Nekromanti Vad ska min nästa kampanj vara?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag tror jag vill spelleda min grupps nästa kampanj i höst, men vad tusan ska det vara? Ge mig en hiss-pitch på en cool kampanj-idé. Släng in tips på regelsystem också om du orkar (absolut inte nödvändigt).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
dagbok;n247195 said:
Lutar du åt någon typ av setting eller genré?
Mja... jag har väldigt svårt att bestämma mig. Go wild med förslag; det är troligare att jag kan bli övertalad än att jag kan bestämma mig själv.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jargiska kyrkans inkvisitorer måste undersöka underliga hedningar i Damarien, risk finns för blodskulter och lamior.

År Noll, men ni spelar zongastar istället. Spionera på era ordinarie rollpersoner, sätt käppar i hjulet för dem, befäst er egen bosättning.

Kampanjen Kliché[SUP]TM[/SUP] - En klassisk äventyrargrupp (alv, dvärg, magiker, barbar, etc) sitter på ett värdshus, in kommer en mystisk man i mörk kåpa och säger att han har ett uppdrag. Äventyrarna skickas till dungeon, hämtar magiskt svärd, mystiske mannen visar sig vara skurk och förråder dem. Med det magiska svärdet försöker han ta över världen, måste stoppas av äventyrarna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Björn Wärmedal;n247180 said:
Jag tror jag vill spelleda min grupps nästa kampanj i höst, men vad tusan ska det vara? Ge mig en hiss-pitch på en cool kampanj-idé. Släng in tips på regelsystem också om du orkar (absolut inte nödvändigt).
Rollspelet Sci-Fi! och dess pulpiga Mars-setting:
Andra Mars-expeditionen 1936. Den första Mars-expeditionen 1933 försvann på den Röda Planeten. Ert uppdrag -- om ni skulle godta det -- är att utröna dess öde och klarlägga om något hot mot jorden föreligger. Allt måste genomföras i hemlighet för att förhindra att OGPU får upp ögonen för Mars-projektet; vi har nog problem med Stalin som det är på jorden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har själv varit sugen på något till havs. Antingen fantasy inspirerad av Skeppet Gryningen eller efter katastrofen influerad av Waterworld. Utforskade av ensliga öar, pirater, odjur, stormar, stiltje och resurshantering. Oklart om regelsystem. Kanske S&S.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
En klassiker! Masks of Nyarlathotep, G-serien, Den svarta Madonnan, Undergångens Arvtagare, Härskarserien, Enemy Within eller nån annan sån där gammal goding som inte blivit av pga anledningar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
luddwig;n247251 said:
Jag har själv varit sugen på något till havs. Antingen fantasy inspirerad av Skeppet Gryningen eller efter katastrofen influerad av Waterworld. Utforskade av ensliga öar, pirater, odjur, stormar, stiltje och resurshantering. Oklart om regelsystem. Kanske S&S.

Ta gärna en titt på Skymningshavets gåtor, min ocean-kampanj till DOD16. :grin:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Mekanurg;n247261 said:
Ta gärna en titt på Skymningshavets gåtor, min ocean-kampanj till DOD16.
Den finns med på min läs-lista. Om jag får för mig att spelleda den kampanjen blir det dock troligtvis med andra regler. Kanske DoD -85 eller något ännu mer avskalat.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Eon och gruppen ska följa med på en expedition världen runt. Sponsrad av Antingen consaber eller cirefalierna.
Vad spelarnas uppgifter är beror mycket på vilken typ av rp de spelar. Blir mycket resande men går ju få in allt från stormar, skepsbrott, försvunna civilisationer, pirater, vilda djur, monster. expeditioner genom djungel på ökända öar. Antingen för att utforska eller helt enkelt finna dricksvatten och fylla på matförrådet.

Likande ide funkar ju för andra spel och system med.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Burkkrig (eller burk krig. ska de särsrkrivas eller inte? Känner mig mer förvirrad än vanligt nu. eller heter det förvirradare?))
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Reddokk Fheg;n247281 said:
Burkkrig (eller burk krig. ska de särsrkrivas eller inte? Känner mig mer förvirrad än vanligt nu. eller heter det förvirradare?))
Errrh... va? :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Något i Young Kingdoms under Elrics tid, något med mäktiga artefakter och märkliga bestar, förkämpar för Lag och Kaos, intriger och krig, nomader och sjörövare. Kanske kampanjen som handlar om ett mäktigt lag-tvåhandssvärd som förvandlar alla som rör vid dess hjalt till sten utom de som bär de där magiska halsbanden. De som inte går att ta av när man väl har satt på dem.

Något eller några av Äventyrsspels gamla äventyr, förslagsvis konverterade till ett system som går att spela, som HT eller F!. Ärans väg är en favorit; Del 1 är en fin liten sandlåda (kanske den bästa ÄS någonsin gjorde), Del 2 är en okej megadungeon, Del 3 ett trist rälsat äventyr (som säkert går att rädda om du orkar).

Games Workshops Judge Dredd-rollspel har ett otroligt charmigt system till en otroligt knäpp värld, och i bottnen ligger brittisk humor och samhällskritik. Kör något med det systemet i den världen!
 
Top