Vad ser ni mest fram emot i rollspelsväg 2026?

Jag har nog inga särskilda produkter jag ser fram emot. Kanske missar något uppenbart men det mesta har nog kommit i år. Det skulle vara om de dök upp ett nytt Case file till Blade Runner, men det är inget jag läst något om.

Det här är väl ett ganska kul dystopiskt sf-koncept? Som med de flesta sådana tar man några tendenser i samtiden och drar dem till sin absurda spets eller låter dem mutera till något annat. Tänker att det finns tendenser både till vänster och höger inom samtida västerländsk politik som pekar åt ett sådant här håll. Och i Kina har väl till och med en del besläktade system införts? Sen finns det förstås en massa tendenser och företeelser idag som pekar i rakt motsatt rikting. Men så är det ju alltid.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara ett "horn i sidan" eller "blä!". Tvärt om är väl dessutom ekonomin som beskrivs en potentiell källa till många rollspelsscenarion?
men blä känns väl rätt rimligt alldeles oavsett om det kan leda till bra rollspel?
offra människor och kannibalism kan väl leda till bra rollspel men är ju objektivt rätt blä, eller?

men blä känns väl rätt rimligt alldeles oavsett om det kan leda till bra rollspel?
offra människor och kannibalism kan väl leda till bra rollspel men är ju objektivt rätt blä, eller?

Ja, så är det förstås. Jag är också emot saker som är dåliga och för saker som är bra. Tycker faktiskt inte heller att kannibalism är okej! (Även om kannibalsskämt är toppen!) Men det är ju svårt med "blä" för man vet ju inte vd det är riktat mot. Jag menar, säg att jag kommer hem på middag hos någon och gör en grimars när jag ser matbordet. Det är ju svårt att veta vad det betyder: jag kanske inte gillar det som serveras, jag kanske tycker att värdens kycklinggula duk är anskrämlig, jag kanske just kom på att jag borde tagit med en flaska vin som present, eller så fick jag bara ett plötsligt magknip. Man vet ju inte. Och det är samma med "blä". I det här fallet uppfattade jag det mer som "blä, man borde inte skriva om kannibalism" snarare än "blä, kannibalism är dåligt", men jag kan ha hoppat i galen kannibalgryta förstås.

Jag är ändå lite nyfiken på nya Symbaroum, trots att den blir på engelska. Och kommer nytt av @Fiktionslek så är jag nyfiken på det också, vare sig det gäller Oktoberlandet eller Whitehack. Och nytt till KULT är jag ALLTID nyfiken på! Och så ser jag fram mot att bli överraskad av ett för mig i nuläget okänt spel jag inte visste skulle komma men som jag inte kan vara utan när det väl kommit!

Just, glömde att nya Symbaroum kommer nästs år. Det är jag ändå rätt pepp på.
Vad vet vi egentligen om nya Symbaroum? Är det mest en retouch eller en större overhaul? Har inte riktigt varit uppmärksam på den, men eftersom jag bara äger den absolut första utgåvan, där grundmekaniken glömdes bort, så är jag ändå lite sugen på att skaffa mig en mer komplett utgåva.

Engelskan är ingen dealbreaker för mig direkt. Hade det kommit en svensk version också så hade jag valt den, men förstår valet ur kostnadsperspektiv och det gör mig inte jättemycket.

Vad vet vi egentligen om nya Symbaroum? Är det mest en retouch eller en större overhaul? Har inte riktigt varit uppmärksam på den, men eftersom jag bara äger den absolut första utgåvan, där grundmekaniken glömdes bort, så är jag ändå lite sugen på att skaffa mig en mer komplett utgåva.
Snabba svaret: helt ny setting (i en outforskad del av samma värld), samma tematik (människans relation till naturen), mindre regelrevision (och del nytt rent inomvärldsligt, som ny magi etc.).

Det här är väl ett ganska kul dystopiskt sf-koncept? Som med de flesta sådana tar man några tendenser i samtiden och drar dem till sin absurda spets eller låter dem mutera till något annat. Tänker att det finns tendenser både till vänster och höger inom samtida västerländsk politik som pekar åt ett sådant här håll. Och i Kina har väl till och med en del besläktade system införts? Sen finns det förstås en massa tendenser och företeelser idag som pekar i rakt motsatt rikting. Men så är det ju alltid.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara ett "horn i sidan" eller "blä!". Tvärt om är väl dessutom ekonomin som beskrivs en potentiell källa till många rollspelsscenarion?
Eftersom spelet i övrigt är hård SF och lägger sig vinn om att ha så bra förklaringar som möjligt till allt som händer efter 2000 blir det här rätt taget ur luften. Hade det varit Kina hade jag accepterat det eftersom de redan experimenterar med ett sådant system – men Sverige? Flera andra länder skulle jag se som bra mycket mer sannolikare (Ryssland eller någon av diktaturerna i sydostasien t.ex.).

I övrigt är spelet riktigt bra och jag har bestämt för mig att jag skrev i en liknande tråd häromåret (som jag inte kan hitta nu! 😡) att jag såg fram emot det. Nu har jag fått det och jag ser fram emot att fortsätta spela @Tryggve kampanj under nästa år!

Snabba svaret: helt ny setting (i en outforskad del av samma värld), samma tematik (människans relation till naturen), mindre regelrevision (och del nytt rent inomvärldsligt, som ny magi etc.).
Åhå! Blev genast lite mer intressant!

Smått pepp på Trudvang, med viss sorg att det inte blir ett självständigt spel ståendes på egna ben; en mörkare John Bauer-fantasy-variant av DoD. Förstår såklart varför det inte blir så.

Annars är jag mest nyfiken på eventuella moduler till The Walking Dead samt Blade Runner. Också kul med alla KULT-böcker som kommer ramla in från senaste kickstartern.

Allra mest pepp är jag på att fortsätta på inslagen väg med att spela lite mer än jag gjort tidigare. Det är ju jätteroligt att spela rollspel, inte bara läsa/skriva/SL:a rollspel.

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot nya WFRP. Vet inte om jag orkar med en utgåva till men kommer köpa den. Och hoppas bli positivt överraskad.

Sedan ser jag fram emot Operation Reset till T2000. Tror inte jag vågar läsa den för jag hoppas att vi någon gång plockar upp vår insomnade kampanj igen.

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot nya WFRP. Vet inte om jag orkar med en utgåva till men kommer köpa den. Och hoppas bli positivt överraskad.
Den hade jag också glömt. Det är också nästa år? Fast den får jag nog bli övertygad om först, så se fram emot är väl det korrekt att jag inte gör.

Sedan ser jag fram emot Operation Reset till T2000. Tror inte jag vågar läsa den för jag hoppas att vi någon gång plockar upp vår insomnade kampanj igen.
Visst avser du med nya WFRP det som kallas The Old World?
Är inte detta mer ett alternativ till vanliga WFRP än nytt/ersättande, där båda kommer att existera parallellt?

Back