Wasabi
Veteran
- Joined
- 22 Oct 2016
- Messages
- 80
Hej,
När jag för någon vecka sedan spelade rollspel igen efter ca 10-15 års uppehåll så väckte det intresset för mig igen. Jag sökte runt lite efter ett rollspel att spelleda för den "gamla" gruppen som jag spelade för förr och fann Symbaroum.
Blev helt förälskad i arten och den infromation jag hittade om spelet på nätet gjorde att jag ganska snabbt bestämde mig för att det skulle bli rollspelet som skulle bli vårt nya rollspel.
Beställde hem grundpaketet ifrån Järnringens hemsida och ett par dagar senare satt jag med böckerna i handen. Förväntansfull och lite oroad började jag beta igenom grundboken/regelboken.
Problemet jag upplever är att jag tycker boken är på gränsen till oläslig. Jag har aldrig varit med om att i någon annan bok få slå så mycket fram och tillbaka för att förstå kontexten av vad jag faktiskt precis har läst. Bristfälliga exempel på strid där det hastigt och extremt ytligt går igenom tärningsslag och resultat. Exempel på ett stridsresultat kan ligga flertal kapitel innan regelförklaringen. När man sedan läst regelförklaringen och ska försöka hitta "exemplet" igen får man slå en del innan man hittar det. Det nämns i en exempelruta att spelarna istället slår försvar när de blir attackerade, lagom till när man kommit till monsterkapitlet har man glömt denna lilla notis och kliar sig lätt i huvudet för att se sig ytterligare en gång bläddra bakåt i boken.
Det kastas ut namn på karaktärer höger och vänster för att senare få fördjupningen om personen 50 sidor senare där man förväntas komma ihåg att namnet nämts i ett exempel. Ett appendix har upprättats i slutet för att "hålla reda" på dessa personer. Det känns som när man såg de första avsnitten av Game of Thrones och namn spottades ut höger och vänster för att flertal avsnitt senare faktiskt förstå hur personen hade något med världen att göra överhuvudtaget. Det fungerar i GoT då det är otaliga timmar som världen presenteras i men i en bok som består av ~100 sidor bakgrundsfakta blir det i min mening tunnt och frustrerande att läsa.
Det är första gången jag någonsin läst en bakgrundstory till ett spel som jag senare efter jag läst klart boken känt att jag skulle behöva läsa den igen och föra anteckningar.
Jag tycker att det ger en ovanlig bild av vilken information som spelarna faktiskt ska ta del av? Jag som spelledare har ingen nytta av massa namn som aldrig kommer att ha någon åverkan på spelet och med för mycket namn tycker jag det blir svårt att få spelarna att faktiskt greppa spelet utan att det blir en tjatigt informationsmöte istället för ett spelmöte.
Låter säkert extremt gnällig och det är absolut inte min mening. Tycker bara att boken inte riktigt är igenomtänkt så det skulle vara roligt att höra vad ni tycker. Kanske är det bara så att mina rollspelsgener sakta har dött ut lite
När jag för någon vecka sedan spelade rollspel igen efter ca 10-15 års uppehåll så väckte det intresset för mig igen. Jag sökte runt lite efter ett rollspel att spelleda för den "gamla" gruppen som jag spelade för förr och fann Symbaroum.
Blev helt förälskad i arten och den infromation jag hittade om spelet på nätet gjorde att jag ganska snabbt bestämde mig för att det skulle bli rollspelet som skulle bli vårt nya rollspel.
Beställde hem grundpaketet ifrån Järnringens hemsida och ett par dagar senare satt jag med böckerna i handen. Förväntansfull och lite oroad började jag beta igenom grundboken/regelboken.
Problemet jag upplever är att jag tycker boken är på gränsen till oläslig. Jag har aldrig varit med om att i någon annan bok få slå så mycket fram och tillbaka för att förstå kontexten av vad jag faktiskt precis har läst. Bristfälliga exempel på strid där det hastigt och extremt ytligt går igenom tärningsslag och resultat. Exempel på ett stridsresultat kan ligga flertal kapitel innan regelförklaringen. När man sedan läst regelförklaringen och ska försöka hitta "exemplet" igen får man slå en del innan man hittar det. Det nämns i en exempelruta att spelarna istället slår försvar när de blir attackerade, lagom till när man kommit till monsterkapitlet har man glömt denna lilla notis och kliar sig lätt i huvudet för att se sig ytterligare en gång bläddra bakåt i boken.
Det kastas ut namn på karaktärer höger och vänster för att senare få fördjupningen om personen 50 sidor senare där man förväntas komma ihåg att namnet nämts i ett exempel. Ett appendix har upprättats i slutet för att "hålla reda" på dessa personer. Det känns som när man såg de första avsnitten av Game of Thrones och namn spottades ut höger och vänster för att flertal avsnitt senare faktiskt förstå hur personen hade något med världen att göra överhuvudtaget. Det fungerar i GoT då det är otaliga timmar som världen presenteras i men i en bok som består av ~100 sidor bakgrundsfakta blir det i min mening tunnt och frustrerande att läsa.
Det är första gången jag någonsin läst en bakgrundstory till ett spel som jag senare efter jag läst klart boken känt att jag skulle behöva läsa den igen och föra anteckningar.
Jag tycker att det ger en ovanlig bild av vilken information som spelarna faktiskt ska ta del av? Jag som spelledare har ingen nytta av massa namn som aldrig kommer att ha någon åverkan på spelet och med för mycket namn tycker jag det blir svårt att få spelarna att faktiskt greppa spelet utan att det blir en tjatigt informationsmöte istället för ett spelmöte.
Låter säkert extremt gnällig och det är absolut inte min mening. Tycker bara att boken inte riktigt är igenomtänkt så det skulle vara roligt att höra vad ni tycker. Kanske är det bara så att mina rollspelsgener sakta har dött ut lite