Nekromanti Vad tycker du egentligen om Symbaroum's som regelbok?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,369
Jag håller med om att regelboken kunde vara bättre organiserad och att regeltexterna kunde formulerats tydligare men jag har inga direkta problem (mer än lite småsaker) med hur reglerna faktiskt fungerar och när man väl har lärt sig grunderna, vilka faktiskt inte är särskilt komplicerade så tycker jag det mesta flyter riktigt bra. Problemet är just otydligheten hur det formuleras och bläddrandet mellan olika delar.

Vår spelgrupp håller faktiskt på att sätta ihop ett stridshäfte som sammanfattar det viktigaste just för att råda bot på bläddrande och tvetydigheter. Tanken är att länka till det här när det är klart.

När det gäller spelvärlden har jag inga problem hur det är upplagt, jag älskar den rika och djupa världen som målas upp. Speciellt nu när vi får dyka djupare ner i den med varje expansion.

Det som kunde hjälpa nya spelare är dock ett Quickstart-dokument (vilket jag har pushat för tidigare) som kunde sammanfatta världen på ett överskådligt vis på någon enstaka sida, samt sammanfatta de vanligaste reglerna med ett tydligt spelexempel. Ha detta som en gratis PDF och det fungerar dels som en mjuk intro till spelet samt som ren marknadsföring.

Kort sagt, regeltexterna är otydliga (inte dåliga), speciellt i början men resten av spelet mer än väger upp för det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,369
Rangertheman;n207728 said:
Lite som den här guiden kanske?
Precis. De lärde sig en del inför den engelska kickstartern. Släng in två sidor om spelvärlden och lite fler av Martin Bergströms fantastiska bilder så är det här en bra start. Om den fanns på svenska också så klart. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nero;n207650 said:
Hej! Måste säga att detta problem märktes redan i Coriolis på den tiden Järnringen gjorde spelet. Coriolis var klart omöjligt att förstå hur det skulle spelas. Jag förstod att de hade något snyggt och stämningsfullt och potentiellt fantastiskt. men jag förstod inte hur det skulle spelas. Och det behöver jag förstå om jag ska spelleda. Samma går tyvärr för Symbaroum, och då började jag ändå min rollspelsbana med Eon 1.
Samma problem hade även Järnringens Mutant, men där var problemet mindre, eftersom systemet var mer lik andra, tidigare, spel, och hade man spelat svenska rollspel tidigare förstod man systemet utan att behöva kunna alla detaljer. Symbaroum är mer "eget", därför behöver reglerna förklaras tydligare (trots att de är ganska enkla).
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Dock inga ändringar förutom att det som stod i erratan skall in i boken + inkluderandet av det förlovade landet
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Platon;n207563 said:
Tänkte exakt samma tanke när jag såg det. Även om jag faktiskt inte alls är så kritisk som vissa på tråden är. Jag tycker världsbeskrivningarna är klockrena och ser inga problem alls där. Älskar produkten som helhet. Det jag håller med om är att det är mycket slå fram och tillbaka i boken. När man har spelarens handbok blir det ännu värre; nu vet du inte ens i vilken bok du ska slå för att hitta det där föremålet eller beskrivningen av den där vapenkvaliteten. Och jag irriterar ihjäl mig på att varelsers anfallsvärde inte står utskrivet. Allmänt skulle jag vilja ha en kraftigt utökad "taktik"-ruta invid varje fiende för att underlätta för mig som SL. Där ska det stå "xxx anfaller med bända vilja. Slå viljestyrka modiferat av viljestyrka för att se effekt. Se mer på s126. Vid anfall har han anfallsvärde 16 för att han har järnnäve, och tänk på att han undviker frislag när han drar sig ur strid eftersom han har akrobatik"

Som det är nu är det ett jävla slående i böckerna för att göra SLP rättvisa i strid, framförallt lite mäktigare varelser som har ett halvdussin förmågor med synergieffekter gentemot varandra.

Så förbättring på den punkten. Gör stridsreglerna mer överskådliga. Förbättra behovet av att bläddra fram och tillbaka.
Här håller jag med. Jag har ju som sagt inte spelat det än men det är precis den här känslan jag får när jag läser boken. jag har precis betat igenom spelarens handbok och var tvungen att bre ut mig över köksbordet hemma med papper och penna för att prova att göra en karaktär iom förändringar som fördelar och nackdelar. Behövde båda böckerna samt slå fram och tillbaka för att ta reda på vad de olika förmågorna kostar i poäng för att sen se hur många nackdelar som behövdes för att få en till novis egenskap.

Sen som jag förstått det så är det ju väldigt lite tärningstullade som SL. Spelarna ska ju själva slå försvar modifierat av deras träffsäker. På så sätt avslöjar man ju hur pass stark/svag fienden är och bilden man precis har skrämt upp spelarna med dör ut snabbt när dom inser att dom har -1 försvar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Jag skrev följande till Järnringen på deras FB-sida:
"Är egentligen förvånad att ni inte siktar på en second edition av regelboken. Innehållet tycker jag är bra, men kan bara hålla med alla som kritiserar strukturen i boken och att man behöver hoppa mellan kapitel för att få sammanhang. Dessutom saknas grundläggande förklaring av tärningsmekaniken i regelboken (fanns enbart i supplementet). Behövs en rejäl genomgång av regelförklaring och tydliga exempel."

Fick följande svar:
"Vi ska nog kunna adressera ett flertal av dessa brister utan att göra en 2ed edition; exempelvis berörs ju tärningsmekaniken i DFLs spelexempel. Inte heller helt otroligt att det kommer att flyttas lite text hit o dit för att underlätta navigationen ..."
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,184
En redigerad nytryckning av regelboken kan nog vara förnuftigt för stunden. Men när SL-boken kommer, förhoppningsvis nästa år, aktualiseras problematiken igen. Då hade jag gärna sett att merparten av Spelarens handbok och de delar av grundreglerna som direkt riktar sig till spelaren, samlas i en bok, samtidigt som resten sorteras in i SL-boken.

Det är en onödig tröskel att behöva leta i två olika böcker när man ska skapa sin rollperson. Jag har skaffat PDF:erna också, vilket underlättar en del eftersom de är sökbara, men även där är det två ställen att leta på. Dessutom har jag fått göra de flesta bokmärkena själv, för att det ska bli överskådligt.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Rangertheman;n208042 said:
En redigerad nytryckning av regelboken kan nog vara förnuftigt för stunden. Men när SL-boken kommer, förhoppningsvis nästa år, aktualiseras problematiken igen. Då hade jag gärna sett att merparten av Spelarens handbok och de delar av grundreglerna som direkt riktar sig till spelaren, samlas i en bok, samtidigt som resten sorteras in i SL-boken.

Det är en onödig tröskel att behöva leta i två olika böcker när man ska skapa sin rollperson. Jag har skaffat PDF:erna också, vilket underlättar en del eftersom de är sökbara, men även där är det två ställen att leta på. Dessutom har jag fått göra de flesta bokmärkena själv, för att det ska bli överskådligt.
Inför vårt första spelmöte så ska jag skriva ett litet kompendium för karaktärskapandet och information om världen. Känns som det är det enda sättet att det inte ska ta allt för lång tid att skapa karaktärerna och ge Symbaroum en rättvis introduktion.

Men precis som du säger. Adresserar dom inte grundbyggstenarna i upplägget finns ju risk att det blir ännu mer slå i böcker och tolkningsfrågor.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tycker allt utom regelkapitlen är ok. Dessa är dock röriga. Väldigt grundläggande info är svår att hitta eller/otydligt formulerad. När man väl kan dem är dock reglerna enkla, vilket ju är kanon.

Sedan den här grejen med att envisas med att ha med spelaravsedd info i samma bok som spelledarinfo kommer jag aldrig fatta, men det har väl nåt med att sälja mer att göra. Fler köper allt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Necross;n210702 said:
Sedan den här grejen med att envisas med att ha med spelaravsedd info i samma bok som spelledarinfo kommer jag aldrig fatta, men det har väl nåt med att sälja mer att göra. Fler köper allt.
Det kan vara så enkelt att det är billigare att starta upp ett boktryck än två.

Edit: Det kan också vara så enkelt att "det är så man gör", och de gjorde som de brukade.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Krille;n210711 said:
Det kan vara så enkelt att det är billigare att starta upp ett boktryck än två.

Edit: Det kan också vara så enkelt att "det är så man gör", och de gjorde som de brukade.
Personligen tycker jag det känns superkonstigt att säga till mina spelade "Jadå, det är ok att köpa alla fina böcker, men läs inte äventyrsdelen (om du vill ha en mer överraskande upplevelse när vi spelar det)". Samma sak gäller för monstren i grundboken - det är så klart najs att kunna spela spelet direkt utan att köpa nåt mer, men å andra sidan vore det härligare med ännu mer mystik runt fienderna, särskilt i detta spel.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Wasabi;n207157 said:
Det känns nästan som när de skrivit boken har de inte riktigt tänkte på att vi som läser den inte har suttit med i workgroupen och disskuterat fram regler och historia.
I.o.f så är det lite av att slå in redan öppna dörrar och givetvis inget unikt med spelet i fråga; men det här är fan bland det mest frustrerande som finns med rollspel och känns ofta som mer regel än undantag. Tyvärr.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej gänget,

En senfärdig respons från oss på NJAB; produktionstempot har varit så uppskruvat att vi har missat både det ena och det andra. Nu har vi dock hunnit ikapp med översättningen till engelska, varför vi vågar utlova bättring på kommunikationsfronten. Så ...

Jo, första utgåvan av Symbaroums grundbok var inte klockren (även om väldigt många rollspelare uppenbarligen har haft väldigt roligt med den sedan den släpptes). Trots sju ordentliga speltestomgångar, en smärre hord av hjälpläsare och otaliga genomarbetningar har vi måstat göra många små och större justeringar efter släppet. Inga ursäkter, så är det.

Nu börjar lagret av grundböcker sina. Frågan om vi ska göra en second edition har förstås dykt upp, men eftersom vi själva alltid har haft svårt för spelföretag som prånglar ut nya utgåvor stup i kvarten vill vi vänta några år med det. Ytterligare en anledning till att vi känner oss trygga med ett sådant beslut är att den engelska utgåvan (samma bok, samma struktur, men med små justeringar, bättre läsanvisningar samt ett adderat spelexempel/introäventyr) inte alls har rykte om sig att vara svårtillgänglig. Det lutar sålunda mot att vi gör ett nytryck som är synkat med den engelska grundboken - de som redan äger och spelar med nuvarande grundbok + gratisversionen av Det förlovade landet ska alltså inte känna "sig tvungna" att köpa nytt.

Hoppas ni håller med om att den planen låter som en bra lösning. :)
 
Top