Nekromanti Vad tyckte folk om Eon-pdf:en?

Azkan

Veteran
Joined
6 May 2014
Messages
1
Mycket av djupet är försvunnet i enkelhetens namn - vilket är bra och dåligt. Gillar inte den nya träfftabellen, ser ut som vilket RPG som helst. Samma sak gäller rustningar, jag kanske vill ha läder hanskar och nitläder arm skydd?

Sen denna fokus på Jargien i en grundbok känns onödig, hade hellre sett det som en modul och låtit regelboken vara för regler istället för Jargiska frisyrer.

Bra är dock karaktärs skapandet som känns snabbt och nytt (förutom bläddrandet som några namnt), de nya karaktärsdragen och kännetecken är roliga och hjälper fram för allt nya spelare att hitta sin karaktär.

Stridsreglerna är MYCKET bra, en missla med 1T6 i styrka och 5T6 i dolk kan rätt effektivt döda en rustningsklädd krigare genom sin skicklighet (snabbt anfall, glipor i rustning, extra skada, precision), något som var svårt utan stridskonst i Eon III.

Jag kommer antagligen spela en zombie version av Eon III och Eon IV tillsvidare.


Och en liten PS: vad gäller vid köpandet av extra kännetecken med valfria poäng; som att höja en färdighet från 0?
PPS: Gör det gärna lite tydligare att man har 10 T6 att lägga ut på sinna grundegenskaper, vet inte hur många gånger jag missade den lilla texten nere till höger efter att ha läst exemplet för karaktärsskapande.
Ond bråd död said:
Oj, jag hade missat att man fick fler tärningar att sätta ut på grundegenskaperna. Vilken sida?
Azkan said:
Sid. 73, lätt att missa som sagt. Jag han göra klart min test karaktär innan jag började undra varför 3T6 var "medelmåtta" när min karaktär var runt 2T6 i allt.
Mundo said:
Jag hade precis samma problem. Jag satt och förstod inte överhuvudetaget varför min tirak-krigare bara hade 3t6 i tålighet, vilket är "medelmåttigt". Men ja, gör det här MYCKET tydligare. Hela karaktärsskapar biten är väldigt mycket bläddra, hitta fel etc.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lite lite reaktion på hippiereglerna i nya Eon. Jag syftar alltså på fokus, välmående och karaktärsdrag. Det är väl rätt så rejält annorlunda jämfört med hur Eon brukade spelas innan. Själv är jag inte så förtjust i den typen av spel (indiespel eller vad de kallas) och regler. Det blir antingen en bedömningssport där SL ska avgöra om man gjort tillräckligt för att få igen en fokuspoäng, eller också så är det upp till spelarna att själva sköta det beslutet för att avlasta SL, och det känns inte heller så bra. En annan effekt är att det lätt kan bli lite tourettes över alla karaktärer när de tvångsmässigt måste säga "öh, som jag sagt så är heder viktigt och bra" eller "fan va nice det är att röka på" varje gång de gjort en ansträngning.

Jag tror reglerna är hämtade från Solar, och antagligen funkar det bra i den typen av spel, men Eon är ju något annat, mer traddigt, så jag vet inte om det är så lyckat där. Ivf så är det ju regler som väldigt lätt kan plockas bort utan att det påverkar resten av spelet nämnvärt.
Krille said:
Awesome term! Klart mycket bättre än det etablerade "neotrad". Det är ju asbra att kunna mäta mängden hippieregler när man utvärderar framtida spelköp: "Vad har du för hippieregler i ditt spel?" - "Det finns inga, det är ett OSR-spel..." - "Skitspel."
Ond bråd död said:
Egentligen är det från Debracy (tror jag det var), som beskrev sig själv som en "dirty hippie" angående vilken typ av spel han gillade.
DeBracy said:
"Dirty hippie games" var en alternativ term för Forge-spel och dylikt som jag snappade upp från användarna på forumet Story Games. Eftersom jag är lite wannabe-hippie i övrigt också så gillar jag den och använder den då och då. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Azkan;n28573 said:
Mycket av djupet är försvunnet i enkelhetens namn - vilket är bra och dåligt. Gillar inte den nya träfftabellen, ser ut som vilket RPG som helst. Samma sak gäller rustningar, jag kanske vill ha läder hanskar och nitläder arm skydd?
Mer detaljerade regler, som tex en träfftabell med 26 träffområden, ligger på en future wish-list, i typ en "Eon Expert". En tanke med Eon IV var att sänka trösklarna i själva grundreglerna, men fortfarande hålla öppet för att fördjupa med Eonsk detaljism i senare expansioner.
soulsailor said:
Låter bra enligt, dvs ge ut det senare i en "expert" expansion. Som ny till Eon så känns regelsystemet lättare att komma in i. Jag har undvikit eon tidigare pga dom tunga reglerna 1-3 verkar ha haft jämfört med 4an.

Liten nyfiken fråga dock, hur pass kommer den tryckta versionen att skilja sig från PDFen? Kommer det tillkomma mer material eller?
Azkan said:
Då är vi vänner igen.
avatarex said:
Vi kommer föra in korrektur, och eventuellt något exempel eller regelförtydligande om det behövs. Dessutom tillkommer lite material för att fira att vi uppnått alla stretchgoals (läs mer på crowdfundersidan eon4.se). Dessutom ska vi snygga till exempelformulären, just den sidan är inte helt snygg i pdfen.

Plus att alla som stöttat crowdfundern ska få med era namn.
Mundo said:
Ja. Ge oss tillbaka stridsvana för helve---!
Chad said:
Yes! Giefs! Mycket av min kärlek till eon kommer just från strävan att uppnå "realism" och den då medförda detaljerade regeluppsättningen, även om jag kanske inte använde alla regler.
Kommer den även inkludera nån slags fördjupning av skadesystemet? Saknar alla tabeller för smärta trauma, utmattning o blödnings-takt/förlust.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej först och främst, ett härligt jobb väl utfört Helmgast!

Jag orkar inte i nuläget gå in djupare på vad jag tyckte var bra/dåligt, men jag är generellt sätt väldigt glad och gillar boken. Designfilosofi-ändringen från regeldetaljism till ett mer narrativt och karaktärsdrivande system som verkar höra hemma på den här sidan av millennieskiftet tycker jag och är positivt, dessutom ett system som passar våran spelgrupp väldigt väl ser det ut.

Meeeeeen, i nuläget har jag bara ett önskemål/klagomål i det stora hela, varför denna äckliga vattenstämpel på pdf:n som gör det omöjligt att kopiera text? Det stör mig så fruktansvärt mycket då det inte går att kopiera över texten bara i ett word-dokument för att skriva ut boken i väntan på den fysiska kopian. Att försöka skriva ut boken i sin nuvarande form kommer ju tugga mer bläck än Aftonbladets hela kvällsupplaga :confused:

Sedan vill jag påpeka att överlag är bilderna snygga, men helvete vad fult det är med vapen/rustnings-bilderna på den bakgrunden, allt jag ser är pixlar.Så innerligt, även om jag inte tror att de är placeholders så hoppas jag på det.



/Poseur lär nog möjligen återkomma med lite mer om vad han faktiskt tycker om EON IV senare, förmodligen när systemet också är testat i sin helhet.
Big Marco said:
Tackar och en snabb kommentar - vapenbilderna är lågupplösta i PDF:en (de flesta bilderna är det) för att hålla nere filstorleken). I tryck blir allt crispigt högupplöst!
Poseur said:
Mhmmmmmm "crispigt högupplöst". Mhmmmmm
Rhodryn said:
Någon annan som plötsligt känner för chips? XD
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Basreglerna, grundmekaniken är aweome! Utmaningar, konflikter....härligt. Jag tycker att man skurit lite väl mycket på många ställen, åldring t.ex. Fine att man vid karaktärsskapande har ett ansvar att köpa egenskaper och färdigheter så att de passar med sin valda ålder. Men att det inte finns regler för åldrande? Det känns väldigt oeonskt. Man borde åldras och bli gammal och grå, inte bara vinna exp som en annan diablokaraktär. Det finns inget reglestöd för att gå från hjälte till grånad furste, det känns trist. Alla regler för träning har försvunnit det är både bra och dåligt...men man borde nog lagt in ett exempel på en utmaning för undervisning (där expertisen skämta är given, för en föreläsning utan skämt är bara tråkig!). Striderna är också riktigt bra även om jag här tycker att man skurit lite väl mycket. Jag tycker att olika greppningar och fällningar borde ha sina egna regler och finnas som köp för övertag. Sedan borde också något om brottning finnas, vilket jag tänker införa som en "utmaning" i striden där den med flest övertag kommer ut som en vinnare med lite goa fördelar. Så tänker jag göra i varje fall, enkelt och bra.

Sedan undrar jag lite om visionen med utmaningar och konflikter, jag älskar tanken men blir lite osäker. Det finns inte många exempel i regelboken och hur vanliga jämfört med "enkla" regelslag är det tänkt att de skall vara? Jag tänker mig själv numera allt i termer av utmaningar och tre slag! Kirurig tänker jag köra som en utmaning där man kan använda sig av läkekonst, fingerfärdighet, sjukskötare, hjälpkirurger (och i många fall tänker jag nog bara ge hjälpande personer ett straff på -1T6 för samma färdighet) osv. Det kommer att bli underbart, en operation blir verkligen en händelse då! Jag tänker typ så här:
Kirurgisituation efter 3 slag:
0 Övertag, fail. Man lyckas inte och den opererade får 3 ondheter enligt tabellen.
1 Övertag, fortsätt med tre slag till (dvs ny utmaning) men använda färdigheter fortsätter vara använda, 1 ondhet.
2 Övertag, fortsätt, ingen ondhet
3 Operation klar, 3 ondheter
4 Operation klar 2 ondheter
5 Operation klar 1 ondhet
6 Operation klar.
Det är ingen större komplicering av reglerna och jag tror det blir grymt, kommer göra så med en del saker.
Men till frågan...vad är er vision? Har ni fler exempel? Vad säger ni om en rättegång? Hur har utmaningar och konflikter fungerat under speltest? Jag undrar också varför det är så viktigt att man aldrig slår för grundegenskaper, det finns några få tillfällen då jag inte kan se en annan utväg. Balansakter t.ex., hur fan slår man för en person som skall gå över en planka? Hur gör man med någon som inte har ett värde i en väldigt användbar expertis? T.ex. om någon vill städa utan expertisen städa? Hur skulle ni slå (om det nu var relevant för storyn)? Skall man ge RP kanske 2T6 i alla situationer som man kan säga att det där kan man göra, bara inte bra?

Tänker jag rätt om jag ser en hoppa-situation så här. RP skall hoppa över ett hål, 5 meter Det är rätt svårt så jag sätter svårigheten till 12, det krävs 3 kontroll för att komma över, 1-2 så slutar hoppet olyckligt på ett eller annat sätt och för 0 så åker en i. Hoppa är låst.
RP1: Jag tar ordentligt med sats (Förflyttning 1 kontroll) och slungar mig över avgrunden (Hoppa 0 kontroll). SL: Du slår i vägen på andra sidan och blir omtöcknad. RP: Försöker få tag på kanten och kravla upp på andra sidan (Klättra 0 kontroll, jobbigt att vara omtöcknad). Dvs det slutar med 1 kontroll och och RP lämnas hängande en bit nedanför kanten på hålet.

RP2: Jag är så pass stor att det här hålet är ingen fara för mig (kroppbyggnad 2 kontroll) Jag tar sats (0 kontroll) och tar ett ordentligt hopp (hoppa 1 kontroll) och susar över och börjar hjälpa RP1.

Då blir nästa utmaning att försöka få upp RP1 och där slår alltså RP1 för klättra (låst) och de båda väljer också att använda kroppsbyggnad (för att dra upp rollpersonen) och en av dem får då enligt mina regler -1T6.

Är det här rimligt tänkt enligt er, så när som på min egen regelmodifikation?
Kaigon said:
Vi har ju försökt att hålla nere antalet tärningsslag i grundboken.

Det går såklart sätta upp konflikter/utmaningar om man gillar att rulla tärning men det kan ju potentiellt bli 3 ggr fler tärningsslag. Det gör ju också att man måste se över Fokus eftersom dessa kanske tar slut för snabbt annars. Man behöver nog även se över sannolikheterna att lyckas då fler tärningsslag kan ändra det en hel del.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
TLDR: Hur skall jag lägga upp en balansakt som en utmaning? Om jag känner mig tvungen, hur skall jag göra för att få till ett slag med expertiser som RP saknar? Kan ni berätta mer om tanken bakom utmaningar och konflikter, vad är visionen? Hur har dessa fungerat för andra i spel? Varför är det viktigt att man inte gör några slag för grundegenskaperna?
Poseur said:
Reaktion bör vara låst i en balansutmaning. Användbara färdigheter annars skulle kunna vara smyga ( jag har mjuka fötter att balansera med), klättra ( utifall något går fel så kan jag ta mig snabbt upp på repet igen), Dansa ( jag har gott fotarbete), Sjömannaskap ( har gett mig gunget i kroppen för att hålla balansen), Självkontroll ( att inte titta ner och bli panikslagen av höjden)
Poseur said:
Några av de sakerna jag kommer på på rak arm hur man skulle kunna göra en balansutmaning.
Expertiser som karaktärerna inte har är inget problem, använd en närliggande/besläktad annan färdighet som karaktären besitter möjligen med ett avdrag.
Kraetyz said:
Akrobatik är ju också en föreslagen Expertis, så den är ju fantastisk för något sådant. ;)
Azkan said:
Balanssinne är ett kännetecken på sid 121 som känns ganska aktuellt.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
En sak till, förbättringsslagen borde slås om motståndsslag mellan färdighet och grundegenskap! Om grundegenskapen vinner så går förbättringsslaget upp. Grundegenskaperna blir mer relevanta och det blir motiverat att faktiskt ha dess tärningar skrivna på rollformuläret...Två slag visst...
Kaigon said:
Vi hade faktiskt detta på borde ett tag innan nuvarande modell men vi kom fram att det blev lite väl många slag (samt lite rörigt om samma person slår båda slagen).
konami_code said:
Om det var enda anledningen att inte använda det systemet så lär jag nog göra det. Det blir fortfarande en förenkling över vår grupps nuvarande system.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Har bara ögnat igenom regelverket, men vissa saker slog mig som underliga. Jag vill inte säga för mycket, och knappast skriva min kritik i sten då jag inte gått igenom materialet grundligt... Men det känns som om man tunnlar spelare och spelledare till en viss typ av spel (äventyrande), i en viss typ av kontext (Jargien), och variationer får bli hemmabyggen. Förstå mig rätt - jag gillar hemmabyggen. Det saknas regler för situationer som trots allt uppstår i rollspel som en del av själva spelet, och jag gillar att snickra ihop de reglerna. EON har alltid varit väldigt enhetligt, det har alltid klätt av situationer och händelser och beskrivit mekaniken bakom dessa, så att man som spelledare kan se mönstret av regler som ett verktyg för att tolka helt nya situationer. I EON IV har man valt att inte göra så. I stället för en simulering av en situation får vi en beskrivning av en situation. Det är inte alls dåligt. Men det känns inte som EON för mig.

Exempelvis; det här med attribut. I en kampanj jag spellede för EON III så togs en av rollpersonerna under en vapenmästares vingar, tränades grundligt under åtminstone ett års tid, heltidsträning. Vi spelade ut träningen, gjorde det till rollspel mellan elev och lärare (befolkningen i Nimto minns fortfarande att en man under några timmar balanserade på taknocken till templet under kvällen). Under denna träning förändrades (inte uteslutande förbättrades) vissa attribut hos spelarens karaktär, och även om jag själv inte har några problem med att utforma regler för just sådant, så kan jag mycket väl tänka mig att avsaknaden av regler för förändringar av attribut kan skapa konflikter i en spelgrupp.

Likaså har man gjort sig omaket att införa sociala (eller livserfarenhetsmässiga) bonusar för raser, vilket också är ett underligt grepp som förutsätter att personen växt upp i en stereotypisk homogen familj. Ex; adasier växer upp i träsk och vapen får därför egenskapen sargande. Men om en adasier inte växer upp där då? Vad sägs som att adasiern växer upp som slav nära bergen? Vad sägs om att adasiern växer upp som slav i inlandet i tarkas? Träskens faror ger en bonus eftersom man måste "lära sig bekämpa..."

Visserligen drogs EON III med liknande problematik. Tiraker var t.ex obildade (eftersom de ofta saknar den bildning civiliserade människor upskattar). Tiraker som inte växer upp i sådan kontext hade dock ingen möjlighet, rent regeltekniskt, att bli lika bildade som människor. En Tirak och en Människa, identiska intellektuellt, skulle inte bli lika bildade även om båda har samma intresse och samma möjligheter. Dvs, man antyder med reglerna att Tiraker är lite tröga, trots att man gör en poäng av att de inte är tröga.

... nu raljerar jag. Vad jag vill säga är nog att jag hade hoppats på ett mer utvecklat karaktärsgenereringssystem där en kombination av faktorer ger ett utfall.

T.ex om du är Ras X, och om du växt upp under förhållande Y, och om du har egenskap Z, så får du värde Q i egenskap P.
Snarare än:
Ras X har värde Q i egenskap P.

Eller i fallet med adasier:
Om du är adasier, och om du växt upp i träsket med adasier, och om du är krigarmaterial, så får vapen du hanterar "sargande."
Snarare än:
Adasiers vape har egenskapen sargande.

Avslutar dock med att min övergripande bild av EON IV är nästan odelat positiv. Det finns... Issues, som jag troligen kommer modda skiten ur. Det saknas regler för vissa saker som jag tycker är nödvändiga, även om de aldrig kommer användas så ger de ett enhetligt system och en förklaringsmodell för konsekvenser, utifall att någon i spelgruppen har betänkligheter. Men som sagt; övergripande finns en hel del förbättringar. Man har lagt bort ett system som antyder att varje slag mot en vapenfärdighet är ett anfall (jag är medveten om att även förut var tanken att det var en rad anfall och parader, men reglerna reflekterade inte det tidigare), och ersatt det med en flytande modell där observatörerna har tolkningsföreträde. Man har släppt stoiska yrkeskategorier och gjort svepande kategorier inom vilka det finns möjlighet till stor variation.

Återkommer när jag lusläst boken.
jensofsweden said:
Haller helt med om att raserna tenderar att lasa karaktarer till en viss typ av uppvaxt. Detta blir ju aven problematiskt om en tirak tex skulle vaxt upp med manniskor pga adoption eller av nagon annan anledning (lamnad till ett kloster tex?).
pingas said:
Jag älskar rasegenskaperna. Dom ger raserna lite mer kött på benen.

Om man t.ex. vill spela adasier som är uppväxt i en jargisk storstad så kan man ju strunta i de rasegenskaper man inte gillar. Se det som en bonus.
Ond bråd död said:
Jag gillar också egenskaperna, och att bakgrundstabellerna har sansade men intressanta resultat. Gamla Eon hade en hel del roliga resultat, men också en hel del ointressanta, och vissa som helt sabbade möjligheten för samarbete Nu är alla rätt så jämn bra och kanske inte superhäftiga, men alla ger ändå karaktären färg..
Azkan said:
Jag håller med om rasegenskaperna; de borde vara liknade dem från "arketyperna" välj två som passar bäst.
Purgatid said:
Har inga problem med rasegenskaper, har ett problem med rasegenskaper som är en fråga om kulturell uppfostran.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Färgbilderna är supersnygga, men den lilla pedanten i mig stör sig på att det är ett direkt brott mellan pappret och bilden. Jag hade velat ha typ en träram eller något som bryter mellan bild och papper. Då kommer man bort från bilden att det är ett foto som klistrats på gammalt pergament, och snarare en fancypants oljemålning.

Mer kommentarer kommer allteftersom jag läser.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Jag gillar det!

Tyckte att reglerna i Eon tidigare var fantastiska och var lite rädd nu när de skulle ändras men... de verkar inte ha ändrats så mycket så det är mycket positivt. (Iofs, att kasta om tärningsslagen kan ju räknas som en omvälvande sak att göra men som spelare känns det bekant och därmed skriver jag "inte så mycket ändrat".) Och det som är ändrat är helt klart till det bättre!
Gillar att systemet fortfarande är så djupt men allting är förbättrat, balanserat, etc. Det jobbiga är väl att allting känns lite neddummat, saknar en del regler, etc. Skriver mer om det här under.

Lite besviken på många av illustrationerna. (Blivit lite bortskämd av Mutant År Noll kanske.)

Stort minus dock till att magiregler och magiker-delar inte finns med. Känns som en stor del saknas av grundboken. Grundboken ska ju ändå vara heltäckande.
Skulle också vilja ha boken uppdelad. En till SL och en för spelarna.

Inte superförtjust i fokus heller. Känns som något man sätter i Spelet om Morwhayle för att nybörjare lättare ska spela sina karaktärer. Förstör lite av rollspelandet tycker jag.

Mycket onödigt fokus på Jargien. Hör itne hemma i en grundbok. Jargien verkar väl inte jättekul att rollspel i heller. Kommer nog köra med Consaber eller Thalamur.

Regler kring greppande och stridsvana känns som något som borde varit med i grundboken också.

Och kommer nog köra med Eon 3s träfftabell.

Och kan man inte kombinera rustningar längre? Lite väl mycket fördummande av reglerna att gå så långt.

Brasklapp: Har inte läst allt supernoga än. Återkommer säkert med mer kommentarer.


Men som slutbetyg måste jag ändå säga... Två tummar upp!
konami_code said:
Var du full när du läste regelboken? Reglerna verkar inte ha ändrats så mycket? Det är ju ett nytt spel, på gott och ont! Besviken på illustrationerna? De var awesome i nästan alla fall.
Ymir said:
Jag skulle likt konami_code hävda att reglerna har ändrats mycket radikalt, hela den bakomliggande filosofin är annorlunda.
Azkan said:
Inte ändrats mycket? Lägg av med grenbingeln...
Krille said:
MODERERING: "Var du full när du läste" och "lägg av med grenbingeln" är lite väl personligt. Ymir lyckades uttrycka samma sak utan uttryck som kan missuppfattas som något personligt och elakt.
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Har jag missat något eller finns det inga regler för hur annat än rustningar påverkar belastningen? Känns som strid är det som förbättrats mest, nu väljer man inte enbart det vapen som ger mest i skada i samtliga fall. Dock vet jag inte hur mycket snabbare det är men något kanske....
När kan magi-regler förväntas dyka upp?
Big Marco said:
När vi testade det med folk som så hade hyfsad koll på reglerna - typ spelat 1-2 strider tidigare) så skulle jag säga att striderna generellt är ungefär 500% snabbare än i Eon 3. Mindre huvudrökning och mer strömlinjeformade val utan analysis paralysis främst.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Efter en första överblick känns det överlag som det är åt rätt håll, trots förenklingarna. Jag gillar iden med detaljerade regler men de ska ju gå att använda i praktiken med, något som vi sällan gjort då det är massor utav frivilliga regler, så motvilligt håller jag med om att det är ändå åt rätt håll att gå :)

Det av de förenklingar jag sett hittills ogillar jag att ålder inte har nån inverkan regeltekniskt, samt att det inte finns möjlighet till att träna upp attributen och åldras.

Annars är det mesta att gilla tror ja. Religion med böner kompenserar en hel del magins avsaknande. Håller med att magin i eon sannerligen behöver mer plats då det är just pga den jag älskar eon iii, så hoppas inte på några större förenklingar och ser fram emot magikerdueller då man nu ska kunna försvara sig med transformer.

Miljöer o arketyper är jättesmidigt istället för fasta yrken, och hela karaktärsskapandet är mindre random nu när man inte slår fram sin karriär och attribut samtidigt som det sätts lite slumpmässig prägel på gubbarna med utmärkta bakgrundstabbeller (jättebra att få slå x gånger o välja x-y).

Utmaningar o konflikter låter spänande då man använder 3 färdigheter, mycket mer realistiskt än att bara slå mot en färdighet! Me like!

De bästa av allt måste ändå vara att alla olika vapen blir balanserade o får sin egen nisch o taktik att använda, istället för att störst är bäst o ger mest skada!
konami_code said:
Vi är ju i stort sett eniga, det du gillar, gillar jag också. Det du tar upp som saker du saknar (åldring och träning av olika slag) är exakt samma som jag tar upp.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Det vore skitkul om man hade fått tillgång till Eons pdf, men efter att ha loggat in med länken kunde jag inte hitta någon pdf och gick då ut och har sedan dess inte kommit in på inloggning. Skickade på söndag ett mejl till info adressen men fått nada svar - surt sa räven!
Kaigon said:
Hej, du har fått ett PM. Ber om ursäkt för detta!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
har hittat en ny sak jag ogillar nu nar jag slar fram en hantverkarkaraktar for att prova den tabellen - jag ogillar tabellen MYCKET. Karaktaren har bakgrund som skulptor men om en inte slar fram just skulptor i tabellen sa kan hen inte skulptera for fem ore. Att ha manga poang i hantverk kan ocksa betyda att karaktaren far valdigt... konstiga kombinationer av hantverksfardigheter/kunskaper da allt ar helt random. Detta betyder att en kan inte ga in i skaparprocessen med malet att gora tex en vapensmed, malare eller bonde eftersom det inte finns nagot satt att se till att just detta resultat kommer att slas fram.

Skulle vara nice med alternativ som III:ans "ga i familjens fotspar" sa att en kan valja en hantverksfardighet om denna slogs fram som bakgrund, alternativt att en kan "kopa" en specifik hantverksfardighet for hantverkspoang eller liknande (dock bor detta vara mycket 'dyrare' an att bara sla fram dem slumpmassigt). Sjalvklart kan man husregla detta, och tror nog att de flesta SL inte skulle braka om en spelare valdigt garna vill spela en karaktar som ar tex. malare, men ifall det finns en regelratt vag att gora detta utan husregler sa kan ju detta anvandas som sakerhetsnat ifall nagon har en elak SL som inte alls tycker att Joanna ska fa spela en Konstnar om hon inte kan pricka in det yrket pa tabellen ;)
konami_code said:
Det där är det sämsta designvalet i spelet och jag förstår det verkligen inte. Vår grupp lär lämna den regeln helt utan beaktande och fritt välja expertiser, hantverk och bakgrund (yes, we're anarchists). För mig är det konstigt ty i en rollpersonsskapelseprocess vill jag ha slump med avseende på kvantitet (Hur bra är jag?) men bestämma själv vad gäller kvalitet (vad är jag bra på?). Så att ta bort slumpmomentet vad gäller grundegenskaper men införa det på expertiser är bara konstigt.
Kaigon said:
Vi kan absolut lägga in en notis om att man inte tvunget måste slumpa sina hantverk. Om man vill regelsätta det skulle man ju kunna ta bort attribut-bonusen men göra så att man fritt får välja hantverk. Grundtanken är dock att det blir ett ganska stort val att gå igenom en tabell med 60-70 resultat om man inte redan vet vad man letar efter.
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
@ragngand När du loggat in via länken ska du gå på butik sen din beställning där har du pdf för nedladdning. Hoppas det löser sig.
ragngand said:
Tack för förslaget, jag missade tydligen det när jag blev inloggad efter registrering och nu kommer jag inte in längre...
ragngand said:
Nu funkar det, tjoho! Allt är nu glömt och förlåtet, det ser riktigt snyggt ut!
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Specifik återkoppling väntar jag lite med tills jag läst allt några gånger till. Men generellt tycker jag, som några andra också skrivit, att det är för mycket fokus på Jargien. Absolut kan det finnas information om Jargien i boken men när även rollskapandet och stridssystemet (mystikfasen i första hand) är väldigt inriktat på Jargien blir det för mycket. Det är en grundbok, inte en landsmodul. Nu tror jag inte att Jargien-fokuset kan/kommer att ändras till tryck men jag tycker för framtiden att det var helt fel väg att gå på en grundbok. Istället borde till exempel magiregler ha varit med så att vi kunnat spela som vi vill vart vi vill, det finns ändå en väldig massa moduler som iom detta blir lite undantryckta när reglerna fokuserar så starkt på ett område.
Chad said:
Lite jobbigt med så mycket jargien ja. Nu om man är sugen på en icke mänsklig mystiker så finns de inga andra mysterier än daaks i boken :(
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Gillar allt jag läst/sett hittills. Skitbra jobbat helmgastar! Men hur gör man om man vill ha plåthandskar och läderarmskydd? Händer och fötter borde vara separata kroppsdelar. :)
Poseur said:
Jag kan komma på tre alternativ på rak arm:
1: Använd tidigare EONs träfftabeller och rustningsdetaljer.
2: Använd nuvarande fast beskriv karaktären som att ha separata handskar i plåt (och använd reglerna för läderskydd på armarna)
2: Använd reglerna för läderskydd på armar, ge karaktären +1 i belstning för plåthandskar och ignorera skadeslagen där det specifikt står något som har med händerna att göra.
Azkan said:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag kan inte annat än att ställa mig motståndare till skaran som ogillar Jargien-fokuset i grundboken. Hellre lite mer utbroderat om ett land i grundboken än småsaker på några få sidor om en massa länder som vi sett i tidigare EON. Jag tror det är mycket bättre för nykomlingar till Eon med ett beskrivet land lite djupare, och att valet är Jargien känns IMHO ganska självklart i och med att det är stort, viktigt och tidigare dessutom obeskrivet. Vi som redan känner till Mundana har ju inge som helst problem att använda regelmotorn i Asharien, Drunok, Consaber eller Thalamur osv osv. men för nya spelare är lite mer fokus på spelet bra. Dessutom är de flesta andra länder småbeskrivet så vill man själv brodera ut dem utan att ha läst Geografica Mundana så fungerar ju det. Det var ju åtminstone så jag och min spelgrupp gjorde i början när vi spela Eon, utan någon som helst koll på världen, vi skapade ett eget "Eon (mundna)" att spela i för att sedan övergå mer och mer till Mundana(nu visserligen väldigt länge sedan).
Även om jag personligen ogillar att magiker och magi inte kom med, förstår jag och stöder Helmgast i att hålla fokus på Jargien o då behövde alla unika snöflingor, eh magiker, få ta ett steg tillbaka.
Ond bråd död said:
Håller med, Även om jag får lite "sälja moduler med resten av raserna"-vibbar av det också. Inte lika mycket som M:0, men ändå. Det stör mig dock inte så värst ska sägas. Snarare är det lite charmigt att udda raser får lite mer utrymme på så sätt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har aldrig riktigt gillat hur stridsvana la sig i initiativregler och liknande. Det kändes aldrig helt rätt. Avtrubbning är nog en bättre approach.

Jag roade mig med att slumpa fram en rollperson igår kväll och fick fram den gycklande pyaralven Guderian. Då han är en ledare från vildmarken slöt jag mig till att Guderian är den karismatiske, men inte allt för snusförnuftiga, ledaren för en orädd trupp utbygdsgycklare som drar runt i vildmarken och (att döma av Guderians färdigheter och expertiser) livar upp begravningar med buktaleri, historieberättande, mycken alkoholförtäring och någon ospecificerad aktivitet involverande krigsmaskiner. Samt ligger med pilgrimer.

/Joel
Ond bråd död said:
Håller med här med. Stridsvane-matematiken för att räkna ut initiativ kändes nästan lika osnyggt som att alkoholism mättes med en färdighet.
Phelan said:
Guderian? En blixtrande karriär med många genombrott antar jag...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hur kommer det sig att raserna avbildas nakna egentligen? D&D3 hade samma approach (men i underkläder eftersom det är USA). Vad är poängen med det egentligen? Hade varit vettigare om de hade haft lite för rasen typiska kläder.

Sen såg alla rätt deffade ut också, vilket verkar ha påverkat brösten negativt.
Pendragon said:
"Sen såg alla rätt deffade ut också, vilket verkar ha påverkat brösten negativt."

Du menar att brösten såg realistiska ut och inte som en runkfantasi? Nog för att det förekommer mer sex i Eon IV än tidigare utgåvor, men alla bilder på bröst behöver inte vara till för att se sexiga ut. Jämför man med t ex D&D tyckte jag det var skönt att folkslagen porträtterades relativt alldagligt, om än med väldigt smala midjor för såpass bredaxlade kvinnor (Tirakkvinnan i synnerhet).

/Joel
Kaigon said:
Midjorna kan bero på att inkvisitionen testar ett nytt verktyg på Jargiens alla folkslag. Eventuellt hade överinkvisitorn något särskilt emot tirakkvinnor.
Poseur said:
Pendragon: Word!
Ond bråd död said:
hehe. Förväntad reaktion. :)

Nej, det är nice att brösten inte är där för att vara sexiga. Inte för att jag vet varför de är där egentligen. I övrigt är det idealiserade bilder, vilket gör det lite konstigt.
Azkan said:
Bra att det FINNS bilder på både män och kvinnor från alla folkslag. Jag tycker att det är bra att det är nakna så inte vissa spelare tycker "är all klädda så?"... För övrigt kommer ni att sälja ~2m bilder med zolod kvinnor?
 
Top