Vad ska vi spela?

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Vi har just spelat klart en ur-varselklotet-kampanj och pratade om vad vi ska spela här näst.
Valet blev fantasy, gärna mer "nu ska vi ut på äventyr" än "mörker, hovintriger och politik"

Min ena tanke är svärdets sång, det gillar jag, jag har det o h det är bra. Min andra tankar är något åt osr hållet och där har jag sämre koll. Så vad finns det som passar min önskemålslista?

Lätt att få tag på, gärna online

Inte allt för Gonzo

Inte för segt och komplext (DnD faller på det)

Inte allt för avskalat, lite specialförmågor, folkslag och klass är kul

Det ska vara kul att levla (det måste inte vara levels, men man ska bli coolare över tid)

Bra reseregler är ett pluss

Gärna billigt eller gratis

Sen är jag verkligen ingen DnD purist, det måste inte vara en härledning till gammel-dnd, det gör inget om det är det, men ett bra spel med tärningspölar, procentslag, dra-kort-mekanism eller vad som helst är också intressant

Tack på förhand!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
men det kanske är värt det
Lådan kostar ca 500 på Ligans hemsida, men går nog att hitta billigare. Så det är som de flesta spel, dock är den vad gäller spelbart material ovanligt välfylld. Exempelvis Svärdets sång hade betydligt mindre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Eftersom du nämner OSR föreslår jag Svärd & svartkonst och kampanjmodulen Naram Akaris ruiner. Svärd & svartkonst är ett smidigt regelsystem baserat på klassiska DnD, och Naram Akaris ruiner är en pulpig kampanjmiljö fylld av olika slags utmaningar. Spelet är en skrivet av umebor. Grundboken finns att köpa lokalt på World of Boardgames för överkomliga 149 kr. Kampanjboken och andra trevliga tillbehör finns som pdf:er på DriveThruRPG.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Om du är intresserad av hexkräl som resetyp, känns det som ett måste att förr eller senare testa Svärdets Sång! Nya DoD har mycket av det andra men resandet är mer i fokus i SväS. SväS har ju i nuläget mer utgivet material oxå, vet inte om du vill skapa själv eller köpa dungar / kartor-miljö-kampanjplatser.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Jag föreslår Drakar och Demoner 23. Det har exakt den regelkomplexitet och den stämning du verkar efterlysa. Spelet är dock inte gratis, om ni inte nöjer er med er med snabbstartsreglerna. Men grundspelet ger sannolikt matknadeks mesta bang for the buck. Så det är väl investerade pengar.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Om du är intresserad av hexkräl som resetyp, känns det som ett måste att förr eller senare testa Svärdets Sång! Nya DoD har mycket av det andra men resandet är mer i fokus i SväS. SväS har ju i nuläget mer utgivet material oxå, vet inte om du vill skapa själv eller köpa dungar / kartor-miljö-kampanjplatser.
Jag har spelat svärdets sång rätt mycket och jag tycker att det är riktigt bra, speciellt resandet.
Jag vill bara ha lite koll på vad det finns för alternativ
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Gillar hur Ryuutama närmar sig resandet som nästan helt fokus på spelet. Låter som det passar bra i övrigt också, lite beroende på vad en ser som "gonzo". The One Ring är ju lite åt samma håll, men saknar andra saker från din lista.
Vad är grejen med Ryuutama? Jag har aldrig hört om det, men man blir ju nyfiken när någon tipsar om något helt okänt som löser något på ett extra bra sätt
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Vad är grejen med Ryuutama? Jag har aldrig hört om det, men man blir ju nyfiken när någon tipsar om något helt okänt som löser något på ett extra bra sätt
Det är mys anime-fantasy om att resa runt. Man spelar spelemän och saker mer än krigare. Det är nog det minst OSR:iga jag kan tänka mig som är fantasy. Alla säger att det här är ett bra spel men jag finner det personligen blodlöst på det tråkiga sättet som mest känns som järnbrist. Men det har reseregler ut ur öronen!

Om du vill ha OSR vill du inte ha DoD 23 oavsett vad folk i tråden säger. Det är som att jag skulle komma här och sälja in 4ed D&D. Folk som gillade Drakar och Demoner gillar det så jag säger inte att det är ett dåligt spel. Men det är inte alls vad du beskriver i startposten. (Jag hade kallat det segt och komplext. Särskilt jämfört med D&D. Men jag har inte spelat BRP fantasy en massa så det kan färga min åsikt här).

Swords & Wizardry, Labyrinth Lord, Lamentations of the Flame Princess och Labyrinth Lord är klassisk OSR spel som uppfyller det du vill ha (med ett undantag som vi kommer till) och som har hela reglerna gratis online (ibland utan bilder dock). De är dock alla lite fattiga i grundboken med klasser och val. Det finns högar av sådant online, men det är lite som att jag skulle ”Det här pusslet är jättebra! De rätta bitarna är gömda över hela internet!”.

Down We Go är ett ettsidigt rollspel med reglerna så det är lite avskalat, men det har specialförmågor och levlar och köper du den stora boken har det AMAZING reseregler! Infinitiopolis, dungeon systemet med mera är fantastiskt för att åka på äventyr. Det är billigt men inte gratis. Det är dödligt men att göra en ny karaktär är snabbt och kul. Det är inte segt eller komplext. Man kan göra det sjukt gonzo men det måste inte vara det, båda spelstilarna är stöttade.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Vad är grejen med Ryuutama? Jag har aldrig hört om det, men man blir ju nyfiken när någon tipsar om något helt okänt som löser något på ett extra bra sätt
Har recenserat det tidigare. Tycker det är mysigt just för fokuset på resandet. Mest för att det är resande som system istället för resande som "content". Ett problem jag kan ha med vissa delar av OSR-typen av material är att det mest blir långa listor med "knasiga saker som kan hända". Ryuutama lämnar det till gruppens berättande istället, genom att ha system för resandet.

1698038158867.png
Ryuutamas reseregler.

Men @God45 har några bra tips också!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Jag skulle fundera lite mer på hur du vill ha ditt fantasy och var det innebär, rent estetiskt och utifrån inspiration. Är det mörkt och koolt? Är det tokigt och färgglatt? Är det rakryggat ädelt? Osv.

Runequest, Burning Wheel, Tunnels and Trolls, Legendary Lives, Drakar och Demoner, MERP, Darkurthe Legends, Shadow of Yesterday, Hero Wars, Under Hollow Hills, The one Ring, osv osv. Kan se massa spel som klickar i det här så viktigaste kanske är någon form av inspiration och ”hur” något är lik överensstämmer med vad det är du har i huvudet? Inte huruvida något tycker något ”är” osr (vilket är helt omöjligt eftersom vi alla lutar oss mot olika delar som de viktiga) eller fantasy osv osv.

Ett annat alternativ är att kolla på något mindre likt ex The Pool som jag var spelledare för här om året, avstampet där är ofta att skapa ett dokument för att uttrycka precis inspiration och avstamp.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Errant verkar intressant, att det ska vara ”rules-light, procedure heavy”. Det har en massa procedurer som man kan använda om man vill för t ex resande. Finns gratis att ladda hem i en no-art-version här: https://killjestergames.itch.io/errant

Och Ben Milton går igenom det här:
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Swords & Wizardry, Labyrinth Lord, Lamentations of the Flame Princess och Labyrinth Lord är klassisk OSR spel som uppfyller det du vill ha (med ett undantag som vi kommer till) och som har hela reglerna gratis online (ibland utan bilder dock). De är dock alla lite fattiga i grundboken med klasser och val. Det finns högar av sådant online, men det är lite som att jag skulle ”Det här pusslet är jättebra! De rätta bitarna är gömda över hela internet!”.

Down We Go är ett ettsidigt rollspel med reglerna så det är lite avskalat, men det har specialförmågor och levlar och köper du den stora boken har det AMAZING reseregler! Infinitiopolis, dungeon systemet med mera är fantastiskt för att åka på äventyr. Det är billigt men inte gratis. Det är dödligt men att göra en ny karaktär är snabbt och kul. Det är inte segt eller komplext. Man kan göra det sjukt gonzo men det måste inte vara det, båda spelstilarna är stöttade.
Tack! Det här tipsen låter super! Jag ska kika in på. Om du skulle pitch de tre spelen vilket är coolast, vilket har någon extra snygg lösning på något?
 
Top