Vad tycker ni om Warhammer 40k?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, kan du utveckla?
Syftar på idén att kompetensen i sig är uttryckt helt genom färdigheternas chanser och hur ofta du som rollperson lyckas.

Om narrativet exempelvis säger att du är Inkvisitor, bestraffare av xenos, förföljare av kättare, och omvärlden visar detta genom att gå till andra sidan gatan, spotta över axeln, och så vidare. Då är ju många saker redan etablerade. När tärningarna skall fram är det ju för saker utöver det sammanhanget, eller när folk faktiskt mopsar upp sig mot dig. Och då kommer du i bra färdigheter ha runt 40-50% chans att lyckas, i sämre färdigheter runt 30%.

Att du misslyckas handlar ju om motståndet, om situationen, om omständigheterna. Inte om att du klantar dig, snubblar på osynliga sköldpaddor, eller inte kan träffa en lada från insidan. Misslyckanden tar också situationen vidare på intressanta sätt, så länge det inte finns någon räls som måste följas.

Sen, att få bättre chanser att lyckas med slagen över tid är ju dels något många rollspelare vant sig vid, och ofta spelmekaniskt givande om det spelas längre kampanjer. Det är lite frikopplat från det jag yrar om egentligen.

Och såklart, du får läsa det här med ett stort tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Va, jag har alltid trott att 40K är den jobbiga lillebrorsan Warhammer Fantasy RPG är den stolta systern.
Nej, 40k är ju mainstream. Den stora spellinjen som GW lever på. WFRP är lillepunkaren som inte går att tjäna pengar på. Typ så tänkte jag iaf.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
Nej, 40k är ju mainstream. Den stora spellinjen som GW lever på. WFRP är lillepunkaren som inte går att tjäna pengar på. Typ så tänkte jag iaf.
Var det därför de gjorde om Warhammer Fantasy till WH40k?

Warhammer-Age-of-Sigmar-Logo.jpg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Nej, 40k är ju mainstream. Den stora spellinjen som GW lever på. WFRP är lillepunkaren som inte går att tjäna pengar på. Typ så tänkte jag iaf.
Fast WRFP kom väl först och framstår (trots allt) som aningen mer seriöst (inte seriöst så klart, bara i jämförelse med 40K :LOL:)?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Fast WRFP kom väl först och framstår (trots allt) som aningen mer seriöst (inte seriöst så klart, bara i jämförelse med 40K :LOL:)?
Först kom Warhammer Fantasy Battle (WFB). Figurstridsspel i fantasymiljö.
Sedan kom Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP). Rollspel i samma värld, med regelsystem delvis baserat på det i WFB.
Därefter kom Warhammer 40.000: Rogue Trader. I princip WFB transplanterat till SF-miljö. (Senare upplagor av WH40K droppade Rogue Trader från namnet)

Ursprungligen var alla tre spelen ganska kompatibla med varandra, och en del material (i synnerhet Realms of Chaos böckerna) var skrivna för allihopa, men med tiden har de divergerat både regelmässigt och i settingen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,114
Location
Stockholm
Var det därför de gjorde om Warhammer Fantasy till WH40k?

View attachment 11102
som en som följer AoS måste jag säga att det där memet ignorerar så mycket (typ allt) av AoS o hur det är en väldigt skild skapelse från 40k.

Men ja, det var därför. Tillsätt med att man hade målet in sig i ett hörn angående historien och vad man kunde skapa i figurnära
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Alltså. Lorgars fel är att han är en person med känslor, ambitioner och tillgivenhet när has "pappa" kejsaren är militärfascist och någon sorts ubermensch med ambitionen att rädda mänskligheten men är också världens sämsta förälder och hans bröder är militärfascistiska mobbare och brölmachos som bara bryr som om hur att tävla mot varandra i hur bra de är på brölmacho-eriet.

Om pappa kejsaren hade varit en vettig person så hade svaret varit "Okej. Från början så designade jag dig och dina bröder att bli mina krigsherrar. Men det är fine att du inte är det, så jag tänker sätta dig som en av mina arkitekter". Sedan hade det problemet varit löst och imperiet hade blivit en bättre plats. Dvs, istället för att skicka en av hans mobbarbröder för att mörda och bomba hans städer verk till ruiner (utan att evakuera folk, så massmord som en cherry-on-top).

Att Lorgar och Magnus förråder imperiet och går med chaos är 100% "Kejsaren är en dålig förälder", medans flera av de andra borde ha fått terapi istället för legioner av rymdsupersoldater (Angron, Konrad och Mortarion)
Japp. Eller ja Lorgar är ju patetisk också, inte bara en schysst snubbe med känslor, men det andra har du rätt i.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,114
Location
Stockholm
Att Lorgar och Magnus förråder imperiet och går med chaos är 100% "Kejsaren är en dålig förälder", medans flera av de andra borde ha fått terapi istället för legioner av rymdsupersoldater (Angron, Konrad och Mortarion)
Angron o Konrad kan jag hålla med om men Lorgar och Magnus har bara sig själva att skylla för sitt handlande.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Först kom Warhammer Fantasy Battle (WFB). Figurstridsspel i fantasymiljö.
Sedan kom Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP). Rollspel i samma värld, med regelsystem delvis baserat på det i WFB.
Därefter kom Warhammer 40.000: Rogue Trader. I princip WFB transplanterat till SF-miljö. (Senare upplagor av WH40K droppade Rogue Trader från namnet)

Ursprungligen var alla tre spelen ganska kompatibla med varandra, och en del material (i synnerhet Realms of Chaos böckerna) var skrivna för allihopa, men med tiden har de divergerat både regelmässigt och i settingen.
pic170056.jpg

Först ut, figurspel och rollspel. Dom skulle ha stannat där.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Angron o Konrad kan jag hålla med om men Lorgar och Magnus har bara sina egna handlingar att skylla.
Jag känner mer för Magnus än Lorgar om jag måste välja. Lorgar är en försmådd barnrumpa, medan Magnus faktiskt försöker göra rätt.

Kejsaren är ett as mot båda, helt klart, men hans behandling av Magnus är fan resor mer orättvis.

Guilliman är sjukt pissig mot Lorgar men jag kunde fan inte låta bli att skrocka när han typ ”är du klar med ditt trantrum?” efter att Ultramarines utraderat en hel jävla stad under Lorgars beskydd. Det är så härligt ultramarinearrogant 😅
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,114
Location
Stockholm
medan Magnus faktiskt försöker göra rätt.
Genom att göra grejer som var helt o tydligt förbjuda och hans försök gjorde saker noterbart värre.

Sedan kan man ju påpeka att om Magnus faktiskt hade kommit när Russ bad honom istället för att bada i sin egen självömkan så hade saker set annorlunda ut. För att inte tala om att det var Horus som gav ordern om avrättning, innan var det bara en infånga om möjligt order.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Beror på var du hänger. Sedan om vi tar in försäljningssiffrorna så slår AoS det gamla WhFB m hästlängder, så idén om hur hatat AoS är är nog överdriven
Ja, jag hänger bara i gamla WFRP-kretsar. Vi som anser att 1st Ed var bäst.

Det här är såklart en subjektiv åsikt. När jag helt utan källa skriver "alla" så menar jag såklart inte alla människor i hela världen :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Beror på var du hänger. Sedan om vi tar in försäljningssiffrorna så slår AoS det gamla WhFB m hästlängder, så idén om hur hatat AoS är är nog överdriven
Fast nog var AoS allmänt illa omtyckt när det kom? Det är den överväldigande bilden jag fått. Men det har säkert tagit sig därefter som du säger. (Sen ska man nog ha med sig att rollspelarna har en annan ingång än figurspelarna, det är knappast någon slump att 4e utgåvan av rollspelet la sig nära gamla 1st ed. i sin setting.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Sedan om vi tar in försäljningssiffrorna så slår AoS det gamla WhFB m hästlängder, så idén om hur hatat AoS är är nog överdriven
De kunde ju inte stoppa tredjepartsfigurer med generella namn som “high elves” eller “empire” på copyrightgrunder, så bevisligen fungerade GW:s goda variant av cynisk business bättre än WotC:s. ;)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Den här rasen Tau? Vad fyller den för syfte? Tycker inte den alla verkar passa in med de andra icke-mänskliga raserna/arméerna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Genom att göra grejer som var helt o tydligt förbjuda och hans försök gjorde saker noterbart värre.

Sedan kan man ju påpeka att om Magnus faktiskt hade kommit när Russ bad honom istället för att bada i sin egen självömkan så hade saker set annorlunda ut. För att inte tala om att det var Horus som gav ordern om avrättning, innan var det bara en infånga om möjligt order.
Ja alltså, hans försök sabbade väl hela planen. Men jag håller med om att han gjorde det för att han trodde att det var nödvändigt och värt priset. Sen visade det sig vara fel men jag kan inte hata honom för att:

han inte väljer att komma tillbaka och tar farsans erbjudande. "Vi ska ba döda av dina söner. Men det är okej, du dår nya! Deal?"
 
Top