Nekromanti Vad tycker ni om detta?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,489
Location
Helsingborg
"* Bakgrundspoäng baserade på åldersgrupp istället för värdet av grundegenskaper."
Tja, bakgrundspoäng baserade på grundegenskaper ersätter ju det gamla irriterande BC-värdet som man hade på en del färdigheter.. Men det de framförallt ska ta bort är att man räknar in STO(!) i bakgrundspoängen..

"* Besvärjelser med Effektgrader (enligt EDD)"
Man ska dessutom kunna lägga mer än E1 hela tiden.. Gamla EDD-reglerna gjorde ju magikerna så värde att de bara hade chans med E1-besvärjelser..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på det med skadesystemet
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Värdelösa magiker

Man ska dessutom kunna lägga mer än E1 hela tiden.. Gamla EDD-reglerna gjorde ju magikerna så värde att de bara hade chans med E1-besvärjelser..
Japp. Jag ändrade reglerna så att besvärjelsernas kostnad halverades och så att man endast fick -1 per extra effektgrad istället för -2 och magiker var FORTFARANDE värdelösa.

Stackars satar.

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
"Alternativt skadesystem för att köra endast med Totala KP där man har liknande Traumanivån i M-UA (eller Criticals i Stormbringer). Dvs att om man får mer än X poäng smäll, då får man lida av det (eventuell förlust av kroppsdel etc.). Detta är ett bra mycket snabbare system."

Absolut! Då kan man också behålla de gamla KP-värdena i form av "nednötningspoäng", men lägga till ett nytt värde för när man får "Major wounds". Jag tror det blir lättare att konvertera gamla gger till ett nytt värde i stället för att behöva konvertera gamla värden.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Tja, bakgrundspoäng baserade på grundegenskaper ersätter ju det gamla irriterande BC-värdet som man hade på en del färdigheter.. Men det de framförallt ska ta bort är att man räknar in STO(!) i bakgrundspoängen.."

Jo, men jag hade snarare i åtanke; Ung 150 BP, Medelålders 200 BP, etc. (värden var bara plockade ur luften, inget räknat på) istället för att man ska hålla på och räkna ihop BP beroende på grundegenskapernas värden.

"Man ska dessutom kunna lägga mer än E1 hela tiden.. Gamla EDD-reglerna gjorde ju magikerna så värde att de bara hade chans med E1-besvärjelser.."

Håller helt med. Det måste vara möjligt att kasta hyffsat mäktiga besvärjelser, men just Effektgraderna tycker jag gav mer kontroll och känsla till magisystemet.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Värdelösa magiker

"Japp. Jag ändrade reglerna så att besvärjelsernas kostnad halverades och så att man endast fick -1 per extra effektgrad istället för -2 och magiker var FORTFARANDE värdelösa."

Ok, vi gav magiker cirka 100 (eller om det var 200) extra Erf som endast fick spenderas på magi. Då började magiker bli spelbara. Men de avancerade mycket långsamt i sina besvärjelser efter att de hade konstruerats.
 

Vejle

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
2
Reviderad utgåva (eller hur det nu stavas)

Nåt som jag skulle tycka var megaroligt var att dom kunde skapa en cd med musik i olika situationer som följer med boken, och att dom la in ett kapitel om djur och Läke/drog/gift/andra växter som är unika på andra sätt som lever och frodas i Trudvang(med bilder förståss). Framsidan på boken behövs absolut inte ändras.
Sen en Karta i färg som man kan veckla ut som nån sa MEN att det inte är skarvar mitt i kartan som det är i Jorjes, inte kul!
En annan sak som skulle vara kul och ganska användbart är att som skulle skriva nån sorts ordbok till varje ras, inte en bok nu utan en lista på dom vanligaste orden, typ hej, ja o nej, och lite svordomar, bilder på båtar, vapen och rustningar och på utrustningen så man får veta vad det är man köper egentligen.
Bilder på medelsvenssonar till varje ras och olika sortes bohus.
det är väl det jag skulle tycka vara bra och kul, att lägga till i boken, sakerna man ska ändra på är väl vad alla andra säger...+ att dom gör boken mer Trudvangskänslad
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Reviderad utgåva (eller hur det nu stavas)

Ja, speciellt det här med bilder på vardagsföremål, kläder och byggnader låter som en utmärkt idé. Däremot tror jag inte att en cd skulle gå hem. Orsaken är naturligtvis att musiksmaken är så olika. Det finns de som vill lyssna på Hammerfall oavsett vad de spelar, andra gillar kinesisk filmmusik och vissa vill ha det helt tyst. Jag tror helt enkelt inte att det är tillräckligt många som skulle vara intresserade av att använda sig av en sådan skiva.


/Dimfrost, som väl får hälsa välkommen till forumet!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,489
Location
Helsingborg
Re: Reviderad utgåva (eller hur det nu stavas)

Jag håller helt med om vad du skriver.. Det är sådana saker du föreslår som är roliga både för mer erfarna spelledare och nybörjarrollspelare..

Angående cd:n.. Här var jag halvoseriös och föreslog ett par saker, men själva miljöljuds-cd:n är ingen dum idé.. För er som inte orkar trycka på länken så kan jag skriva att det är en cd med ljud på 6-10 minuter från olika miljöer, som skogen, värdshuset, staden, havet, med mera som kan loopas.. Det skulle vara lite nyskapande om Riotminds slängde med en cd-skiva med sitt rollspel, särskilt en som här har ett lite annorlunda material på..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som här gör skillnad på drömmar och önskemål
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, varför inte.

En annan sak som skulle vara kul och ganska användbart är att som skulle skriva nån sorts ordbok till varje ras, inte en bok nu utan en lista på dom vanligaste orden, typ hej, ja o nej, och lite svordomar, bilder på båtar, vapen och rustningar och på utrustningen så man får veta vad det är man köper egentligen.
Bilder på medelsvenssonar till varje ras och olika sortes bohus.
det är väl det jag skulle tycka vara bra och kul, att lägga till i boken, sakerna man ska ändra på är väl vad alla andra säger...+ att dom gör boken mer Trudvangskänslad
Ja, det vore ju faktiskt kanonskoj & bra om det kunde fixas ju. Speciellt så skulle jag gjärna ha en karta över Trudvagn.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Superbra idé [ANT]

En CD med miljöljud som man kan köra i slinga vore verkligen nyskapande, och som Han säger, kul för både erfarna och nybörjare.

Läs den här tråden Riotminds, den har ni nytta av.

/Vulf
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Superbra idé [ANT]

Medeltidskrogen Clematis, Visby.

Under medeltidsveckan.

Ett par öl under skjortan. Lite öl PÅ skjortan.

Biffiga vakter i ringbrynja.

Fagra damer (jag har bildbevis :gremwink:).

99% av folket iklädda medeltidskläder.

INGET SÄTT ATT TA UPP LJUD PÅ >_<

..alltså.. jag hade gett -nästan- vadsomhelst för en minidisc med mikrofon och inspelninsgmöjlighet. det var sjukt grym stämning, särskilt då när gycklarpatrasken i Jauvet ställde sig på ett bord och sjöng/skrålade/startade allsång och när personalen på krogen sprutade eld. Man skålade och det skvätte öl över kanten. Går nästan inte att beskriva med ord.

Foggmock - som blev lite irriterad på att hans improviserade posse (en grupp från Karlstad som fick bli sällskap när Gustav flydde) tvunget skulle gå till Mickey D för att fyllekäka när hela stan kryllade av kebabställen. Det var så satans långt att gå hem till campingen :gremcrazy:
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Re: Värdelösa magiker

Vi ändrade så til magiregelerna i Chronopia, vilket helt plötsligt gjorde magiker mkt bättre. Hemligheten var att slopa mutliplarna på färdighetsköp samt att sänka kostnaden för besvärjelser så att skolvärde 1-3 kostade 1, 4-6 kostade 2 osv.

Fungerade alldeles utmärkt.

/Benax
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Värdelösa magiker

Vi ändrade så til magiregelerna i Chronopia, vilket helt plötsligt gjorde magiker mkt bättre. Hemligheten var att slopa mutliplarna på färdighetsköp samt att sänka kostnaden för besvärjelser så att skolvärde 1-3 kostade 1, 4-6 kostade 2 osv.

Vi har gjort en variant på detta där besvärjelser blir billigare ju bättre man är i magiskolan. Har man FV20 i Elementarmagi blir det ganska simpelt att lära sig LJUS medan lärlingen får kämpa lite mer. Känns mycket logiskt enligt mig och får den härliga bieffekter att teoretiska studier i magi verkligen lönar sig. :gremsmile:
 
Top