Nekromanti Vad tyckte folk om Eon-pdf:en?

Sephi

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
28
Location
Stockholmm
Ond bråd död;n28848 said:
Hur kommer det sig att raserna avbildas nakna egentligen? D&D3 hade samma approach (men i underkläder eftersom det är USA). Vad är poängen med det egentligen? Hade varit vettigare om de hade haft lite för rasen typiska kläder.

Sen såg alla rätt deffade ut också, vilket verkar ha påverkat brösten negativt.
Dom är nakna, so what? Det är inget fel på att vara naken. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Saker jag gillar:

- Jargienfokuset känns som en utmärkt inkörsport för nya spelare.Jag har inga större problem med avsaknaden av magi, då jag vet hur fet magiboken kommer bli.
- Illustrationerna är gorgeous, utom tirakbilden som är katastrof.
- Layouten är assnygg.
- Vapenegenskaperna är nice, men jag hade velat ha många många fler av dem.
- Jag är försiktigt positiv till fokus, och tror att det kan tillföra ganska mycket för spelarnas del.
- Expertiserna växer på mig, och kanske kan jag komma att älska dem i slutändan.
- Övertag-konceptet växer på mig, jag kan nog komma att digga det i slutändan.
- Äventyr & kampanj-kapitlet är föredömligt, en bra kondensering av Eon III!
- Typsnittet på ceremoniernas rubriker är gorgeous.
- Påfrestningsskador var ett smart koncept, en utmärkt förenkling.
- Jag är försiktigt positiv till skräckreglerna, men inte helt övertygad, de känns lite väl detaljerade nästan i förhållande till annat i boken, och jag är av hävd skeptisk till skräcktabeller. Men jag ser fram emot att pröva!
Ond bråd död said:
Jag trodde du var eons största fanboi. Vad är det du inte gillar?
Azkan said:
Djur/varelse "mallarna" är okej men när de används för mörkerhundar och gorgoner känns det inte bra. Jag hoppas "varelse" boken kommer att använda Hyggelmonster och grotttroll mallen för den är exemplarisk.
Poseur said:
Klart du inte har nå större problem med magi-avsaknaden när du är med o skriver de nya magireglerna. Det är ju fusk om man har insyn :p
Ymir said:
Poseur: det är nog inte det så mycket som att jag inte planerar att konvertera mina pågående kampanjer till Eon IV nån gång snart. Men visst, du har en poäng :p
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag är inne på detaljer jag. De stora dragen kanske jag skriver om någon annan gång...

Sidan 88, resultat 67, ett bakgrundstabellsresultat som heter "Ser personers svagheter", men som inte ger kännetecknet "Ser Svagheter" (Sidan 122, resultat 73-74).

Sidan 89, resultat 77, samma argument kan användas för resultatet "Social kameleont: Rollpersonen har en unik förmåga att känna av andras svagheter..."

Och en helt annan tanke - det kan vara bra att klarifiera räckvidden Beröring för mirakel lite närmare. Specifikt tänker jag på hur det fungerar i strid mot en person som inte alls vill bli berörd av The Hand of Daak. Det står någonstans att man normalt sett inte har något försvar mot böner, men det känns inte riktigt som samma sak som att det är fritt fram att talla på vem som helst som man är i närstrid med.

Grottrollet och hyggelmonstret ser riktigt roliga ut, och en klar förbättring mot monster i tidigare Eon! Monsters skadetabeller verkar passa lite dåligt för till exempel eldskada dock, och det riskerar kanske att eskalera när magi införs och fler skumma skadetyper tillkommer.
Kraetyz said:
Bra kommentar angående skadetabeller för monster. Angående eldskadan/fallskadan så tänker jag följande: Använd den vanliga tabellen och tolka utifrån den. Eftersom eld inte påverkar per kroppsdel är ju skadan bara "direkt på", och då kanske man kan få vettiga resultat ur den tabellen. Till exempel: Tappar. Fungerar bra. Smärta och Sår har båda två egna regler för hur de fungerar för varelser (+3 Utmattning), så använd dem. Infektion kan man väl kanske ersätta med extra Utmattning också.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hur står det egentligen till med färdigheterna Förvränga och Förnimma?
Jag misstänker att färdigheten Förnimma är synonym med tidigare Magiförnimmelse ( och möjligen också andeförnimmelse) men
Förvränga ? Hur är tanken att denna ska användas egentligen? Som någon form utav Magic Resistance? Om man kan skydda sig mot besvärjelser med den så borde det väl gå att skydda sig emot böner och riter, Teotropi kanske dock spelar i en annan liga dock, vad vet jag. Men är tanken i grund och botten att Förvränga ska vara den defensiva färdigheten emot magi? Blir det då typ anfallaren slår "Väva Magi" VS "Förvränga" då eller?

Vidare så tycker jag att klocka huvuden bör komma fram till hur Helmgast tänkt sig med magisystemet, jag tror inte att Böner/Riter kommer skilja sig ifrån resten av magin vidare mycket så hur ska vi konvertera nuvarande mystik&magi till EonIV reglerna?
Jag vill minnas någonting om att färdigheten Transformera upphör och läggs in i Väva magi slaget. How?
Jag vill även minnas att meta-effekterna och alla lego-byggs-effekter på ataxa ändras. How?

Eller helt enkelt, hur fixar vi det möjligt att spela magiker i EON nuförtiden utan magiregler?

/Poseur behöver några idéer på att konvertera magireglerna för att kunna övertala sin magikerspelande spelare att byta till EONIV utan att först mörda hans karaktär.
Kaigon said:
Förnimma är en mer generell och övergripande färdighet än X-förnimmelse men de helt klart i samma division. Det kommer exempelvis vara svårare att avgöra ett fenomens aspekt med Förnimma istället för motsvarande Magiförnimmelse.

Förvränga kommer i vissa situationer kunna användas för att påverka magiska fenomen samt förstöra/hindra andra mystikers aktivitet. Ett typiskt motståndsslag sker då mot "Väva magi". Det stämmer även att teotropi spelar i en annan liga än de flesta andra aspekter.
Kaigon said:
Och det stämmer att bönerna och riterna ger en ganska bra hint om hur resten av magisystemet kommer att se ut - även om det finns vissa drastiska skillnader. Målet för konverteringsguiden är ju att den iaf hjälpligt ska kunna brygga över gamla magisystemet till Eon IV.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
?@konami_code @kaigon Fick svara har istallet for tydligen maste man skriva valdigt kortfattat i kommentarsfalten ;)

Jag har inget emot slumpad bakgrund, slumpad expertis eller slumpat kannetacken, men hantverksfardigheterna passar helt enkelt en slumptabell inte in pa i min mening.

Ifall det ar letandet som kan vara problemet kanske det kan goras nagon slags "shortlist" med 'hantverkspaket' (typ som med ritualerna) dar ni kan foresla grupper av hantverksfardigheter som passar ganska bra ihop (typ skraddarpaketet, konstnarspaketet etc.). Det tar bort behovet av att behova leta igenom en massa olika saker och istallet kan man plocka fran det 'paket' som man tycker later roligast/lampligast?
Annars sa nagon pa FB att det kanske gar att gora sa att det forsta slaget kan slumpas om man vill och resten kan pysslas ihop pa eget bevag sa att karaktarens alla hantverksfardigheter faktiskt ar logiska i kombination till varandra - om man far mer an ett hantverk alltsa. Detta kan ju aven kombineras med forslaget pa 'hantverkspaket' for att gora det annu lattare for spelaren att pyssla ihop saker (om de nu inte VILL blanda hejvilt saklart).

Tycker dock att hantverkspoangen man kan fa fran hantverksrelaterade bakgrunder istallet kan ersattas med den hantverksfardigheten som ar relaterad till det hantverkaryrket, for arligt talat ar det skitkonstigt att kunna fa bakgrund som arkitekt utan att veta ett jota om arkitektur och istallet vara ganska hajj pa det dar med glasblasning. :)
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Håller med Ymir mfl säger. Är trevligt med lite mer djupgående fokus i grundreglerna på ett av alla dom länder som finns i Eon. Då detta är mitt första Eon spel känns det bekvämt att börja med ett land och sedan via kommande/befintliga böcker expandera till andra länder.

Lite synd att inga magiregler finns med dock ser jag fram emot när magiboken ska komma.

I övrigt om boken så gillar jag den mycket. Ska prova göra lite karaktärer nu under midsommar och se hur det flyter på för mig. Allt som allt, stor tumme upp från mig för Helmgast än så länge.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Ond bråd död;n28848 said:
Hur kommer det sig att raserna avbildas nakna egentligen? D&D3 hade samma approach (men i underkläder eftersom det är USA). Vad är poängen med det egentligen? Hade varit vettigare om de hade haft lite för rasen typiska kläder.

Sen såg alla rätt deffade ut också, vilket verkar ha påverkat brösten negativt.
Haha. Håller med om att brösten var rätt skumt tecknade. (Faktum är att alla ras-bilderna var lite sisådär imo.)
Men jag gillar att de avbildas nakna dock. Utan kläder så kan de vara vilket yrke som helst, med kläder börjar man direkt placera rasen i ett speciellt yrkesfack.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Eftersom som mitt största problem med Eon IV är att det inte är en vidareutveckling av Eon III, börjar jag bli allvarligt irriterad av jag gillar det såpass mycket.
Mitt största problem är dock att när rollpersonen väl är skapad, så är den, förutom färdigheter och permanenta skador, i stort sett statisk. Man kan inte förändra sina attribut eller lägga till eller förlora alla de fantastiska quirks man kan plocka upp på bakgrundstabellerna. En missad chans i min mening, och det första jag ska jobba på att husregla.

/Joel
Oden said:
Vår grupp funderar på att tillåta slag på bakgrundstabellen senare i spel ala "hjälteförmågor", alternativt "pinga" en sådan som ett mål för äventyr eller liknande. Naturligtvis kan det finnas några som inte riktigt passar in att få efterhand, men att skriva om fluffet eller få en rollperson att "försvinna" i en månad eller så är rätt enkelt. Dock får vi kolla lite hur det blir med "balansen" i spelet.
Azkan said:
"Man kan inte förändra sina attribut"

Har du också missat sida 73 nere till höger?
Poseur said:
Man kan inte ändra sina attribut efter att karaktären är skapad är det som menas.
WhiteWolf said:
Det finns väl förbättringsslag som i Eon 3? Som man slår efter varje äventyr eller spelmöte i alla färdigheter man använt för att se om man blir bättre.

Sen kan du ju träna rollpersonen mellan spelträffarna med liknande regler.
Poseur said:
Det finns fortfarande förbättringsslag jepp. Men emot färdigheter, att höja attribut finns inte med i grundreglerna. Man "kan" exempelvis använda reglerna ifrån tidigare upplagor för att höja attribut om man vill. Min spelgrupp kommer nog göra detta åtminstone.
Azkan said:
Ah, ja det är ju inte bara dumt utan orealistisk också - fast det kanske ansågs vara en "expert regel".
Big Marco said:
Som tidigare nämnt finns det mycket detaljer att ösa ifrån tidigare Eon-utgåvor till en "expert"-modul senare. Målsättningen är att sänka trösklarna för att komma igång att spela spelet, speciellt för de som tidigare har "skrämts" av Eons stora regelmängd.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
En liten fundering (en av få som inte redan har avhandlats av andra):
Vapenegenskapen Genomslag beskrivs som att "(v)apnet är speciellt konstruerat för att slå igenom rustning." Ändå är det endast stridshackan som har egenskapen, dessutom med rejält besked (Genomslag 5). Man kunde tycka att exempelvis stridshammaren och storhammare skulle ha samma egenskap och till motsvarande grad, då dessas spikdelar också är speciellt konstruerade för att slå igenom rustning och, om man ska tro illustrationerna, är närmast identiska med stridshackans "vitala del". Särskilt storhammarens. För övrigt kan man också undra över den stora skillnaden i stickskadan mellan stridshammaren och stridshackan ...

Visst det går att husregla upp värdet även på andra spikförsedda vapen, men jag blir nyfiken på hur tankarna har gått kring tillskrivandet av vissa egenskaper och värden till vapnen.

(Detsamma gäller en del andra vapen/egenskaper, som ex. att Melorsvärdet ges Räckvidd 1 med sina 140 cm, medan trästav och kamorspjutet blir utan, trots 150 cm; att det skulle vara lättare att knocka någon med en påk/stridsklubba än med stridshammare; det till synes slumpmässiga användandet av egenskapen Dubbelfattning, m.fl.)

En fråga:
En kvarleva(?) från Eon I-III, Neotech m.fl. månne, men varför skulle burna rustningar inte skydda mot fallskador? Visserligen kan jag förstå att en stukad fot, eller ben som kommer i fel vinkel inte skyddas av rustningar, men rimligtvis blir ex. sårskador i huvudet lindrigare om jag har en hjälm när skallen slår i backen?

Ovanstående kanske är ett detaljpillande som är mer på sin plats i simulator-lika rollspel (som Eon III m.fl.) än i narrativ-fokuserade rollspel (som Eon IV?). Men ändå ... det gnager på mitt sinne. :)
Mannen i skogen said:
När jag var 6 år ramlade jag ut från andra våningen och slog i huvudet. Lyckligtvis hade jag glömt att ta av mig cykelhjälmen. Enligt försäkringsbolaget var hjälmen skillnaden mellan hjärnskakning och förlamning.
Monoceros said:
Tunga armborst har också "Genomslag", på massiva 10!
Jag tycker också att det är väldigt konstigt att inte det lätta armborstet har något "Genomslag" över huvud taget... Det skiljer bara 1T6 i skada mellan vapnen, men hela 10 steg "Genomslag"?! Det är ju samma typ av vapen...
Big Marco said:
Mycket handlar om crunchig spelbalans och att få distinkta känslor för olika vapen - det lätta armborstet har fördelen att det är lättsiktat, vilket ökar sannolikheten för fler övertag, vilket i sin tur ger flexibilitet (och kanske högre skada). Att skjuta med ett tungt armborst mot någon som är lätt rustad medför att tex hela genomslagseffekten inte kan utnyttjas.
Iskaral said:
Melorsvärdet håller man i ena änden, stav bara ibland och aldrig spjut vad jag vet så melorsvärdet är i praktiken längre.
Glork said:
Spelbalans i all ära, men jag anser nog att det är fel att nerfa vissa vapen för att den som inte har råd med/orkar lyfta/tycker att det ser coolt ut med ett tyngre/större vapen, ska ha samma chans till skadeeffekt som den med det större/tyngre vapnet.

Men, detta är bara min initiala magkänsla. Vi får se efter extensiva speltester. Det kanske slutar med husregler, eller inte. :)
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
ja, vapenegenskaperna behövs verkligen finputsas lite.
storhammaren är på tok för dålig tex, lite genomslag på den låter som en rimlig förändring.


behöver nog speltesta lite mer för att vara helt säker på vad jag tycker, men dolk verkar vara alldeles för bra, iallafall i de testerna jag har gjort hittills. Precis snabb och vådlig är en brutal kombination, och det finns enbart ett annat närstridsvapen med 3 positiva egenskaper, petya.

Och utan si värden på vapnen så har någon med dolk lika stor chans att vinna initiativet som någon med ett slagsvärd som är en hel meter längre, vilket antagligen är det som stör mig mest av allt.
Big Marco said:
Dolken ter sig jävligt bra när man läser dess egenskaper rakt upp och ned. Dock har den en finess som inte direkt syns och det är att snabba anfall (som krävs för att kicka igång "Snabb") kostar 1 Utmattning per gång, och en kämpe kommer att märka att Utmattning är en oerhört värdefull resurs i strider i Eon IV.
Pendragon said:
Trots alla finesser, så när det kommer till kritan, gör dolkar fortfarande rätt kass skada i grunden. Vådlig hjälper, men då måste man få in en bra träff. Ett storsvärd nackar folk med en halvmiss.
Big Marco said:
Jo, dolken _kan_ var über, men det kräver dels att man själv är skicklig och att ens motståndare är en pajas som slår lågt på sina försvar. För att kicka in alla "OP-effekter" krävs ändå att du slår typ 20-25+ högre än din motståndare (för att få övertagen).

Men nästan alla vapen blir OP när man får 20-25+ bättre än motståndaren. :)
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Är det bara jag som tycker att bilderna på svärden ser ut att vara upp och ner?
Azkan said:
Hur kan ett svärd vara upp och ner?
Kaigon said:
Tanken är att det ska se ut som att de hänger på en vägg.
Arfert said:
Är handtaget uppåt (har inte PDFen)?
Big Marco said:
Jepp, handtag upp, spets ned.
Arfert said:
Då är de inte upp och ner. Korrekt.
Glork said:
Däremot är inte alla vapenbilder inbördes skalenliga (se ex. spjuten). Det kunde vara trevligt för att lättare få en bild av förhållandena mellan dem.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag får intrycket av att Fedaki (som jag aldrig hört om innan) ska motsvara romer/resande eller så. Det är lite intressant att de får bonus i fingerfärdighet och låsdyrkning. Jag gissar att det inte är helt PK. Kanske är det ok iom att det bara är en fantasy-variant av en kliché och inte ses som någon direkt motsvarighet till någon verklig ras/kultur, men jag tror det kan bli en del diskussioner om det, åtminstone här på wrnu. Samma sak egentligen med arab-zhanerna (valfri lättlärd färdighet låter fö väldigt bra:)), men inte lika negativ koppling. De framställs som mystiska och exotiska. Att de är ökenkrigare och giftmördare kan ju bortförklaras med att det bara är jargiernas uppfattning, men när det handlar om konkreta egenskaper blir det lite annat. Själv tycker jag inte att det är något fel att använda sig av klichéer, så länge det inte sker med ett medvetet syfte att framställa något folk negativt, men det kanske kan vara bra att fundera på hur det kan tas emot innan man trycker böckerna.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ond bråd död;n29203 said:
Jag får intrycket av att Fedaki (som jag aldrig hört om innan) ska motsvara romer/resande eller så. Det är lite intressant att de får bonus i fingerfärdighet och låsdyrkning. Jag gissar att det inte är helt PK. Kanske är det ok iom att det bara är en fantasy-variant av en kliché och inte ses som någon direkt motsvarighet till någon verklig ras/kultur, men jag tror det kan bli en del diskussioner om det, åtminstone här på wrnu. Samma sak egentligen med arab-zhanerna (valfri lättlärd färdighet låter fö väldigt bra:)), men inte lika negativ koppling. De framställs som mystiska och exotiska. Att de är ökenkrigare och giftmördare kan ju bortförklaras med att det bara är jargiernas uppfattning, men när det handlar om konkreta egenskaper blir det lite annat. Själv tycker jag inte att det är något fel att använda sig av klichéer, så länge det inte sker med ett medvetet syfte att framställa något folk negativt, men det kanske kan vara bra att fundera på hur det kan tas emot innan man trycker böckerna.
Jag tror det kan finnas ett visst mått av inspiration, men jag tror inte Fedakerna ska "motsvara" något folk alls. Men visst, att förneka att zhanerna primärt är inspirerade av en orientalistisk syn på medeltida araber är ganska meningslöst, men jag tycker ändå sådana tendenser tonats ned över utgåvorna. Vad jag sett av Ymirs jobb på Västlanden har han anträngt sig en hel del för att de dels ska vara igenkännbara fantasyaraber vi vant oss vid och väntat oss, samtidigt som att de ganska tydligt är något helt annat. Jämför med Cirefalierna där inspirationen från italienska handelsfurstendömen som t ex Venedig är uppenbar, utan att de för den skull är fantasyitalienare rakt av.
Jag tror också vi kan vänta oss en liten justering av Darkenerna i framtiden.

/Joel
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Antagligen inget man vill ändra på, men det stör mitt ordningssinne något att färdigheterna i Eon inte är (och aldrig har varit) konsekventa i sin namngivning. Måste de heta Rida och Marsch? Varför inte Rytt och Marsch, eller Rida och Marschera?

Jag kom att tänka på detta nu när jag läste om Förnimma och Förvränga i en annan tråd här, och fick för ett ögonblick upp hoppet om att alla nya tillägg kanske är i verbform. Men så är inte fallet alls (Charm, Hovliv, Sång & musik, Teologi...).

Tänker ni göra om rollformulären när nya magiboken kommer med en massa magifärdigheter? Att få plats med dessa under Övriga färdigheter känns trångt.
 

Invinciblebug

Veteran
Joined
25 Apr 2014
Messages
21
Nya ras bilderna är riktigt bra tycker jag (även om jag kommer ha mardrömmar om kvinnliga dvärgar från och med nu...)
Jag är dock lite ledsen för ändringen i design på Tiraker. De känns nu mer som generiska orch varelser.
Vill ha kvar mina Tiraker som på den här gamla bilden. Sten tuffa.
 

Sephi

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
28
Location
Stockholmm
Invinciblebug;n29231 said:
Nya ras bilderna är riktigt bra tycker jag (även om jag kommer ha mardrömmar om kvinnliga dvärgar från och med nu...)
Jag är dock lite ledsen för ändringen i design på Tiraker. De känns nu mer som generiska orch varelser.
Vill ha kvar mina Tiraker som på den här gamla bilden. Sten tuffa.
Raka av håret på Tiraken i boken så är dom mer eller mindre likadana, tycker jag. Det var inte några stora ändringar där.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Nu har vi gjort sex karaktärer, jag och mina bekanta.
Vi har följande kommentarer på boken, och hjälppappret för karaktärsskapande.

Jättemycket hoppande fram och tillbaka. I EON III så var det en tydlig röd tråd i hur man slår fram värden och i vilken ordning saker skulle göras. Visserligen kanske det går snabbare med vana, men om EON IV ska vara välkomnande för nya, försök stuva om så att det blir intuitivt att slå fram nya karaktärer.

Sidnot, en av de närvarande jämförde med Noir, som också plågas av ett våldsamt behov av att bläddra fram och åter.

Om vi kikar på innehållsförteckningen så kommer sakerna i följande ordning:
3: Folkslag
4: Arketyp & Miljö
5: Rollpersonen
5.x: *huvudtabeller"
5.y: Jargiens befolkning (bakgrund)
6: Attribut
7. Fokus & karaktärsdrag.
8: Regler


Den föreslagna ordningen som föreskrivs i boken är följande:
1. koncept
2. Bakgrund
3. Folkslag
4. Arketyp.
5. Miljö.
6. Grundattribut.
7. Händelsetabeller
8. Expertiser etc.
9. Färdigheter
10. Karaktärsdrag.
11. Härledda värden
12. Utrustning
13. Övrigt

Det är sjukt grötig ordning bara det att bakgrunden presenteras sist och folkslag, arketyp och miljö presenteras före rollpersonskapitlet gör att bläddrandet blir en pärs.


Saker vi saknar:
Slumptabell för jargiens befolkning bakgrunden. En tabell utan förklaringar, bara titeln, så man kan se vad man blev, snabbt, och sedan undersöka detaljerna. Detta underlättar vid händelseslagen som refererar till bakgrund, då vet du direkt vem du blev skyldig tjänst, och vem som räddade dig etc utan att behöva läsa alla beskrivningar. En sådan tabell bör inleda underkapitlet jargiens befolkning/bakgrund.

Följsam ordning på kapitlen. Vi anser att om man läser boken från pärm till pärm ska man naturligt kunna skapa en karaktär utan stora behov att bläddra fram och tillbaka. Med undantag för att komma tillbaka till ett slags "index" för karaktärsskapande.

En kryssruta för lättlärd/svårlärd på formuläret? Hade vart trevligt.
Expertiser, Hantverk och Kännetecken kan ofta bli många till antalet, vi upplevde att det var snålt om plats för dessa på formuläret.

Vana rollspelare kanske är trygga med att ha ett kladdpapper för utrustning, men nya spelare uppskattar en plats för pengar och utrustning.
Nuvarande formlär är luftigt, och det bör rymmas på formuläret.
Många av oss saknar yta att rita ett porträtt, vi kanske inte alla kan rita, men vi gillar möjligheten. Även en streckgubbe hjälper oss att realisera karaktären. Bilden hjälper oss också att identifiera vems formulär det är.
Plats för spelarens namn saknas, det kan vara bra att ha så vi vet vems blad det är.

Vissa sidhänvisningar stämmer inte, detta är ett problem.

I de fall då det behövs sidhänvisning, kan man inte upprepa informationen så man slipper bläddra? Typ: 'detta fungerar såhär, utförliga regler på sidan bla' Vi förstår att detta är en platsfråga, men tja, användarvänlighet är ju trevligt. Med PDF kan vi ordsöka, detta är knepigt med fysiska exemplar.

I arketyps & miljökapitlet, lägg slumptabellen i början?


Kontentan från oss är lite följande, om tanken var att göra EON IV mer användarvänligt och lättillgängligt så är det en liten bit kvar.
Många av oss har spelar rollspel förr, ingen av oss har spelat EON IV förr. Vi behövde över två timmar för att göra karaktärerna, med mycket bläddrande, vi upplevde en tröskel pga bläddrandet.
Nya spelare, utan tidigare rollspelsvana kanske finner en större tröskel.
Telephalsion said:
Sen liten sidenote från mattenördarna i spelgruppen. Det är inte 100% sannolikhet att lyckas på 5T6 med 6 i svårighet. Man kan slå fem ettor. 99.9...%
Telephalsion said:
På sidan 75 står det hur man slår fram de övriga karaktärsdragen, hur många slag du får per poängkostnad. Men de övriga färdigheterna kommer först på sidan 117, typexemplet på onödigt avstånd mellan en och samma sak.
Chad said:
Mm, håller med att de blev mycket bläddrande fram o tebaks då vi skapade gubbarna. Borde följa samma ordning som vid skapandet av karaktärer
Telephalsion said:
På guidepappret är ordningen:
expertiser
hantverk
kännetecken

I boken, vid tabellerna, är ordningen
Expertiser
kännetecken
hantverk

från sidan 117
expertiser
hantverk
kännetecken


Diskrepansen kan orsaka förvirring. Det gjorde det för oss iallafall.
Telephalsion said:
Vart på formuläret ska vi anteckna mysterier?

Hur går mysterier till för oss kättare? Vi slog fram ett fjok lamiakultister nu, inte kan vi väl ha Daak-böner? Borde några enstaka kätterska mysterier finnas representerade? Kan Daak's böner användas av kättare? Alla dessa frågor!
smulgul said:
1/(6^5) = 0.0001286
så det beror helt enkelt på hur många siffror man avrundar till
Big Marco said:
Tackar för feedback - dispositionen kommer att gås igenom och tips uppskattas! Just disp:en är väldigt lätt att bli hemmablind inför.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
En av de som leker med oss nu är något av en konstnär, och hon har lite åsikter om illustrationerna och stilen i boken.

Hon anser att det var stilbrott att gå från kolritade folkslag och karaktärer innan till färgglada arketyper. Att ha genomgående en stil på illustrationerna gör väldigt mycket.

Hon upplever att de färgglada bilderna blir för grälla och är för stor kontrast till de övriga illustrationerna.

Hon gillar dock bilden på s.132, där är färgerna, naturnära, dovare, linjerna vid kanterna är dessutom suddade och mildrar kontrasten. Jämför med 127, som är en fin bild, men den är väldigt färgsprakande och har superskarpa kanter.

Över lag är hon skeptisk till de färgade bilderna, de bryter gentemot de svartvita temat som i övrigt går igenom illustrationerna. Hon jämförde med att ta en bild från deviantant och klistrat in.

Hon störde sig på kontrasten mellan den fotorealistiska stilen från 175 med den svartvita på 179.

Bild 187, snygg, går i dova färger, men fortfarande skarp kant och stark kontrast.

sid 199, uppslaget 198-199, där är bilden mer tematisk, den kopplar direkt till föregående sida och med de fragmenterade kanterna ser det ut som en faktiskt illustration som kan finnas i en bok.

TL;DR: Över lag, färgglada, photoshoppiga illustrationer går emot den gritty stil som hon anser att EON representerar. Det ger en alltför stor kontrast illustrationerna emellan.
Telephalsion said:
Hon föredrar upplägget i mutant:UA böckerna, där färgbilderna ligger i grupp och därför inte bryter den svartvita stilen på samma sätt. Läsaren kan då välja att gå till dessa färgkapitel för inspiration. Och i övrigt hålla boken i en och samma stil.
WhiteWolf said:
Järnringen och Fria Ligan har verkligen höjt standarden på rollspelsdesign i Sverige. Förhoppningsvis får Eon 5 samma kärlek.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
kanske bara är jag som misstolkat förflyttningsreglerna totalt, men är det verkligen meningen att man ska kunna förflytta sig upp till 175 meter/runda?

enligt exemplet på sidan 153 så får man förflytta sig två "avstånd" om man lyckas med sitt förflytta-slag. Dvs du kan ta dig från mycket långt (100-200 meter bort) till medellångt (5-20 meter).

Om en runda fortfarande är 4 sekunder (vilket en runda var i eon3, då kunde man ladda och skjuta en pilbåge under den perioden, vilket man också kan i eon4, så antar att det är den tidsperioden som gäller.) så verkar det som att man kan springa i upp till 156 km/h ;O

Måste ha missat något... rundorna måste blivit längre, men vad jag kan hitta så ska det vara "några sekunder" (vad det gäller strid) sid 138... kan någon säga hur det ska gå till?
smulgul said:
ska man vara sådan så är det väl ännu värre att man springer långsammare ju närmare målet man kommer då avstånden blir mindre och mindre.
Känns lite som att det var zeno som kom upp med den design ideen =)
Brynhold said:
Vet inte om det är värre, men konstigt ja... En regel som gör att jag blir å jämföra mundana med filmen kung fu hustle kan inte vara bra ;O
Big Marco said:
Rundor under strid har ingen koppling till en fast tidräkning (som x sekunder eller y minuter). En runda är "lämpligt" lång för det som sker under just den rundan. Vissa rundor ter sig snabbare, andra långsammare. På samma sätt är inte ett slag detsamma som just _ett_ hugg. Tex med "gruppanfall" kan en stridande skada och till och med döda fyra andra motståndare under en runda.
Big Marco said:
Som exempel från speltest - under en strid så var en av rundorna ungefär en sekund lång, då det enda som hände under den var att en person avlossade sitt armborst mot en fiende. Under en annan strid där det var mycket förflyttningar i svår och bergig terräng gjordes reflektionen att varje runda var någonstans mellan 30-60 sekunder. Så antalet sekunder som förbrukar under en runda varierar från runda till runda.
Snow said:
Jag har inga större problem med detta eftersom jag kommer att hålla det abstrakt i vilket fall som helst. Men vad händer när någon (A) stormar en bågskytt (B)? Hur många pilar hinner B skjuta innan A kommer fram? Det kan såklart variera om B utnyttjar skydd. Men jag kan lätt tänka mig situationer när det blir väldigt konstigta, om man bryr sig om sånt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Det känns som om det var väldigt bra att de släppte den här EON:pdfn, för där finns en del grejer som behöver putsas till.
Satt precis och gjorde karaktärer med tre andra personer, kommer en liten review om det hela imorgon.
 
Top