Nekromanti Vad spelar egentligen svenska rollspelare?

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Nu kanske rubriken är rätt svepande då klientalet på detta forumet med stor sannolikhet inte representerar rollspelare (bordsrollspel) i Sverige som helhet. Men jag funderar ibland just det här med svenska rollspel och rollspelare. Att det går trögt tykcer jag är uppenbart. Även om stora rollspeldöden verkar ha visat sig vara en överdrift så känns det ändå som att utvecklare av svenskspråkiga rollspel har det knapert. Nu var inte detta i sig jag ville diskutera då det har redan varit på tapeten många gånger innan. Vad den stora massan rollspelare verkligen spelar har vi ingen statistik på. Men jag har på ändå intrycket att svenska rollspel inte heller verkar så populära längre ens bland svenska rollspelare. Mitt intryck är att kraven på rollspelen har blivit högre och att många helt enkelt finner att svenska rollspel inte längre egentligen håller måttet längre jämfört med det utrikiska utbudet. Och rent subjektiv betraktelse och inte nödvändigtvis implicit objektiv sanning innan granterna börjar regna, kan tilläggas.

Av ren nyfikenhet tänkte jag ändå ställa frågan till folket som ändå huserar här.

1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

2: Vilket/vilka?
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
26
Location
Är belägen i Västerås.
Personligen har jag fastnat för Eon samt de flesta utgåvor av Drakar och Demoner. Dessa spelas regelbundet här hemma och i trakten runt om av både min spelgrupp och andra. Oerhört svenskt med andra ord. :gremsmile:
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

2: Vilket/vilka?
Senaste 18 månaderna och fler än ett spelmöte:
Dungeons & Dragons (Titan games)
Drakar och Demoner -82
Drakar och Demoner -84/-85
Pompedia
Hjältar och legender

//EvilSpook
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
1. Jajamensan.
2. Drakar och Demoner, den svarta lådan, en dryg handfull gånger per år, ett heldagspass varje gång komplett med en massa mailande, förberedande, statusuppdaterande och hajp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Nope.

Vi spelade lite MC för ett tag sedan, typ en tredjedels äventyr eller nåt i den stilen. Annars spelar vi/jag mest Mutant City Blues eller sånt jag byggt själv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har en gammal Eon-kampanj som vägrar dö av gående på sparlåga, annars blir det mest utrikiska spel.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Nej.

Testade Mutant: Undergångens Arvtagare för något år sedan men blev så gruvligt besviken på systemet och efter att vi hackat det i några månader så tröttnade vi på skiten och lade ner. Det hade varit bättre att köra det med SW eller WoD för att få ett vettigare spelsystem men någon sådan konvertering orkade vi inte göra.

Jag är dock sugen på att köra en Chronopia kampanj men i så fall utan det gräsliga BRP-systemet utan med ex. Eldritch RPG som jag på några timmar kan trixa till för att hantera allt som DoD kan tror jag. Om inte annat kan man hantera det under spelets gång :gremsmile:

Uppenbarligen har jag lite svårt för att svenska spel av hävd har svårt att höja sig ur BRP-träsket.

Var intresserad av Coriolis men har inte hört så mycket bra om det tyvärr, Noir är lite intressant och en kompis har det men det har inte blivit av att vi kört något. Annars har jag inget jag direkt är intresserad av på den svenska marknaden.

Schtajner said:
2: Vilket/vilka?
Se ovan.

Cog.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
1. Ja
2. Jag återkommer alltid till Mutant: Undergångens Arvtagare. Ofta med orginalregler (alla böcker) samt de skrivna äventyren alt. gamla Mutant 2-äventyr. Vi har testat Version Noll ett par gånger. Jag gillar V0 skarpt med det gör inte alla i gruppen.

Coriolis och Noir spelas också ganska ofta. Jag är ett rå-fan av Gemini så det drar jag fram då och då. Körde faktist Kult-äventyret Svarta Madonnan i Geminis medeltidsvärld. Tre spelmöten blev det med ett avslut i Purgatovs slott. Haha.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Drakar & Demoner av flera olika slag och varianter, dock mestadels 91 och 6R.

Schtajner said:
2: Vilket/vilka?
Drakar & Demoner 91 och 6R. Eller ja, eftersom det ibland blandas och hämtas inspiration högt och lågt kan man väl säga att det faller inom spannet EDD till DoD6R.

Lite tilläggssnack:
Sedan så har jag ju spelat flera svenska spel jag skulle kunna tänka mig att spela igen - även om jag inte önskar spelleda dem alla eller möjligen skulle föredra att plastikoperera lite först. Sverige har ju en del skoj i bakfickan tycker jag; som Eon som jag typ spelat två gånger, Viking som också spelats (fel) ett par, tre gånger (för 7-8 år sedan), en hel del Neotech 2... M:UA har vi ju också. Det har jag spellett en gång a la scenariot De sju mutanterna. Har varit spelare genom en minikampanj en gång också. ... Kort sagt är detta flera spel som jag gärna skulle kunna tänka mig att uppleva igen.

Men det som jag fortfarande spelar (spelleder) aktivt - trots att jag hellre skulle vilja spela en massa andra spel, men har konservativa vänner - är Drakar & Demoner. Är förövrigt jävligt sugen på Sägen just nu och ska försöka få till det inom snar framtid.

Jag kan tänka mig att spela eller iaf prova de flesta spelen som finns där ute i världen. "Alla" spel har sin grej och sin charm och sina speltillfällen. Jag är öppen för allt kort sagt, så jag antar att jag inte riktigt lider av finsmakarproblemen som tenderar att uppstå. Visst tycker jag en massa om olika spel och spelstilar och föredrar vissa, men egentligen så tar jag vad fan som helst just för att jag vill undersöka allt.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

Ja, försöker spela en gång i veckan men med spelgrupp med liv utanför rollspel så kan det ibland vara lite svårt, att få ihop tiderna. Vi spelar på distans med hjälp av Skype, och lite andra tekniska hjälpmedel.

2: Vilket/vilka?
EON, Har även testat spela Evolutionens barn, någon gång, med en annan spel grupp än ordinarie, då IRL.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Ja:

Noir.

Tidigare har jag spelat mycket Mutant, Drakar, Eon, samt en del Saga.

Jag tycker inte de utrikiska spelen ger en bättre upplevelse på grund av språktröskeln. T.ex. låter det för mig illa med alla oöversatta termer t.ex. när man spelar fantasy; det förtar stämningen för mig. Noir tycker jag dessutom håller internationell klass, som man säger i fotboll.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
dom svenska spel som fortfarande spelas då och då här hemma är drakar & demoner i olika utgåvor sammt M.U.A
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
1. Ja.

2. I min ena spelgrupp har vi sedan flera år en pågående kampanj i Undergångens arvtagare till MUA. Vi spelar varannan vecka.

Jag skulle gärna spela mer Noir. Det var mitt första spel som inte var ett trad-spel. Tror att reglerna skulle göra sig mycket bra som ett MUA-hack, om man bara hittade ett vettigt sätt att hantera mutationer.

När Ikonernas Nåd släpps till Coriolis, lär det nog bli en del Coriolis-spelande i andra gruppen.

Antagligen kommer jag att köpa Western 4, när det väl kommer ut. I en tidigare konstellation hade vi en mycket rolig kampanj till första utgåvan av Western. Men den här gången lär det inte bli någon kampanj, snarare en/några oneshot.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Alla spel, inte bara svenska och kommersiella.

  • Medan Världen Går Under - Svenskt kommersiellt.
  • A Taste for Murder - Brittiskt kommersiellt.
  • The Daughters of Verona - Svenskt gratis.
  • Witch Quest - Japanskt gratis.
  • Zombie Cinema - Finskt kommersiellt.
  • Panty Explosion Perfect - Amerikanskt kommersiellt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. Nej. Det finns inget svenskt spel jag känner till som intresserar mig alls. Inte så att de inte håller måttet som så, men fokus i allt från system till spelvärldar är så främmande för vad jag vill ha när jag spelar att jag inte ens överväger saken.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
1. Nej.

Men vi har betat av och haft roligt med Mutant: UA, Western, Version Noll och Noir under senare år.
 
Top