För att ge mig en spelrapport om Fires over Omac? Så jäkla bra! Jag väntar snällt!
Så mycket rapporter på våra kampanjer blir det inte nu för tiden, vi hinner inte, vi spelar för mycket
Fires over Omac tyckte jag faktiskt var sådär, jag skulle absolut inte rekomendera det till någon som vill prova BE, även om vi hade hyfsat kul.
Det kändes som om det vi hade behövt innan edn BE-kampanj köra ett par konflikter för att få till reglerna.
När vi spelade Fires over Omac med färdiggjorda karaktärer i ett skede i dess påhittade kampanj som handlade om att optimera sina reusrser för att slå till kändes det som om spelet helt handlar om att vinna, att spela bäst och taktik. Inte min kopp te.
Nu har vi börjat på en kampanj kring en vattentäckt värld, high tech, där jag spelar maskarna och vi har hittills fett kul! Vi rollspelar precis som alltid (tro det eller ej) snarare än tävlar. Nu har ju alla gjort sina karaktärer själva och investerat i dem, vi börjar spela långt innan handlingen kommit fram till de avgörande striderna och både spelarna och jag "tillåter sig" att göra korkade och helt motarbetande handlingar för att vi rollspelar. Alltså precis så man "ska" spela BE. Detta kom inte riktigt fram när vi körde Fires over Omac.
Reglerna är ju också väldigt enkla, man lär sig snabbt när man spelar. Särskilt eftersom spelet tydligt säger att alla ska kunna reglerna. Vi har nu fem böcker i spelgruppen och alla vill göra sin rollperson så bra som möjligt så alla lär sig reglerna.
Det där med att göra grymma slp som "tävlar" med rp är ett skitbra sätt att göra kampanjen kul och rollspelandet intensivt.
Jag kommer på mig själv med att tycka att BW är alldeles för regeltunt och o-uppstyrt. Hur kan man spela rollspel utan scenekonomi liksom
BE verkar vara askul, men det kräver enorma investeringar från spelgruppen innan sötman kommer.