vissat är usla när det kommer till strid och action spelarna är vampyrer övermäktiga furstar från natten de enda de har att slåss emot och frukta är andra Vampyrer.
SÅ vad är då Vampire om inte ett skräck spel..

Själv tycker jag mig att det ska vara ett intrigrollspel eller någon form av politisk kampanj spel då intriger och intrigerande emot varandras hus verkar vara det som spelet går ut emot.

Vad tycker ni ?

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, en sak är säker...särskilt dominerande är inte skräckmomenten i Vampire. Visst, ett mycket mörkt spel är det utan tvekan, men skräckmomenten...tja, de består mest av diverse sadogrejer- plågsamma gangrelförsök, viccissitude-tortyr och annat sadistiskt krafs. Konflikten mot vampyrernas inneboende "beast" är inte särskilt skrämmande, direkt, och konfrontationer med urgamla morbida methuselas a'la Lazarus (klannovell: Giovanni) är inte heller särskilt lätta att göra läskiga, imho. Mest skrämmande är då snarare klan Tremeres attityd...hur faen orkar de vara så jävla dryga, jobbiga och tråkiga?

- Ymir, håller på Japheth, Lazarus, Saulot och Goratrix. Död åt usurperande fjantklaner.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag håller med.

WoD är definitivt inte skräck - därmed inte sagt att det inte är skrämmande ibland.
Tolka hur ni vill.

MVH - Frans "Lycan" Björkstam
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Inte särskilt skrämmande relativt sett

Huruvida Vampire är skräck är väl kanske egentligen en relativ fråga. Jämför man spelet med följande skrämmande faktum så bleknar skräckmomentet rätt rejält:

En person, som aldrig spelat eller ens tänker spela det, inleder en diskussion om vad det är för sorts spel...

HJÄLP!
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"Vad tycker ni ?"

Jag tycker att ditt inlägg verkar mest vara grundat på dåliga erfarenheter och en väldigt generell kassering av Vampire. Kanske du kan ta upp lite konkreta exempel på exakt vad det är som "dra[r Vampire] emot intrig spel" eller "eller någon form av politisk kampanj spel"? Annat än dina personliga erfarenheter, dvs.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Intriger ovanpå intriger...

" Kanske du kan ta upp lite konkreta exempel på exakt vad det är som "dra[r Vampire] emot intrig spel" eller "eller någon form av politisk kampanj spel"?"

Skitsimpelt. Klanerna och deras inbördes förhållanden.

Ha en kasse fraktioner som inte kommer överens och du får automagiskt en kasse rävspel och intriger dem emellan. Vampire bidrar med ett tiotal klaner i grundboken och slänger på en stor kasse till i modulerna, komplett med schismer och åsikter däremellan och på vilka punkter de inte kommer överens. Tjohopp! Där har du det politiska kampanjspelet.

- Krille, som är tämligen övertygad om att Vampire-spelare skulle älska Diplomacy eller Junta om de vågade ge brädspelen en chans.
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lite skräck är det väll...

Visst så är det ett intrigspel, det går ju inte att förneka med tanke på vad prinsarna håller på med.

MEN om man tänker på den vanliga folken VTM så kan jag tänka miig att det är mycket skräck. Jag skulle iaf bli skitskraj om jag visste att det fann vampyrer som traskade omkring i världen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Näe...

"MEN om man tänker på den vanliga folken VTM så kan jag tänka miig att det är mycket skräck. Jag skulle iaf bli skitskraj om jag visste att det fann vampyrer som traskade omkring i världen."

Problemet är att det inte är de vanliga folken man spelar. Dessutom gör halsgnagarna ett väldigt stort besvär av att förneka sin egen existens (Maskeraden, om du minns). Kort sagt, det är inte många som vet att vampyrer existerar, så de går lyckligt ovetande om att de borde vara livrädda.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Intriger ovanpå intriger...

>>- Krille, som är tämligen övertygad om att Vampire-spelare skulle älska Diplomacy eller Junta om de vågade ge brädspelen en chans.

Jag älskar Junta och Diplomacy...och Car Wars och Battletech...och Civilization och Settlers of Satan går väl an...fast mest gillar jag förstås Kill Doctor Lucky, Save Doctor Lucky, Devil Bunny Needs A Ham, Gimme the Brain, Lord of the Fries och The Great Brain Robbery...och så gillar jag Vampire _också_ (och Mage! och Changeling! och KotE!) Oj oj oj, hur ska detta gå...

mvh
Örnie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Poäng till dig !

Ok, visst du har en jättepoäng där !!
Jag ger mig...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Jag skyr förvissom vampire som pesten, MEN allt blir ju vad man gör det till! till och med DoD kan ju bli ett skräckspel om man bara vill.

WoD spelens största svaghet (enl mig) är att spelarna verkar veta lika mycket som SL. Svårt att ändra om saker för att få in skräckmoment osv. Men med lite bearbetning... förlåt, med REJÄL bearbetning så går det nog att göra Vampre till ett skräckspel också. Jag personligen orkar inte göra detta då det redan finns färdiga skräckspel som är bättre, men möjligheten finns.

för övrigt Personligen tycker jag att WoD är som bäst om man kör ENBART med de sju Carmarilla klanerna, inga ulvar (som spelarna vet om iaf) inga sabbath osv.

Ehh... vart ville jag komma med det här? vet inte, har tappat bort mig i mitt eget resonemang. Är trött och hungrig. Gonatt (vänta nu, klocan är ju bara halv ett på förmiddagen)
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Intriger ovanpå intriger...

Jo, men nu frågade jag inte dig. ;)

Jag blev mest lite putt på hatten som bara underbyggde sina argument med personlig erfarenhet som ingen egentligen kan uttala sig om. Mitt inlägg var väl rätt omotiverat egentligen.

"Vampire bidrar med ett tiotal klaner i grundboken och slänger på en stor kasse till i modulerna"

Nej, Vampire slänger inte in några fler KLANER i modulerna... fler blodslinjer är däremot en annan sak. ;)

"- Krille, som är tämligen övertygad om att Vampire-spelare skulle älska Diplomacy eller Junta om de vågade ge brädspelen en chans."

Nu är du väl orättvis. Sedan jag och min spelgrupp hade tröttnat på allianser i Talisman införskaffade vi Settlers och senare Republic of Rome. De blev båda stora hits. Diplomacy och Civilization har också varit på tapeten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skyll sig själv

"Jo, men nu frågade jag inte dig. ;)"

Alltid samma sak - så fort man kläcker ur sig ett argument som är för svårt att säga emot så kommer "vem frågade dig?" som ett brev på posten... /images/icons/wink.gif

"Sedan jag och min spelgrupp hade tröttnat på allianser i Talisman införskaffade vi Settlers och senare Republic of Rome. De blev båda stora hits. Diplomacy och Civilization har också varit på tapeten."

Vilket skulle bevisas. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Näe...

Då kan man ju spela Hunter, fast där är man ju rätt mäktig också iofs. Men med mäktiga vampyrer kan det bli riktigt spännande, Fast nu var ju inte den här tråden om WOD-spel i allmänhet utan Vampire, ju...

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Prova då istället Hunter som verkligen är ett skräckrollspel. Förutsatt att SL är bra på att berätta och för en givande uppbyggnad av World of Darkness världen, som blir mer utmannande att spela som människor iställer för "övermäktiga furstar från natten".
Sedan så tycker jag att Vampire är ett bra rollspel om nivån på rollspelandet hålls på en vettig nivå!

Use the force!
Impressive, very impressive.
-Silverblade-
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vampire+Hunter= Action skräck spel

*ler* Genom att spelarna är Jägare och de jagar vampyrer de vet ungefär vilka förmågor vampyrer har de kan sina offer använder bakhåll och annat för att fånga och döda en annars övermäktig fiende.
Det lär kallas Actionspel inte skräck..

Fast man kan utan tvivel då och då ha riktiga skräck spel då jägaren blir jagad av bytet eller när flera av vampyrerna gangar upp sig emot jägaren.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Vampire+Hunter= Action skräck spel

"Genom att spelarna är Jägare och de jagar vampyrer"

Nu har jag inte läst Hunter, men är det inte så att Hunters är väldigt osäkra på vad de är, vad de egentligen ska göra och hur de ska göra det? Som jag har förstått är konflikten mellan olika Hunters ideologier gentemot det övernaturliga en stor del av spelet.

"de vet ungefär vilka förmågor vampyrer har de kan sina offer använder"

Varför skulle de göra det?

"Fast man kan utan tvivel då och då ha riktiga skräck spel då jägaren blir jagad av bytet"

Återigen, jag har inte läst Hunter, men jag har läst ett gammalt supplement till Vampire kallat "Hunters Hunted", där just fenomenet med "jägaren som blir den jagade" tar upp en hel del plats. Jag skulle bli förvånad om det inte togs upp i Hunter.

"eller när flera av vampyrerna gangar upp sig emot jägaren"

Varför skulle de inte göra det i Hunter?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Näe...

Tja, det kansske kan vara kul att spela nån mäktig. Men jag tycker nog att det är roligare att bygga upp sin persom från grunden & bli mäktigare efterhand.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top