Nekromanti Vad ska man ha för bakgrundsmusik?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag tycker faktiskt inte att man ska ha någon bakgrundsmusik. Många tycker att det höjer stämningen men det tycker inte jag... Tvärtom faktiskt... Det kan lätt leda till okoncentration... Så mitt råd är att inte ha någon bakgrundsmusik alls.
Om man dessutom som jag har dålig hörsel så är det extra dåligt. Även låg musik, speciellt om den är "skramlig" kan göra att jag inte kan urskilja vad som sägs. Det kan räcka med ett högljutt prasslande med en chipspåse för att göra det svårt för mig att höra, den typen av sprakiga, skramlande eller skrällande ljud blockar ut tal för mig.

Värt att tänka på.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
All musik utan text i princip. Tyngdpunket lagd på filmmusik. Sen gäller det bara att sätta ihop musiken till varierande musiklistor för Winamp eller din egen favoritspelare.

Såg att det nämndes en del hårdrock längre ner i trådarna. När det just gäller Fantasy så klarar jag lixom inte av att höra vibrerande ljusa röster som sjunger högtravande fantasyliknande texter. Inte heller mullrande, grottiga growls eller kraxande fågelskrämmor som försöker vara så stentuffa att de sminkar sig. För oavsett om dessa grupper har hämtat inspiration av Tolkien eller hans medförfattare så lämnar jag den musiken till bättre lämpade tillfällen.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
jag kan inte annat än hålla med. Conan soundtracken, O Fortuna av Orff, LOTR soundtracken och Gregorianska mässor går tungt på mina spelmöten.
För min del tycker jag lyrik är funkis så länge det inte är förståeldig text, alternativt vid enstaka tillfällen har jag spelat en specifik låt för att sätta stämningen på spelmötet, vilket jag också informerar om, just för att text och musik ska få en tydligare framträdande roll.
Exvis spelade jag This Means War av Bust Rhymes & Ozzy Osbourne, inför ett spelmöte där spelarna jagas av säkerhetstjänsten i riket och trampade i lkaveret mötet innan och nu befann sig i klappjakt.
 
Top