Nekromanti Valkyria: Västmark 1940

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Tora tora dai kamikaze!

Jag vet att Stillahavsfronten egentligen är ganska ointressant för dig, men har du tänkt på den något?

Erik, undrar om det finns djurfolk och halvfolk i Japan
Ja, ja, ja!!! Pulsjetsdrivna kamikazetranor! Magnifika sjöslag med pulsjetsdrivna torpedbombare! Invasion av små söderhavsöar med hjälp av fallskärmstrupper som hoppar från pulsjetsdrivna flygplan! Hangarfartyg proppfulla med pulsjetsdrivna jaktplan!

Men jag antar att Krille envisas och sätter gamla tråkiga Otto-motorer på dem... :gremfrown:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tora tora dai kamikaze!

"Jag vet att Stillahavsfronten egentligen är ganska ointressant för dig, men har du tänkt på den något?"

Helt ointressant är den inte - jag har faktiskt funderat på en del västmarkiska kolonier därbortomkring, som gör att västmarkiska trupper mycket väl kan dras in i kriget därborta. Sen så har ju Västmark inte så mycket med Ryssland att göra, men "Valkyria: Östfronten" får väl ses som en "officiell" titel på en modul om, öh, östfronten. "Valkyria: Gudomlig vind" får helt enkelt bli den lika officiella titeln på en stillahavsmodul.

"undrar om det finns djurfolk och halvfolk i Japan "

Jajjemen! "Kitsune" (rävfolk, ofta i form av söta flickor med rävsvans under kimonon som är överdängare på illusioner och ofta hamnskiftare) är ju ett begrepp därborta.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Here we go again!

Det som jag tycker är sorgligt är att du anser det nödvändigt att påpeka vilken grupp människor du inte vill ha som spelare, istället för att bara konstruera spelet och sedan låta de som är intresserade ta del av det. Västmark 1940 lär ju ändå inte bli mycket mer än en angelägenhet endast för ett litet fåtal. Om någon andravärldskrigetfanatiker ändå råkar komma över en kopia så är oddsen väldigt små att han kommer att kontakta dig och ge dig en utskällning. Om han skulle göra detta då kan det vara berättigat att kolla honom idiot. Folk accepterar ju dagligen de mest usla fantasyspel så varför skulle de bli upprörda av den här idén?

Lägg din energi på att utveckla världen, miljön och konceptet och lägg dina personliga fördomar på hyllan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Here we go again!

"Om någon andravärldskrigetfanatiker ändå råkar komma över en kopia så är oddsen väldigt små att han kommer att kontakta dig och ge dig en utskällning."

Varför inte? Jag har råkat ut för just den grejen angående Västmark, och det har inte ens kommit ut än.

"Lägg din energi på att utveckla världen, miljön och konceptet och lägg dina personliga fördomar på hyllan."

Nä, jag tänker lägga ner min energi på att skälla på nötter som lyckas göra en offentlig affär och ett gräl av ett putslustigt uttalande om vad man inte ska förvänta sig i spelet och varför.

Det handlar inte om att jag inte vill ha en viss sorts människor som spelare. Det handlar om en signal till en viss sorts människor att de inte ska förvänta sig historisk korrekthet i minsta detalj, så att de kan lägga undan dessa förväntningar, spela spelet och ha skoj med det, trots att det inte är historiskt korrekt. Och det handlar om att jag sätter in den signalen för att på så sätt få andra som känner att de inte kan spela spelet för att de vet för lite om ämnet att kunna spela det i alla fall utan att vara oroliga för att de gör fel. Ingenting annat.

Dessutom handlar det numera om att få walium att ta en valium och lugna ner sig lite, och inte se ett personligt angrepp i varenda en av Krilles uttalande. Så vänligen, lägg dina paranoida konspirationssökerier på hyllan, och låt mig få möjlighet att utveckla världen, miljön och konceptet utan att behöva lägga min energi på förklara femtielva gånger vad jag menar, varför jag tar de beslut jag tar, eller svara på sorgliga massuppfittningar som det här.

Har du mer att säga om saken, ta det privat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Riktiga djur

Nu vet jag inte mycket om Västmark och nästan lika lite om andra världskriget, men kan det tänkas att riktiga djur förekommer som ett inslag i kriget? Jag har för mig att militärer genom tiderna på olika sätt har försökt använda djur i krigsföring, från mer lyckade försök som minhundar till mer osannolika saker som delfiner med torpeder. När jag slog upp en tidning för en kort stund sedan såg jag till exempel en artikel om en tysk apotekare som försåg duvor med spionkameror.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Oriktiga djur

Existensen av äkta talande djur påverkar naturligtvis viss fiktion. Det Susar i Säven och Nalle Puhs hörna ger ett visst annat intryck när man faktiskt kan träffa buttra aristokratiska grävlingar och viktigpettrar till kaniner ute i busken. :gremlaugh:

Inte relevant egentligen, men jag fick en vision av hur Herr Padda misslyckas med att bli uttagen till RAF...

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Here we go again!

"Om någon andravärldskrigetfanatiker ändå råkar komma över en kopia så är oddsen väldigt små att han kommer att kontakta dig och ge dig en utskällning."

Varför inte? Jag har råkat ut för just den grejen angående Västmark, och det har inte ens kommit ut än.
Gör som jag, ta det som en komplimang. Du har i alla fall lyckats få någon att tänka efter och engagera sig tillräckligt mycket för att skälla.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Snorviktiga djur

Är vissa djur kopplade till vissa egenskaper på klassiskt fabelmanér eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Riktiga djur

"Nu vet jag inte mycket om Västmark och nästan lika lite om andra världskriget, men kan det tänkas att riktiga djur förekommer som ett inslag i kriget?"

Wehrmacht tog med sig 600 000 (!) hästar in i Ryssland. Så mycket för den moderna mekaniserade tyska armén...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Snorviktiga djur

"Är vissa djur kopplade till vissa egenskaper på klassiskt fabelmanér eller?"

Bara om man känner för det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Riktiga djur

Fast att ha hästar endast som dragdjur är ju rätt tråkigt jämfört med minerade bävrar, pestbärande ekorrar och gäss med torpeder. Länge leve de galna vetenskapsmännen! :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Snorviktiga djur

Krille får uttala sig om hur det är i Västmark; min kommentar gällde Herr Grävling i Grahame's Det susar i säven och Kanin i Nalle Puh; det var en adekvat summering av deras personlighet. (I synnerhet Grävlingen verkar vara en ganska akkurat karikaty av äkta brittiska country squires: enstörig, eccentrisk, brysk, håller på sina privilegier, modig, stridslysten (jag ser liksom för mig hur han, likt en viss släkting till Churchill, somnar varje söndag under predikan med en näsduk över ansiktet, bara för att med jämna mellanrum vakna och ropa 'SKRÄP!' till pastorn...)

Erik, svarar antagligen inte på några frågor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oriktiga djur

"Existensen av äkta talande djur påverkar naturligtvis viss fiktion."

Jo, men det gör det alltid. Finns filmerna Alien och Aliens i världen i Aliens Adventure Game? :gremwink:

"Inte relevant egentligen, men jag fick en vision av hur Herr Padda misslyckas med att bli uttagen till RAF..."

...och bara tanken på samma vision höll få mig att trilla av stolen. :gremwink:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Oriktiga djur

Tja, tidigare fantasier om utomjordingar finns nog, men nu är det ju en lite annorlunda situation: en mer adekvat jämförelse är Stålmannen. Folk i den världen VET att det finns utomjordingar, för en av dem är världens mest kända person... :gremwink: Mao är tefatstroende inte samma sak i DC Comics serievärld, eftersom de har en annan sorts bevis.

Som sagt, tanken är irrelevant - det är Västmark, inte barnversionen av League of Extraordinary Gentlemen (vilken jag funderat på att skriva som konventsäventyr nån gång).

Erik, spånar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Riktiga djur

"Länge leve de galna vetenskapsmännen!"

Eller de desperata soldaterna. Ryssarna lär ju ha tränat hundar att söka mat under stridvagnar, och bombförsedda släppt dem lösa vid tyskarnas pansarformationer. Kruxet var att tyska stridsvagnar inte luktade som ryska stridsvagnar, så de skarpladdade hundarna knatade iväg in i de ryska formationerna och letade mat under T-34orna...

...säger skrönan, i alla fall.

Japanerna funderade i alla fall på praktisk bakteriologisk krigföring mot USA, genom att bomba USA med smittkoppssmittade fladdermöss. Det snöt sig eftersom man upptäckte att fladdermöss inte tålde 8 000 meters höjd.
 
Top