Nekromanti Vad tycker du om Symbaroum?

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Konstigt nog måste jag säga att det största problemet för oss som vill vara SL's för Symbaroum är avsaknandet av tydliga exempel på hur äventyrande i Davokar/Symbaroums Ruiner kan se ut och vad man kan hitta där. Jag kommer inte helt osökt att tänka på M:UA som rätt snabbt efter släpp kom ut med äventyret "Vid Regnbågens Slut". Oavsett vad man tyckte om scenariot så hade det en fantastiskt lyckad funktion av att beskriva (gamla) Järnringens vision av Zonen och Fynd - Centrala delar av Mutants tema. Jag vet att det finns en del information utspridd i Symbaroums grundbok och äventyrs moduler, men det känns ändå litet för tunt. Som gammal SL kan man ju hitta på hejvilt men för min egen del så kännner jag en stor respekt för vad Järnringen tycker är lämpligt för sin värld.

Jag hoppas och tror att den tredje och avslutande delen efter DFL och Vildjurets Märke kommer att leverera på denna punkt!
CapnZapp said:
Medhåll. Coriolis led av samma syndrom (och Fria Ligans ansträngningar kändes aldrig riktigt som att de uppfyllde spelets visionär potential) och något seriöst Coriolisspelande har (ännu?) inte heller blivit av.

Förutom lite testlirande kommer jag nog inte loss som SL fullt ut förräns jag sett er förklara er vision i äventyrscenariots form :)
Lilja said:
Sitter i skrivande stund med just Döda drömmars grav, och jag törs tro att det kommer innehålla mer av det ni efterlyser. Vi svettas på i hopp om att snart kunna leverera denna produkt till er!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Andy;n36291 said:
Vad är din spontana reaktion? Vad tycker du om? Hur känns det? Berätta? :)
Har nu speltestat.

Flyter på bra. Min kompis matteläraren är sjukt imponerad över att han inte omedelbart kunde hitta vilken sorts vapen som är "bäst" (ni vet, den gamla diskussionen; "vilket är bättre, tvåhandvapen eller två vapen?" etc :)

Det jag uppenbarligen har svårt för är att lära mig nya saker. Jag måste öva mer på att sluta säga "slå Träffsäker för att träffa" eller "du tittar dig omkring, säg till om du slår Vaksam för att se något". Jag måste ju alltid lägga till relevant modifikation! ("slå Träffsäker minus tre för att träffa", "säg till om du slår Vaksam plus ett")

Bjära och de andra medhjälparna gav omedelbart upphov till en sjö av frågor, hur mäktiga är inte de! Kanske är jag D&D-skadad... (Se separat tråd om det)

Introäventyret är... det kändes ovant köra ett såpass nybörjarrälsat äventyr så jag nästan kom av mig "ja just det, här finns inget för spelarna att arbeta med, det är ju mitt jobb ta dem till nästa scen" :)

Järnringen får VG av mig (eller egentligen en fin fyra, så gammal är jag. Mattelärarn insisterar dock det heter C men att är beredd ge ett B om och bara om det snabbt kommer en träfftabell ;)
CapnZapp said:
Sammanlagda betyget blir därför "JCVD" ;)
CapnZapp said:
En sak: Försvar finns tydligt och lätt angivet för alla. Men anfallsvärdet då? (Alltså modifikationen till RPns försvar).

Jag har inte fattat bättre än att jag måste kolla bland grundegenskaperna och titta up värdet för Träffsäker... och då dessutom klla genom alla förmågor så SLPn inte råkar ha Fint, Järnnäve, Ledare... ni vet. Jobbigt med risk göra fel, typ.

Föreslår försvarsraden ändras till "Anfall/Försvar: +2/-3" där rätt karaktärsdrag blir äventyrsskribentens uppgift, inte min...
Paal said:
Låter som ett mycket vettigt tillägg!
Jag efterlyser i samma veva SLP-formulär/Monsterformulär.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Jag har nu äntligen spelat igenom Symbaroum med min spelgrupp. har haft spelet sedan i sommras, och arbetar i en spelbutik så fått höra en massa av våra kunder innan jag äntligen hann ta mig tiden att spela spelet.

Jag måste säga att jag älskar världen. Den är mörk, seriös med en historia som känns verklig och realistisk. Påtaglig på ett sätt som gör att man kan känna stämningen om man lever sig in i elementen riktigt. Jag spelar i vanliga fall bara mitt eget rollspel men då vissa regler behöver uppdateras och jag behöver omarbeta vissa element var denna värld väldigt lockande att spela under tiden för att få upp motivationen i spelgruppen.

Tycker om alla små hintar till Drakar och Demoner, men det kanske bara är sammanträffanden? Exempelvis Alberetor - Ereb Altor och så vidare. Jag gillar när man tar något äldre, gör något helt nytt och för att knyta till det äldre så använder man delar av namn eller omgjorda namn för att ge en känsla av att det är samma.

Jag förstår varför fokuset är på Ambria och dess fraktioner och politik. Känns tydligt att ni försökt ge världen en helhetsbild och mystifiera Davokar så att äventyrare känner sig lockade att äventyra där. Ni anmärker ju även i boken att ni har ont om plats och med tanke på hur mycket ni satt in i boken trots detta skulle jag säga att ni använt platsen väl.

Regelsystemet är väldigt enkelt och det gör det lätt att göra karaktärer och än enklare att göra SLPs. Det finns mycket variation och det känns verkligen att förmågorna gör karaktären. Jag gillar inte alltid att inte kunna påverka genom att få slå slag som SL, men det är inte något större problem.

Jag skulle nog säga att med undantag för Drakar och Demoner -91 så är detta det bästa svenska rollspelet och bland de bästa rollspelen i världen enligt mig. Och när det kommer till DoD 91 så är den bara på en högre stolpe för att jag spelat det mer, och det finns mer materiel till det. Så det är snart ordnat.

Well, kritik då! =)

Det finns några typon som nämnt i tråden. Ett sådant är att på sidan 97 - Arketyper. Där Ligisten har den lämpliga förmågan Giftkunnig, vilket borde vara Giftbrukare. Även sett några till, alla dessa i regel-delen (Spelarens och Spelledarens bok) där saker refererar till saker som inte finns eller refererar till fel sak. Precis som ovan nämnt, har jag inte skrivit ner var och vilka men kommer nog göra det senare och posta här.

Jag har lite problem med vissa abstrakta element i spelet. Vissa förmågor, krafter och vapen fungerar för "abstrakt" för min smak. Jag vet att jag kan korrigera och husregla det, men hade uppskattat om jag inte behövt röra i erat verk. Enligt mig skall man respektera skaparens verk och förändra bara det som är nödvändigt för att man själv ska vara nöjd. Nu tänker jag främst regelmässigt. Att världen kommer justeras och förändras är ett måste för att driva spelet framåt och inte sitta och bara vänta på er att göra nya äventyr och säga åt mig vad jag ska göra =P. Jag är ju en spelledare, jag ska fantisera själv! =)

Utrustningsdelen var extremt fattig tycker jag. Förstår hur ni tänkt när ni gjort den men hade föredragit att ni la in lite mer karaktäristiska vapen och dylikt. Det som finns nu känns som mest grund-mallar för att göra egna vapen. Men, men, jag kommer behöva göra en egen mer utförlig utrustningslista för att jag ska känna mig nöjd men hoppas på mer sådant senare.

Jag hade föredragit utseendebeskrivningar till släktena. Speciellt svartalf och bortbytsling. Nu måste jag hitta på, men bilden bredvid Bortbytsling känns mer som svartalf och svartalferna på bild ser mer ut som maskerade monster eller något.

Jag hade velat ha vissa förtydlingar. Som om det finns ett max-antal förmågor man får ha eller om det bara är upp till erfen? Blir svårt att göra typ mäktiga personer om man inte kan få något tak. Då kan man lika gärna säga att någon är typ mästare på allt, vilket känns lite överdrivet. Men begränsningarna ska SL göra antar jag, men hade ändå varit trevligt med en generell uppfattning.

Sedan sist som notis så känns rena krigare lite väl mäktiga i jämförelse med de flesta andra "buildsen" möjliga. Finns mycket mindre valmöjligheter och alternativ att förstärka både mystiker som smygare. Rustmästare exempelvis känns som ett måste då de flesta som inte satsar på Stark har 10-12 i Tålighet och är i princip chanslösa mot det enda form av motstånd som är utmanande för krigare. Blir lite den här "för att ta ner pansarvagnen behöver vi en atombomb, men det behövs bara en granat för att döda de andra".

Men jag har sett att det finns saker för att göra skada "genom" rustning. Så blir lite åt det hållet, men anser ändå att det behövs mer krydda och mindre piska för mystiker och tjuvar.


Sist vill jag också ha att motståndarnas attack modifikation skrivs ut så att man inte missar vad de ska slå. Ibland tror man att det är Stark bara för att fienden beskrivits som en stark motståndare men så ser man inga särdrag eller dyl som antyder på det annat än att den har jättelågt i Träffsäker.

Så SLP/Monster formulär är +1 från mig. Sedan även anser jag att det behövs lite mer detaljerat formulär. Jag är inte allt emot träfftabell heller =)



Tack för ett grymt spel!
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Tack själv för dina kommentarer (både beröm och kritik), Gerenan, och kul att du gillar spelet. Den där listan med korrekturfel och saknade/felaktiga hänvisningar skulle vi förstås HEMSKT gärna vilja se. :) Posta den gärna här och/eller skicka den till kontakt@jarnringen.com.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Vi har spelat rätt länge nu och har upptäckt att Förmågorna ger mer än vad vi föst trodde. Spelarna har börjat bli mer kreativa med hur de används - tex. i situationen strid utan vapen. Det visade sig att nästan alla hade någon förmåga som gjorde att de fick ett eget sätt att slåss på utan vapen. Tvillingattack innebär två attacker, järnnäva ett plus till skadan, stryparkonst + akrobatik = någon slags judo. Naturlig krigare är såklart en bra egenskap att ha för en obeväpnad kämpe, men det verkar finnas många "öppna" formuleringar i beskrivningen av de andra förmågorna som gör dem tillämpbara.

Är detta medvetet från er sida, eller är det vår grupp som tolkar reglerna? Det är defenitivt någonting på pluskontot för Symbaroum!
 
Top