Vad tycker ni om Warhammer 40k?

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Tau är nys - av någon anledning bestämde sig GW för att man behövde en anime-lista som inte passar in det minsta.
Varför anser du att de är anime? O varför anser du att de inte passar in det minsta?

Jag konstaterade bara att Age of Sigmar fick ett svalt mottagande när det kom - vilket du verkar hålla med om (?)
Jag vet faktiskt inte hur svalt mottagandet var eller inte var, vet bara att det var ett antal högljudda folk som konstant deklarade det uruselt och /eller fånigt. O om något man har lärt sig så är det att bara för att folk är högljudda och försöker ta en massa utrymme så betyder de inte att de talar för majoriteten.

Jo, jag tror att mycket av värdet i 40K beror på hur kul man tycker det är att måla figurer.
det finns alla typer till min förståelsen: vissa kör spelet utan att måla figurerna, andra bara målar, vissa bara bygger, vissa bygger ihop olika saker o skulpterar egna grejer baserat på saker som nämnts någonstans eller egna idéer, vissa gör alla grejerna, vissa bara läser böckerna.

Min enda beef med AoS är att det har gjort att miniatyrerna inte längre är särskilt intressanta att ha för att använda med rollspelet WFRP
Tar att du inte sett far å dotter ven Denst eller Hexbane's Hunters
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
det finns alla typer till min förståelsen: vissa kör spelet utan att måla figurerna, andra bara målar, vissa bara bygger, vissa bygger ihop olika saker o skulpterar egna grejer baserat på saker som nämnts någonstans eller egna idéer, vissa gör alla grejerna, vissa bara läser böckerna.
Så är det såklart, men om man gillar alla delarna så får man ju ut mer av de pengar man spenderat än om man bara gillar en av grejerna.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Vad är er relation till eller era åsikter eller tankar kring konceptet? Brädspelet, rollspel, novellerna, loren etc.?
Det är ju en stor fråga. Jag har väl aldrig varit såld på nån av GWs produkter. Som många andra har väl inte estetiken, figurerna, humorn etc varit riktigt min grej.

Första kontakten var med Bloodbowl, Warhammer figurspelet och rollspelet runt 1988 tror jag. Vi spelade rollspelet en hel del och vi gillade systemet. Äventyr och världsbygge var inget jag direkt kom i kontakt med då, men jag har minnen av många bra hemmagjorda äventyr även om rollpersonerna dog på löpande band.

Bloodbowl och figurspelet var inget jag gillade själv men flera av mina kompisar körde det. Framförallt figurspelet hade nog kunnat vara min grej men det var för många saker som störde. Mängder med T6:or, ganska förenklade regler, fokus på inköp snarare än manövrerande på slagfältet, i kombination med att jag är kass på målandet gjorde att det liksom inte blev nåt. Insåg dock att mina kompisar älskade världen och framförallt de olika arméerna.

Ungefär samtidigt kom man ju i kontakt med WH40K figurerna genom White Dwarf. Och om Fantasy battles inte lockade mig så var 40K ännu mer ointressant. Men i vuxen ålder kan jag se en viss tjusning med det, i synnerhet turneringsspel.

När de senare versionerna av WHFRP kom och även Dark Heresy så var det inget jag noterade. Vi spelade dock några sessioner i Rogue Trader i gruppen några år efter att det kommit ut. Det var oväntat kul men rann snart ut i sanden. Vad som egentligen var spelet, vad som var äventyret och vad spelledaren hittade på är fortfarande lite oklart. Är dock sugen på att införskaffa ett ex. om jag hittar det till vrakpris.

Lore, internetstuff, noveller och liknande har inte lockat mig.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,197
Varför anser du att de är anime? O varför anser du att de inte passar in det minsta?
Det är både uttalat och uppenbart mecha-grejer det handlar om. Citerar Wikipedia: "Whereas most of the races in Warhammer 40,000 are based on Tolkien fantasy races (e.g. the Eldar are based on High Elves), the culture and technology of the Tau were heavily inspired by Japanese science-fiction. This idea was proposed by Jes Goodwin, who is a sculptor at Games Workshop, as a way to attract new players who weren't interested by the overall fantasy-in-space theme of the other Warhammer 40,000 races."

Det vill säga, 40K för folk som inte gillar 40K. Och det märks verkligen - det är den armé som hänger särklassigt mest löst från resten, och inte delar vibbarna det minsta.

Och det passar inte in just för att det är mecha-grejer med den sortens estetik, och inte är förankrat det minsta i världen. Necrons t.ex. tycker jag håller - de matchar den mörka framtiden, och är i vilket fall ungefär 40K-Tomb Kings.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,146
Necromunda är min favvodel av 40k. Ge mig ett Necromunda-rollspel där spelgruppen styr ett gäng! .. oj, jag sa nog det nån annanstans, gjorde jag inte det?

Men iaf. Estetiken i gängen är helt underbar, speciellt Escher, Delaque, Goliath.. och de andra kan man ju definitivt ha som fiender om inte annat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag hade nog velat spela ett Mothership - Space Hulk-hack (alltså inte Terminators mot Genestealers utan mer alla mot alla i en Hulk)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Är dock sugen på att införskaffa ett ex. om jag hittar det till vrakpris.
Vrakpris på de där böckerna är över 400 sekiner. Bara så du vet.

Det är både uttalat och uppenbart mecha-grejer det handlar om. Citerar Wikipedia: "Whereas most of the races in Warhammer 40,000 are based on Tolkien fantasy races (e.g. the Eldar are based on High Elves), the culture and technology of the Tau were heavily inspired by Japanese science-fiction. This idea was proposed by Jes Goodwin, who is a sculptor at Games Workshop, as a way to attract new players who weren't interested by the overall fantasy-in-space theme of the other Warhammer 40,000 races."
För att låta som den masteruppsatsarbetare jag är: Wikipedia är inte en bra källa. Man ska gå till källorna som Wikipedia refererar till och i det här fallet så refererar det här stycket inte till någon källa, och källhänvisningarna styckena ovan respektive under går till en av inläggen på Gav Thorpes blogg där inget av det där nämns - där emot skriver han "marrying some of the background [från ett gammalt projekt att göra 40k lizardmen m bl.a. kastsystmet] to the idea of a more modern army, mecha-themed force (as opposed to the far more organic anime influence in the Eldar designs)".

Också, vem som än skrev det där har inte så stor koll. När Tau kom ut var bara två av 40k:s icke-mänskliga raser man kunde köpa flera figurer till (för att bygga en styrka) baserade på fantasy raser (eldar o orker, med det senare väldigt långt bort från Tolkiens orcher), varken necrons eller tyranider har något med Tolkien att göra, och flera andra raser som inte var fantasy baserade hade åtminstone nämnts (ex. Jokaero som även har modeller, men jag vet inte om de hade kommit ut 2001).

Sedan känns det lite konstigt att om iden var att "attract new players who weren't interested by the overall fantasy-in-space" så käns det konstigt att de hade krooter som en viktig del av tau armen (i alla fall när de började) eftersom kroterna är väldigt barbariska (av den mer "nobel vilde" typen än "otvättad buse" som ex. Chaos Marauders o Savage orks).

Men med det sagt så kan det ju vara så som Wikipedia säger, mer eller mindre, men att skribenten som skrev det bara glömde referera.

Och det passar inte in just för att det är mecha-grejer med den sortens estetik, och inte är förankrat det minsta i världen.
Men du har inga problem med eldars med deras de raka, mest mjuka linjerna i inte-en-bit-gotisk jugend-artade still, och alla de japanska referenserna som eldars har?

Det är både uttalat och uppenbart mecha-grejer det handlar om.
View attachment 11133

Jag bara lämnar den här här för att understryka Johans poäng
Vill bara påpeka att människorna gjorde det först:
1672782744914.png
(även om i en inte lika snygg version som den nuvarande ovan)

Och de är den enda grupp till min förståelse de enda som kan ha en hel arme av mekor, o till skillnad från T'au så kan man köppa deras stora mekor från normala GW, man behöver inte gå till Forge World och specialbeställda.

Men sedan har ju Forge World också sina än större mekor, ex. den här:
1672782974030.png
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Det kan såklart vara en total slump att Taus formspråk påminner betydligt mer om mecha-anime och japansk mekanisk design överlag än vad övriga arméers grejer gör. Det kanske inte var meningen alls. Märkligt sammanträffande, men sånt händer =)

(De maskiner @Gamiel visar på bild här ovan tycker jag inte alls har samma sorts formspråk.)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det finns också ett Barbarians of Lemuria hak till Wh40k man kan ta en titt på
Enda nackdelen med Savage Worlds hacket är att den enda som inte är en pulpig badass är folk som spenderar poäng på psychic powers. Psykers blir medelmåttiga och sedan dör de typ en eller två sessioner in pga en dåligt perils of the warp rullning (där de imploderar, blir possessed eller typ vänder gravitationen och blir splattad mot taket (då allt är byggt som gotiska katedraler).
Ah! Bra att veta. Då verkar det någonlunda hanterbart att modda den biten.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Spridda, lösa tankar:
  • ...
  • Det är ganska mycket för macho-bröligt för mig. Jag menar, visst fattar jag att den biten också åtminstone till viss del är satir – men det blir ändå rätt tröttsamt.
  • ...
  • Det gör mig alldeles trött i hela kroppen att det finns så många som inte fattat att 40K är satir, och tycker att typ space marines är tuffa på riktigt. Samma kategori människor som oironiskt idoliserar Punisher, Judge Dredd och Rorschach antar jag.
Så… Sammantaget finns det en kärna jag respekterar men som inte är för mig helt enkelt.
Mjo, om man ser omkring sig i världen och ser folk för vilket det där är dagens sanning och så det är, då blir det svårt att uppskatta 40k. Jag känner med dig där.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,197
(De maskiner @Gamiel visar på bild här ovan tycker jag inte alls har samma sorts formspråk.)
En grej med 40K är att teknologin är clunky och klumpig, vilket Imperium-titaner visar upp medan T’aus är sleek och high-tech. Det är också en stor skillnad estetiskt på om du har på dig din personliga mecha (T’au) eller om det kryllar tusentals mans besättning inuti en titan.

Jag gillar inte heller hur T’au inte ens verkar behöva förhålla sig till Kaos. Mänsklighetens imperium, eller för den delen Eldar, hade varit makalöst framgångsrika och avancerade om det inte var för Kaos, men det är den begränsande faktorn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Jag vill alltså tydliggöra att jag inte tycker illa om Tau. Jag har större problem med rymdorkerna, personligen. Skulle jag välja en 40K-armé på rent estetiska grunder idag så är Tau åtminstone med i leken.

Så mitt inlägg var inte "buuuu, det är dåligt att Tau är mecha-anime-grejer".
 
Last edited:

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
263
Jag gillar inte heller hur T’au inte ens verkar behöva förhålla sig till Kaos. Mänsklighetens imperium, eller för den delen Eldar, hade varit makalöst framgångsrika och avancerade om det inte var för Kaos, men det är den begränsande faktorn.
Nu är Tau lite för nya för att jag ska ha läst särskilt mycket om dem, men är inte den stora twisten med Tau och deras Greater Good att de inte har själar och det är därför de gått under radarn på Kaos demoner?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Nu är Tau lite för nya för att jag ska ha läst särskilt mycket om dem...
Jag känner likadant, vilket är lite lustigt med tanke på att Tau har funnits i mer än 20 år (utav W40Ks totalt 35-åriga existens).
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
När jag var en okritisk glad 14-åring målade jag upp en Tau-armé och tog med till GothCon. Bemötandet från de coola seniorerna var som om jag haft Markoolio-tröja på en Slayer-konsert.

(Sedan målade jag upp en Imperial Guard-armé istället och blev genast kreddig.)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
263
När jag var en okritisk glad 14-åring målade jag upp en Tau-armé och tog med till GothCon. Bemötandet från de coola seniorerna var som om jag haft Markoolio-tröja på en Slayer-konsert.
Det finns en viktig läxa där att oavsett hur sur man blir över att en utgivare gör något nytt och annorlunda med ens favoritspel/bok/film/tv-serie så låter man det inte gå ut över nya fans som tycker att den nya armén/utgåvan/kampanjvärlden/säsongen/trilogin är häftig, särskilt inte om de är yngre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,197
Jag är inte så hemma på Battletech, men det är väl litet samma sak som reproduceras där - vi har de traditionella och härligt klumpiga Inner Sphere-mecharna, och de som använder dem betackar sig för de mer anime-fierade Clan-mecharna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Jag är inte så hemma på Battletech, men det är väl litet samma sak som reproduceras där - vi har de traditionella och härligt klumpiga Inner Sphere-mecharna, och de som använder dem betackar sig för de mer anime-fierade Clan-mecharna?
Jag vet inte om det stämmer, men det vore isf väldigt roligt givet att en hel del av den allra första generationens Battletech-mechas, de som kom innan klanerna ens var påtänkta, var… rakt av lyfta från anime-franchises. Macross, bland annat, och det är svårt att hitta nå't mer arketypiskt anime-mecha-aktigt än Macross (i mina ögon iaf).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,197
Jag vet inte om det stämmer, men det vore isf väldigt roligt givet att en hel del av den allra första generationens Battletech-mechas, de som kom innan klanerna ens var påtänkta, var… rakt av lyfta från anime-franchises. Macross, bland annat, och det är svårt att hitta nå't mer arketypiskt anime-mecha-aktigt än Macross (i mina ögon iaf).
Ja, gritty (Inner Sphere, Imperium) vs. shiny (Clans, T’au) är kanske bättre sätt att uttrycka det på?
 
Top