Nekromanti Vad tycker du om Symbaroum?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Idag (onsdag 23 juli) borde de första förhandsbeställarna att få sina paket med rollspelet Symbaroum.

Vad är din spontana reaktion? Vad tycker du om? Hur känns det? Berätta? :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hoppas mitt paket kommer snart! :) Nyfiken.
gorillotaur said:
Mitt ligger och väntar på mitt lokala postombud. Men jag kommer inte hinna hämta det förrän på … typ lördag.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Kollar telefonen hela tiden efter en sms-avisering. Inget än. Jag var ganska sen med beställningen så det kanske dröjer någon dag till. Dock! Jag behöver en tshirt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu har jag fått spelet. Första intryck:

Skön stämning.
Gillar spelvärlden.
Järnringen har lite väl mycket en fäbless för manérer "konceptskisser till datorspel". Men bilderna är snygga. Jag vill dock ha mer bilder som illustrerar. Som Angus McBride.
Snyggt spel. Grafiskt svagast är paradoxalt nog loggan. Vad hände där?
Har inte hunnit läsa reglerna ännu.

Spontant gillar jag det här snäppet bättre än Trudvang, Svavelvinter det jag sett av Eon. Mer jag. Men fortfarande mer en magkänsla än ett slutgiltigt omdöme.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
chrull;n36543 said:
Det är sagolikt snyggt.
Efter första genombläddringen kan inte annat än att hålla med. Bra timing. Jag har precis avslutat en tegelsten och funderade just på vad jag skulle läsa här näst.

Men! Var tog t-shirten vägen? Kommer den i annan leverans?

pappa said:
T-shirten kommer i nästa vecka. Vi fick spelmaterialet först och ville få ut det så fort som möjligt till förhandsbeställarna, och ändå har vi inte hunnit skicka till riktigt alla än. Men vi jobbar på det!
 

Tcherban

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
16
Spontant intryck utan att ha läst:

Snyggt och stämningsfullt. Pastell- och glamfritt tack och lov.

Återkommer när jag läst lite innehåll men ett mycket, mycket gott första intryck.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Kunde man betala en extra slant för att få spelet före andra eller?
Lilja said:
Någon sådan möjlighet finns inte, vi hanterar beställningarna så snabbt vi hinner!
Necross said:
Aha. Då får ni gärna kolla upp mitt case lite, för jag är lite orolig. Mailade just sales@jarnringen.com. Jag vill ju ha boken nu när jag har semester, så jag hinner läsa den :)
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
1. Lätta regler. Regellätta rollspel kan vara både bra och dåliga, mycket beroende på vilken sorts spelare man har i gruppen, och spelledarens erfarenhetsnivå. Jag kan tänka mig att Symbaroum är mycket passande som konventsspel för nybörjare, och också för erfarna spelare som föredrar att rikta in sig på rollspel i stället för tärningsspel, så att säga. Jag kan däremot tänka mig att spelare som gillar metaspel kan tröttna på Symbaroum snabbt, i alla fall i nuvarande tillstånd (vet inte riktigt hur planerna är för framtida expansioner).

2. Intresant värld. Rent spontant gillar jag världen väldigt mycket. Den känns som en något mer high-fantasyvariant av Trudvang - på alla de bästa sätten - och sättet Skuggor sätter ton på både varelser och miljöer är mycket intressant.

3. Spelarna slår sina egna slag. Jag har ofta spellett (och sett andra spelleda) kampanjer i andra spel där strider drar ut hemskt långt på tiden, till stor del för att spelledaren ofta hamnar i läge att "spela mot sig själv", i stridsscenarior mellan spelargruppen (och kanske en SLP eller två) och en stor skara fiender, och av vad jag kan se av Symbaroums regler är detta inte särskilt sannolikt. Det krävs nog lite experimentering för att få riktigt rätt ton på dolda slag vid bakhåll och liknande, men det ordnar sig.

4. Magi. Symbaroum verkar vara en mycket magisk och mystisk värld, och det ska bli mycket intressant att utforska den tillsammans med mina spelare. Jag gillar speciellt att det inte görs någon skillnad på prästerskapets krafter och häxkonsten, allt är samma magi.

Efter en första genomläsning av boken är jag mycket sugen på att skriva ett intro-äventyr till min grupp. :)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Genie-GM: Härligt att du inspireras, vi är själva larvigt nöjda med resultatet. Hoppas det blir en trend! ;)

Spelet är avsett att vara lätt att komma in i. Vi kommer att fördjupa regelverket över tid för de som vill ha mer och fylligare regler men Symbaroum kommer nog aldrig bli känt som regeltungt. Av nyfikenhet, vad är det du skulle vilja se mer av för att möjliggöra ett matigare metaspel? Alla idéer är välkomna!

När du skriver ett introäventyr hoppas jag du delar med dig ditt alster här. Eftersom spelet är så nytt behövs många fler ingångar till spelvärlden - och introäventyr är grejen!
kjetilkverndokken said:
Det som hadde vært kult ville vært guvernør metaregler; altså kolonibygging og administrering :)
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Regelexpansioner jag skulle vilja se:
Regler för föremål i bättre hantverk, att tillverka egna föremål, och hur man skapar reliker (mer utförligt) - då reliker är en rätt stor del av skattletandet.
Regler för fler interaktioner som inte är strid, tex ficktjuveri, hantverk och lärdom.
Som Kjetil säger skulle det vara mycket intressant med regler för större sällskap, kolonier och byar - nybyggarliv och större skattjakter.
Regler för skräck och effekterna av miljö, såsom väder, svält och mer utförliga regler för jakt.

Allt detta är ju sånt som en erfaren spelledare lätt kan höfta fram, men det skulle ju vara kul att ha det satt i regelverket, både för att skaparnas vision om hur spelets ton ska vara ligger kvar, men också för att mindre erfarna grupper ska kunna lösa regelkonflikter lättare.

På fluffsidan skulle jag gärna se mer info om det dagliga livet bland de olika kulturerna - vad äter folk, hur bor de, vad gör folk i Tistla Fäste på fritiden, och hur skiljer det sig från Yndaros och Karvosti. Mer information om andra religioner skulle också vara intressant, till exempel hos barbarerna och hos Ambriska utbrytare.
CapnZapp said:
Det hade varit roligt med utökade regler om hur förmågor och mystiska förmågor (=spells) används *utanför* strid.

Alltså exempelvis för Akrobatik inte bara "du kan resa dig upp med fri handling" utan även "du kan hoppa över x meter höga hinder" eller "du kan svinga dig i takkronor med ett enkelt slag".
Genie_GM said:
Jag känner att det är lite av en avvägning de har gjort, och hållit allt utom strid väldigt fritt från regler, och mycket baserat på rollspelande. Annars hade de behövt 20+ sidor till med regler för allt möjligt.
CapnZapp said:
Intressant perspektiv. Alltså "skönt de inte berättar hur magi kan användas för att påverka världen utanför strid" - rätt mycket direkta motsatsen till min egen reaktion "synd magibeskrivningarna utgår från att spellsen enbart används i strid"...
Genie_GM said:
Om jag hade varit en mindre erfaren spelledare hade jag nog saknat regler för förmågor utanför strid, men jag har inga problem att höfta regler. Vad jag menar är bara att ju mer regler man skriver, desto mer begränsande blir reglerna. Har man en regel som säger att Akrobatik gör så att man kan hoppa över X meter höga hinder måste man också ha regler för hur höga hinder karaktärer utan Akrobatik kan hoppa, och regler för hur Karaktärsdrag påverkar hur högt man kan hoppa osv.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är ett vackert hantverk - Gratulerar!
Gillar verkligen den grafiska formen och många bilder är väldigt stämningsfulla. Mina favoriter är uppslaget 112-113 och 127. Det jag önskar är att fler bilder hade bildtexter så att man kunde få hjälp att göra djupdykningar ner i denna nya spelvärld.
 

Shatrokva

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
8
Efter första genomläsningen är jag mycket nöjd, det Symbaroum svarar helt klart upp till våra uppskruvade förväntningar. En gedigen produktion, all heder till er i Järnringen.

Reglerna ligger i linje med vår målbild att strider behöver ta betydligt mindre dyrbar speltid i anspråk. Vi har inte hunnit med några speltester, men stridsmekanismen i sig verkar vara snabb, dessutom verkar skador också vara stora i relation till en genomsnittlig karaktärs tålighet och smärttröskel. Vilket borde uppmuntra alternativa sätt att lösa problem på än handgemäng.

Det skall bli kul att följa utvecklingen av världen i framtida expansioner, men i dagsläget känns den övergripande beskrivningen av världen bra, eftersom det skapar utrymme för ett eget miljöskapande i början. Sättet som världen beskrivs på är modernt då det tar avstånd från svart-vita beskrivningar av problematik, vilket jag tror ger ett större utrymme för konfliktfyllda beslut för spelarna.

En kommentar som relaterar till framtida produktioner är att jag kan uppleva att vandöda och styggelser är ganska lika trots sina olika ursprung. Monsterkategorierna berörs båda av heliga magi på liknande sätt, båda är förstörelseorienterade, skador från dem bör undvikas, svartkonstnärer frammanar vandöda men förvandlas till styggelser och liknande saker. Spelarna kan möjligtvis innan de är världsvana missa den intressanta distinktionen mellan dessa kategorier, vilket jag tycker skulle vara synd. Kanske är problemet mitt perspektiv eller så är det redan löst i utkasten till den nya monsterboken.

Förutom den ovan nämnda lilla notis är vi mycket nöjda med spelet och ser fram emot att utforska Ambria tillsammans. Bra jobbat!
 

Kosta_FriaLigan

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
9
Grattis till ett snyggt spel! Läst kampanjdelen och spelardelen och är rejält pepp att börja spela. Ska göra lite RP för skoj ikväll!
Lilja said:
Vad blev det för rollperson av ditt testbygge? /Nyfiken i en strut
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Framsidan ser snygg ut mer kan jag inte säga då jag inte äger rollspelet är just nu i valet och kvalet om jag ens kommer köpa det, jobbigt när man måste prioritera sina inköp och inte bara köpa allt man vill ha xD
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag har egentligen inte hunnit läsa så länge än, men fick min förhandsbeställning för ett par dagar sedan. Jag tycker att Symbaroum är ett mycket inbjudande spel med stämningsfulla illustrationer, väl sammanhållet regelsystem (vad det verkar) och en genomarbetad kampanjvärld. Det är ett gediget gund-fantasy-tradspel, med en egen tydlig touch. Det skulle vara en värdig arvtagare till gamla DoD, och just det kulturella arvet har ju Järnringen talat om. Jag ser fram emot att spela det.
 

Seven

Veteran
Joined
23 Oct 2013
Messages
7
Helt underbart! Hela gruppen är super taggade och älskar den starka betoningen på story. Det märks verkligen att Järnringen lagt ned sin själ i världen och systemet. Hoppas på många framtida tillägg till rollspelet!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Det stör mig lite att ni ibland kallar drottning Korinthia för "drottningmoder". En drottningmoder är ju en kvinna som är morsa till en sittande regent. Exempelvis brittiska Elizabeth II:s nu döda mamma Elizabeth Bowes-Lyon, som blev drottningmoder när dottern tog över tronen. Om Elizabeth II skulle abdikera så skulle hon själv bli drottningmoder, eftersom hennes son Charles då blir kung.

Korinthia kan således inte BÅDE vara drottning och drottningmoder! (Eller så fungerar Ambriernas monarki annorlunda, och allt detta kommer att redas ut i expansionen Heraldik och bordsplaceringar.)

En annan sak: Drottnings ätt heter alltså Koh-i-noor fast utan bindestreck? Really, Järnringen, REALLY?
gorillotaur said:
Och nu läser jag att drottningen sjäv har en mamma i livet!!! Som då borde vara drottningmodern. ALLT ÄR KAOZ! Tryck om boken!
gorillotaur said:
WHAAAT?! Brister min läsförståelse så till den grad att jag inte fattat att "drottningmodern" hela tiden syftat på Abesina? Graaah?
Tcherban said:
Lilja said:
Så är det alltså, det är drottning Korinthias moder Abesina som avses. :)
gorillotaur said:
Kränkande. =)
Arfert said:
Korinthias och Abesina. Låter som namn i Spindelkonungens pyramid. Lite sådär "Fager-ironiska". ;)
Necross said:
Reagerade också KRAFTIGT på Koh-i-noor. Fantasilöst att inte ens orka ändra en vokal eller så.
 
Top