Nekromanti Vampire eller Call of Cthulhu?

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Nu var det ett tag sedan jag skrev på forumet - eller öht spelade rollspel - men jag har på senaste tiden haft ett sug att börja igen. Så jag funderade på att köpa ett nytt spel. Valet står mellan Vampire och Call of Cthulhu. Vilket tycker ni är det bästa? Jag är väldigt sugen på båda men vill bara köpa ett och kan inte bestämma mig.

Vad tycker ni?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ämnet har stötts och blötts MILJARDERS gånger under forumets historia och i alla fall jag orkar inte köra ett varv till :gremwink:. En enkel sökning torde ge en uppsjö för/emot-inlägg. Men jag kan säga så mycket att mitt svar utan tvekan blir CoC. Varför? Tja, en bibliotekarie med dynamit och avsågad hagelbrakare i portföljen är bra mycket coolare än Robert Smith.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ska man köpa en bok så ska man inte köpa CoC. Om du hittar gamla boken så har du visserligen ett gediget rollspel, men det är ändå bara BRP med en pålagd SAN-regel och sedan ingenting användbart mer.

Den genomgång av Cthulhu-mythoset som finns i boken är sporadisk och ytlig. Om du skulle jämföra vad som exempelvis står om Elder Things i regelboken och vad som står på wikipedia så skulle du säga "åh, kul med ett rollspel som skriver mindre användbara grejer än vad jag kunde hittat på egen hand via wikipedia".

Åtminstone för erfarna rollspelare är grundboken bara bogus. Vi kan ju hitta på våra egna värden på monster och grejer. Heck, vi kan till och med hitta på våra egna BRP-varianter, det är ingen big deal.

Det CoC har är bra expansioner och äventyr. Men skall man vara ekonomisk så är det inte rätt väg att gå.

Då föredrar jag Vampire.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
"Då föredrar jag Vampire."

Å andra sidan, om man diskuterar den nu utgivna versionen går det ju inte att på ett vettigt vis spela Vampire om man just köper en bok. Men om Morgoth hittar V:tM kan han givetvis köpa det. Själv tror jag att jag blir mer inspirerad av V:tM, men att CoC är ett lättare spel att arbeta med och anpassa till de idéer man har. V:tR och nya World of Darkness har hittills inte gjort mig vidare inspirerad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag är kluven, jag kan argumentera för båda spelen. Jag vet inte om Risings argument håller om du köper senaste versionen av Vampire dock, jag har för mig att den består av en regelbok och att man behöver "vampyrsetting"-boken också. Om du jagar ner gamla utgåvan Vampire: the Masquerade så klarar du dig med en bok dock.

CoC, en bok räcker för mig, det är mycket info i den där boken.

_Fördelen_ med CoC är att det inte är så många som faktiskt spelar det, iaf inte jfrt med Vampire. Drar man igång något Vampire-spel så kan man ge sig den på att en av spelarna har en hyllmeter eller två hemma och sitter och stör sig på att man inte är canon. :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det CoC har är bra expansioner och äventyr. Men skall man vara ekonomisk så är det inte rätt väg att gå.
Fast både biblioteket och internet har Lovecrafts berättelser. Dett finns till och med några som ljudbok med Ernst-Hugo!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Det beror helt på vad du vill ha för spel.

CoC fokuserar på människor som konfronterar det okända (Cuthulu Mythos) med allt vad det innebär. Själv har jag bara en gammal version som jag iofs hade väldigt roligt när jag spelledade.

I V:tR (att föredra) eller V:tM är du monstret som jagas i CoC (lite enkelt förklarat) och skräckmomentet är annorlunda då Vampire är mer (enligt spelet självt) fokuserat på personlig horror. Dvs. att du som vampyr är dömd att för evigt vandra i mörker och livnära dig på människors blod och aldrig igen ha riktiga mänskliga känslor. Till råga på allt är en "best" fångad i dig som lockar dig till att göra omänskliga saker.

Systemmässigt är V:tR överlägset CoC enligt mig. Fast gillar man mer "klassisk" skräck är nog CoC att föredra oavsett systemet.

C.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag skulle tom gå så långt att säga att VtM inte är skräck, en inte helt ovanlig åsikt. Det går att spela skräck, men spelets fokus ligger snarare i intrigerande och politiskt spel, vilket kan vara fantastiskt roligt.

I gruppen brukar vi förlägga VtM i historisk tid, medeltid, 1700-tal, victorianska eran, allt blir mer spännande när man får tassa runt på nätterna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Systemmässigt är V:tR överlägset CoC enligt mig.
Värt att nämna är att för den som tycker att BRP suger ankfot så finns ju även CoC d20 att köpa.

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Värt att nämna är att för den som tycker att BRP suger ankfot så finns ju även CoC d20 att köpa.

Ja, fast det blir med ens ett helt annat spel, kan tilläggas.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Värt att nämna är att för den som tycker att BRP suger ankfot så finns ju även CoC d20 att köpa.

Ja, fast det blir med ens ett helt annat spel, kan tilläggas.
Är det så? Jag vet ingenting om CoC d20, jag har inte ens passerat den stående i en spelbutikshylla, men jag trodde att det var samma spel som vanligt men med ett annat spelsystem. Eller menar du att bytet till d20 påverkar spelupplevelsen till den milda grad att det på så vis blir ett nytt spel?

/Anders
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
A blast from the past!

Vad är det här, ett test om forumet har blivit mognare sen sist? :gremsmile:

Då måste jag säga att vampyrer är helt la lu lu le loo möh möh, så du får nog satsa på CoC.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Värt att nämna är att för den som tycker att BRP suger ankfot så finns ju även CoC d20 att köpa.
Det sätter saken i lite annat ljus. Men eftersom jag är av åsikten att WoD systemet är bättre (helt subjektivt) än D20-systemet så nedgraderar jag bara mitt statment till:
Systemmässigt är V:tR bättre än D20-systemet :gremlaugh:.

C.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Eller menar du att bytet till d20 påverkar spelupplevelsen till den milda grad att det på så vis blir ett nytt spel?

Ja. Levelsystemet gynnar saker som jag anser vara rätt icke-CoC:iga. Och gynnar ungefär inget av det jag anser vara CoC:igt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Re:V:tR [OT]

Jag skulle tom gå så långt att säga att VtM inte är skräck, en inte helt ovanlig åsikt. Det går att spela skräck, men spelets fokus ligger snarare i intrigerande och politiskt spel, vilket kan vara fantastiskt roligt.
Det är sant. Men spelmakarna rubricerar spelet som "A game of personal horror". Det är tanken bakom spelet, om jag förstått det hela rätt. Sen håller jag med Wilper om att spelet lånar sig bättre till politisk och intrigerande än personlig skräck.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Re: A blast from the past!

Då måste jag säga att vampyrer är helt la lu lu le loo möh möh, så du får nog satsa på CoC.
Vem kan säga emot sådana cementerade argument :gremsmile:

C.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är ju helt en smaksak, men jag har alltid gillat CoC bättre än Vampire... Coolare kampanj, bra äventyr, ingen larvig goth, man slipper "new age vampyrer a la Anne Rice"... passar mig helt enkelt...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re:V:tR [OT]

Ofta verkar Vampire urarta till att bli nån slags superhjältespel... Ungefär som marvels universum: Superhjältar med inre demoner och problem... Kan vara kul att spela, men SKRÄCK är det ju inte.
 
Top