men blä känns väl rätt rimligt alldeles oavsett om det kan leda till bra rollspel?Det här är väl ett ganska kul dystopiskt sf-koncept? Som med de flesta sådana tar man några tendenser i samtiden och drar dem till sin absurda spets eller låter dem mutera till något annat. Tänker att det finns tendenser både till vänster och höger inom samtida västerländsk politik som pekar åt ett sådant här håll. Och i Kina har väl till och med en del besläktade system införts? Sen finns det förstås en massa tendenser och företeelser idag som pekar i rakt motsatt rikting. Men så är det ju alltid.
Förstår inte riktigt varför det skulle vara ett "horn i sidan" eller "blä!". Tvärt om är väl dessutom ekonomin som beskrivs en potentiell källa till många rollspelsscenarion?
men blä känns väl rätt rimligt alldeles oavsett om det kan leda till bra rollspel?
offra människor och kannibalism kan väl leda till bra rollspel men är ju objektivt rätt blä, eller?
Just, glömde att nya Symbaroum kommer nästs år. Det är jag ändå rätt pepp på.Jag är ändå lite nyfiken på nya Symbaroum, trots att den blir på engelska.
Vad vet vi egentligen om nya Symbaroum? Är det mest en retouch eller en större overhaul? Har inte riktigt varit uppmärksam på den, men eftersom jag bara äger den absolut första utgåvan, där grundmekaniken glömdes bort, så är jag ändå lite sugen på att skaffa mig en mer komplett utgåva.Just, glömde att nya Symbaroum kommer nästs år. Det är jag ändå rätt pepp på.
Snabba svaret: helt ny setting (i en outforskad del av samma värld), samma tematik (människans relation till naturen), mindre regelrevision (och del nytt rent inomvärldsligt, som ny magi etc.).Vad vet vi egentligen om nya Symbaroum? Är det mest en retouch eller en större overhaul? Har inte riktigt varit uppmärksam på den, men eftersom jag bara äger den absolut första utgåvan, där grundmekaniken glömdes bort, så är jag ändå lite sugen på att skaffa mig en mer komplett utgåva.
Eftersom spelet i övrigt är hård SF och lägger sig vinn om att ha så bra förklaringar som möjligt till allt som händer efter 2000 blir det här rätt taget ur luften. Hade det varit Kina hade jag accepterat det eftersom de redan experimenterar med ett sådant system – men Sverige? Flera andra länder skulle jag se som bra mycket mer sannolikare (Ryssland eller någon av diktaturerna i sydostasien t.ex.).Det här är väl ett ganska kul dystopiskt sf-koncept? Som med de flesta sådana tar man några tendenser i samtiden och drar dem till sin absurda spets eller låter dem mutera till något annat. Tänker att det finns tendenser både till vänster och höger inom samtida västerländsk politik som pekar åt ett sådant här håll. Och i Kina har väl till och med en del besläktade system införts? Sen finns det förstås en massa tendenser och företeelser idag som pekar i rakt motsatt rikting. Men så är det ju alltid.
Förstår inte riktigt varför det skulle vara ett "horn i sidan" eller "blä!". Tvärt om är väl dessutom ekonomin som beskrivs en potentiell källa till många rollspelsscenarion?
Åhå! Blev genast lite mer intressant!Snabba svaret: helt ny setting (i en outforskad del av samma värld), samma tematik (människans relation till naturen), mindre regelrevision (och del nytt rent inomvärldsligt, som ny magi etc.).
Detta kan jag periodvisvis glömma bort! Att hobbyn ibland mest blir läsa/skriva/diskutera, när spelandet egentligen är själva tinget.Det är ju jätteroligt att spela rollspel, inte bara läsa/skriva/SL:a rollspel.
Den hade jag också glömt. Det är också nästa år? Fast den får jag nog bli övertygad om först, så se fram emot är väl det korrekt att jag inte gör.Ser med skräckblandad förtjusning fram emot nya WFRP. Vet inte om jag orkar med en utgåva till men kommer köpa den. Och hoppas bli positivt överraskad.
Visst avser du med nya WFRP det som kallas The Old World?Ser med skräckblandad förtjusning fram emot nya WFRP. Vet inte om jag orkar med en utgåva till men kommer köpa den. Och hoppas bli positivt överraskad.
Sedan ser jag fram emot Operation Reset till T2000. Tror inte jag vågar läsa den för jag hoppas att vi någon gång plockar upp vår insomnade kampanj igen.
Nä. En 5e utgåva: https://www.rollspel.nu/threads/warhammer-fantasy-roleplay-5-på-gång.86293/Visst avser du med nya WFRP det som kallas The Old World?
Är inte detta mer ett alternativ till vanliga WFRP än nytt/ersättande, där båda kommer att existera parallellt?
Kommer en uppdatering rörande detta inom kort.Vad är näst på tur från Astrolab (till Ereb Altor)?