Nekromanti Valkyria: Västmark 1940

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nånstans under helgen så ploppade ännu en idé till en konstig spelvärld ner i huvudet på mig.

Den här gången är det Västmark, 750 år senare. Det är närmare bestämt 1940, och återigen hotas riket Västmark, nu omfattande hela ön Lyonia, av en hemsk skugga. Den här gången är det Hitlers Nazityskland som hotar: efter att hela Västeuropa fallit under den tyska örnen så har turen nu kommit till de brittiska öarna, av vilken Lyonia är en. Trots Hitlers "vänlighet" med att låta den brittiska expeditionskåren komma undan vid Dunkirk så vägrar England att sluta fred. Det har gjort Hitler rasande, och han har nu lagt fram planen för Operation Seelöwe, invasionen av England.

Problemet med operationen är Lyonia.

Lyonia hotar den vänstra flanken om Tyskland ger sig över kanalen, och den vedervärdigt liberala monarkin, som tolererar och till och med beskyddar halvfolk och djurfolk och låter dem besätta höga positioner i samhället, vägrar att upplåta sina hamnar och flygfält åt Wehrmacht. Eftersom Västmark står nära England så är risken stor att ett anfall mot England drar in Västmark i kriget på Englands sida, trots att de än så länge har varit neutrala. Det innebär att Seelöwe inte bara riktar sig mot England, utan även mot Västmark. Hitler kanske till och med planerar att använda Västmark som ett första avstampssteg mot England.

Så nu går sommaren under spänd förväntan. Lager fylls, värnpliktiga kallas in, industrin går på högvarv, och en massiv uppbyggnad har inletts. Som flotta och armé har Västmark inte mycket att sätta upp, utan dess styrka är dess flygvapen. "Britterna må härska över haven", säger man, "men himlen tillhör Västmark". Man har till och med insett potentialen i Frank Whittles lilla uppfinning och alldeles nyligen fått in de första divisionerna med världens första operativa jetjaktplan, Wfz-40 Valkyre. Tillsammans med engelsk ekoradio så kan de västmarkiska jaktplanen kanske hålla tysken borta - om de bara kan produceras och bemannas i tillräckliga mängder tillräckligt snabbt.

---

Vad jag är ute efter är ett matinékrigsspel (ja, jag gillar matinérollspel), i lite samma stil som de gamla krigsfilmerna: glada mannar som försvarar fosterlandet mot den hemska fienden, och liknande. Basen, både ur spelvärld, historia och regel, kommer att vara Västmark och T10-systemet, och fokus kommer naturligtvis ligga på Västmarks roll i Andra världskriget. Älvafolk och trolldom skippar jag - kriget är komplext nog som det är utan sånt där övernaturligt bjäfs.

Observera att det här än så länge enbart är en idé. Jag har ett par flygplansskisser hemma. Jag har också lite idéer om Västmarks historia fram till 1940, men det är ungefär allting konkret som jag har.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Älvafolk och trolldom skippar jag - kriget är komplext nog som det är utan sånt där övernaturligt bjäfs.
Varför inte lägga in det i de små (men viktiga) detaljerna som underrättelsetjänst, spioneri, behändigt uppdykande dimma och sånt?

Tillräckligt ovanligt och tillräckligt diskret för att inte vända upp och ned på världen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jorå. Enda risken med det som jag ser det är att det liknar mina idéer när de är som värst: Man tar något som man gillar och stoppar in sagovarelser och tror att man får något nytt.

Sällan blir det mer än bara tom sensationalism och man kunde lika gärna ha gjort ett spel utan sagoinslag från början om de ändå inte tillför något.

Min gamla idé om hippies och fantasifoster dumpade jag eftersom jag aldrig riktigt fick till någon vettig anledning till varför sagovarelserna skulle vara med. I CCC känns de intressantare eftersom de dels länkar ihop den europeiska sagokulturen med den amerikanska ungdomskulturen och dels för att de katalyserar femtiotalsföreteelser som framstegstänkandet, kalla kriget och beatkulturen (samtidigt som de öppnar för tolkningar av femtiotalsskräckisar som Them! och "Creature from the Black Lagoon" m.m.

Risken finns att du gör det för lätt för dig. Ingen skulle nog bli glad av ett "Studio 54-Västmark", "Vietnam-Skymningshem" eller "Belle Epoque-Playelf"...

Jag skulle nog börja på ny kula och skita i både Västmark's ikoner och verkligheten, och göra ett rollspel från scratch som förmedlar känslan du vill få fram med en ren och pur symbolik som redan från början var utformad för ändamålet.

Hela grejjen med matinékrigsspel och flygaräss är däremot sanslöst häftig.

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Enda risken med det som jag ser det är att det liknar mina idéer när de är som värst: Man tar något som man gillar och stoppar in sagovarelser och tror att man får något nytt.

Fast å andra sidan är du ingen dockskåpspulare. Själv kan jag gott se tjusningen i att ta ett land man lagt ner mycket arbete på att utforma i sin medeltidstappning, och sedan föra det framåt 750 år i tiden. jag menar, matinekrigselementet är ju där Lyonia eller ej, så då kan man lika gärna passa på att ha lite extra skoj under tiden.

Personligen föredrar jag dock första världskriget ur krigsflygaräss-synvinkel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är mest nyfiken på Västmarks historia under senmedeltiden och framåt. Hur påverkade renässansen Västmark? Hur gjorde i imperialismen det? Det vore intressant att läsa om.

Andra världskriget, matinérollspel och flygaräss intresserar mig däremot inte alls. Men idén är cool, så det återstår bara att säga: Shoot.

- Ymir, hade föredragit ett rokokovästmark, emellertid.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Fast å andra sidan är du ingen dockskåpspulare."

Ah, yes. Du har rätt. Det är självklart därför som jag inte riktigt förmår begripa vitsen med det.

Jag hade nog förresten bara kört "Allo allo, emliga armén"-äventyr med det i vilket fall som helst... :^L

/Riskakan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hela grejjen med matinékrigsspel och flygaräss är däremot sanslöst häftig."

Exakt. Det är huvudsakligen därför jag gör det.

Kruxet är att världen är full av andravärldskrigsnördar som tror sig veta exakt vad som hände när under kriget (och fram till dess) och vid vilket enskilt ögonblick som kriget vände. Så gör man ett matinékrigsrollspel med flygaräss så kommer de där nördarna omedelbart förklara hur fel man har.

Så jag gör en Västmark. I Västmark original tog jag Europa, men för att undkomma medeltidsbesserwissrarna så slängde jag in Västmark och Lyonia för att tydligt tala om att det inte är riktigt samma Europa som vi är vana vid, så det är tillåtet att göra fel. Det till och med uppmuntras.

Samma här: Västmark och Lyonia slängs in för att tyskarna ska få vinna slaget om Storbritannien och genomföra operation Seelöwe ifred utan att andravärldskrigspittarna ska kunna mopsa upp sig. Det till och med uppmuntras om man kan få balla stårysar av det.

Bara en sån här sak: det är naturligtvis inte Erwin Rommel som får tillnamnet "ökenräven". Rommel var inte ens där. Det är den västmarkiske rävsvansade general Frede Swithjung som bär det namnet med stolthet, efter att ha år 1941 överlistat och krossat Afrikakåren Hans Guderians befäl. Rommel fick istället tillnamnet "Fjällräven" efter sitt fälttåg i Skandinavien, speciellt efter slaget om Kiruna, där svenska, västmarkiska och brittiska styrkor fick smisk under vintern 1940-1941.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Kruxet är att världen är full av andravärldskrigsnördar som tror sig veta exakt vad som hände när under kriget (och fram till dess) och vid vilket enskilt ögonblick som kriget vände. Så gör man ett matinékrigsrollspel med flygaräss så kommer de där nördarna omedelbart förklara hur fel man har."

Jag hoppas att du inte skapar dina spel enbart för att utesluta vissa grupper. Låt dem behålla sina illusioner, det är väl ändå ingen som tvingar dig att spela på det viset? Var man är herre över sin egen fantasi vare sig han är själutnämnd andravärldskrigetprofet eller en rävsvanssuktande rollspelsmakare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ah, yes.

"Kruxet är att världen är full av andravärldskrigsnördar som tror sig veta exakt vad som hände när under kriget (och fram till dess) och vid vilket enskilt ögonblick som kriget vände. Så gör man ett matinékrigsrollspel med flygaräss så kommer de där nördarna omedelbart förklara hur fel man har."

Ah, ja, nu talar du mitt språk. Finesser som gör att man slipper tjafs från nördar är alltid välkomna hos mig. Att jag inte tänkte på det var nog mest för att du brukar vara bildad nog att bara vilja slå nördarna på fingrarna, men jag gillar den här metoden mycket bättre.

När man uppmuntras till att vara respektlös så frodas fantasin, och det är ju något jag gillar. Förmodligen kan man vara lite respektlös med själva Västmarks-dockskåpet också, va? Så många år har ju ändå förflutit sedan sist att man säkert kan köra lite på känsla och tumma på ålfisket.

Jomen då låter det ju riktigt kul. Samma flygstridsregler som i Space-Skymningshem, antar jag? Kan nog vara bra att börja med flygstridsregler i en värld där man slipper tänka på stora jättekolosser till fordon.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spel som alla gillar

"Jag hoppas att du inte skapar dina spel enbart för att utesluta vissa grupper."

Det tycker jag att man skall. Försöker man klappa alla medhårs så blir det ingen riktig substans till slut. Det är bättre att göra ett spel som klart och tydligt deklarerar saker som:

"om du inte kan tänka dig att lösa konflikter utan våld - dra!" (Tellus)
"om du är en sådan där velourfjant som friformar - dra!" (D&D)
"om du måste ha skräckregler för att bli rädd - dra!!" (ni vet vilket)

osv.

Det är bara kul att historienördarna tvingas lägga band på sig ibland.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Here we go again!

"Det tycker jag att man skall. Försöker man klappa alla medhårs så blir det ingen riktig substans till slut."

Det är stor skillnad på att göra ett grått spel som ingen egentligen gillar och att stämpla en grupp människor som icke önskvärda, ge dem en förolämpande etikett och skapa ett spel enbart i syfte att utesluta dem. Ska Krille skapa ett Västmark 1940 så borde han göra det för sin egen skull och inte för att knäppa en grupp människor han ogillar på näsan. Vad skulle du säga om jag tänkte skapa ett spel och inledde med: "Ja, den där jobbige Rising är jag så jävla trött på så att jag tänker skapa det här spelet enbart för att retas med honom." Observera att jag inte anser att du är vare sig jobbig eller uttröttande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Here we go again!

"Ska Krille skapa ett Västmark 1940 så borde han göra det för sin egen skull och inte för att knäppa en grupp människor han ogillar på näsan."

Om man säger så här: jag lade in Västmark i Västmark så att jag kunde spela medeltid som jag ville trots medeltidsbesserwissrar och trots okunskap. Samma sak här: gör jag Västmark 1940 så är det för att jag vill spela VK2 som jag gillar trots andravärldskrigspittar och trots okunskap. Jag vill helt enkelt kunna skicka Rommel till att inta Kiruna, för att det är ball att Rommel kallas "Fjällräven" istället för "Ökenräven", utan att någon klagar på att det är historiskt fel. Jag vill kunna göra misstag och säga att Dunkirk inträffade 18 maj 1940 (vilket det med största sannolikhet inte gjorde, eftersom jag tog datumet mer eller mindre ur luften) utan att någon klagar.

Och skulle nu andravärldskrigspittarna känna sig diskriminerade så är det inte mitt problem. De har redan GURPS WWII, så de har ingen anledning att klaga! Däremot tycker jag att det är diskriminerande mot andra spelare att inte kunna spela spelet om de inte kan slaget om Kursk timme för timme, pluton för pluton, utantill.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inneslutning, inte uteslutning

"Jag hoppas att du inte skapar dina spel enbart för att utesluta vissa grupper."

Du är rätt bra på att övertolka mina uttalanden. Jag sätter inte in Västmark i andra världskriget för att utesluta andravärldskrigspittarna. Jag sätter in Västmark i andra världskriget för att inte utesluta alla andra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lite mer spånande

Jag funderar på att skriva Valkyria: Västmark 1940 som om Västmark verkligen fanns.

Det vill säga, texten skrivs som om spelet ursprungligen var utgivet i Västmark till sextioårsjubileet av krigsslutet (vilket ger mig ca två år att slutföra arbetet :gremwink:), delvis finansierat av Lyonia Kungl Ungdomskulturkommitté och drottning Tiufis krigsminnesfond. Naturligtvis ska det finnas en dedikation till de västmarkiska värnpliktiga som tjänstgjorde under kriget, och en särskild tillägnan till några västmarkiska krigsveteraner som ställt upp som konsulter. Samt, förstås, ett förord från Kungl Västmarkiska Flygvapnets befälhavare.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Fast när det gäller AVK-varianter har vi ju...

...

<center>
</center>

Colonel Kaufman looked down at the prone form of Jack Memphis and laughed, his gaunt visage appearing more skull-like than ever. "You can do nothing to stop us. Soon, Herr Doktor Hempell's research will be complete and we will have yet another weapon in our arsenal. When will you Amerikaners learn that no one can stand before the might of the Third Reich?"

But Jack knew better. If he could just reach the blade hidden in his belt, he could free himself and put an end to Kaufman's diabolical scheme -- and if he was very lucky, he might just teach that gloating Nazi a thing or two about old-fashioned Yankee know-how...



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Aha

Mechar och pulpnazister är fel. Jaktplan och matinénazister är rätt.

Jamendåså, kör på...

fast erkänn att du tilltalades av "yankee know-how"... :gremsmile:

Söt räv förresten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Självmotsägelse?

"fast erkänn att du tilltalades av "yankee know-how"..."

Det där låter som en självmotsägelse i stil med "military intelligence"...
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Rommel fick istället tillnamnet "Fjällräven" efter sitt fälttåg i Skandinavien, speciellt efter slaget om Kiruna, där svenska, västmarkiska och brittiska styrkor fick smisk under vintern 1940-1941.
Rommel mot bodensfästning. Det är ett möjlighet för driftiga RP att visa sin duglighet under nattliga skidräder. Jag gillar ideen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Finns det inte inre splittring även på Lyonia? Har alla stater slutit upp för de allierade, eller har de där wiederfanarna gått och blivit fascister?

Varför slänga ut magin när det dels, som troberg säger, finns användningsområden i spionage och liknande och dels där vissa skumma tyska sällskap fortsätter praktisera alkemi och liknande. Nä, ha kvar magin.
 
Top