Vad ska jag SLa för mina kollegor?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Jag jobbar på Barcelona universitet. Jag har två kollegor i 30-40-årsåldern som är professionella filosofer och därför per definition enorma nördar. De har dock aldrig spelat rollspel förr. Jag har nu lyckats lura dem att be mig SLa ett rollspelsscenario för dem.

Så jag tänkte nåt ganska enkelt, straightforward... nånting lite OSR-igt men ännu mer avskalat, typ. Inte så allvarligt men med något slags realism i sig. Jag tänkte att de skulle få slumpgenerera gubbar.

Om du tycker det låter kul, har du nåt förslag på ett bra scenario eller koncept för det första (och eventuellt enda) spelmötet?

Eller så kanske du tycker att det här upplägget låter som en dålig idé. Vad hade du isf. kört om du varit i min situation?

Alla tankar är välkomna.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
En dunge med Into The Odd som system? Dunge öht tror jag kan funka bra. Väldigt tydligt och greppbart, tydliga val osv.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
En dunge med Into The Odd som system? Dunge öht tror jag kan funka bra. Väldigt tydligt och greppbart, tydliga val osv.
Har du något bra förslag på en dunge du tror skulle passa?

Om jag väljer ett OSR-artat system så blir det nog något som är ganska likt ItO i komplexitetsgrad, men en egen design.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Jag har kört Lasers & Feelings med kollegor. Det har funkat toppen. Lätt att fatta och komma in i. Dock inte så mycket realism.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Jag har kört Lasers & Feelings med kollegor. Det har funkat toppen. Lätt att fatta och komma in i. Dock inte så mycket realism.
Nä jag vill nog försöka, jag vet inte... fånga den här besattheten som kan uppstå när man ställs inför ett problem som är svårt på riktigt. Där man kan använda sina befintliga kunskaper om hur saker och ting fungerar, men i en helt ny typ av situation. Det är ju OSR ganska bra på.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Har du något bra förslag på en dunge du tror skulle passa?

Om jag väljer ett OSR-artat system så blir det nog något som är ganska likt ItO i komplexitetsgrad, men en egen design.
Alltså Isles of the Dead tror jag hade kunnat funka? Det är iofs en outdoor-dunge.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Dungeon Crawl Classics, världens bästa charmiga osr-iga spel som inte är osr, på spanska! Finns en finfin generator för rollpersoner också, och det är skitkul för och med förstagångare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Dungeon Crawl Classics, världens bästa charmiga osr-iga spel som inte är osr, på spanska! Finns en finfin generator för rollpersoner också, och det är skitkul för och med förstagångare.
Som antytts ovan... blir det OSR så blir det ett sannolikt eget system, så jag har inte så stort behov av förslag på OSR-iga system. Då är det isf scenarier, settings etc. som vore intressanta.

(Med det sagt: Om jag hittar ett scenario som är skitbra men som kräver sitt eget system så är jag inte den som inte kan anpassa sig).
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
118
Det här kanske kan vara något?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Jag tycker att Ur Varselklotet är ett väldigt bra spel för att dra folk i den åldern ur sina skal. Sen kan du ju göra det med kräligt.
Ja, extra intressant är det förstås om folk har erfarenheter av något liknande. Har du introducerat medelålders noobs? Hur har det gått? Vad ska man tänka på?

Kräligt är inte ett självändamål tror jag. Däremot bör det väl åtminstone inledningsvis vara hyfsat konkret, en tydlig uppgift som fokuserar uppmärksamheten, ger vägledning och lär ut principerna. Sen kan det vidgas lite och spelarna kan få lite fler valmöjligheter. Det vore också önskvärt om scenariot lät sig anpassas on the fly utefter vad spelarna verkar gilla.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Som nämnt skulle Into The Odd, med grottan The Iron Coral, som finns i boken kunna vara toppen för några filosofer. Både enkla regler, tydliga principer för spelande, och en välskriven dunge med små udda detaljer som kittlar fantasin. Edit: såg att om det blir OSR blir det eget system, men det är fortfarande en trevlig grotta. Även nämnda Ur Varselklotet skulle nog också funka bra.

Jag var 30+ när jag började med rollspel, första var Tomb of the Serpent King, som är skriven för att lära nya spelare grottkräl. Det var otroligt kul. Det tog lite tid att ta sig igenom den, minst två sessioner vilket jag tyckte var väldigt lång tid då.

Sen har jag spelat en del med vuxna nybörjare, några tips kan vara att be dem ställa mycket frågor, och att försöka att inte skippa över saker som kan verka självklara för dig själv. Tålamod. Något spel du är bekväm med kanske är bra, om du är trygg är de trygga. Ett glas vin eller två kan få folk att slappna av. Sätt en sluttid.

(Jag har kört scenariot The Driver till Kult: Divinity Lost flera gånger för olika nybörjarvänner. Det är intensivt spännings- och stämningsfullt SL-lett samberättande och det brukar bli både läskigt och kul).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
En alternativ väg vore ju att spela något mer konventsliknande, det vill säga färdiga RP med agendor och inbördes relationer som passar äventyret. Tänker på tex The Book till Trail of Cthulhu (du behöver göra RPna) - vår värld, nästan inga handfasta övernaturligheter, konkret uppgift (poliser på ett fall). Möjligen att du måste sätta ihop ett enkelt system om du inte kan/gillar gumshoe (det gjorde jag). Annars finns det ju massor på alexandria.dk att plocka från.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Har du något bra förslag på en dunge du tror skulle passa?

Om jag väljer ett OSR-artat system så blir det nog något som är ganska likt ItO i komplexitetsgrad, men en egen design.
Här har du två exempel på in to the odd äventyr, dom har jag spelar med folk som varit rätt oinsatt och de har haft kul.


Annars tänker jag att det är lite värt att veta vad dom tycker om, är det typ polisdrama, skräck, sci-fi eller fantasy de här människorna tycker om, det påverkar ju som vad man vill kör tänker jag
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
Jag hade kanske spellett Call of Cthulhu och introäventyret the Haunting vilket är ett förhållandevis rakt på sak spökhus-spel men även ett relativt cerebralt scenario. Det kan utspela sig i Barcelona också för skojs skull!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag tycker de ska göra gubbar till drakar och demoner sen spela riddersrös. Göra egen gubbe är ju en del av det magiska. Få en tilldelad inte lika magiskt. Jag är emot förskrivna karaktärer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag tycker de ska göra gubbar till drakar och demoner sen spela riddersrös. Göra egen gubbe är ju en del av det magiska. Få en tilldelad inte lika magiskt. Jag är emot förskrivna karaktärer.
Ja, det är ju en smaksak men också en praktisk fråga beroende på hur mycket tid man vill investera. Vill man bara testa aktiviteten rollspel på begränsad tid kan det ju finnas ett värde i att kapa några hörn.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Jag tycker de ska göra gubbar till drakar och demoner sen spela riddersrös. Göra egen gubbe är ju en del av det magiska. Få en tilldelad inte lika magiskt. Jag är emot förskrivna karaktärer.
Ja, det är ju en smaksak men också en praktisk fråga beroende på hur mycket tid man vill investera. Vill man bara testa aktiviteten rollspel på begränsad tid kan det ju finnas ett värde i att kapa några hörn.
Min tanke var att kompromissa mellan era två ståndpunkter genom att låta dem slumpgenerera gubbar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Annars tänker jag att det är lite värt att veta vad dom tycker om, är det typ polisdrama, skräck, sci-fi eller fantasy de här människorna tycker om, det påverkar ju som vad man vill kör tänker jag
Mja vetefan... en kille gillade Baldur's Gate som barn.

Men ärligt talat, spelar just sådana genrepreferenser så stor roll? Jag gillar att rollspela fantasy men jag läser i stort sett aldrig fantasy, och fantasyserier på teve lämnar mig ofta kall.

Då skulle jag vara mer orolig om huruvida de gillar taktisk strid, problemlösning, rollgestaltning, etc., etc. Och där ligger det väl i sakens natur, eftersom de inte spelat förr, att jag inte vet och inte har nåt sätt att ta reda på det utöver att testa.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Ja, det är ju en smaksak men också en praktisk fråga beroende på hur mycket tid man vill investera. Vill man bara testa aktiviteten rollspel på begränsad tid kan det ju finnas ett värde i att kapa några hörn.
Precis och att spela rollspel i min värld är ju 50% av spelet att skapa sin egen historia som spelare Dvs göra gubben och sen få se om den lyckas klura ut spelledarens gåtor och mysterier
 
Top