Nekromanti Vampire eller Call of Cthulhu?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du har helt rätt här Marco.. spelupplevelsen blir helt annorlunda. Sen tycker jag iofs att CoC D20 är det bästa "officiella" D20-spelet på marknaden, då de strippat det till en hanterlig massa...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kan klara sig med bara "world of darkness"-boken, om man nöjer sig med att spela människa i en skräckkampanj... men vill man vara vampyr eller nåt annat får man ju öppna plånboken...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Witchcraft

Ett gratisalternativ är Witchcraft från Eden Studios. Lämpligt för att köra modern ockultism och liknande. Dessutom har du då pengar över så att du kan köpa ett annat spel från Eden Studios, vilket använder samma system och med fördel kan användas tillsammans med Witchcrafts regler... till exempel All Flesh Must Be Eaten, för lite zombieaction.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Haha !
Snacka om att mn hajjade till nätr man så denan rubrik. Trotts at det har gott ett bra tag sedan den mytomspunna andra tråden om detta,s å sitter fortfarande minnena i... :gremgrin:

Men för att få svara på frågan då..
Jag kan faktiskt inte svara så bra på det, eftersom jag inte kan riktigt välja på Vampire elelr CoC.. Å ena sidan så har ju V:tR kommit & känns bådfde nytt & frächt, iaf det jag läst & testat.. CoC vette tusan om när det kom nått till seanst.
Dock så känns CoC på nått sätt en klar mer läbbighetsfaktor än vad Vampire har.
Du får helt enkelt slå en t20 & se vad du ska köpa. Slår du jänmt så köp CoC, ogämt för Vampire.. :gremwink:

/ Johan K, som för övrigt har börjat at bli lite sugen på att lajva..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Seconded!

Förutom att layouten är osammanhängande så är Witchcraft ett riktigt, riktigt trevligt spel. När jag är på cyniskt humör så brukar jag beskriva det som "Vampire som det borde ha gjorts".

Får jag välja mellan Vampire och Cthulhu så faller valet lätt på Cthulhu. Får jag välja mellan Witchcraft och Cthulhu så är valet inte alls lika självklart.

Witchcraft bör dessutom kunna hittas billigt i restlådor i spelbutiker också. Det brukar åtminstone drälla av billiga moduler där.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Re:V:tR [OT]

Ofta verkar Vampire urarta till att bli nån slags superhjältespel... Ungefär som marvels universum: Superhjältar med inre demoner och problem... Kan vara kul att spela, men SKRÄCK är det ju inte.
Också sant. Men jag ser detta som ett generellt problem med alla spel där det finns övernaturliga förmågor (dvs. de flesta fantasyspel t.ex.) faktiskt och alltså inte något som är specifikt för Vampire (eller andra spel i WoD kosmologin). Eller är jag ensam om den uppfattningen?

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Och om man vill spela ren skräck är kanske bara WoD boken bättre investering än Vampire? Lägger man ut lite mer och köper något WoD supplement som Ghost Stories eller Mysterious Places så får man ju lite uppslag till historier också.

C.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, det tror jag... Så skulle jag själv göra om jag skulle börja köpa WoD-böcker igen...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Men eftersom jag är av åsikten att WoD systemet är bättre (helt subjektivt) än D20-systemet så nedgraderar jag bara mitt statment till:
Systemmässigt är V:tR bättre än D20-systemet.


Intressant. Varför är WoD-systemet bättre än D20? Och vilket är för den delen bäst, WoD-systemet eller BRP?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det är två helt olika spel du pratar om. Visst rör sig väl båda i skräckgenren men skillnaderna är stora. Personligen så gillar jag dem båda.

Vampire
Visst är det gotiskt. Visst är det ångest. Visst är det natt och regnar. :gremwink: Men jag tycker ändå att Vampire är 90-talets viktigaste spel när det gällde hur rollspelen skulle utveckla sig därefter. Vampire blir mycket karaktärsspelande och intrigerande. I den senaste versionen har de minskat alla fysiska stridsdiscipliner så det blir inte lika mycket "mörka superhjältar" över alltihopa. Vampire skall med fördel spelas på långt tid, många spelmöten och där karaktärerna verkligen får en chans att utvecklas. Vampire Dark Ages är också ett hett tips.

Call of Cthulhu
Ett helt annat spel än vampire. Här handlar egenteligen inte om karaktärsspel eller karaktärsutveckling (man vet ju att man kommer bli galen och dö) utan istället handlar det om att lösa mysterier och stöta på underliga fasor och skumma böcker. Till CoC har du mycket till hjälp om du köper en av deras färdiga kampanjer vilka ofta håller mycket hög klass. Det är också ett spel som man lätt kan slänga in för ett snabbt äventyr där spelmötet blir till en äkta Lovecraft novell. DVS =

Något händer.
Spelarna förstår inte vad.
Spelarna börjar nysta i mysteriet.
Spelarna hittar underlig bok.
Spelarna hittar gammal kultplats.
Spelarna möter överjordisk fasa och dör eller blir galna.

Som sagt - beror lite på vilken typ av spel du vill ha. Som spelledare måste du dock lägga ned betydligt mer tid och energi om du skall Spelleda Vampire.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad jag skrattade så jag hickade när jag tittade i det spelet första gången och upptäckte att det fanns en feat som hette "Drive by shooting". Fast i övrigt så är D20 varianten rätt så bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Här handlar egenteligen inte om karaktärsspel eller karaktärsutveckling (man vet ju att man kommer bli galen och dö)
Är det inte karaktärsutveckling att bli galen?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Är det inte karaktärsutveckling att bli galen?
Karaktärsutveckling, skulle jag säga, är väl främst om en spelare väljer en ny/alternativ väg för sin rollperson att gå rent personlighetsmässigt eller "yrkesmässigt". Men iom. SAN-reglerna så är det tvingande att rollpersonen blir galen och därför inte lika mycket av karaktärsutveckling i mina ögon. Men ändå en utmaning om man nu skall spela ut det.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Re:System [OT]

Intressant. Varför är WoD-systemet bättre än D20? Och vilket är för den delen bäst, WoD-systemet eller BRP?
Nu är vi lite OT. Och jag vill påpeka att jag inte säger att WoD systemet är bättre än D20 eller BRP systemet. Det är bara min preferens.

Det nya WoD är bra då det är flexibelt i vad man kan göra med kombinationer av färdigheter och grundegenskaper som inte inkorporeras lika bra i någon BRP (där grundchanser ofta är helt frikopplade från grundegenskaper) eller D20 (där grundegenskaperna i början har för mycket inverkan på hur bra man är i en färdighet men sen har väldigt lite inverkan).

D20-systemet (som det är designat med feats och liknande) inbjuder väldigt mycket till min/maxning och du behöver "designa" din RP för framtida prestige klasser för att överhuvudtaget ha en chans att nå dem och låta din RP utvecklas åt det håller. I WoD är du inte låst på samma sätt utan har mer valfrihet. Iom. Merits i WoD så får jag väl erkänna att dessa kan liknas delvis vid feats och vara föremål för min/maxande också.

Gammal vana spelar så klart in. Har spelat WoD sen 1995 (eller liknande) men bara D&D sen 2 år tillbaka eller nåt. Så jag känner mig mer hemma i WoD (både gamla och nya) än i D&D.

Blev lite längre än jag tänkt mig :gremsmile: Och ändå inte uttömande.

För mig är WoD bättre än BRP. WoD är modernare, "smartare" än BRP som blir lite underligt om man t.ex. som i Elric kan börja med värden över 100%. Mycket sätts ur spel i BRP när värden närmar sig, eller överstiger, 100%.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Ja, har man inget intresse av att spela en övernaturlig varelse så kan man ju bara nyttja regelmotorn i WoD för rena skräckhistorier.

/A
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Intressant. Varför är WoD-systemet bättre än D20? Och vilket är för den delen bäst, WoD-systemet eller BRP?
Jag skulle säga att både WoD- och BRP-systemen funkar bra till sina respektive spel men skulle funka urdåligt om de bytte plats. Vampire handlar om om varelser med förmågor långt utöver vanliga dödligas. Detta simuleras mycket bra med WoDs system. CoC däremot handlar tvärtom om just vanliga dödliga, vars bräcklighet gör dem klart underlägsna de fasor de kan tänkas springa på. Detta illustreras ypperligt genom BRP-systemets okänsliga brutalitet.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ja, har man inget intresse av att spela en övernaturlig varelse så kan man ju bara nyttja regelmotorn i WoD för rena skräckhistorier.
Hur funkar WoD-reglerna om man ska spela vanliga människor? Känns inte spelet då lite stympat i och med att man inte kan använda hela systemet?

/Anders
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vampire är givetvis mycket bättre av CoC, eftersom det är ett spelbart rollspel, straight from the book :gremwink:

För övrigt; väldigt tråkigt ämnesval Mogge, bättre kan du!

- L
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Vampire är givetvis mycket bättre av CoC, eftersom det är ett spelbart rollspel, straight from the book
Vad menas? CoCs grundregler innehåller ju allt man kan tänkas behöva för att kunna spela omedelbums. Det följer ju t.o.m. med så många som sex-sju stycken färdiga äventyr. Visst, man kan säga att supplementen innehåller ytterligare matnyttig info som inte finns i grundreglerna men att säga att spelet pga det inte är komplett är rent humbug! Det är ju bara att vrida om nyckeln och köra för 17!

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Visst, man kan säga att supplementen innehåller ytterligare matnyttig info som inte finns i grundreglerna men att säga att spelet pga det inte är komplett är rent humbug!
CoC kvalificerade kanske som ett komplett rollspel på åttiotalet och för en nybörjare; men Morgoth är en erfaren rollspelare och tiderna har förändrats. Jag tycker då inte att lite olika monster med varsina statblock räcker för att en modern rollspelare ska kunna spela "skräckrollspel".

Frågan är mycket enkel:

Antingen lägger man pengar på ett system man redan har eller med mycket få modifikationer kan skapa själv, på text man inte får ut något av och på statblock som inte medför något (=CoC) eller så köper man ett rollspel med nya idéer som faktiskt tillför något till ens rollspelande. (=Vampire)

Jag vill inte ens rekommendera CoC-boken till de som vill spela CoC. Köp bara supplementen och äventyren, istället. Ingen erfaren rollspelare i modern tid har något som helst att hämta i CoC-boken.
 
Top