Nekromanti Vad ska mitt nästa rollspel bli?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ok, Saga 2nd ed och Fantasy 2nd ed ligger i pipen, plus diverse kringmaterial. Men jag är sugen på att göra nåt annorlunda också... några förslag?

(Nåt nytt BRA BRP kanske?)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Ett bra BRP vore ju alltid kul att se. Jag är dock rätt nyfiken på SCI FI! själv.
Arfert said:
SciFi är mekanurgs bebis, än så länge.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,409
Location
Umeå
Ett bra brp skulle vara fint Men jag tycker nog att du bör låta bli att göra fler rollspel. Pumpa ut äventyr och liknande istället.
Arfert said:
Det gör vi ändå.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,715
Fleetwood Mac-fantasy men inte bara för vita människor! Flygigt lockigt hår anno 1978! Bantade Saga-regler plus extra friform! Nåt smart världsupplägg så man har anledning att skriva egna setting/äventyrs-supplement som följer en tydlig formel (typ playsets till Fiasco eller orakel till In a Wicked Age)!
Arfert said:
Vad är Fleetwood Mac-fantasy ? Kelthäxor?
DeBracy said:
Öppet för tolkning men nånting sånt. Kate Bush-frisyrer och fladdrande kläder. En given kommersiell succé. *host host*
Arfert said:
Jag har åkt hiss med Kate Bush tidigt 80-tal. Så visst. ;)
DeBracy said:
Oooooh..!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
System kan du välja vilket du vill, det blir lagom ändå. Jag vill se dig göra Solomon Kane + Karl Kämpe. Flintlås och värjor. Häxor och Inkvisitorer.
Helst mer gråskala. Magi och mystik är inte en automatisk väg till vansinne, lidande och ondska. Det jag inbillar mig att Svenska kulter är, fast på 1700-talet.
Arfert said:
Ja, det är en trevlig tanke.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Hmm... kanske någon slags urban fantasy/äventyrsspel där man spelar älvor som äventyrar i skymundan i städerna? Kanske i kombination med BRP?
Arfert said:
Urban fantasy har potential. Lost Girl och Dresden files, fast nåt eget. Typ.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Arfert;n37150 said:
Ok, Saga 2nd ed och Fantasy 2nd ed ligger i pipen, plus diverse kringmaterial. Men jag är sugen på att göra nåt annorlunda också... några förslag?

(Nåt nytt BRA BRP kanske?)

Gör något riktigt smalt, något riktigt fokuserat och tight, något som låter oss zooma in på ett väldigt specifikt ämne och uppleva det på djupet!
Arfert said:
Behöver ett tokbra ämne för det då.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
BRP där man delar upp saker i kropp och själ, där kroppen kan bytas ut och förändra läget vare sig man vill eller inte. Antagligen ingen annan som vill krångla på det viset mer än jag...kanske inte jag heller! Men idéen är lite rolig.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Bra BRP på svenska skulle jag uppskatta. Jag gillar just nu OpenQuest (som ju kommit i andra upplaga, tock ännu ej i utvecklarversionen) och RQ6. Regelmässigt är det många (inklusive undertecknad) som har idéer såväl som åsikter. Men frågan är förstås setting... Alternativ nutid är skoj och där har du ju såklart Svenska kulter, men andra varianter kan man föreställa sig. Pulp i någon tappning kan vara intressant. Eller varför inte pilsner-rpg? ;-) En remake på Wastelands kanske ligger i tiden när nya Mad Max-filmen kommer. Ett bra krigsspel a la Twilight 2000 kanske det också finns utrymme för. Det fick mig att tänka på Partisan-projektet som aldrig blev något. Eller något kring Urban Exploration och märkliga platser. Grottforskning kanske. Det kan vara antingen hollow world och Resan till jordens medelpunkt, eller bara gruvorna i världen där märkliga saker börjat visa sig. Då blir det grottröj, men i modern setting istället för fantasy.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Arfert;n37150 said:
Men jag är sugen på att göra nåt annorlunda också... några förslag?

(Nåt nytt BRA BRP kanske?)
Framtid, inte scifi och inte postapokalyps, amazing technoligies, annorlunda mänskliga drivkrafter.
Arfert said:
Vad gör man?
... postapokalyps är inget för mig annars. Om det inte var likt Richard Corben's Mutant World.
Ram said:
Ett detektivspel där den framtida teknologin används för att skapa ascoola äventyrsplatser. Ett palats på ytan på en gasjätte, en stad innesluten i en luftbubbla i en vattenbubbla som flyter fritt i rymden, solseglare, strange tech som en bakgrund för att arbeta med intressanta lösningar på de problem som äventyrande på sådana platser ger.
Ram said:
Men det handlar också om att utforska de unika sinnen som uppskattar platsen och de problem som finns i relation till dessa. Lika mycket ett sökande i wierd tech som i individers konstiga sinnen.
Arfert said:
Ball, men för hög tech-level är svårt att skriva regler om tycker jag.
Ram said:
Well, som jag tänkjer det behöver det inte handla så mycket om tech level. Det som är viktigt med platsen är troligen ett fåtal features (tyngdlöshet, speciellt ljus som gör att färgen rött inte syns, väldigt varmt utanför de tempererade zonerna) och sedan en "färgskala"/ett designmönster (typ mycket synliga pipes i guld, robotar som är ansträngande service minded och tänk Ludvig den fjortondes frankrike).
Ram said:
Det som tech:et skall tillföra är en "smak" och ett antal faktorer som kan utmana spelarna.

För övrigt anser jag att 500 tecken-begränsningen bör förgöras.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Gör det officiella Mollisan Town spelet. Det är en i sina bästa stunder halvbra och intressant romansvit på fyra böcker där den första, Amberville, fick ganska stor uppmärksamhet när den kom. De tre uppföljarna Lanceheim, Tourquai och Yok fått betydligt mindre tid i rampljuset. Det är lite noirdeckare med mjukisdjur, för att förklara det enkelt. Tillräckligt olika mutant efter som djuren faktiskt är gjorda av plych och har stoppning i sig och sådär.
Arfert said:
Det lät ju som en cool setting. Vad heter författaren?
Jocke said:
Det glömde jag ta med, Tim Dayvis, pseudonym och vad jag förstår en vanlig "civilist" och ingen tidigare känd författare.
Arfert said:
Då får jag efterlysa Tim.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Jag röstar för Partisan!, ett spel där man spelar motståndsrörelsen mot Ryssland efter att de annekterat Sverige 2017, eller efter att Tyskarna gjort detsamma 1941. Självklart finns det ockulta inslag ala Indiana Jones eller Hellboy. Du kan beskriva det som rollspelet som aldrig gavs ut under glada 80-talet men som nu kommer släppas 2015. Ett rent äventyrs-matiné-rollspel typ Indiana Jones kunde också vara kul. Du kunde kalla det Matiné! :)
Voldstagg13 said:
Jag minns det där med Partisan! Var inte så tänd då, men nu gillar jag idén desto bättre.
Arfert said:
Skulle nog köra på 60-tal och Sovjet. Har koll på material, vapen med mera från den tiden, och politiken också naturligtvis.
Stövelkatten said:
Det här är ett spel jag skulle vilja se. Har varit sugen på att kampanjar i denna miljö många gånger. Skulle fan vilja vara med och skriva det här spelet. Vore så jävla episkt och hitta den perfekta kombination av folkhem och konspirativ verksamhet. Tänker typ Sandbaggers möter Folkhemmet. Kanske lite element av SF men inte så det blir plastigt. Jag har något rollspel som utspelar stenåldern som gör sig perfekt med SF-nivån.
Clercon said:
@Arfert, jag kan rita kartor till det :)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Det finns en uppsjö av spel som utspelar sig efter apokalypsen. Vad jag vet finns det inget spel som utspelar sig mitt i apokalypsen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det susar i säven. Brittisk landsbygd i mitten på 1800-talet. Olika talande djur men som är små (behåller typ sin riktiga storlek). De går upprätta, som humanoider, har kläder, bor i små hus, har små båtar, cyklar, vagnar.

Lite Mouse Guard fast med flera spelbara raser, 1800-tal och med deckarhistoria à la Agata Christi.

Äventyrsplatsen är alltid stora ängar, när floder med bergen i horisonten och havet på lagom avstånd.
Arfert said:
Arfert said:
Bra miljö att skriva rollspel till. Mys-mutantUA, på nåt sätt, lagom tech level, deckargåtor löser "vad gör man?"-problematiken. Det är en möjlig vinnare.
DeBracy said:
Är detta månne spelet som ska visa hur man gör rollspel i pocketformat? :D
Arfert said:
Yup. Just nu är detta och Mollisan Town de ledande idéerna. I fickformat.
Andy said:
Jag tänker mig bara djur som spelbara raser så att det blir en riktig fabel. Människor, eller jättarna, finns där långt bort och kan ställa till problem om de ska dra en ny väg, anlägga en damm eller bygga ett hus mitt på rollpersonernas äng.

Jag tänker att svenska namn är bra (inte engelska) så miljön skulle vara lik Skåne, och därför skulle skånska namn kunna användas. Typ. :)
Arfert said:
Lite som Watership Down med kläder. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Wow, trådnekromanti =)

Well, efter Sci-Fi! så är ju mitt förslag någonting vinklat mot skräck i 1600-1700-talseuropa. Och då tänker jag mig alltså mer klassisk skräck, med varulvar och spöken och sånt snarare än cthulu.

Med andra ord ett Götterdämerung, men kanske lite mer i SK eller Fantasy-stuk. Fast å andra sidan kanske SK redan täcker mycket av den nischen redan, även fast vinklingen är mer åt cthulhu-hållet.

Kanske mer en source book eller något i det fallet?

Eller OSR-vilda väster.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Rymdhamster;n125093 said:
Wow, trådnekromanti =)

Well, efter Sci-Fi! så är ju mitt förslag någonting vinklat mot skräck i 1600-1700-talseuropa. Och då tänker jag mig alltså mer klassisk skräck, med varulvar och spöken och sånt snarare än cthulu.

Med andra ord ett Götterdämerung, men kanske lite mer i SK eller Fantasy-stuk. Fast å andra sidan kanske SK redan täcker mycket av den nischen redan, även fast vinklingen är mer åt cthulhu-hållet.

Kanske mer en source book eller något i det fallet?

Eller OSR-vilda väster.
Ja, och lite sorgligt eftersom den inlägg av Andy.
 
Top