Vad ska man spela om man vill spela varulv?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Du frågar om varulvsspel? Det finns ett helt subforum om det, men det kanske inte var den typen av varulvsspel du var ute efter.

De spel jag på rak arm kan komma på där där varulvar figurerar som spelarkaraktärer (och som inte nämnts tidigare i tråden) så är det är Ars Magica och Bureau 13. Ingen svensk version av de spelen dock.
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Det finns faktiskt ett rollspel som heter Werewolf där man spelar varulv.

Det är i "World of Darkness" (WoD), d.v.s. samma värld som Vampire, Mage, Changeling, Hunter (och antagligen ett dussin spel till).

Där är varulvarna naturens beskyddare och försöker förhindra miljöförstöring och liknande.

Däremot har jag INGEN koll på vem som äger rättigheterna för Werewolf idag och vilken version som är senaste och som är lättast att få tag på.
WoD-licenserna byter ägare oftare än man byter byxor.
Ah visste du inte? Det är ju fortfarande White Wolf. Men. För fem år sen typ så köpte svenska paradox interactive upp W.F så dom är nu mera ett dotterbolag där. Lite häftigt då det faktiskt är det nästa största efter DnD.

Å som någon sagt så går det utmärkt att spela werewolf där.c Dom har ju som sagt olika serier som fokuserar på olika. Jag tror werewolf är den näst störste å skulle gissa att det finns minst 50 böcker. Antagligen mer. Plus att man även kan använda world of darkiness böckerna som är skrivna att passa alla dom olika, vad man nu ska kalla det, serierna kanske. Den i särklass största åpopuläraste är Vampire the Masquerade. Finns även requaim å dark age och the kindred oxå. Övriga serier är bl.a Wraith, Mage, Changerling, Demon, Hunter, Mummy. Sen finns det några serier som fokar på scenarion i stället men dom är ovanliga å finns inte i så många böcker. Alla serier har ju ett till namn t.ex werewolf the forsaken. Nästan alla har 2 vilket betyder att dom gjortr i två olika linjer. Werwolf har väl tre men ska få sin 4e som lustigt nog kallas 5th.. Men det är nog för att Vampire kom ut med sin 5e när paradox tog över å dom fick ett jätte uppsving. Troligtvis så kommer werewolf att få samma regel system där av namnet. Det ska sägas att det är ett storyteller spel så du vet. Absolut ingen fri form men inte heller helt vanligt rpg. Mer berättande och värld och karaktärs drivet/skapande. Kolla in World of darkness på you tube. kolla efter L.A by nigth. Det va det som fick mej torsk. det kan ta en session eller två innan det kommer igång så du måste ha tålamod. Varje ses. ligger på ca 3 timmar. Men när du väl kommer int i det å det kommer igång så kommer 5 säsonger att vissla förbi.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Det finns faktiskt ett rollspel som heter Werewolf där man spelar varulv.

Det är i "World of Darkness" (WoD), d.v.s. samma värld som Vampire, Mage, Changeling, Hunter (och antagligen ett dussin spel till).

Där är varulvarna naturens beskyddare och försöker förhindra miljöförstöring och liknande.

Däremot har jag INGEN koll på vem som äger rättigheterna för Werewolf idag och vilken version som är senaste och som är lättast att få tag på.
WoD-licenserna byter ägare oftare än man byter byxor.
Fast om man spelar Werewolf så spelar du egentligen inte varulv. Du spelar en "övernaturlig och machobrölig ekoterrorist i ett klansamhälle" som kan bli en varulv. Alltså, det handlar inte om att spela varulv, utan att bli en varulv är snarare något man gör som en Powerup eller för att rättfärdiga machobrölning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Fast om man spelar Werewolf så spelar du egentligen inte varulv. Du spelar en "övernaturlig och machobrölig ekoterrorist i ett klansamhälle" som kan bli en varulv. Alltså, det handlar inte om att spela varulv, utan att bli en varulv är snarare något man gör som en Powerup eller för att rättfärdiga machobrölning.
Det är inte Werewolf förrän man döljer någons partnervåld för att skydda hederskulturen. För hederskulturen ger dig bokstavligt talar magiska superkrafter du måste ha för att rädda världen från de onda supermonstren som vill döda alla och bränna planeten. Så ja, Laughs-At-Danger spöar upp sin fru när han är full och PTSD:en sätter in. Men killen är en Ahroun och hans farbror är politiskt viktig så ingen säger något.

Det här är då utöver att man avrättar de sjuka och funktionsvarierade. Att man tvångsgifter ihop folk för avel. Att alla varulvar har en kraft som låter dem våldta människor jättelätt och att de förväntas använda den för att skapa fler varulvar. Att folks renblodighet är = med deras människovärde. Oh, och folkmorden man väntas försvara.

Men det finns en ande som förvandlar barn till seriemördare i ditt kvarter. Anden av rovkapitalism slukar bokstavligt och metaforiskt folks själar. Jorden är döende. Vampyrer har perverterar samhället bortom all rädning och de ÄTER BEBISAR! Hederskulturen är det enda som kan ge dig makten att stoppa dem och rädda folk.

Så, vägrar du att kompromissa och gör ditt bästa utan krafterna eller de allierade du behöver? Eller köper du in i hederskulturen och försöker ändra den från insidan (vilket många innan dig också försökt göra)?

Ovanpå allt det här är du driven av omänskligt och vansinnigt raseri så du kommer krossa någon fuckers ansikte och äta deras organ för att de trängde sig på tåget. Ja, och kompis? Du kommer antagligen behöva knulla en hund.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Fast om man spelar Werewolf så spelar du egentligen inte varulv. Du spelar en "övernaturlig och machobrölig ekoterrorist i ett klansamhälle" som kan bli en varulv. Alltså, det handlar inte om att spela varulv, utan att bli en varulv är snarare något man gör som en Powerup eller för att rättfärdiga machobrölning.
Black Furies vill påpeka att vad de gör har inget med matcho att göra

;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Black Furies vill påpeka att vad de gör har inget med matcho att göra

;)
Oh jo! Jo det har de! Och det är fan ett större svek än de flesta andra av stammarna! Att Pegasus stam av krigarkvinnor har fallit så långt att de prioriterar sina fejder med Fenrisarna, kamper om vem som är ”en riktigt kvinna”, att dölja sina metis genom spädbarnsmord och politiska kamper mellan sina odödliga äldsta häxor över att försöka fixa Garou Nation från det fruktansvärda patriarkatet det är… Shit, that is bad! De fungerar liksom inte heller som ett matriarkat längre, vill du ha någon makt i stammen är det fullt patriarkat fast med kvinnor i toppen som gäller, inte ett matriarkat.

De är inte stammen som är längst fallen, men de är mer uppfuckade av realpolitiken än många andra. Men hej, inte Glas Walkers i alla fall!
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
416
Location
Linköping, Sverige
Jag är mest ute efter att kunna vara en boll av päls. klor, tänder och aggression. Så främst Gladvåld, inte hedersvåld. Werewolf blir kanske knepigt då? Jag tänkte att Werewolf var det minst pretentiösa av World of Darkness, men det kanske är fel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag är mest ute efter att kunna vara en boll av päls. klor, tänder och aggression. Så främst Gladvåld, inte hedersvåld. Werewolf blir kanske knepigt då? Jag tänkte att Werewolf var det minst pretentiösa av World of Darkness, men det kanske är fel.
Nej, alltså, Werewolf är great om du vill bli en tornado av klor stark nog att kasta en stridsvagn och sedan slita sönder 3 nazister i rundan. Man kan fokusera på att mörda dåliga människor, monster, och ge sig in i andevärlden för att döda den spirituella roten till de problemen. Grejen är att The Garou Nation är en superhjälte/terror organisation for good som använder övernaturliga medel för att stoppa ondskan. Så medan det finns en massa awesome politik och kultur om du vill det så kan man också spela det som Buffy eller Supernatural fast man kan bli awesome varulvsmonster.

Orelaterat men… Det minst pretentiösa WoD spelet är Hunter the Reckoning där anime änglar They Live:ar dig och du får kassa superkrafter för att försöka slå ihjäl ledsna vampyrer som mest bara försöka leva normala liv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Werewolf the Apocalypse låter en också spela en massa andra furrys men det blandar ganska kass. Så vill inte alla vara en Kråka eller en Björn så är det svårt att balansera men inte omöjligt. Jag har haft en björn och en katt i mina grupper tex (de två lättaste att balansera in måste jag erkänna). Men ingen har låtit mig spela en awesome haj! Jaws juuuu!

A5635953-AFD8-439F-BBCF-51E4A4BF36AA.jpeg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Werewolf the Apocalypse låter en också spela en massa andra furrys men det blandar ganska kass. Så vill inte alla vara en Kråka eller en Björn så är det svårt att balansera men inte omöjligt. Jag har haft en björn och en katt i mina grupper tex (de två lättaste att balansera in måste jag erkänna). Men ingen har låtit mig spela en awesome haj! Jaws juuuu!

View attachment 7693
You need a bigger boat... ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Jag är mest ute efter att kunna vara en boll av päls. klor, tänder och aggression.
Ingenting slår Werewolf kring detta! Du och dina flockmedlemmar spöar upp en drake ena dagen och bränner ned ett ett oljeraffinaderi nästa. Vampyrerna tror att de är tuffa, men du kan antagligen strimla ett helt kotteri på egen hand, eventuellt på en stridsrunda.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Jag har haft en björn och en katt i mina grupper tex (de två lättaste att balansera in måste jag erkänna).
Kråka eller prärievarg funkar också - de är inte tillnärmelsevis lika hårda, men å andra sidan ofta betydligt smartare...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Werewolf the Forsaken har väl aningen mindre hederskultur än Apocalypse? Jag kan minnas fel men jag tycker mig komma ihåg att Forsaken var ett bättre spel för mig.
Jag vet inte, det är rätt illa där med. Särskilt hos The Pure.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Werewolf the Forsaken har väl aningen mindre hederskultur än Apocalypse? Jag kan minnas fel men jag tycker mig komma ihåg att Forsaken var ett bättre spel för mig.
Forsaken har inte hederskulturen. Det är till nivån att skurkarna, The Pure, mest är skurkarna för att de har en hederskultur. The Pure har tex en merit för blood purity som inte gör ett skit som ett skämt om pure breed staten i Apocalypse. En del av detta är att stammarna är mycket mindre en social grej och mycket mer en metafysisk sådan. Du är en Blood Talon i Forsaken för att du har en koppling till en av de uråldriga vargandarna och följer hans tabu. Du behöver inte egentligen någonsin tala med en varulv utanför din lilla flock. I Apocalypse är all din magi bunden till varulvssamhället.

Grejen med Forsaken som gör det mindre combat monsterigt är dock att de är betydligt svagare. Din magi är svagare och du är fysiskt svagare. Speciellt i 1ed forsaken. Du kan bara vara i din enorma monster form ett par rundor och du är inte kapabel att meja ner horder av fiender längre. Man är mer jägare i Forsaken än krigarna man är i Apokalypse. Att spela en Ahroun i Apocalypse är jämförbart nästan bara med att spela en Space Marine i Deathwatch eller en halvgud i Mythender. Du kan på rank 3 av 5 överleva explosionen av ett kärnvapen. I Forsaken är fyra snubbar med basebollträn och en kille med en pistol ett farligt hot på samma nivå.

En sak är att man väldigt mycket är snuten i Forsaken. Jag skojade inte om den aspekten tidigare. Du kommer göra shitty saker på sätt som polisen gör det. AWAB. Mycket en aspekt av att man ville bort från politiken i Apocalypse. Vilket var ett jättemisstag! De politiska budskapen i Apocalypse var great. I Apocalypse slåss man mot kapitalismen och klassklyftor när man i Forsaken slåss mot vargsatan och månen-cthulhu.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Det finns varulvar (plus varbjörnar, varhyenor, varjaguarer, varkaniner, etc.) i Skuggornas mästare och den som väljer rätt förmågor och begränsningar från början, eller blir smittad eller utför rätt ritual under spel, kan spela olika varianter av varulvar. Värden för Varulvar och hur de är tänkta att fungera i spelvärlden kräver dock Skuggornas väsen-boken, men borde inte behövas bara för att skapa en rent spelmässigt.

Samma sak med En Garde! III eller Pirater! med Väsen (den senare krävs för de övernaturliga bitarna oavsett spel - Väsen sitter även intryckt som en del av Pirater! 1.5, men den finns nu bara kvar som PDF så den som vill ha fysiska böcker får sannolikt använda de andra alternativen). Det är väl egentligen inte helt rekommenderat att spela varulv i de spelen även om man faktiskt kan, men med det sagt har vi under testspel av Pirater! haft en spelare som spelade troll som kunde förvandla sig till skeppskatt, så det fungerar med formskiftare och konstigheter.
 
Top