Nekromanti Vad ska man ha för bakgrundsmusik?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag undrar vad ni använder för bakgrundsmusik som ger en fantasystämning när ni spelar Drakar och demoner. Dela med er av era bra erfarenheter är ni snälla.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Fan också! [NT]

Ska inte svara på PM innan jag svarar på inlägg...
 

CEMaul

Veteran
Joined
5 Nov 2003
Messages
36
Location
St Hult
Ta bara lite vad som helst. Det kan räcka med lite fågelkvitter eller vind som susar. Kom bara ihåg att inte låta musiken ta intreset från spelet och handlingen. Musik ska bara vara som hissmusik, avslappnade och hjärndödande... ungefär

Ta en zeppelinare :zeppelinare:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Det beror på vad du vill ha!

Svårt att ge ett bra svar på en så generell fråga. Givetvis kan man hänvisa till Krilles filmmusikdatabas, men den innehåller inte all tänkbar rollspelsmusik. Det gör inte jag heller, men jag tänkte ändå berätta lite om vad jag finner lämpligt och vad jag finner mindre lämpligt.

För det första kan man ha olika sätt att använda musiken för att skapa en stämning.

Vissa föredrar att ha olika ljud och sådant, som det sätter in i lämpliga situationer, t.ex. att man loopar lite fågelkvitter då spelarna är ute i skogen. Andra ljud som man kan ha nytta av är t.ex. stål mot stål, olika djurläten, en massa människor som mumlar eller ett knarrande gångjärn.

Andra vill ha ett antal musikstycken som de sätter in beroende på situationen. Här kan vad som hellst passa. Både detta och den förra kategorin kräver ganska mycket av SL, både i form av timing och musikval. Hit passar det mesta. Givetvis är det en fördel om musiken man spelar är något som alla i spelgruppen tycker om. Eftersom man väljer musik efter stämning så går det oftast bra med filmmusik och all sorts klassisk musik, det enda kravet är ju att SL plockar ut de låtar som han tycker uttrycker en viss stämning. Eftersom alla i vår spelgrupp främst lyssnar på metal så blir det ganska mycket sådant också. Jag kan t.om. passa på att nämna några grupper och skivor här också. De kommer i slumpmässigt analfabetisk ordning!

Metallica - speciellt de instrumentala låtarna är grymt stämningsfulla
Manowar - passar för stora, episka tillfällen, men det finns också några kusliga respektive sorgliga låtar
Blind Guardian - har något som passar till de flesta tillfällena
Finntroll - här är det grymt röj från början till slut, men deras senaste, akustiska, skiva "Visor om slutet" innehåller många goda stämningar.
Iron Maiden - lite av det mesta här
Evergrey - mörker, ganska dyster, uppgiven, nästan desparat stämning
Summoning - här måste man hålla sig till de instrumentala låtarna, annars försvinner all koncentration. Ganska mörk och dyster stämning
Storyteller - har ganska intressanta teman på sina låtar, t.ex. "Ambush", "Book Of Mystery" och "Chant Of The Thievers". Rekommenderas varmt!
Rhapsody - "The grand masters of Symphonic Epic Hollywood Metal" säger väl allt? Ganska storslaget...
Barka Vall - inte metal, men ändå grymt häftigt, fornsvenska visor
Marillion - närmast psykadelisk, svårt att greppa
Gregorian Masters of Chant - exakt vad det låter som... Ganska lugna, ofta dystra låtar
Nightwish - en klassiker, helt enkelt röj
Apocalyptica - ganska tung stämning, aggressivt, men också vissa lunga låtar
Shadow Gallery - ganska neutralt, svårt att sätta in i ett något fack


Den sista kategorin jag stött på är att man har en någotsånär jämn skiva som man låter rulla på, helt utan att SL väljer ut musik. Här passar t.ex. de flesta filmmusik-skivorna in så bra, eftersom stämningen varierar ganska mycket mellan olika spår...


Om man riktigt vill satsa, speciellt på de två första kategorierna är det bra att ha en simpel mixer, så att man kan fylla igen tomrummet med neutral musik...

Hoppas jag skrivit någotsånär läsligt, för jag hinner inte läsa igenom inlägget om jag skall hinna med bussen!


Sedan finns det också många som tycker att musiken bara förstör stämningen...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ingen, eller klassiskt..

Tjaa, min presonliga favvorit är Mozart & grabbarna... Ha den i bakrunden så får man en skönt stämmning.
Elelr så har jag nog inte nån...

/ Johan K, som just noterade de fina nya smilysarna...
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Personligen gillar jag Za frumi och kan rekomendera båda deras senaste album:

- Za shum ushatar Uglakh
- Tach

Båda mycket stämningsfulla. Innehåller dock en del svartiska vilket kan bli extremt läskigt i vissa situationer :gremooo:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Lord of the rings - filmmusiken verkar vara ett mästerverk med storslagen fantasykänsla. Tack till er som tipsade om databasen där man kunde söka på kategorier av musik för olika rollspel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
I want it all

Metallica - speciellt de instrumentala låtarna är grymt stämningsfulla
Manowar - passar för stora, episka tillfällen, men det finns också några kusliga respektive sorgliga låtar
Blind Guardian - har något som passar till de flesta tillfällena
Finntroll - här är det grymt röj från början till slut, men deras senaste, akustiska, skiva "Visor om slutet" innehåller många goda stämningar.
Iron Maiden - lite av det mesta här
Evergrey - mörker, ganska dyster, uppgiven, nästan desparat stämning
Summoning - här måste man hålla sig till de instrumentala låtarna, annars försvinner all koncentration. Ganska mörk och dyster stämning
Storyteller - har ganska intressanta teman på sina låtar, t.ex. "Ambush", "Book Of Mystery" och "Chant Of The Thievers". Rekommenderas varmt!
Rhapsody - "The grand masters of Symphonic Epic Hollywood Metal" säger väl allt? Ganska storslaget...
Barka Vall - inte metal, men ändå grymt häftigt, fornsvenska visor
Marillion - närmast psykadelisk, svårt att greppa
Gregorian Masters of Chant - exakt vad det låter som... Ganska lugna, ofta dystra låtar
Nightwish - en klassiker, helt enkelt röj
Apocalyptica - ganska tung stämning, aggressivt, men också vissa lunga låtar
Shadow Gallery - ganska neutralt, svårt att sätta in i ett något fack


Här fanns en del jag inte kände till, ska kolla upp, ser intressant ut.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Håller Queen utanför diskussionen

Om de grupper jag nämnde i mitt förra inlägg intresserar dig så kan jag glädja dig med att jag kom på ytterligare några:


Avantasia - standard fantasy-metal, passar nästan överallt
Cryhavoc - lite åt det desperata, alternativt råa hållet
Lost Horizon - mera ordinär fantasy-metal, även dessa passar in på många ställen
Loreena McKennit - vet inte vad jag skall säga, kan passa in någon gång...
Edguy - mera fantasy-metal!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Yay

Hmm, oj, det fanns visst en Queen-låt som hette så. Det tänkte jag inte på när jag skrev titeln. :gremgrin:

Nu har du nämnt Nightwish och Avantasia som tillsammans med Dark Moor bildar Feuflux's supertrio på musikfronten just nu. Så jag antar att du har lika bra omdöme på resten du rabblat upp.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Nja... Kanske!

Jag håller helt med om att soundtracket till Sagan om ringen är grymt bra, MEN, som rollspelsmusik fungerar den inte så bra om man bara spelar den rakt av!

Du vet inte hur störande det är med "Concerning Hobbits" mitt i en strid! :gremmad:

Men om man har lite koll på hur spåren låter, och väljer en lämpligt spår för stämningen som råder, då är skivan fenomenal!

Det kan för övrigt vara bra med en simpel mixer om man tänker satsa seriöst på att använda musiken som en stämningshöjande faktor, förutsatt att man behärskar den!
Som exempel kan jag nämna en gång då spelguppen delade på sig. Hälften var på en fest, medan resten var ute och spionerade på några skumma typer. Så, jag satte lämplig festmusik i ena cd-spelaren och sådär lagom skum musik i den andra spelaren. Sedan kunde jag genast byta mellan de två ställena på ett smidigt sätt, dessutom ganska ofta, så att det blev mera fest i spionaget och mera intensitet i festen. Mycket effektivare än att hela tiden fråga "Och vad gör ni nu då?"
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Vi brukar inte använda oss av bakgrundsmusik särskillt ofta, men de gånger vi gjort det har vi använt instrumental filmmusik (t.ex Sagan om ringen soundtracket). Jag såg att några rekomenderade hårdrock/metal som bakgrund, det gör inte jag, det är alltid någon som börjar trumma på bordet eller grymta med i texten (ofta jag).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Det beror på vad du vill ha!

ma t ackar för den listan, det fanns en del som verkar intressant !
t. ex Finntroll, Storyteller har jag nog aldrig hört talas om.. Ska ta & se var man hittar det bara..
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Gregoriansk musik är bra. Era, Gregorian Masters of Chant och andra liknande. Hårdrock och metall funkar ibland men ibland blir det ganska störande när någon riktigt bra låt går och alla börjar lyssna på låten istället för att spela.
Klassiskt är också bra.
 

FraterWilliam

Veteran
Joined
30 Oct 2003
Messages
19
Location
Stockholm
Jag skulle nog fr a vilja rekommendera diverse soundtracks, t ex musiken till Highlanderfilmerna, Conan, Sagan om ringen, Willow, Name of the rose, Excalibur, Last of the mohicans mm. Om man eftersträvar en mer kuslig eller skräckstämning finns det många bra soundtracks att välja på - Prince of darkness, Predator I & II, End of days, shining, hellraiser osv.

Även Lorrena mcKennit kan fungera till fantasykampanjer, liksom medeltidsinspirerade grupper som Corvus corax. Hårddrock och dylikt blir lätt distraherande, och passar antagligen bäst till lätt humoristiska kampanjer som befolkas av barbarer i höftskynken.
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: Håller Queen utanför diskussionen

Kan det vara så att vi rollspelare har avvikande stor preferens för power metal? Helt otroligt vore det inte.

Tack varjefall för ett par nya musiktips!
 

Funkbrother_7

Veteran
Joined
16 Nov 2003
Messages
24
Location
Timmele
Hej Eagle :gremsmile:
Jag tycker faktiskt inte att man ska ha någon bakgrundsmusik. Många tycker att det höjer stämningen men det tycker inte jag... Tvärtom faktiskt... Det kan lätt leda till okoncentration... Så mitt råd är att inte ha någon bakgrundsmusik alls.
MVH Rickard
 
Top