Nekromanti Vad tyckte folk om Eon-pdf:en?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Någon som vill dela med sig av åsikter om nya Eon?

Färgbilderna tyckte jag var riktigt coola, men reglerna låg väldigt nära de gamla Eon. Hade gärna sett att de vågat ta ut svängarna lite mer. Iofs så verkar ju Eonspelare vara lite stockkonservativa och oförlåtande av vad jag sett på forumet.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Håller fortfarande på att läsa igenom pdf:en. Har ägt Eon III i åratal men aldrig spelat så detta är mitt första eon som kommer användas.
Första tanken är att ordningen är förvirrande, mycket bläddra fram och tillbaka, men detta är något som är relativt snabbfixat.
Andra tanken är att systemet verkar lättförståeligt och strömlinjeformat.......tills någon blir skadad, det verkar bli en hel del rullande, även om jag ännu inte provat på det.
Tredje tanken när första testgubben gjordes. Är det verkligen meningen att händelsetabellerna och alla dess förmågor/egenheter bara används i gubbskapandet? det är ju 15 sidor knökfulla med underligheter som går till spillo i så fall. Dags att införa hjältepoäng eller nått för att slå på dem i spel? (jaja men vår grupp gillar förmågor).
Fjärde tanken kommer väl pådykande när man läst mer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag förstår inte hur någon kan tycka att reglerna låg väldigt nära gamla Eon, jag tycker Eon IV är en mycket radikal förändring av spelet, typ nästan i nivå med D&D3,5-D&D4. Typ hela filosofin bakom regelsystemet är utbytt, det har gått från strikt dockskåpig och detaljistisk simulationism till en mycket mer action- och äventyrarbetonad narrativism-hybrid, där regelsystemet inte längre har några ambitioner att kunna täcka och representera alla tänkbara typer av situationer, utan istället lagt allt krut på vissa specifika element. Ta bara en sån liten sak som att attribut aldrig går att höja i Eon IV, det har egentligen enorma implikationer om man spelar långa kampanjer, och säger maaassor om skillnaderna mellan Eon III och IV. I Eon III var filosofin "klart man kan träna så man blir starkare, så det måste vi ha regler för, för att spegla verkligheten på ett bra sätt". I Eon IV är filosofin däremot snarare något i stil med "Det här känns inte så viktigt för den specifika typ av narrativ vi tänker oss, så vi skippar regler för det", vilket är ett mycket mer modernistiskt, pragmatiskt och narrativistiskt sätt att se på regelsystem, men ett -enormt- paradigmskifte gentemot Eon III.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Haller med Oden om att det kan bli en jakla massa bladdrande fram och tillbaka i boken, speciellt vid karaktarsskapandet (namnde det pa Eons FB sida i en kommentar som forslag pa nagot som kanske kan fixas). Har ocksa haft lite problem med att hitta saker som namns i exemplet (sasom att spendera enheter till att kopa avtrubbningskryss eller att spendera enheter "lasta" till en specifik fardighetsgrupp i en annan fardighetsgrupp) i boken med forklaringar om hur detta fungerar osv. Det kan vara sa att dessa saker ar omnamda men att jag helt enkelt har missat det.

I det stora hela ar jag dock jattenojd med boken och reglerna i sig. Gillar skarpt att man kan sla fram tva eller fler alternativ och sedan valja det som man tycker passar bast, samt att fardigheterna har minskat drastiskt i antal och istallet lagt vissa 'gamla' fardigheter som expertiser. Forutom att man maste bladdra fram och tillbaka sa jakla mycket nar man skapar karaktarer sa har den processen ocksa gjorts sjukt mycket battre da det nu faktiskt ar mojligt att skapa en karaktar utifran en specifik idé redan fran borjan utan att slumpen kommer fucka upp allting helt och hallet halvvags igenom (detta kunde ju saklart vara roligt/charmigt, men ibland var det bara jobbigt).
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Uteifrån så långt som jag har kommit (har mest kollat karaktärskapande och börjat läsa om strid) så var det första hur otroligt jobbigt det var vid skapande av karaktär att hoppa fram och tillbaka med massa sidhänsvisningar istället för att bara ha det upplagt på rad som i EON 3, förstår inte alls varför det är upplagt såhär.. Visserligen kommer man kunna hoppa snabbt mellan sidorna sen när man blivit van med vart allt ligger...

Tycker karaktärskapander verkar snabbt och smidigt, som det var tänkt att bli, kommer personligen mixtra lite så man får slå fram sina attribut och kommer även ha kvar karaktärsdrag, men även köra med dem nya drivkrafterna.

Drivkrafter och focus gillar jag. Tycker sättet man löser konflikter på verkar mycket roligare och intressant, tycker dock dem borde uppmuntra i boken till att försöka rollspela diskusioner/dispyter innan tärningarna tas fram, och den som har fört bäst argument kan få bonustärningar. (Vet att erfarna rollspelare inser att de kan göra detta iaf, eller helt vilja skippa tärningar, men som nybörjare kan det vara enkelt att bara följa vad som står i reglerna och gå miste om de roliga disskusioner/argumentationer som uppstår om man låter sådant rollspelas) Men gillar skarpt att man måste inkludera mer än bara en färdighet i allt man gör.

Tycker språk verkar vara lite väl enkelt att lära sig. Men det kanske är så folk ska känna sig lite mer eggade än förut att ta olika språk, så det är väl okej.

Tycker det var riktigt tråkigt att det inte finns några regler eller ens riktlinjer för ifall man gör en äldre eller yngre karaktär. Förtår inte riktigt vilken resonering man har fört här. Min första karaktär jag nu började skapa ska vara mentor åt spelarnas karaktärer hade jag tänkt, men regelboken förser inget åt en veteran-karaktär medans rollpersonerna skulle vara i tonåren i början av spelet. Nu får jag väl höfta till eller ta insperation från eon 3 =/

Vid en första anblick så verkar lättlärdhet enromt bra medans svårlärdhet i princip innebär att man aldrig ens kommer vilja försöka lära sig den färdigheten. Har dock inte provat detta i praktiken än, så får se hur det funkar. Lite tråkigt också hur det funkar med attribut i samband med höjning av färdigheter. Tycker inte den bonus man får ifrån attributerna rakt av ska försvinna när man kommit upp i värdet man har i attributen, känns som att det blir ett ganska tydligt "nu är du klar med den här färdigheten" till spelaren.

Det är bra att efter att man valt sitt yrke och miljö så har man det mesta vilka tabeller och så man ska slå på klart för sig. Skönt med mindre färdighetspoäng att spendera, sparar enormt mycket tid än när man hade 190p. Samt att det är i kategorier man får poängen. Tycker det ska finnas misslyckade karriärer osv helst, men whatever.

Det mesta av det här kommer jag fixa så det blir som jag vill ha det. Det enda jag tyckte var riktigt blä var beslutet att inte göra någon skillnad på ålder.

Har inte läst något om cermoni ännu, hoppas det är coolt. Har just börjat läsa om strid, vilket för mig är det viktigaste avsnittet, jag hoppas det är möjligt att ha strider nu, till skillnad från eon 3 där en gruppstrid på 6 pers tog 5 timmar....
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Mina synpunkter gäller bara formen, inte innehållet.
* Kapiteldisposition: Jag har bara skummat boken. Även om kapitelordning verkade ganska logisk vid den snabba genomläsningen, tror jag att det kan bli mycket bläddrande vid karaktärsskapande. Har någon av layoutarna provat att göra en rollperson med boken som manual och strikt följt bokens disposition? Jag kan inte sätta fingret på något konkret fel, men det känns som att dispositionen skulle kunna förbättras.
* Typsnittet för bildtexterna: Alltså...jag är verkligen ingen typografi-fantast, men det där typsnittet...hu! Det används även till de inledande citaten under kapitelrubrikerna och på några fler ställen. Det är både fult (i mina ögon) och svårläst. Jag kan ha överseende med ett svårläst typsnitt om det är estetiskt tilltalande. Här har man istället fått det sämsta av två världar, varken snyggt eller lättläst. Det ser också "billigt" ut (återigen i mina ögon), som något halvdant typsnitt man hittat gratis på nätet. Jag hoppas verkligen att det kan bytas till den färdiga versionen.
Arfert said:
Har bara sett nya Eon på Gothcon, men: Menar du en "handskrivna" kursiven ser den för jävlig ut. Dåligt spärrad också. Typografi är inte Helmgast starka sida (eller Eon huvudtaget). Mycket att åtgärda. Hyr in Dante eller undertecknad. Till exempel.

Piruett.se har ett inlägg om det:


http://www.piruett.se/2014/06/19/det-har-gar-inte-helmgast/
Big Marco said:
All feedback gillas! En av tankarna med "Beta-PDF:en" var just att samla in synpunkter, både rena korr-fel, trasiga regler/exempel men även form och format. Vi kommer att titta på typsnittet i fråga och göra en ny bedömning.
Arfert said:
Det är OK för korta meningar... upp till en sex-sju ord. Meningar som är där mest för flavour och att ge känsla. Om man jobbar med kerningen manuellt. Och finns det alternativa swash-bokstäver så kan man använda dem för variation.

Men för lite längre textstycken... nope.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
håller med föregående om den röda citat texten, har nu sträckläst boken, men fick skippa att läsa de flesta citaten då typsnittet gjorde det extremt svårt att läsa.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
354
Än så länge (jag har hoppat fram och tillbaks lite utefter vad jag vill läsa för stunden) så har jag fått ett väldigt positivt intryck av reglerna! Känns Eon, men extremt streamline-at och snyggare. Framför allt karaktärsskapandet är riktigt grymt (säger jag utan att ha testat det än :) ). Angående citattexten så är det alltid namnen jag har jävligt svårt att läsa, själva citatet är inget problem. För spretig text och alldeles för kursiv.

Alla bilder är asbra. Alla.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har gjort en rollperson nu, skummat resten av reglerna väldigt snabbt. Mitt första intryck är mycket positivt, både färg, form och innehåll. Rollpersonsskapandet kunde gott vara kronologiskt ordnat.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
224
Location
Helsingborg
Finns det nått sätt för mig att skapa en rollkaraktär även om jag inte har någon som helst tillgång till regelboken?
Fantasy! Är ju perfekt för där finns det ju en pdf med de viktigaste reglerna vilket gör att man kan skapa sin karaktär utan regelboken.
jensofsweden said:
tror val att detta kommer att tillkomma i spelpaketet? Det skulle ju finnas nagon slags Eon-light eller vad man nu vill kalla det :)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag blir allt mer positiv till spelet. Bara ett fåtal överflödiga färdigheter, balanserade rollpersoner och bakgrundstabeller, fortfarande till synes rätt tunga strids- och skaderegler, men verkar ljusår bättre än tidigare. Inte helt säker på om jag kommer gilla de nya reglerna med fokus, välmående och karaktärsdrag.

Var lite förundrad över urvalet av raser till en början, men det är förstås raser som faktiskt finns i och kring Jargien.
 

Invinciblebug

Veteran
Joined
25 Apr 2014
Messages
21
Tycker det ser riktigt schysst ut. Gillar starkt förändringarna i eon 4 hitills.
Jag har dock lite problem med "lättlärd", den är ju helt extremt overpowered om en krigare kan få den på sitt huvudvapens färdighet till exempel. Kanske borde tonas ned lite?
Inte heller säker på vad jag tycker om karaktärsdrags systemet angående fokus. Känns som att det kan leda till att vissa spelare försöker krysta fram onaturliga rollspelsmoment för att farma fokus.

Håller också med tidigare inlägg om bläddranmdet vid karaktärsbygget. Borde dock vara en lätt fix att bara strukturera det bättre.


(Gillar skarpt att Jargien inte bara är 100% Romariket klon längre!)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Jargien är najs. Karaktärsskapande är najs som fan (men varför så dåligt ordnat? Fick bläddra fram och tillbaka, fram och tillbaka, samt att vissa sidor hänvisar till fel sida för att finna lösningen gör det inte bättre)

Men en sak som är en för radikal förändring för mig, det som jag alltid sagt är "Det här är det som gör EON till det bästa rollspelet någonsin..."
Vart fan är stridsvana? Initativ är ju bara dex numera. I am a sad panda!
Förklara dig Ymir, annars blir det mitt heliga korståg att alltid förfölja dina posts här och aldrig trycka gilla någonsin!
Kaigon said:
Ymir (Ola) är inte en av huvudkonstruktörerna så du får snällt beskylla oss andra. Det korta svaret är att de delar som Stridsvana modellerar i tidigare Eon inte längre finns kvar i Eon IV (eller täcks av andra delar, exempelvis Avtrubbning mot Våld).
Mundo said:
Men jag gillar att skylla på Ymir.
Och ja, jag läste om avtrubbning, men det har väl ingen effekt på vem som får börja slå på vem utan snarare bara på hur mycket man ballar ur efter en strid?
Ymir said:
Skyll för all del på mig i andra sammanhang, men INTE för någonting öht som involverar grundboken till Eon IV.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Invinciblebug;n28470 said:
Inte heller säker på vad jag tycker om karaktärsdrags systemet angående fokus. Känns som att det kan leda till att vissa spelare försöker krysta fram onaturliga rollspelsmoment för att farma fokus.

Det här är ju en anrik och väl beprövad mekanik som bevisligen fungerar men, som med alla regler som innehåller ett moment av tolkning, om och bara om ni är överens kring spelbordet om hur det sociala kontraktet ser ut. Ta Apocalypse World till exempel (du känner till Apocalypse World?). Är vi inte överens om hur händelser i fiktionen ska påverka mekaniken och vice versa kan vi hamna i en situation där vi slår för moves utan att använda berättandet och teaterspelet för att skapa en brygga mellan mekanik och fiktion och då bryter hela spelet samman. Ta upp frågan och var överens om hur karaktärsdragen ska användas så blir det nog strålande även för er!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
354
Nypost: Skadesystemet är BRUTALT. Det ser verkligen dödligt ut bara genom att läsa det. En klar förbättring över tidigare versioner. :) Jag älskar hur lätt det är att ögna igenom de olika skadetyperna och direkt förstå hur farliga de är. Dessutom ser det riktigt snyggt ut på rollformuläret. ;) Bra gjort, Helmgastar!
Ond bråd död said:
Jag fick också det intrycket, men har inte tittat efter så noga. Mycket välkommet i så fall. Fokuspoängen bör ju göra att RP klarar sig bättre än vanligt patrask också.

Edit: Gamla systemet var ju rätt efterblivet också, rulla hundra tärningar om och om igen för att se nån få en skråma.
Kraetyz said:
Åh herre gud, ja. Eon 3 i all ära, men varje gång man får en sådan där jävla skaderullning med "+1T, +2S, +1BT" så blir man bara TRÖTT OCH ARG OCH VARFÖR DÖR DU INTE DIN JÄVEL.
Rhodryn said:
*skrockar* Vi hade aldrig några problem med de i min grupp. Ibland kunde det bli många småskråmor, så det tog lite längre tid. Men allt som oftast dog dom flesta snabbt i fontäner av blod. Inklusive spelarkaraktärer! XD Vi har igentligen aldrig haft strider där en npc/rp har, tillslut av kumulativa skråmor, dött. Det slutar snarare nästan alltid i fontäner av blod.

Under dom 18+ åren vi har spelar Eon så skulle det inte förvåna mig om vi räknar våra kollektiva döda rollpersoner i hundratals. XD
Kraetyz said:
Visst dör folk till slut, men det är (som beskrivs någonstans här i tråden) jävligt tråkigt när man rullar 40+ skadeverkan och får en etta på extraskadan. "Jippie, 4 Trauma".
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Enda saken som stack i ögonen på mig är sidan med exempelformulären, det bröt min 'immersion' rätt rejält, dels för att jag inte gillade den hårda kontrasten med vitt papper spontant på åldrat papper i bakgrunden, och dels för att rollformulär kan variera i utseende.

Sidan 79 är ingen hit i min bok. Annars väldigt nöjd. Måste detaljläsa för att komma med mer feedback.

Lutar mot att vi ska göra våra första EON IV karaktärer på midsommar, så jag återkommer väl efter det!
Ond bråd död said:
Sida 79 är nog inte klar än gissar jag. Ser väldigt provisoriskt ut.
avatarex said:
Den sidan är inte klar. Klart alla sidor ska vara snygga, det räcker inte med alla utom en!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag är positiv!

Stridssystemet känns som att det fortfarande kommer ha intressanta val, men jag tror strid kommer gå mycket fortare. Att direkt reda ut vad som händer med flera motståndare och när någon ansluter uppskattas väldeligen!

Dispositionen hittills är ju faktiskt föredömlig, men tar lite bort Eon-känslan :) Viktigast är ju att det går lätt att hitta de regler man använder in-play, vi ska inte tillbringa all vår tid med att göra karaktärer. Och är man normalt byggd (har en rumpa) räknar man snabbt ut att man skriver bara ut de sammanfattande sidorna för att göra en karaktär att ha vid sidan om regelboken så minskar bläddrandet även där!

En observation är att det verkar mycket svårare att som måltavla ha tur i oturen när anfallet ger hög skadeverkan då man får så mycket plus på Allvarlig skada-slaget då. Men jag tror jag gillar det, det kunde bli lite klimax i Eon III med skadeverkan 55 och bara ett köttsår som effekt, och omvänt blir det nu aldrig det värsta resultatet när skadeverkan är låg.

Bra jobbat!!!
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Har gjort ett par testgubbar och även gjort en mock-battle så nu fortsätter jag mina tankar.

Fjärde tanken: Används verkligen händelsetabellerna enbart vid gubbskapande? Känns som ett rejält slöseri av 15 sidor knökfulla med roliga/underliga förmågor och egenheter. Kanske dra in "hjältepoäng" eller nått så man får slå även efter spelet börjar?

Femte tanken: Drog över pdf:en till min platta (android note). Kartan i början laddas av någon anledning inte och formateringen blir väldigt liten (svårläst). Vet dock inte om ni lagt till fler upplösningar i filen eller inte.

Sjätte tanken: Grundattribut. Används de verkligen bara till att räkna ut härledda attribut samt som gräns för när färdigheter blir svårare att lära sig eller har jag missat något? Om inte känns de totalt onödiga. Det hade gott räckt med de härledda attributen då man åtminstone slår för dem i vissa situationer. Om inte annat tar de upp en massa plats på formulären.

Sjunde tanken: Som någon annan nämnde tidigare. Nitläder, aaargh my eyes my eyes!

Åttonde tanken: Hantverk fungerar som utmaningar vad jag förstår, men finns det någon textsnutt som förklarar hur mycket "råmaterialet" man använder kostar? Och hur är det med exempelvis helande brygder/ bandagerullar eller andra förbrukningsvaror, tillverkar man bara "en" användning åt gången?

Korrigeringar:
S.236. Belastning. Exemplet har fel värden, 30 belastning ger -2t6 istället för 1t6.

Annars är jag relativt nöjd med boken hittills.
Mer kommer väl med tiden.
avatarex said:
Nitlädret finns till för att testa er. Om ni köper spelet trots nitlädret, ja då kan vi vara säkra på att Eon IV är riktigt, riktigt bra!
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Det finns en bön som stoppar vandöda upp till en viss rang, och vars beskrivning nämner att den antagligen inte kommer att stoppa exempelvis en zombie. Detta fick mig att minnas att jag tidigare sett regler för just en zombie på ett annat ställe i boken, så jag slog upp det igen för att se vad sådan egentligen har för rang (om det nu har ändrats sedan Vandöda). Men zombiens rang står inte!

Fixa det, så att de som köper boken kan använda sina böner, riter och förmågor. Detta gäller även de beskrivna demonerna, eftersom det åtminstone finns någon rit som beror på deras rang också.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Superbra rollspel Helmgast. Ni har gjort en totalförändring och något slags giftermål mellan Eons bredd av karaktärstyper och regler med Noir berättarmässiga integrering i spelsystemet (utan att ta med de förbannade Ödes-poängen, (ja jag tillämpar absolut spelledande utan styrande inslag från spelare ;) ). Systemet är enkelt och väl integrerande. Några saker ni verkligen lyckats med är karaktärsdragen, expertissystemet, mentala problem, färdighetssystemet med utmaningar och balanserade folkslagsbonusar/ och avdrag.

Några saker jag spontant skulle vilja ha regler för är regler om fasthållningar och strypningar, eventuellt även grepphandlingar. Det saknas för alla strider sker ju inte med målet att döda eller slå medvetslös.

Och jag saknar även stridsvana som sätt att skilja veteranerna från nybörarna. Något snyggt som lägger på några bra bonusar.
avatarex said:
Måste citera det där igen... "Några saker ni verkligen lyckats med är karaktärsdragen, expertissystemet, mentala problem, färdighetssystemet med utmaningar och balanserade folkslagsbonusar/ och avdrag."

Tack så mycket!


"Några saker jag spontant skulle vilja ha regler för är regler om fasthållningar och strypningar, eventuellt även grepphandlingar."

Regler kring greppande och stridsvana känns som typiskt bra expansionsmaterial.
Phelan said:
Jag riktar en stillsam bön att vara försiktig med extraregler om greppande, just det var i tidigare upplagor så kopiöst omständigt och tidskrävande.
 
Top