D&D Vad tycker ni om race-as-class?

Om de bägge är tjuvar har de samma färdigheter, och det vet vi utan att behöva fråga dem. Är de inte tjuvar har de inga färdigheter, och då är de onödigt att fråga dem.
Jäkligt jobbigt att försörja sig som tjuv i ett samhälle av glest utspridda renbetesnomader. Boskapstjuv är ett annat skrå.
 
Jäkligt jobbigt att försörja sig som tjuv i ett samhälle av glest utspridda renbetesnomader. Boskapstjuv är ett annat skrå.
Det finns inte boskap i underjordiska labyrinter. Annat än de som gravplundrare tar med sig ned för att utlösa fällor.
 
Det finns inte boskap i underjordiska labyrinter. Annat än de som gravplundrare tar med sig ned för att utlösa fällor.
Klassiskt sätt att vinna i Drakborgen. Försök inte ens ta dig in i labyrinten. Sno bara motspelarnas getter och sälj dem!
 
Klassiskt sätt att vinna i Drakborgen. Försök inte ens ta dig in i labyrinten. Sno bara motspelarnas getter och sälj dem!
I våra äventyr handlar väldigt mycket om att ”hjärntvätta” getter, sätta eld på dem och sedan teleportera runt dem i fiendens borg, fängelsehåla eller stad.

Inte så mycket för att det hjälper äventyrarna att nå sina mål. Utan snarare för kulturens och traditionens skull. Det är liksom så vi alltid spelat. 🙄

Det känns väldigt rimligt i spelet, men låter knäppt när man försöker beskriva det för andra. 🤔

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
 
Har aldrig gillat konceptet och blev mycket överraskad när det dök upp igen i Gygax Dangerous Journeys efter att inte varit med i AD&D. Jag tycker om valmöjligheter både som spelare och spelledare. På samma sätt har jag ogillat att D&D gått till färre färdigheter exempelvis.
 
Om det finns fler valmöjligheter inom ens klass (typ nån sorts klassförmågor eller whatever att välja bland), så att exempelvis alla alvrollpersoner inte är exakt likadana, så tycker jag om det. Om det enda valet man har utöver klass är typ namn, kön och hårfärg, då tycker jag inte om det.
 
Back
Top