Vad ska jag SLa för mina kollegor?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag jobbar på Barcelona universitet. Jag har två kollegor i 30-40-årsåldern som är professionella filosofer och därför per definition enorma nördar. De har dock aldrig spelat rollspel förr. Jag har nu lyckats lura dem att be mig SLa ett rollspelsscenario för dem.

Så jag tänkte nåt ganska enkelt, straightforward... nånting lite OSR-igt men ännu mer avskalat, typ. Inte så allvarligt men med något slags realism i sig. Jag tänkte att de skulle få slumpgenerera gubbar.

Om du tycker det låter kul, har du nåt förslag på ett bra scenario eller koncept för det första (och eventuellt enda) spelmötet?

Eller så kanske du tycker att det här upplägget låter som en dålig idé. Vad hade du isf. kört om du varit i min situation?

Alla tankar är välkomna.
Jag skulle kört The Prison-Crypt of Mu-Ye för att den är pussligt utmanande. Med ett ItO-liknande regelverk skulle den behöva anpassas lite och kanske kräva en generös SL men det borde inte vara så svårt att fixa till.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
511
Ja, extra intressant är det förstås om folk har erfarenheter av något liknande. Har du introducerat medelålders noobs? Hur har det gått? Vad ska man tänka på?

Kräligt är inte ett självändamål tror jag. Däremot bör det väl åtminstone inledningsvis vara hyfsat konkret, en tydlig uppgift som fokuserar uppmärksamheten, ger vägledning och lär ut principerna. Sen kan det vidgas lite och spelarna kan få lite fler valmöjligheter. Det vore också önskvärt om scenariot lät sig anpassas on the fly utefter vad spelarna verkar gilla.
Kanske något yngre noobs, runt 30. Men de hade lättare än erfarna att gå in och göra jordnära men ändå utlevande uttolkningar, som sporrade veteranerna i gruppen. Sen gick de helt ur mallarna och hittade på ett eget avslut till äventyret som blev skitkul. Vi spelade Gabrilles äventyr I skräckfilmens skugga.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Vad hade du isf. kört om du varit i min situation?
Nu ska jag vara så där tråkigt egocentrisk och nämna en egen grej. Jag skulle köra De fördöma och det flitigt använda speltestäventyret Ur askan i elden. De fördömda är OSR-inspirerat och regellätt, det tar kanske 10 minuter att göra en rollperson, och västern med spöken är superenkelt för i princip alla att relatera till. Jag har spellett det med gott resultat för allt från inbitna rollspelare till barn och deras föräldrar som inte ens hört talas om rollspel förr. Nackdelen i detta sammanhang är att spelet bara finns på svenska men om det inte stör alltför mycket finns spelet att köpa lite varstans, både i digital- och pappersform. En betaversion av äventyret kan du få av mig.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Jag jobbar på Barcelona universitet. Jag har två kollegor i 30-40-årsåldern som är professionella filosofer och därför per definition enorma nördar. De har dock aldrig spelat rollspel förr. Jag har nu lyckats lura dem att be mig SLa ett rollspelsscenario för dem.

Så jag tänkte nåt ganska enkelt, straightforward... nånting lite OSR-igt men ännu mer avskalat, typ. Inte så allvarligt men med något slags realism i sig. Jag tänkte att de skulle få slumpgenerera gubbar.

Om du tycker det låter kul, har du nåt förslag på ett bra scenario eller koncept för det första (och eventuellt enda) spelmötet?

Eller så kanske du tycker att det här upplägget låter som en dålig idé. Vad hade du isf. kört om du varit i min situation?

Alla tankar är välkomna.
Om de nu är filosofer... Varför inte köra all out djuplodande och mästerligt med Terjes scenario om Strindberg i Inferno?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,075
Jag greppar inte exakt vad du är ute efter, så tipsen nedan kanske missar målet, men:

Dungen som kommer med Mörk Borg är enkel och lättspelad. Det är också enkelt och kul att slumpa sin karaktär. Men ja, det är mörkt.

Chariot of the gods till Alien är väldigt väldesignat som one-shot. Det bygger visserligen till viss del på de färdiga karaktärerna, och är nära knutet till Alien-stämningen, men jag upplevde det inte som så regeltungt när jag spelade det. Det känns nästan som att det mer är skrivet för Alien-fans än rollspelare.

Askhem har en ganska tydlig stämning som nog går att förklara rätt fort. Introäventyret är ett ganska enkelt mysterium och spelgruppen kan välja hur mycket fokus som ska läggas på karaktärernas eländen. Det finns också ett gäng scenarion till spelet (som nog kan moddas till ett annat system) i En festskrift till Lemur av forumiter på rollspel.nu.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
157
Location
Malmö
Jag är i liknande situation och funderar på:
Samtliga är endast ett fåtal sidor, ca 3-4 A4, och går att få tag på gratis.
Jag tror både S&S och B&B bygger på Lasers and Feelings som har nämnts tidigare, men dessa lockar mig mer.
Jag hoppas kunna prova minst ett av dem med min vanliga grupp. Kanske övertyga familjen att testa något av dem. Och sen köra med några kollegor.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,380
Trial and Terror är typ en korsning mellan rollspel och ett escape room, med typ mer höftade regler än något fast. Mycket player skill, extremt hög dödlighet. Brukar tas emot väl från folk som inte är särskilt vana rollspelare. Tar ungefär 4-5 timmar att köra igenom.

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,004
Location
Ett häxkräl
Jag har spelat äventyret @luddwig nämner, tycker det är ett utmärkt lite äventyr, en situation som går att tackla på många olika sätt. Och spelet är härligt regel-lätt och intuitivt. Ska också säga att jag har varit mycket skeptisk till kombon Western + övernaturligt, men att det faktiskt flyger i det äventyret.

När det gäller äventyr så håller jag med om att The Haunting är ett jättebra intro-äventyr till CoC, kräver noll förkunskaper.

När det gäller OSR så är ju Tower of the Stargazer Raggis introväventyr till LotFP, gjort för att lära ut spelstilen. Det har lite "got you" grejer, men jag tycker inte det är så farligt, utan det är mest rätt tydligt signalerade klaver.
 
Last edited:
Top