Nekromanti Vad vill ni ha till OPERATION: FALLEN REICH?

Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Citat:

Men, VAR ÄR ÄVENTYREN??



Ja, snälla vänner... det finns ett äventyr i spelet och det kommer ett äventyr i Fenix och så fort vi hinner kommer vi att lägga upp Svensexan och Arvet. Det kommer givetvis att ta ett tag innan kampanjböcker etc dyker upp, men det tror jag de flesta förstår. Det är liksom därför vi har den här tråden, hade allt varit klart och färdigt hade det inte varit någon idé att fråga.
Vi är ingen industri och vi har ingen som helst möjlighet att leva på vad vi gör. Vi är två snubbar med många polare som vill dela med oss av vårt spel och få fram något som är så bra som möjligt.

Men sätt igång och producera, skriv ner en idé, ett uppkast, ett äventyr eller vad som helst, är det hyfsat ok lägger vi upp det på webbsidan.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Det kan vara värt att notera en sak, precis som vi skriver i boken skiljer vi på långfilmsäventyr och TV-serie äventyr. Våra konventsäventyr är i regel rejält skruvade och i tex Svensexans fall något av en utmaning. Här har vi oftast färdiga karaktärer.
Äventyren i boken och det kommande i Fenix är mer traditionella, de är gjorda för att vara del i ett långsiktigt spelande lite mer sansat spelande. Vi hoppas inte det här gör någon förvirrad.
Kommande konventsäventyr kommer att läggas upp och kommande äventyrsutgåvor blir även fortsättningsvis lite mer traditionella.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...det där "var finns äventyren?" var inte specifikt riktat mot Fallen Reich (det hade vart orättvist och helt osakligt, ni är ju nya), utan snarare en generell betraktelse på svenska rollspelsmarknaden.

Senaste åren har det vert en väldig inrikting på nya spel, men få släpper massor med äventyr. Där är jag som spelskapare också medskyldig.

Och om det görs är det i form av dyra, ofta inbundna, böcker. Det som efterlystes i tråden var äventyr man snabbt kunde plocka upp och lira, om jag uppfattat det rätt. I all enkelhet.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ja, naturligtvis är det lite orättvist att förvänta sig en tillgänglig serie äventyr för en så tidig produkt.

Det man tydligt kan se dock är att det finns ett sug efter äventyr. Jag tror det är viktigt att det kommer nåt hyfsat snart, medan produkten är het.

Som jag ser det kan man gå vidare på olika sätt.
Dels kan man satsa på att försöka producera äventyr och kampanjer som man trycker och säljer i butik. Fördelen är att produkten visar livskraft och skaparna engagemang som gör att åtminstone jag blir mer benägen att köpa produkten. Det är spännande med ett rikt produktutbud.

Man kan också satsa på att göra mer eller mindre korta äventyr och försöka få dom publicerade i Fenix och andra platser. Det skapar lite hype och är finfin reklam som gör läsare nyfikna på spelvärlden.

Man kan också odla spelar-communityn och uppmuntra dom till att skapa äventyr som man belönar genom att de nedladdningsbara från förlagets hemsida. Detta tycker jag Järnringen var duktiga på med Mutant: UA. Här uppmuntras flera att bidra med material och mängden bör ju då öka vilket är bra för produkten.

Man behöver inte göra allt själv heller. Lägg ut på uppdrag på frilansare, det finns flera här som säkert tycker det hade varit spännande att skriva till OFR.

En sak som är ett bekymmer om ni vill inkludera flera i skapandet är att världen är så tunt beskriven.
Det blir lite moment 22 men det går ju att lösa genom kommunikation och när man fått ut lite material så finns det ju en satt ton lite tydligare.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag har inte läst boken, men tyckte så mycket om life board att jag gick tillbaka och gjorde en till rollperson på kvällen (efter att först ha letat rätt på en stackars kompis som inte redan varit där och tvingat med honom) i lördags på SSK... men jag tycker att vapen- och utrustningskort låter helfestligt.

Äventyr är också välkommet.

Är själv mest road av att skriva scenarion och som ändå har en röd tråd.
Då tycker jag det är vad du ska göra också. Skaparglädje skiner alltsomoftast igenom :gremwink:
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Otroligt intressant med alla åsikter och enormt viktigt att att få en barometer på vad alla tycker. Vi inser värdet av en väl fungerande site där vi kan lägga ut t ex äventyr för nedladdning. Är också mycket lockad av att göra kampanjsettingar, men allra först ska vi pumpa liv i siten och se till att den fylls på med godsaker som tydliggör OFR-världen.

Det känns oerhört kul med alla positiva omdömen och vi ska göra allt vi kan för att hålla kvalitén uppe.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Nu när jag har spelat två gånger skulle min önskelista se ut så här:

1) Äventyr och kamanjbakgrund

2) Vapenkort som en del av en sourcebook. Jag inser att det finns ett värde i att ha kort på vapen (typ 4*10cm)
med info av flera skäl: det är trevligt att ha något att titta på och pilla med och man vill inte bläddra i grundboken.

3) Småfigurer, a la CoC-minis. Snälla, kolla om man inte kan tillverka några alt. köpa från USA och sedan distribuera via Fallen publishing.

4) Karaktärsblad. Jag skulle vilja kunna köpa ett set med femtio snygga karaktärsblad. Och här tror jag att ni kommer kunna tjäna in lite stålars som kan bekosta annat i produktionen. Lifeboardet inbjuder till karaktärsskapande och man vill INTE ha en skämmig svart-vit kopia av bladet.

5) Att ni kontrakterar frilansare som orkar göra research eller äventyr. Eller går ner i tid på era vanliga jobb så ni kan tjäna troll på att...på att...sälja rollspel? Eller, är det orealistiskt?

[Plats för råa skrattsalvor]

Eller skulle man kunna utnyttja, ta hjälp av någon student med rollspelsintresse som via ett ex-jobb, fick hjälpa er att kränga/tillverka spelen?

:gremwink:

Annars, grabbar, satan vad kul det här spelet är!

/Basse, något tjatig.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Vi tackar och sträcker lite extra på oss, all positiv feedback ger massor av energi och just nu sliter vi för fullt för att få ordning på nya siten. Vi siktar på att ha åtminstone ett äventyr klart tills den går upp. Samtidigt finns lite andra krafter som också filar på scenarion.
Vapen korten är ju något av en darling och ganska lätta att göra (jämfört med t ex spelplanen) vi stretar vidare. Skulle vi lyckas få ut spelet i världen så kanske, kanske en av oss kunde jobba deltid med det och då jäklar hade det kommit grejer...
PS vi hoppas ta en praktikant från Spelprojektledarutbildningen som kan hjälpa oss med lite arbetsstruktur, hehehe.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag går händelserna lite i förväg men jag skulle vilja se modulen:

COLD WAR

/Andy som grejar, fixar och pysslar lite
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Jag skulle gärna se en skämmig svartvit variant av karaktärsblad som pdf på hemsidan.
Bokformatet gör kopiering ooptat.
Gärna snygga färgriktiga till salu, men också svartvita som pdf.
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Jag har inte hunnit igenom reglerna än då jag har andra rollspel som jag behöver läsa in för tillfället (ligger dock tvåa på listan).

Jag skulle dock vilja se en bra spelledarskärm. Helst då av typen tärningsäker (av typen som Pathfinder, Dark Heresy och Rogue Trader har) då de känns mycket lyxigare. Men de vanliga fungerar också bra.

Om jag ska var helt ärlig så köper jag aldrig äventyr till rollspel då jag helst fixar dem själv. Istället så skulle det kunna vara intressant med ett häfte med äventyrsidéer på kanske en sida där man får en grundidé men får fixa en hel del själv.

Dessa som ett spelledarpaket skulle jag köpa direkt.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Vi tackar verkligen för alla inputs och åsikter. Just nu försöker vi fylla på webbsidan så mycket som möjligt med äventyr, idéer och bakgrund. Sedan vill vi nog släppa något lite minde och då hade kanske en spelledarskärm eller vapenkortlek varit lagom. Vi får se vart det tar vägen men är tacksam för all vägledning.
I nästa nummer av Fenix kommer en artikel som ger lite mer kött på benen om själva organisationen, vi har förstått att många tyckte det var tunt i regelboken. Efterhand kommer vi att lägga ut mer och mer om detta på siten också.
Prova även vår scenariogenerator på www.fallen.se

Reidal
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
CK — Fallen Publishing said:
Tack för tipset. Håller dock koll på hemsidan så jag har faktiskt redan sett den.

Nu har jag även läst igenom regelboken och jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Den var väldigt enkla regler och det gick snabbt att läsa igenom. Jag gillade speciellt reglerna för att få svårighetsgraden när man skjuter. Sitter nu och skriver på ett äventyr till nästa helg. *Ser fram mot framtida publiceringar.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Trevligt att höra. Ett nytt äventyr dyker snart (kanske inom en vecka) upp här på webben. Det är det första scenariot som egentligen var tänkt att vara med i regelboken, men som vi sedan tyckte var lite för komplicerat och aningen krigiskt för ett första scenario. Det börjar också några dagar in i kriget på ett spikat datum precis innan Royal Oak sänks i Scapa Flow. Som sagt det är på gång.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Detta är ett icke-problem: De flesta har väl någon form av tennfigurer hemma, eller färgglada tärningar, eller markörer av något slag, men jag är ändå nyfiken på om ni har planerat att så småningom lägga till egna spelpjäser till Life Board?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Vi hade egentlig en inte använt figurer själva vid framslagningen fören vi började dema på konvent. Vi hittade två fantastiska set på Goblin games som kallades Dunwich detectives från Em4 www.em4miniatures.com och de hade vi gärna köpt in och sålt men de hade gått ur produktion. De har en del omålade figurer som är väldigt billiga (1.1 £ st)även om de kanske inte är toppkvalitet.
Har just beställt ett gäng figurer från http://www.pulpfigures.com för att använda på Gothcon (så att man kan snabbspela med sin framslagna karaktär på en terrängplan).
http://wk.frothersunite.com/sc/pulp/Pulpsc.htm finns också mycket kul.

Så svaret är nog ett ja, i en nästa upplaga med billigare tryck ska det troligtvis med följa figurer och det är inte omöjligt att vi tar in figurer om vi hittar en bra leverantör.
Är det någon som har fler tips så mottages de väldigt tacksamt.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Jo, alltså vad jag också ville ha sagt men glömde i alla uppräkningar var att figurerna faktiskt tillför en hel del känsla vid framslagningen, men att det kanske är bra med ett urval. Det är ju tråkigt att slå fram en femme fatale med en lurvig orch liksom.
 

Bofur

Veteran
Joined
4 Feb 2010
Messages
11
Till att börja med: kul inspirerande spel. Bra jobbat!

Jag tycker att den modell som Pagan Publishing använt för Delta Green vore en utmärkt förebild för kommande O:FR-böcker. De presenterar i första hand organisationer och karaktärer att spela med/mot, motståndare och allierade. Allt genomtänkt och med viss panache. Det ger så mycket mer än ett enskilt scenario eftersom en organisation kan användas om och om igen. I andra hand skriver de äventyr.

På rak hand skulle man kunna tänka sig att presentera Ahnenerbe som en formidabel motståndare. Det var SS forskningsorganisation inriktad på att bevisa ariernas historiska storhet. Arkeologer som skickades över hela världen (Tibet, Sydamerika, Europa osv) för att koppla civilisationer till nazismens ideologi. De är helt enkelt perfekta Indiana Jones-skurkar.

Ett liknande upplägg är att beskriva någon viktig neutral plats där hjältarna ställs mot fallen-spioner. Det skulle kunna vara Lissabon, Casablanca, Madrid, Stockholm, Istanbul eller liknande. Vilka krafter ställs mot varandra (ockulta och andra), vilka djävulska planer smids och hur ställer sig landets myndigheter till intrigerna?

Balkans alla stridande partisangrupper är en spännande plats för äventyr. Vem är vän, vem är fiende? Alla har olika agendor men hjältarna vet att en stor ond ritual förbereds bland bergens snöiga toppar.

Fallens spionringar har infiltrerat brittiska MI6 djupare än någon kunnat ana. Katt och råtta-lek i maktens korridorer, adelns herrgårdar och East ends arbetarkvarter. Vilka ondskefulla planer ska sättas i verket? Har en rad av komplicerade händelser i Londons historia planerats av Thulesällskapets tyska spioner långt innan nazisterna kommit till makten och kan det finnas kopplingar hela vägen tillbaka till Jack the Ripper?

Londons undre värld behärskas med järnhand av en mystisk man. Det viskas om att han är mycket gammal men ständigt ser ut att vara runt 55. Andra menar att han tidigare kallat sig bland annat Professor Moriarity och Greven av St Germain. Han ryktas äga den exklusivaste nattklubben i London och froteras med eliten. Är han en fallen eller kommer han från "himlen"? Inte nazist men lika mäktig som skrämmande. Blir han en fiende eller allierad till hjältarna i deras kamp? Och är det värt priset...din själ?

Bara några tankar. Keep up the good work!
 
Top