Vad ska vi spela?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Det är ju poppis, så det är svårt att säga att det är dåligt. Jag tänker också att det ger den sortens spel som folk som vanligtvis föredrar tradspel förväntar sig om enkvällars samberättande: Lite tokroligt underhållande utan större djup. Men framförallt bör man ju spela det så att man kan klaga på det för att vinna indiecred. Det är lite indievärldens DnD: Man kan visa hur cool man är genom att säga att det populära spelet är dåligt och att de här andra spelen som ”du antagligen inte hört talas om” är mycket bättre. :gremcool:
Jag klarar mig utan indie-coolhets-poängen och erkänner att jag verkligen gillar Fiasco :)

Även om jag tycker mekaniken är enkel och bra (och kanske speciellt epilog-montage) så är spelet helt beroende av ett kul playset för att sparka igång inspirationen och få till dråpliga situationer. "Touring Rockband" och "Main Street" (eller vad intro-playset:et nu heter i regelboken) blev toppen för oss. Har sällan skrattat åt en AP-podd som när "Vi spelar rollspel" spelare Kors och tvärs i Äppledalen . Samtidigt vet jag att "Boomtown" och "Dragonslayers" på sin höjd blev mediokra spelupplevelser när vi spelade dem.

Om man gillar Cohen-brödernas filmer så kan ett välskrivet playset verkligen fånga känslan i en historia om vardagliga människorna med dålig impulskontroll som hamnar i trassliga situationer, men jag tror inte det blir lika roligt med vilket playset som helst.

(sorry för OT!)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
519
Jag klarar mig utan indie-coolhets-poängen och erkänner att jag verkligen gillar Fiasco :)

Även om jag tycker mekaniken är enkel och bra (och kanske speciellt epilog-montage) så är spelet helt beroende av ett kul playset för att sparka igång inspirationen och få till dråpliga situationer. "Touring Rockband" och "Main Street" (eller vad intro-playset:et nu heter i regelboken) blev toppen för oss. Har sällan skrattat åt en AP-podd som när "Vi spelar rollspel" spelare Kors och tvärs i Äppledalen . Samtidigt vet jag att "Boomtown" och "Dragonslayers" på sin höjd blev mediokra spelupplevelser när vi spelade dem.

Om man gillar Cohen-brödernas filmer så kan ett välskrivet playset verkligen fånga känslan i en historia om vardagliga människorna med dålig impulskontroll som hamnar i trassliga situationer, men jag tror inte det blir lika roligt med vilket playset som helst.

(sorry för OT!)
Nä inte OT alls, bra med input på tipsen
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Samtidigt vet jag att "Boomtown" och "Dragonslayers" på sin höjd blev mediokra spelupplevelser när vi spelade dem.
Boomtown på tre blev en mörk tragedi när jag spelade (första gången jag körde Fiasco), och jag har också lite ljumna minnen av Dragonslayers.

Ett playset som spårat ut på bra sätt mer pålitligt är Regina's Wedding. Det kan jag med gott samvete rekommendera även om jag tillhör skaran som spelade mig mätt på Fiasco när det begav sig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Ett playset som spårat ut på bra sätt mer pålitligt är Regina's Wedding.
Såg att jag missat att kika på detta (hade bara läst companion´s regler och inte playset:en). Skummade igenom det och det där skulle nog kunna bli hur bra som helst :) Tack för tipset!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
519
Nu har jag gjort mig en lista!


Spel vi kan spela typ nu!

Blades in the Dark – Steampunk heists, med spelledare men improvänligt

Kaffe tillsammans - spelledarlöst, drama

Nerver av stål – noir, för tre personer,

Itras By – absurdism, sekelskiftesmiljö, häftiga tekniker med kort

Ten Candles - tragisk skräck

Bargins and bloodshed -Svärd och svartkonsts fantasy, typ Conan,

Den sista lilla teboden – Bäst på två, men funkar nog på tre, utan spelledare

Trollbabe – Med spelledare, men mycket impro. Troll i klassisk nordisk fantasymiljö

Fiasco – Utan spelledare, saker ballar ur, vanligt folk i besvärliga situationer, typ action-komedi





Spel som låter häftiga men som jag inte läst än

Trikåer

Witch Quest

Medan världen går under

The murder of Mr. Crow

Death and police tape

The Job

The Mountain witch





Spel som verkar/är bra men behöver mer tid eller spelare

Thespian

Montseguer 1244

Yttersta domen

Eon IV
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Skulle säga att bry er inte om Mountain Witch med tre kring bordet, fungerar bäst med fler än så och det kräver nog ialf tre fyra spelmöten.

Trollbabe är enskilda äventyr från gång till gång men det stora komma nog faktiskt när man spelar igen och igen, men det kan ske lite då och då när någon inte kan vara med. Så passar rätt bra att återkomma till de gånger inte alla är med.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
519
Skulle säga att bry er inte om Mountain Witch med tre kring bordet, fungerar bäst med fler än så och det kräver nog ialf tre fyra spelmöten.

Trollbabe är enskilda äventyr från gång till gång men det stora komma nog faktiskt när man spelar igen och igen, men det kan ske lite då och då när någon inte kan vara med. Så passar rätt bra att återkomma till de gånger inte alla är med.
Tack för tipsen!
Jo trollband kändes som gjort för att köra en kort kampanj på en fyra-fem kvällar typ
 
Top