Nekromanti Vad vill ni se för förhandstittar?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Som bekant har jag ett spel på lut. För tillfället väntar jag framför allt på att få klart illustrationer och liknande, men jag vill så klart posta lite information så att folk kan se vad det handlar om. Om ni är intresserade av ett spel, vad är typiska saker ni vill se innan ni införskaffar det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
  • Förhandstitt på layoutade uppslag, så att jag kan se att det går att läsa (om layouten är snygg är det dessutom ett stort plus). Jag är lite trött på rollspel som t.ex. har text som går hela vägen ut i bårdgrafik; ska jag köpa ett sånt vill jag åtminstone veta det på förhand (och gärna veta att bårgrafiklagret i PDF:en går att dölja).
  • Förhandstitt på illustrationer, så att jag vet dels hur snygga bilderna är och dels hur mycket stilen spretar - är det flera olika illustratörer, hur formar delarna helheten?
  • Förhandstitt på intressanta detaljer i spelvärlden eller regelsystemet. Det här är lite vad jag ibland gjort med Ödesväktarna; skrivit en kort stump, inte nödvändigtvis kopierad från boken, om något intressant.
  • Förhandstitt på spelledar-verktygen. Om ett spel har en bra motor för att generera äventyr så skulle jag supergärna se den in action genom att man t.ex. förhandsvisar några av resultaten, eller ger en kortfattad sammanfattning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag vill ha en riktigt bra stämningsfull pitch på varför jag ska spela ditt spel. Typ, som ett badass förord.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
God45;n309324 said:
Jag vill ha en riktigt bra stämningsfull pitch på varför jag ska spela ditt spel. Typ, som ett badass förord.
Ja! Och vad jag inte vill ha: usla noveller. När det gäller stämningstexter gäller principen antingen så bra att Bonnier hade kunnat tänka sig ge ut det eller inte alls. Få saker sänker intresset så mkt som rollspelsskapare som tror att de är Tolkien.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
God45;n309324 said:
Jag vill ha en riktigt bra stämningsfull pitch på varför jag ska spela ditt spel. Typ, som ett badass förord.
Pitchar är något jag gärna ser bra exempel på, eftersom jag själv upplever att det är något av en blind fläck för mig. Har du några exempel på spel som har schyssta pitchar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Och Dungeon Crawl classics har kanske den allra bästa:

You’re no hero.

You’re an adventurer: a reaver, a cutpurse, a heathen-slayer, a tight-lipped warlock guarding long-dead secrets. You seek gold and glory, winning it with sword and spell, caked in the blood and filth of the weak, the dark, the demons, and the vanquished. There are treasures to be won deep underneath, and you shall have them.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Den här är jag personligen nöjd med:

De som måste dö är en Vampire the Requiem kampanj som handlar om att se ondskan som händer just nu hos dina grannar för vad den är och sedan se på den större ondskan i dig själv för att du bidrar till att inte lösa det.

Sanningen är att du vet. Inte din karaktär utan du. Du vet om barnen på din gård alla säger har löss eftersom deras föräldrar inte tar hand om dem. Du vet vilken av dina grannar som får stryk av sin pojkvän. Du vet vilka av dina vänner som våldtar folk de dejtar. Du vet vilka av dina vänner som fuskar till sig bidrag. Du vet vem de är, och du gör inget.

Men vi har hittat anledningar till att vi blundar. Vi har skapat ett system för att ta skulden från oss själva och sedan gör vi ingenting förutom att uppmåla det systemet som monstruöst och fel för att skydda oss själva. Vi gnäller och kastar skit på socialarbetare som inte kan hjälpa någon efter att den personen själv fattat årtionden av dåliga beslut, vägrar sammarbeta, hotar och skriker som en bebis. Vi svartmålar lärarna som inte kan hjälpa sociopatiska barn eller barn som inte uppfostrats nog att vara i ett rum och Gud vete att vi inte ger dem möjligheterna att göra sina jobb. Och läkare som missar en sjukdom för att de inte bokstavligt talat är magiker? Fy fan vad vi hatar dem. Hur många gånger har du inte sett rubriker som: ”Skolan hade fått signaler om mobbning flera år tidigare”?

Men du har aldrig sett : ”Alla vuxna i området kände till mobbningen och visste exakt vad som pågick, och bevittnade det hela vid flera tillfällen, utan att en enda gång ingripa eller ens prata med offrets föräldrar”! Att skolan har skyldigheter betyder inte att DU är oskyldig. Och vi blir kränkta om någon ens tänker en tanke om personligt ansvar. Hur vågar någon säga att det här är en persons eget fel?

Socialtjänsten, skolan och vården vill inte ha personer som är bra på sina jobb, de vill ha martyrer. De bryr sig inte om hur bra du är på att hjälpa andra, hur skicklig du är på ditt jobb eller vilka förhållanden du jobbar under. De vill ha martyrer. De vill ha personer som helt och hållet slukas av sina arbeten tills de inte har något utanför dem. De vill ha system där ingen är ansvarig, där monstren får hållas och där inget ändras. Men du har blivit en högre form av monster och tänker se till att några av dem faktiskt får betala.

Du är fördömd, en vampyr eller besläktad som ni kallar er, tillhörande de fördömdas kyrka Lancea et Sanctum. Du vet att du är fördömd och utanför Guds kärlek, men inte utanför hans plan. Du är fördömd till att var monstret i skuggorna som visar människorna att ett gott liv är den enda vägen till frälsning och att jaga ner de skyldiga. Och medan andra i din församling går efter seriemördarna och de fuskande VD:arna så tänker du hantera ondskan som alla vet finns där. Som ligger och gnager och säger att det är okej, att du inte kommer åka fast och att det inte är så farligt. Du är här för att straffa de som behöver dö.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Svarte Faraonen;n309336 said:
Den presentation jag skrivit hittills finns här. Hur bör den förbättras?

Den förhandsitt jag hittills har postat är tre olika organisationer i spelvärlden, här.
Jag hade flyttat upp att det är weird och inte europeiskt högst upp, för det är en cool selling point. Jag hade också skrivit ett par rader som förmedlar känslan i settingen, kanske bara 30 ord och satt det allra högst upp. Det är en bra beskrivning med många anledningar att spela ditt spel. Men hade du öppnat med ett känslobaserat gut punch stycke hade det varit mer sannolikt att jag känner den där "fuck yes!" Känslan.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
* Jag vill inte ha ännu ett skräckspel som bygger på Cthulhu eller andra övernaturliga väsen som redan är gjort.
* Jag vill inte ha ännu en generisk fantasy-värld med skattletande, grottkräl, generiska raser (alver, dvärgar, halvlängdare, drakar etc)
* Jag vill inte ha ännu ett post-apokalyptisk undergångsspel (zombies, aliens, krig eller naturkatastrofer) där man spelar överlevare.
* Jag vill inte ha ännu ett cyberpunkspel med enorma skyskrapsstäder, gängkonflikter, cybernetik och cyniska megacorps.
* Jag vill inte ha ännu ett ångpunksspel med zeppelinare, ångmaskiner och mynningsladdade musköter.
* Jag vill inte ha ännu ett generiskt rymdrollspel med energivapen, underliga planeter och skumma varelser.
* Jag vill inte ha ännu ett agent eller superhjältespel med gadgets, superkrafter och ökända superskurkar.
* Jag vill inte ha spel i Vilda västern med indianer och cowboys.
* Jag vill oavsett ovanstående inte heller ha ännu ett regelsystem med krångliga system för strider, bonusar, färdigheter etc.
* Om spelet skulle innebära en korsbefruktning av ovanstående (fantasy-postapokalyps, ångpunks-superhjältar, cyberpunk-skräck osv.) så kräver ett sådant grepp en minst lika intressant värld, finess i regelmekaniken och twist i metaplotten för att vara intressant (det blir inte intressant bara för att orcherna har strålpistoler och åker i rymdskepp). Att byta namn på orcherna och kalla rasen något annat räcker inte heller.

De få gånger man vill ha någon av ovanstående är av nostalgiska skäl där man spelat en föregångare som man vill återvända till (Mutant, Chock, Drakar och Demoner, Warhammer, KULT, Call of Cthulhu, Svavelvinter Star Wars, Marvel osv) eller där det finns en tillräckligt stor twist, annorlunda metaplot på världen eller att reglerna ger nya infallsvinklar alt. större finess för att det ändå skall vara tillräckligt intressant (Symbaroum, Coriolis, Kutulu, Cthulhu Dark, Forbidden Lands).

Klarar du dig igenom den kravbilden så vill jag gärna höra en hisspitch kring världen, reglerna och (om det faller inom någon av ovan nämnda kategorier) twisten som gör det spännande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Henke;n309339 said:
* Jag vill inte ha ännu ett skräckspel som bygger på Cthulhu eller andra övernaturliga väsen som redan är gjort.
* Jag vill inte ha ännu en generisk fantasy-värld med skattletande, grottkräl, generiska raser (alver, dvärgar, halvlängdare, drakar etc)
* Jag vill inte ha ännu ett post-apokalyptisk undergångsspel (zombies, aliens, krig eller naturkatastrofer) där man spelar överlevare.
* Jag vill inte ha ännu ett cyberpunkspel med enorma skyskrapsstäder, gängkonflikter, cybernetik och cyniska megacorps.
* Jag vill inte ha ännu ett ångpunksspel med zeppelinare, ångmaskiner och mynningsladdade musköter.
* Jag vill inte ha ännu ett generiskt rymdrollspel med energivapen, underliga planeter och skumma varelser.
* Jag vill inte ha ännu ett agent eller superhjältespel med gadgets, superkrafter och ökända superskurkar.
* Jag vill inte ha spel i Vilda västern med indianer och cowboys.
* Jag vill oavsett ovanstående inte heller ha ännu ett regelsystem med krångliga system för strider, bonusar, färdigheter etc.
* Om spelet skulle innebära en korsbefruktning av ovanstående (fantasy-postapokalyps, ångpunks-superhjältar, cyberpunk-skräck osv.) så kräver ett sådant grepp en minst lika intressant värld, finess i regelmekaniken och twist i metaplotten för att vara intressant (det blir inte intressant bara för att orcherna har strålpistoler och åker i rymdskepp). Att byta namn på orcherna och kalla rasen något annat räcker inte heller.

De få gånger man vill ha någon av ovanstående är av nostalgiska skäl där man spelat en föregångare som man vill återvända till (Mutant, Chock, Drakar och Demoner, Warhammer, KULT, Call of Cthulhu, Svavelvinter Star Wars, Marvel osv) eller där det finns en tillräckligt stor twist, annorlunda metaplot på världen eller att reglerna ger nya infallsvinklar alt. större finess för att det ändå skall vara tillräckligt intressant (Symbaroum, Coriolis, Kutulu, Cthulhu Dark, Forbidden Lands).

Klarar du dig igenom den kravbilden så vill jag gärna höra en hisspitch kring världen, reglerna och (om det faller inom någon av ovan nämnda kategorier) twisten som gör det spännande.
Givet de förhandstittar jag postade ovan, tycker du det innehåller det du efterfrågar?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Svarte Faraonen;n309348 said:
Givet de förhandstittar jag postade ovan, tycker du det innehåller det du efterfrågar?
Vad jag kan se så är det tre beskrivningar på organisationer? Som jag skrev så behöver jag veta mer om världsbygget, reglerna och "twisten" för att kunna ge svar på det. Är det orcher i rymden? Är det generisk fantasy med grottkräl, alver och magiska vapen? Är reglerna minimalistiska och med oväntade finesser?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Jag tror att mitt problem med din introtext är att den berättar vad spelet gör istället för att visa det. "Show, don't tell" tilltalar mig mer.

Dessutom blir texter om vad spelet *inte* gör väldigt enkelt polariserande. "To preserve the suspense in exploration, I have opted to forgo mechanisms that let players take over out-of-character narrative functions." Exempelvis. Tänk om *jag* gillar sånt då? (För argumentets skull.) Vad du inte gör låter lätt som att du försöker nedvärdera dem som bryr sig om det du inte gör.

Du gör samma sak igen senare — "However, it isn’t an attempt to recreate any specific culture, but rather a general inspiration for a setting whose technological level is loosely reminiscent of Renaissance Europe or Song China." — dock med ett annat fokus, så det kan jag tycka är OK, även om det just är inriktningen mot på vad du inte gör som känns ointressant för mig personligen.

Sen är det här en personlig pet-peeve: "Travellers on a Red Road uses a simple rules system that can easily be expanded or contracted depending on need. "

Regelsystem som är "flexibla" på det sättet brukar enligt mina erfarenheter ofta sluta som 20 sidor alternativregler som du absolut kan strunta i men som tar upp plats i boken i alla fall och som ibland gör saker svårlästa. Det är lite som när Linuxanvändare säger att du visst kan göra allt det där som du gör i ditt andra operativsystem, du måste bara ha ett antal tillägg och skriva in magiska formler i en prompt först. ;)

Dessutom har jag oftast andra kampanjer igång och kommer inte pausa dem för att spelleda ett annat spel. Däremot köper jag mycket spelböcker som inspiration till det jag redan spelar, så att exempelvis berätta för mig om intressanta system som är unika för ditt spel eller organisationer och liknande (vilket du dock verkar ha) som jag kan använda lite som jag vill. Det kan göra mig intresserad.

Jag tror att mitt problem med din beskrivning är att det läser lite som en lista. Det introducerar inte mig till en specifik "hook", vilket ofta är det jag personligen är ute efter.

"Flintlocks & Sorcery" kanske kan vara i fokus och du borde (om det är i fokus) fundera på vad som verkligen får den biten att sticka ut. Vad som ger ditt spel identitet.

Dock är jag ju ett väldigt stort fan av 7th Sea och spelar just nu en 1600-talskampanj med LotFP... så ditt spel är helt enkelt mitt i prick tematiskt för min egna del. Så det skulle inte krävas jättemycket för mig att vilja sponsra dig med ett bokköp. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Henke;n309367 said:
Vad jag kan se så är det tre beskrivningar på organisationer? Som jag skrev så behöver jag veta mer om världsbygget, reglerna och "twisten" för att kunna ge svar på det. Är det orcher i rymden? Är det generisk fantasy med grottkräl, alver och magiska vapen? Är reglerna minimalistiska och med oväntade finesser?
Ok, jag kikade bara snabbt på sidan du länkade till men ser att det finns mer info på andra sidor på webplatsen. Flintlås och magi känns också som en slags korsbefruktning som i sig själv inte blir så spännande för mig. Jag efterfrågar på samma sätt som inlägget ovan "hook" och identitet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Svarte Faraonen;n309336 said:
Den presentation jag skrivit hittills finns här. Hur bör den förbättras?
Nu upprepat jag saker, men det visar ju att jag håller med andra i vad de har sagt. 1) Den måste börja med ngt mkt slagkraftigare. 2) Den är onödigt defensiv. Spill inte krut på vad spelet inte är, det är underförstått. Berätta vad spelet gör och vad det gör bra.

Ett sätt att skriva hisspitchar är att jämföra med met kända fenomen i populärkulturen. Det är som Star Wars, fast med cyborger och psionics. Det är som Sagan om Ringen, men Sauron vann. Du spelar en Conan, fast i en mikronesisk övärld och med skjutvapen. Testa!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Henke;n309397 said:
Ok, jag kikade bara snabbt på sidan du länkade till men ser att det finns mer info på andra sidor på webplatsen. Flintlås och magi känns också som en slags korsbefruktning som i sig själv inte blir så spännande för mig. Jag efterfrågar på samma sätt som inlägget ovan "hook" och identitet.
Om du kollade presentationen jag länkade till (här) så skulle jag väl säga att den tydligaste identiteten ligger i det icke-europeiska inslaget, att spelet är baserat på kulturer som aldrig tycks hamna i fokus i andra spelvärldar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Skarpskytten;n309411 said:
Nu upprepat jag saker, men det visar ju att jag håller med andra i vad de har sagt. 1) Den måste börja med ngt mkt slagkraftigare. 2) Den är onödigt defensiv. Spill inte krut på vad spelet inte är, det är underförstått. Berätta vad spelet gör och vad det gör bra.

Ett sätt att skriva hisspitchar är att jämföra med met kända fenomen i populärkulturen. Det är som Star Wars, fast med cyborger och psionics. Det är som Sagan om Ringen, men Sauron vann. Du spelar en Conan, fast i en mikronesisk övärld och med skjutvapen. Testa!
Det problem jag stött på när jag presenterat spelet i andra sammanhang är att referenspunkterna för spelvärlden är för obskyra. De flesta rollspelare har en ganska vag bild av de regioner och kulturer jag hämtat inspiration från, vilket gör att det inte funkar med namedropping på det viset för att berätta vad det rör sig om. I värsta fall går associationerna helt fel: jag har fått folk som börjat bygga upp idéer om vidsträckta prärier och stenåldersteknologi när jag snackat om det nordamerikanska inflytandet, eller folk för vilka "Sibirien" snarare manar fram bilder av ryssar än av urbefolkningen. Det är liksom nackdelen med det nyskapande, det finns inte några klara referenser.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag undrar om det inte blir för allmänt? Istället för att beskriva kan du ju säga:

Ally with the Hounds of the Crescent Sceptre to overthrow the Jih Dynasty of the Undead Emperor and fight jade dragons in the damned desert of Kho Timutha...etc"

Istället för att skriva att man ska "liera sig med organisationer i en icke-europeisk setting"

Fläska på! Tänk filmtrailer! Inte en bakom kulisserna dokumentär!

Edit: Min engelska är inte bra nog och jag överdrev för att visa min poäng :)
 
Top