Vad skulle ett Orchspel heta?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,037
Location
Uppsala
Svårt att hålla det seriöst? ;)
Ja har vabat för mycket.

Tror det helt beror på om de är onda, missförstånda, utstötta, förbannade osv. Eller om de bara är ett folkslag bland massa andra. Ska de kanske vara döpta efter sitt land? Bättre att använda namnet på världen i sig istället.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,816
Location
Helsingborg
Som jag skrev tidigare; jag tänker mig att Orcher inte är onda per se, enbart skapade med ett ont syfte och att den "häxmästare" som skapat dem omkullkastats för X antal århundraden sedan och att orcherna sedan dess spritts för vinden.
Nu kallar dock X antal andra häxmästare på dem.....eller kanske enbart Y? Jag tänker mig att den ondskan ligger i deras DNA och att de är skapta för ETT ändamål, och det är krig, vilket gör att de är som de är, vilket gör det svårt att INTE plundra och bränna.
Jag slänger ur mig några saker. Inga jag tycker egentligen är bra, men kan tjäna som inspirationsmaterial.

Orcher: krigets barn
Orcher: blodets vrål
Orcher: vredets boning
Häxans avkomma
Häxmästarens här
Vapen vi bär, vrede vi är, guden vi när
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,104
Location
Göteborg
Vredens ok
Om du vill anspela på raseriet inom dem som de måste försöka hantera.

Eller ännu bättre ”Vredesoket”om du vill komma undan det lite slentrianiga ”X:ets Y”-formatet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,530
Location
Maastricht
I sann Metal Magic anda så har jag ett par album som inspirerar mig. Som någon sa i en rollspelspodd "It sounds like an horde of orcs are invading your land" eller dylikt.

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,530
Location
Maastricht
Orcherns ursprung

A. The skapades av en häxmästare enbart för att fylla rollen som soldater i dennes armé

B. De har inget med någon häxmästare att göra utan har senare blivit förslavade i perioder då de passar utmärkt som soldater i dennes led.

C. Annat ursprung-

Hur tycker vi kring detta?
Jag gillar A mest för att det knyter ann till orchernas verkliga tillkomst, Tolkien, och det lägger an en ton till dem som är mörk men samtidigt så är de ju skapade som slavar. Kött att slänga in i väggen på fienden.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,949
Location
Off grid
Hur tycker vi kring detta?
D. Ingen vet, även om A/B ovan förekommer som myter.

Eftersom vi inte vet nåt om världen i övrigt blir det liksom svårt att hänga upp det på bara namnet Häxmästaren.
Först när det finns en stomme till världsbyggnad/historia/skapelseberättelse att jobba med, kan man ju försöka malla in orcherna och de andra individerna i världen i den.

//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,104
Location
Göteborg
D. Ingen vet, även om A/B ovan förekommer som myter.

Eftersom vi inte vet nåt om världen i övrigt blir det liksom svårt att hänga upp det på bara namnet Häxmästaren.
Först när det finns en stomme till världsbyggnad/historia/skapelseberättelse att jobba med, kan man ju försöka malla in orcherna och de andra individerna i världen i den.

//EvilSpook
Det känns väl som helt fel ände att börja i? Om spelet handlar om orcher så bör man ju börja med att fundera ut hur man vill ha orcherna. Sedan bygger man eventuellt en värld runtomkring som passar med den orchbilden.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,949
Location
Off grid
Det känns väl som helt fel ände att börja i? Om spelet handlar om orcher så bör man ju börja med att fundera ut hur man vill ha orcherna. Sedan bygger man eventuellt en värld runtomkring som passar med den orchbilden.
Hey! Det där är ju min käpphäst! :unsure:
Nja. Jag vill nog börja från början så mycket som möjligt.
Vem var Häxmästaren, var kom han från, vem krigade han mot? Varför behövde han armén?
Det kommer förklara mycket om orcherna.

Toyota-modellen. Fråga varför 5 gånger först.

//EvilSpook
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,530
Location
Maastricht
Det känns väl som helt fel ände att börja i? Om spelet handlar om orcher så bör man ju börja med att fundera ut hur man vill ha orcherna. Sedan bygger man eventuellt en värld runtomkring som passar med den orchbilden.
Det är bara lösa tankar som plöjs ned.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,133
”Uruk Hai - den VITE trollkarlens
tjänare” är nog given som kommande Disney-prequel.

Får 3/10 av tittarna, 8/10 av kritikerna och 10/10 på detta forum.

”Det absolut bästa serien jag någonsin sett — mycket bättre än Peter Jackson filmerna (som jag visserligen inte gillade)” enligt en profilerad forumskribent.
 
Top