Nekromanti Vad spelar ni?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Ninjagrym said:
Min spelgrupp (vi är närmare 30 än 20) är ganska isolerad och det skulle vara kul att veta vad som spelas!

Så min fråga är: Vad spelar ni och varför?
Ungefär samma svar som om du frågat för tio år sedan...! :gremsmile:

Dvs jag spelleder just nu WFRP2 (Forges of Nuln och slottet från Death on the Reik i en ohelig allians).

Blev just färdig med ett års sl'ande av D&D 4E; men det känns som att jag är färdig med det spelet permanent...

Formellt är vår MUA-SL på "utökad paus", men det tror jag är för att han kört det göttigaste ur Järnringens produktion två gånger redan (Göborg och Ulvriket verkar bryta av från "mittfåran" eller vet jag inte varför han tvekar).

Två spel jag gärna skulle vilja prova på för min spelgrupp är Coriolis och Dragon Age. Tyvärr är inget av dem moget (ännu).

Sedan finns ju alltid Call of Cthulhu...
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Spelleder:

- Call of Cthulhu: Masks of Nyarlathotep
- GURPS: Egen fantasy-kampanj i en egen setting.

Spelar:

Inget precis nu men snart får jag nog spela en Sci-Fi-kampanj med GURPS i alla fall (Weee!).
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Spelleder:
eon fast i en egen värld för att alla spelarna kan Mundana utantill så vill ha något nytt.

vampyr moddat Neotech för spelgruppen ville leka vampyrer.

Mutant UA för det är fräsigt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
För att ge mig en spelrapport om Fires over Omac? Så jäkla bra! Jag väntar snällt!
Så mycket rapporter på våra kampanjer blir det inte nu för tiden, vi hinner inte, vi spelar för mycket :gremcool:

Fires over Omac tyckte jag faktiskt var sådär, jag skulle absolut inte rekomendera det till någon som vill prova BE, även om vi hade hyfsat kul.

Det kändes som om det vi hade behövt innan edn BE-kampanj köra ett par konflikter för att få till reglerna.

När vi spelade Fires over Omac med färdiggjorda karaktärer i ett skede i dess påhittade kampanj som handlade om att optimera sina reusrser för att slå till kändes det som om spelet helt handlar om att vinna, att spela bäst och taktik. Inte min kopp te.

Nu har vi börjat på en kampanj kring en vattentäckt värld, high tech, där jag spelar maskarna och vi har hittills fett kul! Vi rollspelar precis som alltid (tro det eller ej) snarare än tävlar. Nu har ju alla gjort sina karaktärer själva och investerat i dem, vi börjar spela långt innan handlingen kommit fram till de avgörande striderna och både spelarna och jag "tillåter sig" att göra korkade och helt motarbetande handlingar för att vi rollspelar. Alltså precis så man "ska" spela BE. Detta kom inte riktigt fram när vi körde Fires over Omac.

Reglerna är ju också väldigt enkla, man lär sig snabbt när man spelar. Särskilt eftersom spelet tydligt säger att alla ska kunna reglerna. Vi har nu fem böcker i spelgruppen och alla vill göra sin rollperson så bra som möjligt så alla lär sig reglerna.

Det där med att göra grymma slp som "tävlar" med rp är ett skitbra sätt att göra kampanjen kul och rollspelandet intensivt.

Jag kommer på mig själv med att tycka att BW är alldeles för regeltunt och o-uppstyrt. Hur kan man spela rollspel utan scenekonomi liksom :gremsmile:

BE verkar vara askul, men det kräver enorma investeringar från spelgruppen innan sötman kommer.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,671
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag spelleder Cold city (men har haft ett långt uppehåll, ska dock återupptas). Efter att det är färdigt tänker jag pröva att spelleda Dont Rest Your Head.

Jag spelar Tribe 8 - en episk kampanj vi började för åtta år sedan och som nu närmar sig sitt slut, och Agone. Vi förbereder också en kampanj i Vampire the Requiem.

Sen spelas det väl en del oneshots med indiespel som Supergänget, Solar System, Inspectres, Zombie Cinema, mfl.

Och slutligen har det också skett en del speltestande med Legend, ett nutidsfantasyspel jag skriver tillsammans med en kompis.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
435
Location
Jönköping
Ninjagrym said:
claes said:
Vi spelar just nu den nya versionen av Warhammer Fantasy Roleplay (version 3 från Fantasy Flight Games).
Vad tycker ni om det? Har beställt det men inte fått det. Så jag sitter och suger i mig allt jag kan hitta om det online!
Vi är fyra i spelgruppen och alla tycker att det här är det bästa rollspelet vi spelat. Vi älskar Warhammer-världen dessutom. Reglerna är riktigt roliga och öppnar för väldigt mycket karaktärsspelande. De som hävdar att det är ett brädspel har noll koll. Det är otroligt snyggt och komponenterna håller mycket hög kvalitet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Vi spelar Mouse Guard, Revolver och Daemon. De två sistnämnda är egna grejer. Egentligen är alla dessa spel ganska lika. De fokuserar alla på val och konsekvenser, det som kallas drama om man ser det på film. Det är den aspekten jag uppskattar mest med rollspel, att skapa en story som utmanar karaktärerna. Hur hårt man spelar på detta kan variera, men Revolver kan i sina svartaste stunder vara ganska oförlåtande.

Ett annat spel som gör det här väldigt bra är Solar System/The Shadows of Yesterday, men det spelar vi inte just nu.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,947
claes said:
Ninjagrym said:
claes said:
Vi spelar just nu den nya versionen av Warhammer Fantasy Roleplay (version 3 från Fantasy Flight Games).
Vad tycker ni om det? Har beställt det men inte fått det. Så jag sitter och suger i mig allt jag kan hitta om det online!
Vi är fyra i spelgruppen och alla tycker att det här är det bästa rollspelet vi spelat. Vi älskar Warhammer-världen dessutom. Reglerna är riktigt roliga och öppnar för väldigt mycket karaktärsspelande. De som hävdar att det är ett brädspel har noll koll. Det är otroligt snyggt och komponenterna håller mycket hög kvalitet.
Fan vad häftigt, jättekul att höra och jag blir grymt sugen på att testa själv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Läste Eon när det kom ut för en massa år sedan. Är inte reglerna ganska tunga? Jag menar det tar en hel del tid och massa slående i boken. Eller tänker jag mer på Neo Tech?
Du tänker på rätt spel, men som komplement till Perssons svar är reglerna _väldigt_ mycket bättre nu än de var då det kom ut - åtminstone enligt alla jag hört uttala sig (har själv bara spelat tredje upplagan).

Dock fortfarande väldigt mycket regler och detaljer, och mycket tabellkollande i strid.
 

Ninjagrym

Veteran
Joined
17 Jan 2010
Messages
16
Vitulv said:
claes said:
Ninjagrym said:
claes said:
Vi spelar just nu den nya versionen av Warhammer Fantasy Roleplay (version 3 från Fantasy Flight Games).
Vad tycker ni om det? Har beställt det men inte fått det. Så jag sitter och suger i mig allt jag kan hitta om det online!
Vi är fyra i spelgruppen och alla tycker att det här är det bästa rollspelet vi spelat. Vi älskar Warhammer-världen dessutom. Reglerna är riktigt roliga och öppnar för väldigt mycket karaktärsspelande. De som hävdar att det är ett brädspel har noll koll. Det är otroligt snyggt och komponenterna håller mycket hög kvalitet.
Fan vad häftigt, jättekul att höra och jag blir grymt sugen på att testa själv.
Nu har jag läst böckerna i grundboxen och pillat en del med korten. Snart blir det "An Eye for an Eye" :gremsmile: Men jag vill vänta på Game Master's Toolkit...

Måste säga att jag håller med föregående talare. Designen är super läcker och håller hög kvalitet. En sak som dock lyser igenom är att det verkligen finns en profitstrategi bakom denna produkt. Det finns såklart bakom det mesta och jag ser det inte som ett problem, men om man inte är beredd att casha upp en del så finns det nog bättre alternativ där ute. Men personligen så är jag en fanboy!

Regmolar said:
Du tänker på rätt spel, men som komplement till Perssons svar är reglerna _väldigt_ mycket bättre nu än de var då det kom ut - åtminstone enligt alla jag hört uttala sig (har själv bara spelat tredje upplagan).

Dock fortfarande väldigt mycket regler och detaljer, och mycket tabellkollande i strid.
Thx for clearing that shit up! Börja fundera på om jag gått och blivit gaggig!
 

Bushbaby

Veteran
Joined
3 Jan 2010
Messages
5
Location
Stockholm
De otroligt få tillfällen jag hinner spela är det min fri-form variant av gamla hederliga DoD. Min spelvärld är väldigt smutsig, oglamorös och fattig. Magi, monster och magiska föremål är sällsynta. Oftast handlar äventyren om att ta sig ur problematiska situationer som slaveri eller skulder.

Spelarna är riktiga anti-hjältar, elaka, giriga och lata low-lives som bara samlar ärr och åkommor och som knappt lärt sig några nya färdigheter under en kampanj som pågått sen mitten på 90-talet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
De otroligt få tillfällen jag hinner spela är det min fri-form variant av gamla hederliga DoD...
Utveckla gärna vad du menar med en "friformsvariant" av DoD.

/Han som blev intresserad
 

Bushbaby

Veteran
Joined
3 Jan 2010
Messages
5
Location
Stockholm
Med "fri form" menar jag att tonvikten ligger på storytelling och inte tärningsslag. SL:s ord är lag. De flesta actions avgörs av huruvida jag som SL tycker att de är rimliga och passar in i en bra story. Därmed inte sagt att jag som SL inte använder tärningarna, men det sker utan spelarnas vetskap och endast i rådgivande syfte. Slumpen är toppen som komplement till min berättelse, men ibland måste jag ta över och låta story trumfa rules.

Fär att detta system ska fungera krävs det ett 100% förtroende från spelarnas sida gentemot SL och SL:s storytelling.

Fördelen med fri form är att spelet går dubbelt så fort fram och sagan inte avbryts av diskussioner i stil med "stop! det är orimligt att Aragorn kan jaga bort alla ringvålnader med en fackla! Ring wraiths har resitstance 200% mot fire attacks!". Följt av en lång diskussion mellan SL och spelarna som tar halva kvällen. Inte så kul och stämningsgivande.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,052
Location
Umeå
Oj, glömde visst svara på det här inlägget. Sorry! en här..

Fires over Omac tyckte jag faktiskt var sådär, jag skulle absolut inte rekomendera det till någon som vill prova BE, även om vi hade hyfsat kul.

Det kändes som om det vi hade behövt innan edn BE-kampanj köra ett par konflikter för att få till reglerna.
Inte? Jag har alltid tänkt mig att Omac är bra innan man har det där fullständiga engagemanget från alla, att det är klart och betalt och man bara glider med och kör för att bekanta sig lite med vad det egentligen handlar om, innan man går och bränner en egen värld och egna karaktärer. Plus att det är väl egentligen ett "kör ett par konflikter" i konventscenarioform?

Nu har vi börjat på en kampanj kring en vattentäckt värld, high tech, där jag spelar maskarna och vi har hittills fett kul! Vi rollspelar precis som alltid (tro det eller ej) snarare än tävlar. (...) Alltså precis så man "ska" spela BE. Detta kom inte riktigt fram när vi körde Fires over Omac.
Grymt! Vattentäckta världar är tjusiga, alltid haft något speciellt för dem ända sen Månadens äventyr med Stjärnornas krig med den där planeten och de där undervattensfolket som jag nu tappat namnen på...

Jag är övertygad om att allt snack om Burning Empires som ett spel där SL och spelare spelar mot varandra för att vinna tolkats alldeles för bokstavligt av många och det kan knappast underlättat för folk att förstå sig på spelet.

Men grymt! Hoppas höra mer om er kampanj! Hur går det med Burning Wheel grejen? Blev det BE istället?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag känner att jag spelar/spelat på tok för lite.

Just nu spelar jag Mutant:UA(Undergångens Arvatare-kampanjen) och Matiné. Men försöker få igång DoDT(Svarta Solen-kampanjen) också. Vill även spela: Call of Cthulhu/Delta Green, Götterdämerung, AD&D:planescape/Dark Sun/FR, Saga, DoD91(konfluxsviten), Coriolis, Conan, Bortom.....så mycket spel så lite tid
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Jag och spelgruppen avslutade för ett år sedan den monumentala kampanjen Undergångens arvtagare till rollspelet Mutant - Undergångens arvtagare. Det tog cirka fem år från start till mål. Massor av skoj längs vägen!

På grund av verkliga livet (jobb, flytt, småbarn) så har mitt rollspelande legat nere det senaste året. Men nu blir det snart ändring på det. Om en månad kommer vi att samlas igen för ett enstaka spelmöte. Och den här gången blir det (nya) Warhammer Fantasy. Det verkar läckert. Tärningssystemet och spelhjälpmedlen ska bli spännande att prova. Om Livet och rollspelet funkar bra ihop så kan det bli kampanjspel.

Det skulle förstås underlätta om jag skaffade mig en ny spelgrupp i samma stad som jag bor i, men...

Andra "nya" spel som jag skulle vilja prova är Coriolis, Saga, D&D 4e, Mouse Guard, Burning Empires, Changeling The Lost, Version Noll, Götterdämmerung, Revolver, Solar System etc...

Eller varför inte damma av något gammalt rollspel som jag har mängder av material till? 2300AD, Twilight:2000, (gamla) Drakar & Demoner, (gamla) Mutant, Stjärnornas krig, D&D 3.5 (Red Hand of Doom)... listan kan göras lång.

/Calle - rollspelsdrömmare
 
Top