Nekromanti Vad tycker ni om detta?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Höst 2003
Drakar och Demoner 6: Rollspelet
Efter att vi ännu en gång närmar oss punkten då vi sålt slut på regelboken och har ställts inför det faktum att vi måste trycka upp boken igen har vi på RiotMinds beslutat oss för att vänta med DOD6 Expert: Regelboken och istället ge ut en reviderad utgåva av grundreglerna, dvs DOD 6: Rollspelet, reviderad utgåva. Den som har den gamla regelboken kommer att kunna använda den och det är inget måste att köpa den reviderade utgåvan för att använda framtida produkter.
Målsättningen med den reviderade utgåvan är att rätta till de fel som fanns i den första samt att balansera upp reglerna. Den reviderade utgåvan kommer att vara kompartibel med DOD 6 Expert: Rollpersonen.
Nedan följer några av ändringarna samt de tillägg som görs.
Ny design som hänger ihop med andra befintliga produkter
Mer balanserade regler för rollpersonen utan restriktioner och yrkesnivåer.
Reviderade enkla och lättanvända färdigheter
Reviderade och utökade besvärjelser och böner
Reviderade utrustningslistor
Nytt monsterkapitel
Nytt kapitel om att spela rollspel och att spelleda
Enkel och kortfattad bakgrundsinformation om Trudvang, samt Trudvangkarta av Niklas Brandt

Releasedatum 20 November
Hårdinbunden: Ja
Omslag: Ej bestämt
Jag tycker det är bra, men jag är nyfiken på vad ni tycker om detta?

Också, vad tycker ni är det viktigaste som revideringen måste åtgärda?

MVH

Magnus (som har ett litet, litet inflytande på vad som kan hända, kanske, så kom med konstruktiva förslag. Inga raketspyor och allmänt skitkastande, tack)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaa, jovisst !

Hemm, jag tycker det låter spännande faktsikt ! Speciellt det om färdigheterna & att få lite info & en karta om trudvang.

Också, vad tycker ni är det viktigaste som revideringen måste åtgärda?

Hemm, är såpass ny på det här spelet så man kan väll inte utala sig ricktigt, men vad jag lsät mest är expertutgåvan & den gillar jag skarpt. Ska även ta & börja läsa Jorges som jag fick idag..

/ Johan K, som plödsligt insåg att det kommer att bli MÅNGA timmars läsning... :gremtongue:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Det är säkert jättebra...

Jag har funderat på att köpa DoD6 ända sedan det kom, men inte riktigt lyckats motivera mig, eftersom jag vet att jag aldrig skulle spela det (jag har -- precis som alla andra -- en uppsättning hemmagjorda regler som är ett hopkok av tidigare versioner av DoD, som jag skulle använda istället). Det här kanske är vad som krävs för att jag ska orka släpa mig iväg till en butik.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra, Riotminds.

Jag har haft lite problem att rekommendera DoD6 hittills, eftersom det mest är äventyren och Jorges som jag tycker är bra. Om den här reviderade utgåvan kommer se ut som det ser ut att den kommer se ut (öh?), då blir det mycket enklare att råda folk att köpa den.

Så, det är ju toppen!

Vad jag ser fram emot mest är att designen och monstrena kommer ha den där sköna Trudvang-känslan. (Hoppas vi får se mer av Tapia) Kapitlet om att rollspela och spelleda i den gamla boken såg ut att vara klippt och klistrad från Chronopia, så jag ser fram emot ett nytt sådant som passar bättre i Trudvang-känslan. Bakgrundsinformationen om Trudvang kan nog visa sig vara viktig, den också.

Att man styr upp reglerna lite är väl också bra, där litar jag på Riotminds.

Det enda övriga önskemålet jag har är att man korrläser texterna ordentligt, då det faktiskt ger en känsla av att man håller i en gedigen produkt som kreatörerna själva har velat spela med.

/Rising
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Detta om detta

Jag tycker det är bra, men jag är nyfiken på vad ni tycker om detta?
Jag tyckte det lät jättebra, tills jag läste det här:
Mer balanserade regler för rollpersonen utan restriktioner och yrkesnivåer.
Utan yrkesnivåer, alltså. Va? Det tycker jag är jättesynd. Dessutom tror jag att det mesta av kritiken mot nivåerna kommit från (halv)gamla spelare som ändå sitter med sitt DoD -91 och envist hävdar att Hjältarnas Handbok visst är bra.
Jag tyckte faktiskt det var en genuint bra indelning att ha nivåer i grundspelet och ta bort dem i Expert. Det enda felet med det var att en hel generation svenska spelare kommer att växa upp med idén att nivåer är en krycka för nybörjaren... :gremsmirk:

Så det viktigaste revisionen måste göra tycker jag är att behålla nivåerna. Och omslagsbilden av Bonner, den är fruktat snygg.

...äh? Ändra? Nämen...ja, OK då. Vapnen tycker jag bör ändras, så att det är en nackdel att inte få använda tunga vapen *host*kroksabel*host* och vapnen har bra vikter. Det där med ett intro till Trudvang lät bra det med. Och så vore det kul om det fanns en färdighet för att stabba folk.

En rejäl korrläsning skulle boken också må bra av. Annars är det faktiskt fint, ett underbart stämningsfullt rollspel. Jag skulle lätt ge min regelbok till min kusins grabb, om han bara kunde läsa. Och han är fem. (Fast om ni frågar honom är han nästan sex, för han fyller i September.)

Men som sagt, ska du hälsa dem något från mig så är det "Behåll yrkesnivåerna, för jävulen, stå på er! Det är en vokal minoritet som gnäller".

/Feliath - it is teh level
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Låter mycket bra

Jag tycker att det är ett bra beslut att revidera grundreglerna och alla tänkta förbättringar som tas upp låter bra.Ett par saker vill jag dock lägga till.

Jag hoppas att Hamingjes ingår i de utökade magireglerna, grundreglerna vore ihmo inte kompletta utan den. Skulle troligen underlätta för en SL som skapa antagonister till goda RP.

Lite regler kring sjöfart vore trevlig.

Mycket bilder, behöver inte vara stora, på vapen, utrustning fortskaffningsmedel m.m. Bildexempel på hur olika "typiska" hus, värdshus, m.m. ser ut i olika delar av Trudvang med syfte att fungera som hjälp för SL då han gör äventyr och/eller spelleder. Några stämningsbilder i färg som i mitten av boken: Pitit -den innersta kretsen, vore en kanonbonus.

I Monsterkapitlet bör det tas upp man gör egna monster och vanliga fallgropar då man gör nya monster.

Sist men inte minst ett pedagogisk upplägg som gör det så lätt och enkelt som möjligt för en som aldrig spelat rollspel tidigare att lära sig och roas av spelet. Jag vet inte om någon hos Riotminds är pedagog om inte bör de ta hjälp av en, de kanske har vänner som kan hjälp.

Tillägg vid ändring:
"Också, vad tycker ni är det viktigaste som revideringen måste åtgärda?"

Att regelboken kommer ut i Sveriges alla leksaksbutiker och inte bara i specialbutiker. Den hysteri som rådde under 90-talet måste väl ändå lagt sig vid det här laget?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Detta om detta

"Men som sagt, ska du hälsa dem något från mig så är det "Behåll yrkesnivåerna, för jävulen, stå på er! Det är en vokal minoritet som gnäller"."

Jag har inte heller något emot yrkesnivåerna. Skulle de dock få vara kvar så skulle jag önska att man hade "raka" yrkesnivåer, dvs alla rp oavsett yrke stiger vid samma ÄP och istället balanserade yrkena utifrån detta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymir tycker till

Jag...vet inte vad jag ska tycka. Det hela känns förvånande, och egendomligt, på något sätt - efter bara något år på marknaden inser ett rollspelsföretag att deras regelsystem suger och byter ut det i princip fullständigt? För något annat kan jag inte se att det handlar om.

Om Riotminds i samma veva som de moddar regelsystemet kan modda sin 'spelaktiga' attityd till det hela (Notera: Personlig Åsikt) kan DoD6 få sig ett rejält uppsving. Om det uppsvinget sedan bör firas eller beklagas eftersom jag förlorar några av mina främsta argument för att avsky DoD6 låter vi vara osagt. Gnällig som jag är kan man ju gissa vad det kommer att luta åt...

- Ymir, vet inte vad han ska tro
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tja...

Dessutom tror jag att det mesta av kritiken mot nivåerna kommit från (halv)gamla spelare som ändå sitter med sitt DoD -91 och envist hävdar att Hjältarnas Handbok visst är bra.
Jag skulle tro att den kommer från besvikna spelare med höga förväntningar som övergått till Eon eller dylikt. Hur många av dessa som är DoD-veteraner vågar jag dock inte sia om.

Av Riotminds egna val att döma verkar de ta kritiken mot yrkesnivåerna på fullt allvar. Det är min fulla förvissning att de gör rätt i det.

- Ymir, spekulerar och påpekar
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Något år?

Det är ju i alla fall tre år sedan DoD6 släpptes, så mycket kan du väl ge RiotMinds? :gremgrin:

Och det är ju inte fråga om ett fullständigt byte. De behåller BRP som kärna, och en hel del av de andra sakerna de hade med i den nuvarande grundregelboken. Jag ser det lite samma som när NeoGames gjorde Eon II, där man bytte stridssystem, eller vad det nu var.

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Något år?

"Jag ser det lite samma som när NeoGames gjorde Eon II, där man bytte stridssystem, eller vad det nu var."

Man gjorde om skadesystemet, så att det blev enklare och snabbare, men i övrigt gav samma resultat. Tvålade man till någon så att han fick 26 Trauma, 12 Smärta och 4 Blödning i det gamla systemet så fick man fortfarande 26 Trauma, 12 Smärta och 4 Blödning i det nya (med små skillnader som berodde på avrundningsfel).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Three years are a long time in which to suffer

Tre år...oj...tänka sig. Har grundboken stått och samlat damm i min hylla länge? Likväl...att ta bort levlarna och yrkesbegränsningarna ser jag som ett mycket stort steg mot BRP (som jag gillar) och bort från AD&D. Dock, jag antar att stridskapacitet-reglerna, den överdrivna mängden KP etc kommer att vara kvar? Tänkte inte på dem tidigare...

Eon II är enbart en finputsning av Eons första utgåva. Där finns i stort sett inga nya regler, bara finjusteringar - skillnaden är marginell utgåvorna emellan. Likväl är Eon II vad Eon I borde ha varit, med ett smidigare upplägg, bätte förklaringar, roliga detaljer och trevlig layout. Nog kommer den nya utgåvan av DoD6 att vara ett steg i den riktningen, iallafall? Men med tanke på stridskapaciteten och en mängd andra detaljer som det inte nämndes att de skulle ta bort är det ju fortfarande inte som jag kommer att tåla det, förmodligen. Vad menade de med att det kommer att vara kompatibelt med DoD6 Expert? Hur mycket skiljer sig Expert-reglerna från originalen? Och hur mycket kommer den nya utgåvans regler att skilja sig från Expert, egentligen?

- Ymir, undrande
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Korrläs

Tjipp. Sortera ut lite skräp, och skriv om, men... med risk för att repetera mig själv, se till att texterna blir korrlästa ordentligt.
Det tar (mig) ungefär dubbelt så lång tid att läsa texter med många stavfel och grammatiska fel, eftersom jag hela tiden går tillbaks och undrar över vad jag läste fel, och det ger ett klart oseriöst intryck.
Detta är mycket (uhm.. alltså MYCKET ) synd med tanke på den höga kvaliten i övrigt...

Hmm... glömde jag nämna att jag tycker det borde korrläsas bättre? ; )

(och ja, jag vet att min egen svenska inte alltid är på topp, men jag trycker inte heller böcker : )
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Jag tycker att de ska se över systemet i över huvud taget. Alltså, grunden i systemet. De blir inte bättre hur många böcker de än reviderar och släpper nya varianter av så länge de inte har en bra grund.
d20 < FV är inte ett bra system, om du frågar mig.

Oh, just det, korrläsning också.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
d20 < FV är inte ett bra system, om du frågar mig.
Varför är det sämre än något annat system? Det har funkat för mig i 15 år i alla fall.

/tobias
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
RiotMinds sneglar på NeoGames...

Fast det här låter faktiskt mycket bättre, eftersom det inte är de gamla reglerna som utökats och delats upp i tre nya böcker ...

Om dessa regler dessutom har något gemensamt med ursprungsreglerna kanske det vore möjligt att lägga ut lite alternativa regler för att slippa "Levlar" på hemsidan...


Jag har själv spelat DoD6 vid ett tilfälle och ogillar regelsystemet... Därför smyger jag dagligen runt på SF/Tradition och väntar på ett tillfälle att kopiera Expert boken med en kopiator jag gömt i en lite röd barnvagn...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Ymir tycker till

Jag...vet inte vad jag ska tycka. Det hela känns förvånande, och egendomligt, på något sätt - efter bara något år på marknaden inser ett rollspelsföretag att deras regelsystem suger och byter ut det i princip fullständigt?
Nåja, det iaf. bättre än Neo som släpper samma regler och kallar det andra upplagan... :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymir rättar till

En 'annan upplaga' är per definition ett nytryck, oavsett hur lite man ändrat. Så nej, det är inte bättre än Neo, och inte sämre heller.

- Ymir, har rätt
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Dante besserwissrar sig ...

Med »upplaga« menas det antal exemplar som framställts av en trycksak.

Med »förstaupplaga« menas de exemplar som framställts i den första tryckningen.

Med »andraupplaga« menas de exemplar som framställts i den andra tryckningen; men det är fortfarande samma trycksak det handlar om.

Man kan även tala om ex. »den franska upplagan« om trycksaken förekommer på andra språk.

Man kan tillåta sig smärre ändringar mellan tryckningarna (korrekturändringar etc.) och ändå räkna det som samma trycksak.

Gör man samma trycksak i olika versioner (ex. omslagsbok och pärmbok [»mjukpärm« resp. »hårdpärm« för lekmannen]) kallas det för olika utgåvor.

Drakar och Demoner 6 är redan inne på sin tredjeupplaga (om jag inte är felunderrättad). Förstaupplagan har ett märkband i bindningen, men är för övrigt identisk med andra- och tredjeupplagan (som är identiska med varandra).

Den reviderade grundregelboken kommer alltså inte att vara någon ny upplaga av Drakar och Demoner 6, utan en helt ny trycksak (som förhoppningsvis kommer att tryckas i många upplagor).

Ni kanske tycker att jag är onödigt petig, men använder man min yrkeskårs facktermer i fel betydelse känner jag ett oövertvingligt behov av att tillrättavisa.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
We're going off topic again... (OT)

Men det struntar jag i.

T20 < FV är egentligen inte dåligt, det är väl mer eller mindre exakt lika bra som T100 < FV. Det funkar alldeles utmärkt, men det är faktiskt inte det bästa sättet att göra det på.

T+FV > MS (tärning plus fv över motstånd)

Det är egentligen bättre, fast det är snarlikt. Man får nämligen det bästa av båda världar. Spelaren kan fortfarande rulla tärningen själv (det är kul att rulla!), men det är fortfarande SL som vet exakt vilken svårighetsgrad som gäller vilket ger SL lite extra kontroll över situationen.

Fast Krille har argumenterat mycket bättre för det där, så jag föreslår att du söker runt lite.


Sen finns det ju andra varianter, typ Hero Wars finfina variant (orkar inte dra den nu), eller de där tärningslösa spelen (Nobilis b.l.a).


Fast jag älskar ju BRP, och jag älskar D100 < FV. Så för mig är det helt okej.
 
Top