Vad skall jag köpa härnäst ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag sitter i funderingarna att öppna plånboken och köpa mig ett nytt rollspel för att ja nya rollspel är ju alltid trevligt helt enkelt .

Krav jag har .

1 det skall vara svenskt då jag vill stödja den svenska spelmarknaden och svenska speldesigners , sedan om språket i spelet är svenska eller engelska är sak samma .

2 det skall inte kosta en förmögenhet , grundboken +sl-skärm+1-2 supplement + frakt skall gärna landa på under 1000-lappen då jag har något begränsad ekonomi när det kommer till att spendera på rollspel .

3 det skall inte vara hard sci-fi eller sci-fi i övrigt är jag ganska öppen för vilka genrer som helst

4 det skall gå att ta in regelsystemet på ett par genomläsningar , alltså jag vill ha ett hyffsat rules light system , rollspel med 200 sidor regeltext går fet-bort .

5 det ska vara rollspeligt och inte speligt , alltså inga rutnät och minis och tactical combat och resurshantering , min/maxing , optning .

6 det skall inte ha massa specialgrejer för att kunna spelas så som specialtärningar , power cards , trackers mm mm .

Jag har hittills kikat lite på kopparhavets hjältar och troubleshooters .
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Jag passar på att tipsa om Wilhelms spel Kuf. OSR möter gnostisk skräck. Det uppfyller alla dina krav. Annars är hans Cyber M/77 också trevligt, och Köpman i Röd Zon verkar mycket lovande om du kan ha överseende med att det är science fiction. Om du inte redan har det är Svärd & Svartkonst också ett mycket välgjort spel på ständig rea hos Fria Ligan.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,123
Symbaroum: Grundregler, första delen i Törnetronen (Väktarens vrede) och spelledarskärm klockar in på under tusenlappen; använder vanliga rollspelstärningar (mest T20). Gillar du det kan du komplettera med övriga regelböcker, äventyrspaket och resterande delar av Törnetronen senare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Symbaroum: Grundregler, första delen i Törnetronen (Väktarens vrede) och spelledarskärm klockar in på under tusenlappen; använder vanliga rollspelstärningar (mest T20). Gillar du det kan du komplettera med övriga regelböcker, äventyrspaket och resterande delar av Törnetronen senare.
Äger redan symbaroum + törnetronen ☺
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag sitter i funderingarna att öppna plånboken och köpa mig ett nytt rollspel för att ja nya rollspel är ju alltid trevligt helt enkelt .

Krav jag har .

1 det skall vara svenskt då jag vill stödja den svenska spelmarknaden och svenska speldesigners , sedan om språket i spelet är svenska eller engelska är sak samma .

2 det skall inte kosta en förmögenhet , grundboken +sl-skärm+1-2 supplement + frakt skall gärna landa på under 1000-lappen då jag har något begränsad ekonomi när det kommer till att spendera på rollspel .

3 det skall inte vara hard sci-fi eller sci-fi i övrigt är jag ganska öppen för vilka genrer som helst

4 det skall gå att ta in regelsystemet på ett par genomläsningar , alltså jag vill ha ett hyffsat rules light system , rollspel med 200 sidor regeltext går fet-bort .

5 det ska vara rollspeligt och inte speligt , alltså inga rutnät och minis och tactical combat och resurshantering , min/maxing , optning .

6 det skall inte ha massa specialgrejer för att kunna spelas så som specialtärningar , power cards , trackers mm mm .

Jag har hittills kikat lite på kopparhavets hjältar och troubleshooters .
Mitt gamla OSR-spel Grottor och Gravkummel passar in på alla 6 punkter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,527
Location
Rissne
Om du inte har Ödesväktarna så känns det som att det passar in på alla dina punkter =)

Det är också bara en bok, som du får för under tvåhundralappen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Aferts Fantasy! stämmer på alla punkterna.
Ja, Fantasy! OSG är både inspirerande och lättspelat och den medföljande kampanjen Underjorden skriven av Krille verkar fin. Även Arferts Saga, som är mer medeltid och mindre pulp, passar in på punkterna i startinlägget.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du inte har Ödesväktarna så känns det som att det passar in på alla dina punkter =)

Det är också bara en bok, som du får för under tvåhundralappen.
Äger rotsystem och nullstate sen innan så ska ta och slänga ett getöga på ödesväktarna och se om det faller mig i smaken ☺
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Tja, alla mina spel stämmer in på ovanstående. Dramafokuserade, snabblästa, på svenska, inga miniatyrer. Samtliga är gratis i PDF-form och boken är självkostnadspris (du betalar bara tryckkostnad och frakt). Svart av kval är väl det mest populära, men Utpost brukar vara lättare att få till med traditionella spelgrupper. Nerver av stål är mitt bästa spel, tycker jag själv, men det är ett ganska stort steg från traditionellt spelande.

Notera dock att dessa tenderar att vara fokuserade på drama, konflikter mellan rollpersoner, improviserade. Det är inte lösa-uppdraget-spel.

http://simonpettersson.com/
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Tja, alla mina spel stämmer in på ovanstående. Dramafokuserade, snabblästa, på svenska, inga miniatyrer. Samtliga är gratis i PDF-form och boken är självkostnadspris (du betalar bara tryckkostnad och frakt). Svart av kval är väl det mest populära, men Utpost brukar vara lättare att få till med traditionella spelgrupper. Nerver av stål är mitt bästa spel, tycker jag själv, men det är ett ganska stort steg från traditionellt spelande.

Notera dock att dessa tenderar att vara fokuserade på drama, konflikter mellan rollpersoner, improviserade. Det är inte lösa-uppdraget-spel.

http://simonpettersson.com/
Lite off-topic kanske, men det finns inga köplänkar från din hemsida? Bara nedladdningar?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
Mitt spel Expert Nova är skrivet för kampanjer i nutidsmiljö (inkl 1900-talet). Passar till thrillers, spionage, crime procedurals, crime capers, vildmarksfärder. Tänk exempelvis böckerna Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg, Drama kring ung dansör av Dorothy Sayers, eller Guldkölen av Desmond Bagley. Expert Nova finns både på svenska och engelska.

Kolla gärna köplänkarna på min blogg (om du vill ha ett signerat ex av den engelska version, skriv ett PM):

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Kutulu kanske?, för att addera till alla andra bra förslag. Det och min kampanj I nålens öga - som bygger mycket på att läsa och tolka handouts så den passar bra för onlinespel om du får igång det.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Tja... mitt eget QuestCore passar in i alla punkter. Finns ett par äventyr också.

kolla in här:

Och köpa här:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,292
Location
Kullavik
DEN!...


...och DEN!


* Svenskt * runt 700 spänn * Ingen sci-fi * Regellöst * Fokus på rollspel * Inga specialprylar

Dock inget rollspel i sig, men den bästa friforms-kampanjen jag läst...
 
Top