Nekromanti Vad ska min nästa kampanj vara?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
System: AD&D

Genre: Romantic fantasy. Som i Mercedes Lackey, Blue Rose och Dragon riders of Pern. Många sexiga barbar prinsar, många prinsessor i silver rustningar på enhörningar, mycket problemlösande genom empati och relationsbyggande, en del konfliktlösande genom svärd och magi, många magiska telepatiskt djur och coola monster.

Vad heter kampanjen?: Drottningens dolkar.

Vad handlar kampanjen om?:
Ni kommer från det goda kungariket Valdemar. Ert grannland Kar har efter några års oro kollapsat i ett fullständigt inbördeskrig. Hela den kungliga familjen är död, adeln har antingen dött, förlorat sin makt eller förfallit i att vara små krigsherrar över de områden de kan hålla. Kars system av magiska gillen har länge varit korrupt men i och med detta har de helt stängt av sina skolor och slutat polisa sina egna så onda och eller otränade magiker springer runt utan någon översikt. Flera olika bondeuppror pågår samtidigt och flera av dem har hamnat i strider med varandra över ideologiska skillnader eller förnödenheter. De barbarstammar som tidigare höll sig till till rikets avlägsna östra delar ser chansen att erövra och har börjar leda sina härar in i riket. Samtidigt har mängden demonkulter och liknande ökat dramatisk eftersom kyrkorna varit måltavlor tidigt under inbördeskriget som ledde till krisen. Och mörka rykten talar om att allt fler odöda samlas i norr.

Problemet för Valdemar, förutom den enorma humanitära krisen, är det politiskt och militärt viktiga läget som Kar hållit. Kar är ett av de två länder som delar en gräns mot det mörka landet Serak som styrs av den odöda trollkarlen känd som den Den Mörka Herren. Detta gör att Kar har fungerat som en militär buffert mellan Valdemar och Kar som låtit Valdemar investera i andra saker än det ständiga kriget mot de odöda vilket är en stor anledning till att Valdemar nästan är en utopia.

Kar är dock också en buffert mellan Valdemar och deras ideologiska motståndare i Teokratin Zelkirk. I Valdemar har man religös frihet där de flesta är vagt anemistiska, människor med olika hudfärger, genus och sexuellaläggningar respekterar varandra och försöker jobba tillsammans och monarken väljs för att hen är den mest renhjärtade personen i riket när den förra monarken går bort. Militären består av frivilliga och är nobel och heroisk. Magiker lär sig hantera sina krafter i avlägsna slott eller på skolor där man hjälper dem ta vara på vad som gör dem unika. I Zelkirk har man en absolut statsreligion som dyrkar solen och straffar ateism, kätteri och avgudadyrkan med tortyr och bränning. Landet är uppdelat i ett strikt kastsystemet där olika människor anses vara ämnade åt vissa saker. Kvinnor har inte ägande rätt och anses vara sin närmsta manliga släkting eller makes egendom. Ledaren, Högste kardinalen, över Zelkirk väljs politisk för att vara den som bäst kan leda landet genom brutala politiska spel bland prästerskapet. Militärtjänst är obligatoriskt för alla män och militären leds pragmatiskt och brutalt. Magiker tas iväg till hemliga kloster där de går under om de är för svaga eller lätta att korrumpera och annars tränas till att vara levande vapen.

Zelkirk är dock det andra landet med en gräns mot Serak och de driver ett evigt korståg mot de odöda magikerna där. Detta har gjort att Valdemar och Zelkirk ofta varit allierade mot ett gemensamt hot. Men om Valdemar eller Zelkirk ockuperar Kar, eller båda ockuperar delar av det och får direkt kontakt med varandra kommer de kulturella skillnaderna koka över i öppna konflikter vilket kommer försvaga båda sidorna.

Monarken över Valdemar, Drottning Selofina Blaauspar, har därför valt en mer diskret lösning för att hjälpa folket i Kar. Hon har satt ihop 20 äventyrargrupper av sina mest pålitliga riddare, magiker, spioner och andra och skickar in dem i Kar med fyra mål: 1. Skydda folket i Kar. 2. Hjälp Karsiterna etablera ett nytt stabilt styre oavsett vilken form det tar. 3. Verka för fred med Zelkirk men se till att de inte får för mycket makt i det nya Kar och slutligen 4. Hindra Serak från att dra nytta av situationen. Drottningen vet att Zelkirk har adopterat en liknande strategi och skickat in tio egna äventyrargrupper av sina allra bästa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag läste just denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle25119623.ab
TL;DR:
Under kalla kriget byggde USA en atombas på Grönland.
1967 övergav USA atombasen under ett par ton snö och förväntade sig inte att någon skulle hitta den på ett par tusen år.
Klimatförändringarna ville annat och nu börjar isen/snön ovanpå atombasen smälta.
Det som göms i snö kommer fram i tö...

Inspirationskällor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vansinnets_berg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Who_Goes_There?
samt ett antal datorspel som utspelar i polartrakterna, t.ex. Penumbra
https://en.wikipedia.org/wiki/Penumbra_(series)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag har haft en ide om att man spelar vampyrer över en mycket lång tidsperiod, men på bara några få möten. Att varje scen är en egen tidsperiod och ibland under scenerna så kan det gå flera år. Så kör man typ från Camarillans start till sönderfall.

1981 - En scen som är ett elysium. *spelarna politikar lite*

Klipp

1986 - kliver ni ut ur en vit limmo - Er Gangrel har inte handlat nya kläder sen 50-talet och ser malplacerad ut. Det ryktas om att fefolk tagit över en nattklubb och prinsen har bett er kolla in det. *spelarna äventyrar lite*

Klipp

Ni vaknar till ljudet av nyårsraketer.1990 är här. *Spelarna får reda på hur deras politik och äventyrande formade Camarillan under 80-talet.*
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
The Weathermen:

"To sit in darkness here, hatching vain empires."

Det finns inte bara din värld, det finns många världar. Du kanske har märkt det någon gång, du har fått en känsla av att det var inte så här det gick till eller borde ha gått. Skuggor vid gränsen av ditt medvetande. Men vissa har inte din lyx, några få har valt att stå mellan världarna och skydda dem från varandra. Det är därför inte krigsherrar med överlägsen teknologi anfaller och erövrar mindre avancerade världar eller dödliga virus som inte kan botas utanför sin hemverklighet sprider sig från universum till universum (så ofta). Världarna är lika varierade som den mänskliga fantasin. Det finns magiska universum där mytiska varelser och riddare härskar, världar som aldrig lämnade vridna versioner av 1800-talet och där mörkret i front regionerna bara hålls tillbaks av hårda män med revolvrar, det finns glittrande teknologiska utopias och urbana helveten. Gruppen som står mellan världarna är The Weathermen, de försöker se stormen innan den är här.

Den senaste tiden har multiversum kastats i kaos. Hela världar försvinner, fundamentala element av dem har attackerats och förintats. Någon är ute efter att mörda alla världar. De få agenter för fienden som tagits levande talar om en Blek Kung som skickat dem.

Några av världarna som har förintats är era. The Weathermen lyckades evakuera er och har sedan rekryterat er. Eller så blev ni rekryterade i de desperata sista timmarna för att försöka rädda er värld och misslyckades men lyckades fly. Nu arbetar ni för The Weathermen med att resa till hotade världar och försöka rädda dem. Ni kommer från alla möjliga bakgrunder, alla möjliga liv och alla möjliga verkligheter.

“You take people, you put them on a journey, you give them peril, you find out who they really are.”

Så den här kampanjen är en ursäkt att göra tre grejer:

1. Spelarna kan spela vilka karaktärer som helst. Cyberpunks, moderna utredare, riddare, revolvermän, vampyrjägare och Space marines.

2. Man kan spela i vilken genre eller setting som helst och ändra från session till session.

3. Man får kontrasten mellan karaktärer och setting. Revolvermän i framtiden och astronauter på medeltiden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Har du fått några idéer om vad nästa kampanj skall vara förresten? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Hmm... en tre män och en baby/willow-kampanj där rollpersonerna råkar få hand om ett spädbarn som är arvtagare till kungariket och ödesbestämd att rädda världen. En galen häxa kräver att de ska skydda ungen eller bli förvandlade till paddor, men självfallet finns det många som är intresserade av ungen.

Självfallet skall du ha en slumptabell för ungen med resultat som "skriker outrötrligt, smyga är omöjligt" och "blöjbyte behövs, alla inom sniffavstånd får minus på anfall och försvar".
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
God45;n247690 said:
Har du fått några idéer om vad nästa kampanj skall vara förresten? :)
Absolut! Har hunnit diskutera det lite med spelgruppen också för att höra vad de tycker om. Just nu är jag sugen på att spelleda någon slags blandning av Pirates of the Carribbean, luftskepp och spellcasters. Det svåraste är att bygga ett format på äventyr och sessioner som en får ut maximalt av givet gruppens schemaläggningsproblem.

Den här tråden är ju guld alla gånger en söker inspiration, så jag kanske postar något eller några egna förslag i den senare också, för andra som behöver liknande tankeknuffar :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn Wärmedal;n247778 said:
Absolut! Har hunnit diskutera det lite med spelgruppen också för att höra vad de tycker om. Just nu är jag sugen på att spelleda någon slags blandning av Pirates of the Carribbean, luftskepp och spellcasters. Det svåraste är att bygga ett format på äventyr och sessioner som en får ut maximalt av givet gruppens schemaläggningsproblem.

Den här tråden är ju guld alla gånger en söker inspiration, så jag kanske postar något eller några egna förslag i den senare också, för andra som behöver liknande tankeknuffar :)
Har ni bestämt system? Annars later det där ju som... Earthbound? Eller vad det nu heter. Har ju iaf både luftskepp magi och pirater
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
.113;n247808 said:
Har ni bestämt system? Annars later det där ju som... Earthbound? Eller vad det nu heter. Har ju iaf både luftskepp magi och pirater
Earthdawn?

Earthbound är ett gammalt SNES-spel. ;)
 
Top