Nekromanti Vad vill ni se för förhandstittar?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Svarte Faraonen;n309412 said:
Om du kollade presentationen jag länkade till (här) så skulle jag väl säga att den tydligaste identiteten ligger i det icke-europeiska inslaget, att spelet är baserat på kulturer som aldrig tycks hamna i fokus i andra spelvärldar.
Ok, då skulle jag säga att det är en intressant och egen identitet. Utmaningen, tänker jag, blir istället att den här spelvärlden blir svårare att relatera till än kända genres. Förutom att TV-serien Taboo utspelar sig ungefär inom det här temat (eller iaf en mix mellan detta och brittiskt handelsvälde) så har har iaf jag lite svårt att bilda mig en uppfattning om spelet då de här referenserna inte alls är lika tydliga för mig som t.ex. fantasy, undergång, skräck, western.

Sen är fortfarande en viktig fråga. Varför skulle jag vilja spela i den här settingen? Vad får man här som man inte får i andra spel? Är det att få spela ockult ursprungsbefolkning? Vad skall man göra i spelet? Vilka drivkrafter finns i spelvärlden förutom gängbildningarna?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Henke;n309419 said:
Ok, då skulle jag säga att det är en intressant och egen identitet. Utmaningen, tänker jag, blir istället att den här spelvärlden blir svårare att relatera till än kända genres. Förutom att TV-serien Taboo utspelar sig ungefär inom det här temat (eller iaf en mix mellan detta och brittiskt handelsvälde) så har har iaf jag lite svårt att bilda mig en uppfattning om spelet då de här referenserna inte alls är lika tydliga för mig som t.ex. fantasy, undergång, skräck, western.

Sen är fortfarande en viktig fråga. Varför skulle jag vilja spela i den här settingen? Vad får man här som man inte får i andra spel? Är det att få spela ockult ursprungsbefolkning? Vad skall man göra i spelet? Vilka drivkrafter finns i spelvärlden förutom gängbildningarna?
Att jag namedroppar Nutkasundet är inte en tillfällighet; med tanke på Taboo är det väl en av de få associationspunkter man kan bygga på. Däremot vill jag gärna tappa kopplingen till termen "ursprungsbefolkning"; den implicerar på något sätt att man är utsatt för kolonialism, och spelvärlden bygger i rätt hög grad på att dessa kulturer i stället får återspeglas i sin egen rätt och inte förstås i relation till någon yttre, starkare makt.

Men för att få in det här med drivkrafter känns det verkligen som om jag borde göra ett exempel på hur man skapar en rollperson, eftersom det finns inbyggt där. Då får jag dessutom möjlighet att visa hur de reglerna funkar. Tror ni det hade varit en bra grej att posta?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
entomophobiac;n309384 said:
Regelsystem som är "flexibla" på det sättet brukar enligt mina erfarenheter ofta sluta som 20 sidor alternativregler som du absolut kan strunta i men som tar upp plats i boken i alla fall och som ibland gör saker svårlästa. Det är lite som när Linuxanvändare säger att du visst kan göra allt det där som du gör i ditt andra operativsystem, du måste bara ha ett antal tillägg och skriva in magiska formler i en prompt först. ;)
Jag tycker det är intressant att du nämner det här och sedan säger att du spelar LotFP. Det jag menar med det är ju i själva verket något som i hög grad påminner om hur LotFP är uppbyggt: det finns regler för sjöfart, investeringar, hur snabbt man gräver ett hål, etc, men det skadar inte kampanjen om du väljer att inte ha med dessa komponenter. Kanske finns det ett bättre sätt att formulera det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Svarte Faraonen;n309463 said:
Jag tycker det är intressant att du nämner det här och sedan säger att du spelar LotFP. Det jag menar med det är ju i själva verket något som i hög grad påminner om hur LotFP är uppbyggt: det finns regler för sjöfart, investeringar, hur snabbt man gräver ett hål, etc, men det skadar inte kampanjen om du väljer att inte ha med dessa komponenter. Kanske finns det ett bättre sätt att formulera det?
Formulera det som att det löser problem jag har. Formulera det som att det hjälper mig med inspirationen. Jag hade inga förväntningar alls på LotFP, utöver att folk vurmade för det och för OSR i stort, så där kom alla de sakerna som en bonus eftersom det passar min smak hand i handske. Jag förväntade mig snarare mer standardfjantasy.

Som du formulerar dig nu blir det nog för mig lite som många Kickstarterkampanjer. Skaparen låter mest osäker på sig själv när den säger "och du kan göra vad du vill ... om du vill ... men du måste typ inte!"

Det är trots allt exakt så de flesta jag känner använder rollspelsböcker utan att bli tillsagda att göra det: som de själva vill.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Svarte Faraonen;n309462 said:
Att jag namedroppar Nutkasundet är inte en tillfällighet; med tanke på Taboo är det väl en av de få associationspunkter man kan bygga på. Däremot vill jag gärna tappa kopplingen till termen "ursprungsbefolkning"; den implicerar på något sätt att man är utsatt för kolonialism, och spelvärlden bygger i rätt hög grad på att dessa kulturer i stället får återspeglas i sin egen rätt och inte förstås i relation till någon yttre, starkare makt.

Men för att få in det här med drivkrafter känns det verkligen som om jag borde göra ett exempel på hur man skapar en rollperson, eftersom det finns inbyggt där. Då får jag dessutom möjlighet att visa hur de reglerna funkar. Tror ni det hade varit en bra grej att posta?

Ja, det hade varit bra. Det behöver vara nån form av obalans och hinder som präglar RPs plats i tillvaron och den behöver vara intressant nog för att man ska vilja spela...

Förstår vad du säger kring ursprungsbefolkning. Det var mest mitt sätt att beskriva situationen.
 
Top