Nekromanti Vad vill ni ha till OPERATION: FALLEN REICH?

Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Efter lansering och ett mycket positivt mottagande på SSK lägger vi nu på en extra växel med att få klart vår webbsida samt att få ut spelet. Men vi vill också börja skissa inför framtiden och då är ju frågan: Vad vill ni ha?
Vi har två projekt i linjen, först och främst en vapen- och utrustningskortlek med kort som man kan lägga bredvid sin karaktär. Det blir ett alternativ till vapenbok.

Sedan finns det en kampanj som börjar bli färdig, den har arbetsnamnet "Blood, sweat and lemoncurd".

Vad annat? Vad vill ni ha ut av webben? Vilken typ av äventyr är mest efterlängtat, superskruvade långfilmsvarianter som Svensexan eller Arvet? Eller mer traditionella scenario som det i regelboken?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Äventyr. Äventyr, äventyr, äventyr.

Korta äventyr, långa äventyr, rälsade äventyr, fisktanksäventyr, skruvande äventyr, traditionella äventyr, enskilda äventyr, megalånga kampanjer, halvlånga kampanjer.

Äventyskrokar, små artiklar om specifika personer/platser/företeelser med många fästytor (alltså egenskaper som lätt krokar in i andra egenskaper för att i kombination forma äventyrsuppslag), kampanjöversikter.



Vapenlistor är oerhört ointressant, liksom all form av utrustning. Om det inte är utrustning med fästytor och så, då.


//Krank, som inte har köpt FR än men lär göra det inom halvkort
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Håller med. Äventyr och en kampanj. Vapenkort låter inte direkt som det första som behövs.

Efter att ha skummat igenom boken saknar jag konkreta äventyrsuppslag/krokar. Allt känns ganska...vagt. Cold City som har liknande setting ger mig äventyrsidéer hela tiden. Än så länge har jag knappt fått en enda av det jag läst i OFR. Nu har jag som sagt inte läst allt så ta det jag säger med en nypa salt. Och det är förbannat snyggt som sagt.

Utan att ha lifeboarden framför mig undrar jag: går det att göra karaktärer som inte är britter? Funderar nämligen på att använda OFR tillsammans med Cold City (där gruppen består av personer från Storbritannien, Frankrike, USA och Tyskland).
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Det går utmärkt att använda karaktärerna från framslagningen i andra sammanhang, särskilt om man som spelledare är med och styr lite. Vi har bland annat använt dem till sciencefiction och nutid. Själva systemet är ju D20 (vilket genom att multipliceras med fem ger procent), men de flesta hittar säkert sätt att konvertera det till sitt eget system. Cold City är ju ganska likt i tid och setting så det borde vara perfekt.

När det gäller krokarna har vi en prototyp på scenariogenerator som i dagsläget bara är ett worddokument. Den har 100 plottar, 100 skurkar och 100 platser, man slår tre gånger med 1D100 och sedan har man ett upplägg. Ska se hur man kan göra det tillgängligt.

Själv är jag omoget förtjust i vapenlistor, men det kanske är en darling som behöver läggas i träda, göra äventyr är ju roligare...

Cold City hade jag för övrigt missat, verkar intressant som fasen. Schyst setting.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Om ni ska ge ut en kampanj så är mitt råd att ni i den aktuella boken inte enbart har med kampanjen ifråga. Inspireras gärna av Mutant UA:s kampanjböcker där det förutom själva huvudkampanjen också finns gott om ytterligare äventyrsuppslag, varav en del i sig är fullgoda kampanjfrön.

En bra tumregel är att inte beskriva en plats eller ett föremål utan att samtidigt skriva en relaterad äventyrsidé.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Låter bra, ska bli kul att testa att göra en karaktär.

Vapenlistor kan vara kul ibland och jag gillar idén med kort men som första supplement vet jag inte om det är så smart. Det är klart om ni paketerar det i en cool kontext så kan det bli bra.

Personligen skulle jag gärna se att ni tonade ner whimsy-faktorn en aning och fokuserade mer på mysskräck och pulpaction, men det är en smaksak.

Kan verkligen rekommendera en titt på Cold City, det har en ascool setting.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Äventyr. Äventyr, äventyr, äventyr.

Korta äventyr, långa äventyr, rälsade äventyr, fisktanksäventyr, skruvande äventyr, traditionella äventyr, enskilda äventyr, megalånga kampanjer, halvlånga kampanjer.

Äventyskrokar, små artiklar om specifika personer/platser/företeelser med många fästytor (alltså egenskaper som lätt krokar in i andra egenskaper för att i kombination forma äventyrsuppslag), kampanjöversikter.
I concur. :gremlaugh:
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Måste instämma till att det kommer äventyr och inte vapenlistor.

Skulle önska äventyr med lite mer brittisk mord utredningar. Inte så mycket strid utan mer gåtlösning.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ett par tankar:

Allt som ger mig fysiska stuff som kort diggar jag, så grejer som utrustningskort och vapenkort skulle jag gå igång på och inspereras av. Kan också se klädkort... Det skulle också trigga plotthooks för mig.

Hellre miljöer än kampanjer, men helst äventyr som kan kopplas samman (men även fungerar separat).
Nu kommer jag nog pyssla äventyr själv i första hand...

Sedan vill jag självklart gärna speltesta kampanjen ;-)

Scenarion tror jag på att mixa mellan mer eller mindre traditionella upplägg. Lustigt nog tror jag att hålla de för hemmabruk mer trad och de till konvent friare i upplägg. Mest för att det är enklare att arbeta med andra upplägg på konvent när man har spelledare som man känner. Självklart hoppas jag att många av scenariona ska samproduceras med Rollspelsbaren (men där är jag ju grymt partisk :))

-Gunnar (läser reglerna...)
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Mycket intressant att höra era tankegångar. På ett sätt känns miljöbeskrivande "setting" material lurigt. Tanken är ju att OFR på ytan ska vara lik verkligheten och saftiga miljöbeskrivningar från andra världskriget är ju ingen direkt bristvara (och ger i regel många uppslag). Har just skrivit ett äventyr till Fenix som utspelar sig i Göteborg 1939, på grund av tidsbrist hann jag inte få allt historiskt korrekt, vilket säkert gör många irriterade. Å andra sidan finns det kanske inte så värst många rollspelare som minns Göteborg 39.
Är själv mest road av att skriva scenarion och som ändå har en röd tråd.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag får ska börja med att tacka för en fin fin LifeBoard presentation under fredagskvällen på SSK.

Nu har jag, tillsammans med min grupp tetsta LB ett par gånger, skapat några husregler (dom är små) och lusläst regeldelen av grundboken.

Jag vill se mer av allt (i fallande ordningen):

Mindre äventyr på hemsidan. 1 - 3 spelmöten långa och som presenterar en bild av hur ni som skapat Fallen brukar spela.

Sourcebook: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (kartor, tyskarnas anfallsplaner, arketyper, bilder på tidstypiska saker, naturbilder m.m.)

Sourcebook: The Unknwon (magi, demoner och mysterier)

Äventyr: Första delen i en kampanj som tar avstamp i London men som utspelar sig i Polen. Beskrivning av östfronten (inte som det var på riktigt utan som det är i Fallen).

Jag instämmer med tidigare skribent. Om ni har vapen och utrustningskort på gång så ut med skiten. Jag köper och vill ha.

Jag tror att min grupp kommer att spela Fallen "på allvar", inte så mycket "drink tea and petit murder".

Jag kommer inspireras av:

Inglorius Bastards (film)
Foyles war (TV-serie)
Saving Private Ryan (film)
The Thin Red Line (film)
Den Tredje Mannen (film)
Schindlers list (film)
Enemy at the Gates (film)
King Kong (film, senaste)
Indiana Jones (alla filmerna)

NOIR (rollspel)
KULT (rollspel)
Knivblänk i Prag (rollspel)
Mutant: Undergångens arvtagare (rollspel)

. . .för att nämna några.

/Andy som ska spela och spela och spela. . .
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Jag ser gärna en kombo av förslagen ovan. Även om jag inte fått spelet i hand ännu, utan får lita på kommentererna om att det är i fantastiskt tryck, så känns det som att det vore värt om även äventyren trycktes i vettig standard. Inte nödvändigtvis lika bra men likväl. I det kunde man inkludera vapenkort etc för det som behövs för det aktuella äventyret. Handouts i tryck är bra.

Men jo, hellre äventyr än komplement.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Jag älskar verkligen det här spelet. Det var ett enormt bra köp med mina ögon sett.

Så, till saken:

Vapenkort och djävulsdetaljer

Javisst, det vimlar av populärhistoriskt källmaterial om 2WW. Beavors böcker är ett bra exempel. Men jag vill ändå trycka på vikten av att ni gör eget källmaterial. Eller om ni inte orkar, lägger ut en sådan uppgift på entreprenad. Problemet är detta:

Ni (och bara ni) har full koll på grundplotten och hur den kan associeras till 2WW-tiden. När jag sitter och funderar kring möjliga scenarios till O:FR så slår det mig hur mycket detaljer faktiskt kan göra skillnad. Och då handlar det inte i första hand om att slå upp något på NE eller wikipedia.

Jag skulle vilja se miljöbeskrivningar/sourcebooks som tex: "Shaky Business in Shanghai", "Bloody Steaks in Argentina", "Pearls in Harbor" mm; där ni har valt ut relevanta källor/källmaterial som passar med O:FR:s grundstory. Nu har inte jag nån koll på GURPS, men har för mig att en del GURPS-böcker är guld som sourcebooks. Nåt sån't skulle jag vilja att ni siktade mot.


Kewlt lir, men vad ska man göra då?

Jag skulle vilja se äventyr. Själv blir jag mest inspirerad av det exotiska och ockulta – och bara till viss del av gritty krigsmiljöer. Det bästa med O:FR är att själva grundstoryn (jag har bara läst lite ännu) verkar kunna bli så långlivad. Därför vore det kul med små/långa äventyr/scenarios som på olika sätt utmanar rollpersonerna – samtidigt som spelarna blir sysselsatta med att ta reda på hur allt hänger ihop.

En scenario...vaddå? Nu blir jag orolig. Nån sorts maskin för att göra äventyr?
Nej, det tycker jag känns som en alltför enkel lösning. Om man betraktar en detalj: det finns 90+ färdigheter. Hur ska man skriva äventyr som låter spelarna känna att de har användning av åtminstone ett femtiotal? Låt det inte bli som med den där mega-Mutant-kampanjen: att man bara använder iakttagelseförmåga, vapenfärdigheter och smyga typ. Hur bra detaljer och häftigt anslag ni än har kommer äventyren stå och falla med att spelarna verkligen känner sig utmanade och att deras rollpersoner på olika sätt kan bidra till att sakta men säkert, demaskera gåtorna i spelet.

Nej, jag tycker att ni ska skriva äventyr med samma noggrannhet och möda som ni har lagt ner på att få till stämningen och kvalitén i grundboken.

Och om det ska jag nog skriva i en annan tråd.

---

/Basse, iä iä
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Hur bra detaljer och häftigt anslag ni än har kommer äventyren stå och falla med att spelarna verkligen känner sig utmanade och att deras rollpersoner på olika sätt kan bidra till att sakta men säkert, demaskera gåtorna i spelet.
Vad har det med färdigheter att göra? :gremsmile:

/Han som satt länge och funderade på om han ens skulle ställa frågan
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Nu tror jag att den här frågan egentligen har mer med dina andra tankar kring utmaningar och färdigheter, än med O:FR att göra, men jag ska försöka göra bägge rättvisa.

Utmaningarna i O:FR
Det som jag gillar är just att världsbilden inte är komplett för spelarna. Javisst, det ser ut att vara arketypiskt trettiotal, precis som vi har lärt oss från historieböckerna. Men världsbilden i spelet skiljer sig väsentligt från det historiska IRL.

Det är en utmaning för spelarna: att förstå hur allt hänger samman. Inte olikt Kult alltså. Hur ska spelarna förstå världen i O:FR då?

Genom att deras rollpersoner undersöker och interagerar med spelvärlden. Hur gör rp detta? Bl a genom användande av färdigheter. Alltså bör äventyren vara så väl genomarbetade att man tar hänsyn till både metaplotten såväl som små scener i scenariot/äventyret.

Men är det en utmaning att rulla tärningar?
Ja. Eller rättare sagt: själva den fysiska rörelsen att rulla tärning är knappast en utmaning. Men att förstå vilken färdighet som ska användas när, att förstå hur man kan komma runt ett misslyckat tärningsslag mm det är utmaningar. Att rulla tärningar är ju en följd av rp är beskaffad med färdigheter. Att hantera slumpmomentet blir då en utmaning.

Men vi kanske ska starta en ny tråd?

/Basse, jag har tassat runt den här frågan i dina andra trådar Han...
 

engas

Veteran
Joined
6 May 2006
Messages
1
Location
Göteborg
Jag har sett fram emot Fallen Reich ett tag nu. Enda sedan GothCon och de små frö av rykten man hört, och jag får säga att jag är djupt imponerad av både boken och brädet. Kvaliten i både tryck och material på dom båda är fantastiskt hög. En klar eloge till er för utförandet.
I själva regelboken så finns dock några små detaljer jag upplevde lite underliga, men i det stora hela är den djupt inspirerande. Jag tyckte dock att det var lite synd att det inte fanns mer information om själva "organisationen" Operation: Fallen Reich. Det finns ju dock frön i boken som gör att man själv bildar sig en viss uppfattning om den, men ändock synd.

Personligen så önskar jag mer kampanjmaterial, kanske inte en traditionell kampanj då, men gediget bakgrundmaterial blandat med ett eller flera allmänt hållna äventyr och/eller äventyrsuppslag och gärna olika "NPC'er", deras motivation, bakgrund och grundläggande "stats". Bakgrundsmaterial om hur ni själva tolkar och tänker er Operation: Fallen Reich och då även hur olika nazistiska organisationer fungerar och styrs av Fallen vore intressant. Spontant så känns det som att det finns gott om uppslag för scenarion/kampanjer i Norden, Brittiska öarna och "fastlands europa", och min egen erfanehet är att lite översiktligt kampanj/äventyrs- bakgrundsmaterial och äventyrsuppslag ger många en rejäl inspirationskick.

Tabeller för slumpvis framslagning av scenarioideer kanske kan funka, men utrustnings- och vapenkort är dock förmodligen inget jag skulle köpa jag är nog lite för mycket fri/lös-formstomten för det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Det som jag gillar är just att världsbilden inte är komplett för spelarna. Javisst, det ser ut att vara arketypiskt trettiotal, precis som vi har lärt oss från historieböckerna. Men världsbilden i spelet skiljer sig väsentligt från det historiska IRL.

Det är en utmaning för spelarna: att förstå hur allt hänger samman. Inte olikt Kult alltså. Hur ska spelarna förstå världen i O:FR då?
Det här håller jag helt klart med om.

Men är det en utmaning att rulla tärningar?
Ja. Eller rättare sagt: själva den fysiska rörelsen att rulla tärning är knappast en utmaning. Men att förstå vilken färdighet som ska användas när, att förstå hur man kan komma runt ett misslyckat tärningsslag mm det är utmaningar. Att rulla tärningar är ju en följd av rp är beskaffad med färdigheter. Att hantera slumpmomentet blir då en utmaning.
Fast du skriver längre upp att äventyrsmakaren ska försöka inkludera flera färdigheter för att visa på rollpersonernas bredd. Jag håller med om att alla ska få känna sig nyttiga men för mig ligger utmaningen snarare i att pussla ihop sådant som kommer av tärningsslaget. Det är väl av just den anledningen som man undvikigt tärningsslag i Trail of Cthulhu.

Att komma runt ett tärningsslag - det är en utmaning för spelarna om det gäller praktiska färdigheter - men är det ledtrådar som spelledaren ska ge ut via tärningsslag är det mer en utmaning för spelledaren att kunna anpassa situationen och hitta på en ny utmaning där detta kan förekomma. Åtminstone har det varit så för mig om jag drar mig till minnes den typen av äventyrsutmaningar som jag stött på.

---

I övrigt hade jag tyckt att det varit häftigt med en händelsekarta över Europa. Kartan är indelad i områden där det finns äventyrsuppslag i vad som kommer att hända på platsen, en sorts "viktiga tillfällen i historien". Alla platser har anknytning till andra platser, så äventyrsuppslaget i Belgien är ett resultat av något som kommer att hända i Paris och på en båt mellan Danmark och Sverige. Beroende på hur driftig spelledaren är kan denna få en händelse att ske runtomkring rollpersonerna eller så kan den bara slussa runt rollpersonerna på de olika platserna och skita i händelseutvecklingen runtomkring spelarna.

/Han som önskar att editorn inte kraschade när han skrev en artikel om hur man ska skriva bland annat mysterie- och intrigscenarion
 
Joined
12 Nov 2008
Messages
42
Hejsan.

Har ännu inte köpt Fallen, men har spelat det både på GothCon och SSK.
Hade fantastiskt kul i båda fallen.

Varför har jag då ännu inte handlat? Jo, för att jag har 30+ system i hyllan, där jag bara har läst fem-tio och alla känns likadana. Visst, likadana-som-försöker-se-olika-ut, men dock, likadana. Dessutom finns det inga (eller få) äventyr till dem. Hur kul är det, egentligen, att läsa den 23e beskrivningen av "finna dolda ting"-färdigheten, oavsett om den simuleras med T100, T20, tärningspooler, hjälpa-varandra-genom-att-ge-bonus system eller ett nyskapande (?) T6 system?
I min värld är ett regelsystem som inte märks ett bra regelsystem, men jag tänker inte köpa en bok för att läsa: "om du slår högt går det bra, slår du lågt går det dåligt".

Jag brukade alltid handla med mig ett system hem från varje konvent, för att ha att läsa på vägen. Det roliga var alltid världsbeskrivningen och jag fick ideer till fräcka äventyr....
....som jag aldrig hann skriva ner eller spela.

Så, jag vill ha färdiga äventyr. Helst sådana som tar ett-två spelmöten (8-15 timmar) att köra igenom och kan kopplas samman i en lös kampanj (tex många återkommande SLPs).

Färdigtuggat, helt enkelt. Snabbmat. Det kommer jag att ha tid att använda och det kommer att fungera i min spelgrupp, där vi sällan är samma gäng varje gång.
Dessutom har jag hört att man får justera även färdigtuggat om man vill (eller om man hinner), för att det skall passa ännu bättre hos oss. Skulle man ha tid över kan man sedan alltid göra något eget, Fallen fungerar säkert lika bra för det egna som 10+ andra system.

Om sedan äventyren skulle visa sig vara kul, så kommer jag alldeles säkert att köpa spelet också, inte för reglerna, men för världsbeskrivningen.
Första reglerna på 10+ år...

Det verkar överhuvudtaget som om rollspelsmarknaderna, både den svenska och den internationella, översvämmas av nya, kluriga och nyskapande system.

Men, VAR ÄR ÄVENTYREN??

Jag hoppas att jag har fel och att folk kommer att peka mig på dussinvis av fräcka, nyskapande, färdigtuggade äventyr. I så fall ber jag om ursäkt och erkänner min miss.

Men, till Fallen vill jag se äventyr, vapentabeller (eller kort) har jag redan alldeles för många olästa.
Annars finns wikipedia..

Dessa äventyr vill jag kunna beställa i PDF-form, så att jag hinner få dem medan jag fortfarande är intresserad, innan spelarna anländer, och så att jag kan tjuvläsa dem på jobb :gremwink:

/ Fredrik
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Svettorchen said:
Men, VAR ÄR ÄVENTYREN??

Jag hoppas att jag har fel och att folk kommer att peka mig på dussinvis av fräcka, nyskapande, färdigtuggade äventyr. I så fall ber jag om ursäkt och erkänner min miss.
Så är vi nog många som känner. Utan att veta exakt hur just Fallen Reich-författarna tänkt sig sin utgivning, så vill jag ändå säga att jag tror att de får svårt att komma runt det problem som många andra rollspelsproducenter brottas med: äventyr är oftast olönsamma. Kampanjmaterial säljer bättre. Men bäst säljer grundboxar och nyeditioner av grundboxar. Det är ekonomiska realiteter att förhålla sig till.

Men, som sagt: exakt hur det förhåller sig här vet jag inte säkert. Har man pengar i kassan kan man förstås agera mer fritt. Eller så publicerar man mycket material på webben eller i tidningar som Fenix.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Svettorchen said:
Men, VAR ÄR ÄVENTYREN??
Med intresse noterat, inte för att jag är en del av Fallen-crew, men tillräckligt inspirerad för att se vad man kan göra åt miljön även utanför konvent.
Och scenarion för nedladdning ska inte vara något problem... Tror att det finns lite sånt tänk hos Reidal och kompani då vi redan är klara med att Svensexan och Arvet ska upp både på Fallen.se och Rollspelsbaren.se

-Gunnar (gillar att skriva scenarion)
 
Top