Nekromanti Vad tycker ni om detta?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: We're going off topic again... (OT)

Det är egentligen bättre, fast det är snarlikt.

Det är mer än snarlikt; det är matematiskt identiskt. I.a.f. om man räknar med möjligheten att modifiea fv innan slaget.

Man får nämligen det bästa av båda världar. Spelaren kan fortfarande rulla tärningen själv (det är kul att rulla!), men det är fortfarande SL som vet exakt vilken svårighetsgrad som gäller vilket ger SL lite extra kontroll över situationen.

Exakt samma sak som 1T20<=fv+mod m.a.o. Om SL inte kläcker ur sig innan att man har -3 så vet man inte att man misslyckas på 12-20 istället för 15-20...

Den egentliga skillnaden mellan systemen är att 1T20+värde>svårighetsgrad _alltid_ innebär en addition och tvingar en räkna med större tal än 1T20<=värde+mod.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ymir tycker till

Kan väl påpeka att den reviderade upplagan till Star Wars D20 kom mycket snabbare (vad jag vet. :S) och att jag håller med dig. Reglerna behöver en ordentlig genomputsning. Jag tycker dock att svagheterna ligger i KP och magierna, och inte så farligt med SK och yrkesnivåer. Ett alternativ till SK tackar jag inte nej till, men yrkesnivåerna har jag inget problem med.

Sålänge man inte låter spelarna köpa massvis i en färdighet de inte använt eller sagt att de övat under en snabbspolad period funkar ju de som 'steglös' förbättring i stort sett. Det handlar ju bara om hur man applicerar dem. Att applicera dem på sättet de är i sitt grundutförande och att ACCEPTERA det och sen gnälla på det är fel, om det stör såtillvida att man måste klanka på dem på forumet kan man ju lägga tio minuter och tänka igenom vad som behöver ändras och sen ändra det. Svårare än så är det inte.

Vad gäller stridskapaciteten vet jag inte exakt hur den flytande SK:n funkar i Expert, men det är ju lite åt samma håll som taktikkorten i Usagi. Lägger man all sin SK på att attackera och missar får man räkna med att vara försvarslös.

Och vad det gäller kroppspoängen är det också bara en simulering av verkligheten på samma sätt som Skadekolumner eller vad man nu använder i andra spel. Dock skulle ett KPsystem må bra av en Traumatröskel, direkt rippad från Mutant:UA. Får man en träff som gör kanske en fjärdedel av den totala KP:n (detta leder till att man får en lägre TT ju mer stryk man fått -> det blir lättare att svimma -> mer likheter med skadekolumner från Eon) får man slå ett slag eller svimma, eller nått åt det hållet. Som systemet funkar idag gillar jag det inte dock.

Ska börja med att kika på Expert och eventuellt se hur mycket som behöver byggas om. Sen ska jag kika på den reviderade upplagan och se om det kanske är lättare att modda den till spelbarhet än Expert.

Foggmock - Som väntar med spänning. Star Wars D20 Revised Core Rulebook visade sig ju vara rejält bättre än den hyfsat råa D20-kärnan orginalet körde med, fast tyvärr fortfarande långt ifrån bra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Re: Dante besserwissrar sig ...

Tack för lektionen, men seriöst, lägg ner. Man fattade ju vad han menade i alla fall, eller hur?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: We're going off topic again... (OT)

Äsch, jag har inte alls tänkt igenom det här, men jag vet att jag läst jättebra argument för T+FV>MS nån gång, men jag minns dem inte. Men jag har ingen lust att sabba tråden med mer snack om den saken.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Ymir rättar till

Själv tycker jag att en förändring till det bättre inte kan vara annat än bra. Även om motiven är rent ekonomiska.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag är skeptisk ...

Jag är tveksam till huruvida Riotgossarnas motiv för att revidera grundreglerna är »rent ekonomiska«.

Det allra billigaste för dem vore nämligen att trycka om boken som den är. Allt jobb är ju redan gjort (ja, bortsett från tryckningen då).

Att ge ut en reviderad version kostar både tid och pengar. Jag tar för givet att bokens utformning ska ändras så den bättre överensstämmer med Snösaga, D6E och Osthem. Det innebär nya illustrationer (pengar till illustratörerna) och ny ombrytning (pengar till mig). Dessutom ska någon skriva det nya innehållet (pengar till skribenterna alt. tid från Riotminds).

Är det så att Riotminds blott eftersträvar snöd vinning, så är detta inget vidare sätt att uppnå det.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Funkar är väl klart att det gör. Men det framhäver inte riktigt Trudvangkänslan, om du frågar mig (ja, jag tycker att ett system ska hjälpa till med känslan i spelet). d20 blir liksom för mycket tur, och jag skulle mycket hellre se en Västmark-variant på grundegenskaperna också.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Vad menar du med det? [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: RiotMinds sneglar på NeoGames...

Möjligen i avskräckande syfte då. Kallas måhända nyutgåvan för kållektible? Påstås det att den är direkt nödvändig för att fortsätta spela med Riots produkter? Är det den förra utgåvan + 16 sidor iklippta i bokens slut för att locka folk att köpa den igen?

Nope.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Kanske utryckte mig en aning flummigt...

.. för ovanlighetens skull... :gremblush:

Vad jag menade var iaf. EonII, som gavs med en reklamkampanj i ryggen som berättade allt om hur fantastiskt nya upplagan var, och egentligen var ett litet (men åtminstone i mina ögon mycket viktigt) kapitel om Örter/Droger/Sjukdomar i princip vad man fick ut av kalaset somgick på nått i stil med trehundra spänn...

Det känns som att dessa sex eller nio sidor kunde ha lagts upp gratis på internet...

För den delen lyckades väl Neo inte ens rätta till en större mängd fel från första "upplagan" som legat ute på deras hemsida i år och dag...

Men lite av charmen med att spela Eon lär tydligen vara att ha så många uppsättningar av varje regel som möjligt... :gremgrin:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Förenkla, försköna och trudvangisera

Vad tycker ni om det här?
Hmmm... jag tycker att det är sådär. Regelboken behöver göras om. Till viss del från grunden. Men jag hade sett fram mot expertregelboken. Den hade medfört att man kunde köra expert fullt ut och således hade behovet av en grundregelbok försvunnit.

Jag hoppas att Riotminds tar sig tid att buggtesta spelet den här gången. Inte bara grundregelerna utan även mot expert så att det inte dyker upp några tråkiga fel mellan grundreglerna och D6E.

Jag hoppas verkligen att de ser till att få det hela korrekturläst. Jag tycker om språket i Riotminds produkter överlag, men ibland (rätt ofta faktiskt) dyker det upp pinsamma felformuleringar, stavfel och syftningsfel. Mycket irriterande.

Bra att de ändrar designen till gängse Riotminds-mall. Det kan enbart bli bättre. Jag hoppas på lite nya illustrationer så att man inte känner att man lagt ut pengarna på samma produkt två gånger. Använd det gamla tecknarstallet (Bergting, Tapia, Nelson, MacDougall). Gärna ett nytt omslag (av Sweet eller Bonner). Det gamla har jag ju liksom redan.

Överlag så önskar jag mig fler färgbilder. Kosta vad det kosta vill.

Anlita aldrig någon annan än Niklas Brandt för vinjetter och kartor! För övrigt så är det helt rätt att låta Niklas rita en Trudvangkarta och inkludera denna i revideringen. Gör den gärna "utvikbar" (typ tre a4) men ingen lös historia som man bara tappar bort eller spiller kaffe på.

Vid Storme! stoppa in ett introduktionsäventyr! Det är guld värt för nybörjarna och ett ovärdeligt verktyg för att framhäva stämningen i DoD6.

Fler yrken! Det känns tråkigt att de finns så få yrken för de som inte vill spela med expert. Konvertera gärna om några av expertyrkena till grundreglerna. Se dessutom till att "trudvangisera" de gamla standardyrkena.

Illustrera och beskriv vapen och rustningar. Hur många nybörjare vet skillnaden mellan ett slagsvärd och ett bredsvärd? Som det är nu så får man gissa sig till hur vapnen ser ut. Samma gäller för rustningar. Själv har jag inte riktigt fattat skillnaden mellan en bandrustning och en rustning av plåtlamell. Kolla dessutom över vapnens vikter.

Fler besvärjelser och maktböner? Nja, känns inte nödvändigt. Det känns som en typisk expert-grej.

De tre ledord som jag vill att Riotminds skall använda sig av är förenkla, försköna (illustrera, korrekturläs och anpassa layout) och trudvangisera. Då blir det en höjdare och jag kan förlåta dem för att inte Expert:regelboken kommer i höst.

För övrigt så hoppas jag att det inte kommer fler världsböcker än Mittland på ett tag nu. Lägg kraften på att skapa fler äventyr och kampanjer. Efter Eldsjäl så hoppas jag att det kommer fler tre-kvällarsäventyr typ Vildhjärta. Alla har inte förutsättningarna för att kunna köra kampanjer som tar flera månader att komma igenom.

Sa jag korrekturläs?

/Vitulv - som hoppas att det finns två röda tygstycken i nya DoD6. Dels det röda bandet som fungerar som bokmärke och dels den röda tråden som skall löpa genom hela regelboken.
 

Dimmige Jarl

Veteran
Joined
16 Aug 2003
Messages
5
Det handlar om att omfurmulera, inte att ändra

Målsättningen med den reviderade utgåvan är att rätta till de fel som fanns i den första samt att balansera upp reglerna.
(...) efter bara något år på marknaden inser ett rollspelsföretag att deras regelsystem suger och byter ut det i princip fullständigt? För något annat kan jag inte se att det handlar om.
Det senare håller jag inte riktigt med om. Det låter snarare som att det inte är grundreglerna som ska ändras utan mer sättet de presenteras på. Det är mycket bra för den första regelboken gav när jag köpte den intrycket av att Riotminds har en mycket oseriös syn på rollspel (pga. alla fel och motsägelser, och att systemet verkade oplanerat och osammanhängande). Först när jag köpte Vildhjarta och Snösaga fick jag till min glädje se att inget av detta stämde. Dessa moduler är helt enkelt bättre skrivna än regelboken.


Ny design som hänger ihop med andra befintliga produkter
Bra, som jag skrev ovan.
Mer balanserade regler för rollpersonen
Hmm... menas med ”balanserade” mer jämlikhet mellan raserna eller bara ökad realism?? Det senare gick ju före det tidigare i grundreglerna, vilket var bra, och realismen känns fortfarande som DOD6's viktigaste sida.
utan restriktioner och yrkesnivåer.
Känns mindre bra. Det är ju restriktionerna som gör hela grejen med yrken i DOD6 och de som inte gillar dem behöver ju inte följa dem. Annars blir det ju bara färdigheterna som skiljer RP's yrken från varandra. Restriktionerna kunde möjligen mildras lite, men bör inte tas bort helt.
Reviderade enkla och lättanvända färdigheter
Varför? Färdigheterna är mycket bra som dom nu är. Systemer med multiplarna kan ifs vara jobbigt att räkna på men det stärker ju realismen och kan avhjälpas med multipeltabeller. Modifikationssystemet är också bra.
Reviderade och utökade besvärjelser och böner
Känns lika onödigt. Besvärjelserna/bönerna var bra som dom var. Ifs menas nog inte mer än att formulera om /lägga till en bön eller två, men det känns ändå onödigt. Som sagt bättre att lägga det jobbet på att förbättra bön/besv.-delen i expertmodulen.
Reviderade utrustningslistor
Känns onödigt av ung. samma anledning.
Nytt monsterkapitel
Bra, för det gamla monsterkapitlet var rent utsagt jä-****-gt uselt. Osammanhängande språk och ide med resten av boken. Överhuvudtaget en dålig idé att försöka lägga till monster i en värld som inte existerar (eftersom orginalboken inte är knuten till Trudvang)
Nytt kapitel om att spela rollspel och att spelleda
Stör mig inte heller så mycket, för det ändrar ju inte reglerna, och Riotminds har väl knappast ändrat sin syn på rollspel. Det rör sig väl snarare om en ny presentation.
Enkel och kortfattad bakgrundsinformation om Trudvang, samt Trudvangkarta av Niklas Brandt
Bra, för spelet behöver integreras med världen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ny design som hänger ihop med andra befintliga produkter
Mer balanserade regler för rollpersonen utan restriktioner och yrkesnivåer"


Att ta bort yrkesnivåerna är ju bra. Förvisso hade jag väldigt kul när spelarna klagade över att de började i backstugesittarklassen så pekade man bara på deras rollformulär och sa "Men du e ju AMATÖR juh!"... underbart verktyg för att döda diskussionen :gremgrin:

"Reviderade enkla och lättanvända färdigheter"

Kommer färdigheterna kosta mindre eller blir det enklare att använda dem i spelet? Oavsett vilket har det väl inte varit några problem ännu...

"Reviderade och utökade besvärjelser och böner"

Magi och böner är för fjölare, riktiga karlar nyttjar yxa och svärd!

"Reviderade utrustningslistor"

Vilket innebär...? Vapenvikterna? Kommer det vara trudvangiska listor nu eller kommer det forfarande vara plankade från tidigare utgåvor?

"Nytt monsterkapitel"

Humm, ja något sk aman väl fajtas mot innan man köper Jorges antar jag så.. .okej.

"Enkel och kortfattad bakgrundsinformation om Trudvang, samt Trudvangkarta av Niklas Brandt"

Bra. Mycket bra.

"Releasedatum 20 November"

Det torr jag när jag ser det :gremwink:


Storuggla, med ful hjälm
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Bra förslag!

"Vid Storme! stoppa in ett introduktionsäventyr! Det är guld värt för nybörjarna och ett ovärdeligt verktyg för att framhäva stämningen i DoD6."

Jättebra förslag hoppas RM tar detta till sig, borde vara en självklarhet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Internskämt

"Vid Storme! stoppa in ett introduktionsäventyr! Det är guld värt för nybörjarna och ett ovärdeligt verktyg för att framhäva stämningen i DoD6."

Och se till att Magnus Seter skriver det!
"Och på bergväggen ser ni att någon ristat in några runor. Det står: 'Aaaaargh!'."

Storuggla, unket
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det jag skulle vilja se är;
* 1 poäng stridskapactitet ska ge 1 FV i attack/parering.
* Bakgrundspoäng baserade på åldersgrupp istället för värdet av grundegenskaper.
* Besvärjelser med Effektgrader (enligt EDD) istället för olika "nivåer" (enligt typen i gamla grundboken). Minskning av antalet färdigheter som är inblandade i bruket av magin (typ behålla besvärjelsekonst och magisk skrift).
* Alternativ metod för att skapa rollperson (1. Skriv bakgrundshistoria, 2. Slå fram grundegenskaper/köp värden i grundegenskaper, 3. Välj 12 yrkesfärdigheter och köp värden i dem, 4. Klart).
* Alternativt skadesystem för att köra endast med Totala KP där man har liknande Traumanivån i M-UA (eller Criticals i Stormbringer). Dvs att om man får mer än X poäng smäll, då får man lida av det (eventuell förlust av kroppsdel etc.). Detta är ett bra mycket snabbare system.
 
Top