Nekromanti Valkyria: Västmark 1940

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det inte inre splittring även på Lyonia?"

Inte mer än vad det finns inre splittring i Storbritannien.

"Har alla stater slutit upp för de allierade, eller har de där wiederfanarna gått och blivit fascister?"

Gammal historia. Wiederfan och Västmark fick en gemensam regent efter inbördeskriget i Västmark 1193-1199. När sedan Toulanien kom i konflikt med det nya större Västmark 1254 så inleddes vad som kom att kallas Unionskriget, då Toulanien helt enkelt erövrades och dess regent störtades, och Avranien svor trohet till den västmarkiska kronan. Hela ön konsolliderades då påven till slut lämnade över det världsliga styret av Estanien till Västmark.

Formellt sett var de fem kungarikena fem separata kungariken fram till 1588 (fast i union och med gemensam regent), men därefter omformades rikena till konungariket Västmark (så kallat eftersom Västmark var det enda som hade ett kungahus kvar), bestående av de fem furstendömena Västmark, Wiederfan, Toulanien, Avranien och Estanien.

"Varför slänga ut magin när det dels, som troberg säger, finns användningsområden i spionage och liknande och dels där vissa skumma tyska sällskap fortsätter praktisera alkemi och liknande."

Det är användningsområdena som jag inte gillar - det blir för mycket Godlike över det. Däremot skulle ritualmagi kunna vara kvar. Det är en rätt cool idé, faktiskt (credz till troberg för den). Möjligen någon form av spiritism också - en brittisk kvinna fälldes faktiskt för häxerilagen i England under kriget efter att medelst spiritism ha frammanat andarna från avlidna brittiska sjömän och därigenom avslöjat statshemligheter. Men den "personliga magin" får nog försvinna. (Jo faktiskt: hon hette Helen Duncan och fälldes 1944. På riktigt.)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nazistiska ockultister

Tja, vi vet ju att ockultism/vidskeplighet och astrologi var stora grejer i dom innersta nazistiska kretsarna. Det kan man ju spela en hel del på när man gör tyskarna.
Det måste varit den enda tuffa saken med Return to Castle Wolfenstein.

*axlar en tysk brytning*

"Die S.S. Paranormal Divisionen" :gremwink:

/Naug
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Däremot skulle ritualmagi kunna vara kvar. Det är en rätt cool idé, faktiskt (credz till troberg för den).
Även om det är i linje med mitt tänkande och även om jag gärna tar åt mig äran för det så tror jag inte att det var jag som drog upp det i det här fallet.

Som jag ser det så bör magin vara långsam och lömsk, samt agera på en strategisk skala snarare än på en taktisk, alternativt vara av trivial teknikersättande natur.

Alltså:

Inga fireballs och liknande magiska handgranater.

Däremot:

Ritualer för att ana var en fiendeflotta håller hus.
Ritualer för att skapa ett skyddande molntäcke för bombplanen.
Magisk radio (svårare att avlyssna).
Magiskt kamouflage.
Magisk radar.

Självklart måste nassarna ha tillgång till lite kraftigare, ond magi som kräver människooffer och sånt. Behovet av offer blir då i den världen Hitlers verkliga motiv till förintelsen...

En sak som du bara måste ha med är V1-robotar. Pulsjetmotorer är bara så totalt överball att de är obligatoriska. När du ändå håller på att ändra historien kring jetplan så varför inte skippa turbinjetmotorerna helt och hållet? Kör helt och hållet pulsjet! Deras mycket enklare konstruktion (i princip ett tomt rör som är lite grövre i ena änden) känns också mer rätt i en lite mer fantasyaktig värld. Vissa modeller kan till och med växla läge och gå som ramjets i hög fart!

Jag har videosekvenser på pulsjetmotorer i drift där du kan höra deras läckert Blixt Gordon-aktiga ljud (fast MYCKET högre) och se hur läckert rödglödgade de går som jag kan maila dig om du behöver övertygas! Mer pulsjet åt folket! Pulsjet är framtiden!

Jag har själv halvfartsplaner att komplettera en bil med 2-4 små pulsjetmotorer. Jag räknar med att kunna få 150-250 kg dragkraft, lite mer i hög fart, med väl över 150 dB ljudnivå och en bränsleförbrukning på 5-15 liter (kanske mer!) per minut. Kommer att revolutionera bilindustrin! Perfekt för att ge det där lilla extra övertaget vid rödlysesdragracing! Snudd på sexuellt upphetsande!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Som jag ser det så bör magin vara långsam och lömsk, samt agera på en strategisk skala snarare än på en taktisk, alternativt vara av trivial teknikersättande natur."

Nej, inte teknikersättande. Möjligen teknikförstärkande, och i så fall endast på strategisk nivå. Typ offra slaviska oskulder till Oden för att på så sätt få kraft och gjuta mod i de tyska trupperna.

"Ritualer för att ana var en fiendeflotta håller hus. Ritualer för att skapa ett skyddande molntäcke för bombplanen."

Jotack, eller fixa vädret så att invasionsflottan kan landstiga, eller motsvarande. Plus motsvarande motmedel (sabba vädret för fienden invasionsflotta). Plus tillhörande magispaning ("Hmmm... magiker fixar vädret vid Calais. Måhända tänker de allierade schweinhunden landstiga där?") och så vidare.

"Magisk radio (svårare att avlyssna).
Magiskt kamouflage.
Magisk radar."


Njä. För snabbt, för taktiskt och för snabbt. Dessutom, om kommunikation sker med magi istället för vanlig radio, vad ska man då med krypto till, hur ska man kunna knäcka Enigma, och vad ska man då göra med den söta lottakåristen som tycker att de där radiomeddelandena som de fångar upp bara är "beep-beep-bloody-beep" och vill veta om de betyder något?

"Deras mycket enklare konstruktion (i princip ett tomt rör som är lite grövre i ena änden) känns också mer rätt i en lite mer fantasyaktig värld."

Men nu är det ju inte en "lite mer fantasyaktig värld". Det är Europa under kriget plus Västmark, ingenting annat.

Men V1 ska med. Frågan är bara hur tidigt, och om Hitler ska nöja sig med Arado Ar-234C som jetbombare, och låta Me-262 förbli jetjaktplan och komma i tjänst 1942 istället.

"Jag har videosekvenser på pulsjetmotorer i drift där du kan höra deras läckert Blixt Gordon-aktiga ljud (fast MYCKET högre) och se hur läckert rödglödgade de går som jag kan maila dig om du behöver övertygas!"

Jag har sett dem. Jag föredrar fortfarande tjutet från turbojet-motorer.

"Jag har själv halvfartsplaner att komplettera en bil med 2-4 små pulsjetmotorer."

Alla har vi våra knasiga drömmar. Själv vill jag hitta en bra ritning på en Me-262 för radiostyrning.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, gör det.

Maila till mig också. Du snackar alltid om dom, jag vill veta vad som är så speciellt med dom.

Åh, och här är artikeln jag tänkte skicka dig, orkar inte PM:a nu.. Så det får väl bli lite politik på forumet. :gremwink:
Artikel
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Jotack, eller fixa vädret så att invasionsflottan kan landstiga, eller motsvarande. Plus motsvarande motmedel (sabba vädret för fienden invasionsflotta). Plus tillhörande magispaning ("Hmmm... magiker fixar vädret vid Calais. Måhända tänker de allierade schweinhunden landstiga där?") och så vidare.
Helt plötsligt blir magiker och kultplatser strategiskt viktiga mål som man sätter in bombare, kommandotrupper och spioner för att förstöra.

Inte helt olikt spelet kring atombombsprojekten och deras forskare!

Njä. För snabbt, för taktiskt och för snabbt. Dessutom, om kommunikation sker med magi istället för vanlig radio, vad ska man då med krypto till, hur ska man kunna knäcka Enigma, och vad ska man då göra med den söta lottakåristen som tycker att de där radiomeddelandena som de fångar upp bara är "beep-beep-bloody-beep" och vill veta om de betyder något?
Svårare att avlyssna, inte omöjligt. Dessutom kanske den bara är möjlig vid fullmåne eller något liknande (jag har byggt en radiosändare som hade ungefär likadana begränsningar, plus den imponerande räckvidden 50m. Kanske lika bra med tanke på att den gick påFM-bandet...).

Men nu är det ju inte en "lite mer fantasyaktig värld". Det är Europa under kriget plus Västmark, ingenting annat.
Det är väl lite mer fantasyaktigt än vår historia?

Jag har sett dem. Jag föredrar fortfarande tjutet från turbojet-motorer.
Är du helt sjuk i huvudet?!?!?! Du kan omöjligt hitta något som låter mer brutalt illa än en pulsjet, med dess basfrekvens blandad med en överton som inte alls harmonierar med bastonen. Obeskrivligt.

Äter du små barn också?

Alla har vi våra knasiga drömmar. Själv vill jag hitta en bra ritning på en Me-262 för radiostyrning
Annars kan man kombinera. Jag såg en kille som med en pulsjet som i hög hastighet bytte arbetscykel till ramjet hade planer på att göra det första modellflygplanet som spräcker ljudvallen. Fråga mig inte hur fan han tänkt radiostyra det...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Ja, gör det. [OT]

Maila till mig också. Du snackar alltid om dom, jag vill veta vad som är så speciellt med dom.
Det här är egentligen OT och borde tas privat, men eftersom jag vill att fler ska se ljuset och inse att pulsjetmotorer är vägen till sann lycka, varefter de kan hjälpa mig att sätta press på Krille att lägga in dem i det här projektet så är det kanske på omvägar lite on topic ändå.

Här finns en zip (cirka 20 MB) som innehåller fyra videosnuttar med pulsjets. Den största av dem innehåller också några andra balla maskiner. Om den skulle krångla så kan ni prova här i stället.

Om någon är intresserad av mer teoretiska länkar med bra bakgrundsinfo så skicka ett PM.

Hjälp mig att övertyga Krille, den otäcka hädaren!
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Men... men...

...skulle inte det göra hela krigets slut ganska uppenbart? :gremsmile:

Jag menar, då vet man ju att tyskarna förlorar... IGEN!
Gillar dock idén...

/Mask, som bara väntar på att Krille ska börja signera sina spel med ett rävtassavtryck :gremwink:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Ah, yes.

"Förmodligen kan man vara lite respektlös med själva Västmarks-dockskåpet också, va? Så många år har ju ändå förflutit sedan sist att man säkert kan köra lite på känsla och tumma på ålfisket."

Hehe... Tja, nu är ju västmark ganska inblandad med kontinenten, uppenbarligen, så...

Skulle faktiskt vara lite kul att spela i ett "Västmark gone bad", antingen genom att landet typ börjat falla på sin egen tyngd, eller kanske blivit ockuperat....

Man får inte glömma att svart pedagogik inte bara fanns i tyskland under de första bitarna av det nyligen gånga seklet, det var bara att det råkade bli lite mer tydligt i tyskland iom hilter...

Men då är det kanske inte så mycket matiné kvar. Då har vi hamnat i en melankolisk dokumentärfilm, eller nåt sånt istället. Titanic, fast med nazister och ingen båt :gremcrazy:

/Mask - är mcyket trött och kommer med dåliga liknelser, men lyckades klämma in lite Anna Freud... :gremtongue:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Däremot skulle ritualmagi kunna vara kvar.
Notera att en hel del folktro-magi har ganska abstrakta mål som att stjäla/överföra lycka, etc, eller ännu hellre att skydda sig från dylikt. Om det sitter ett gäng brittiska häxor och trollar vid Stonehenge och ett gäng runmagiker från Armanenordern vid Externsteine och ooglar, och de i stort sett tar ut varandra rent ockult, krävs det naturligtvis att man skickar några gubbs att slå ut lede fis trollkarlar. Som Örnnästet, ungefär. Det innebär bara en bakgrunds-skildrings-skillnad.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Notera att en hel del folktro-magi har ganska abstrakta mål som att stjäla/överföra lycka, etc, eller ännu hellre att skydda sig från dylikt."

Exakt. Specifika effekter är lite för specifika.

Kruxet är att sådana "folktroliga" ospecifika effekter är rätt ospelbara för rollpersoner i rollspel. Så det får helt enkelt bli bakgrundsjox, som du säger.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nåja, vissa mer ospecifika ritualer kan väl vara intressanta. (Har man dramapoäng eller motsvarande - fast nu pratade vi visst om Västmark - kan man ju få ladda med extra dylika om man kan oogla.)

Fast som bakgrundsklur är det mer intressant.
'Hunnerna har återfunnit Nicholas Flamels anteckningar och försöker återupprätta Reichsmarken genom att skapa De Vises Sten. Ni måste hinna först och befria den danske alkemisten Niels Bohr som tvingas hjälpa dem. Här är en karta över Uranienborg...'

'I yttersta nödfall, här är en uppsättning patroner avsedda för mål som inte kan skjutas ned annars. De passar tyvärr bara till pistoler...'
'Mål som inte kan VAD?!'
'Det är lika bra ni inte vet exakt, men rapporter säger att de kan ha tillgång till äldre finsk runmagi som gör en 'hård mot skott'. Jag föreslår att ni sparar dem till soldaterna som bevakar Sampo.'

'Mr Corso, det var meningen ni skulle fotografera sidorna i Ibbur, inte stjäla den.'

'Ert uppdrag blir att få ett foto av doktor Martin Bormann, eftersom våra warlocks inte har något att fokusera sina förbannelser på...'

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Valkyria: ockult principbeslut

  • Älvafolken har dragit. Det blev för mycket järn nånstans vid industrialismen. Djorfolk och halvfolk är dock kvar, ganska koncentrerade till vissa delar av världen (till exempel Västmark), men sällan i majoritet.
  • Med älvafolken försvann en hel del av den mer spektakulära magin från världen.
  • Kvar blev i princip en "grundläggande" magi, som uttrycker sig mer i de ospecificerade effekterna, samt lite former av spiritism.
  • Dock finns ingen magi som har någon fysiskt påvisbar effekt. All magi påverkar sannolikheter eller möjligen sinnet, men aldrig något fysiskt.
  • Magi verkar dessutom vara tämligen effektlöst på specifika mål eller uppgifter. Ju mer specifikt målet eller den önskade effekten är desto sämre funkar det.
  • Det finns ockulta sällskap som upplever att vad de sysslar med fungerar. Det finns också artefakter och codexar runt om i världen som är högt eftertraktade av dessa sällskap.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Valkyria: ockult principbeslut

Älvafolken har dragit. Det blev för mycket järn nånstans vid industrialismen. Djorfolk och halvfolk är dock kvar, ganska koncentrerade till vissa delar av världen (till exempel Västmark), men sällan i majoritet.

Men tänk om några stannade kvar då... snacka om att dom vore utsatta... vart skulle dom ta vägen då? Till Sibirien såklart, där de började jobba med att konkurera ut affärsmän genom att skapa trolldrycker och andra användbara tingestar. Detta gjorde nazisterna sura, då det konkurerade ut deras egna magikers futila försök att härma dåtidens trolldom... så över deras byar byggdes koncentrationsläger, mwahaha... and the rest is history. :gremlaugh:


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor=" #000000">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nåja, något sånt ska jag inte försöka pracka på dig. Men nog vore det väl kul om de slutligen, efter kriget, fick en egen stat i forna Palestina och började kriga med andra älvafolk som redan gjort det till sin boplats. Jag tänker inte vara tillräckligt polotiskt inkorrekt för att utvisa vilken av dom som är Kia Shide. Hursomhelst sväljer golfströmmen Lyonia på något sätt, Lyonarna utvandrar till Amerika och Storbrittanien -och plötsligt är vi där vi är idag! Det skulle verkligen trampa medeltids- och världskrigsfjollorna på tårna! :gremsmile:

/Mogge, [color:\\"red\\"]drömmer om körsbär[/color]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Valkyria: ockult principbeslut

Magi verkar dessutom vara tämligen effektlöst på specifika mål eller uppgifter. Ju mer specifikt målet eller den önskade effekten är desto sämre funkar det.
Mycket bra, och stämmer med att magi påverkar sannolikheter.
'Jag vill bli rik' går ju att uppnå på en hel mängd olika sätt.
'Jag vill vinna på Bingolotto' kräver ju att man får en vinstlott, vilket är mer osannolikt än att jag får mer rikedom sådär i största allmänhet.'

Att nån i tyska generalstaben bara skall ramla omkull och dö är ju mer sannolikt att just Hauptbahnhof Henckeltrocken skall göra det.

Osv.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tora tora dai kamikaze!

Jag vet att Stillahavsfronten egentligen är ganska ointressant för dig, men har du tänkt på den något?

Erik, undrar om det finns djurfolk och halvfolk i Japan
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Runmagi?

Kvar blev i princip en "grundläggande" magi, som uttrycker sig mer i de ospecificerade effekterna, samt lite former av spiritism.
Personligen tycker jag att runmagin ska få en comeback. Alla tyska förband med lite självrespekt hade en eller flera runor som symbol och de orsakade sina fiender större försluster än de själva led i nästan alla slag. Förtroende för sina befäl, bättre utrustning och utbildning kanske spelade in men runmagin borde definetivt spela in.
 
Top