Vad ser ni mest fram emot i rollspelsväg 2026?

Jag hoppas att det dyker upp en rollspelsprodukt som får mig att vilja köpa den, det var ett tag sedan jag köpte något sist (Nyckelringsrollspelet på Gothcon, mest för att passa på än att jag verkligen ville ha det varför jag inte riktigt räknar in det här) och i och med att Blue Planet kom igår väntar jag inte på någon mer Kickstarter.

@Hundenilunden82 inlägg fick mig dock att tänka i andra banor än bara konsumtion och då ser jag fram emot att @Beastslayer TOR-kampanj Sagan om huset Elfaron med @3.14rog (och förhoppningsvis @verec ) kommer igång igen efter en vinterfas.

Jag ser fram emot att planera den de två tre andra kampanjer som jag arbetar på (CoC, historiskt korrekt Chivalry & Sorcery, OSR-fantasy-aktig) – och jag ser fram emot att vara disciplinerad, realistisk och fokuserad och inte börja planera en fjärde kampanj. Men jag har ett par idéer för en Mutant-kampanj som vore intressanta att utveckla närmare och jag skulle då kunna kombinera dem med några andra idéer som flutit runt i bakhuvudet under lång tid . . .

Japanska rollspelet Sword World kommer i en officiell översättning. Det är jag rätt pepp på. Tusan vet om jag kommer att spela det, men jag är glad att det händer.

Jag börjar bli sugen på att göra podcast igen. Jag vet inte vilket format den skulle ha, men allt jag har att säga själv är redan sagt, så kanske intervjuer med spelskapare eller att återuppta samtalen med rollspelare runt om i världen?

Jag är lite sugen på någon sorts rollspel online också, och jag känner att jag har sådan ordning på livet att det borde gå att göra till en regelbunden grej.

Det är GothCon nästa år, och jag har inte varit där sedan före coronan. Jag lovar inte att jag kan komma nästa år heller, men det hade varit fantastiskt roligt att göra det.

Och så vill jag knyta ihop säcken på mitt #Drakar25 vad-det-nu-blir. Det är första saken från WG sedan Köpman i Röd Zon som jag påbörjade i coronaflykten i svärföräldrarnas sommarstuga när det begav sig.

Jag var inte med i kickstartern för Blue Planet: Recontact men är sugen på ett köpa det och det blir i så fall någon gång under nästa år så jag tar mig friheten att räkna det till 2026.

Jag var inte med i kickstartern för Blue Planet: Recontact men är sugen på ett köpa det och det blir i så fall någon gång under nästa år så jag tar mig friheten att räkna det till 2026.
Jag fick böckerna i tisdags och det är ett praktverk. Det är en bra värld och reglerna har blivit väldigt friform/indie på gott och ont. Jag tycker du gör rätt i att skaffa det. Det finns även en (inofficiell) discord som är ganska aktiv och det finns även ett wiki som är ganska fattig än så länge.

Att skaparen Jeff Barber verkar ha seriöst dålig koll på historia samt har ett horn i sidan till Sverige är mer patetiskt än tragiskt och är lätt att ignorera.

2040: Sweden eliminates the krona for nearly all consumer transactions and introduces a new form of exchange. Samhällsskattekrediter are a virtual currency earned for “pro-society behavior and work” as well as for labor. These social credits can be converted to more traditional currencies for overseas transactions but make up the majority of the domestic economy. Critics point out that what constitutes “pro-society” is entirely up to government agencies, giving them unprecedented influence over their citizens’ behavior

Hanover Industries stad på Poseidon döptes i BPv1 och v2 till Lebensraum och under Recontact-skrivandet var det någon som kontaktade Jeff Barber och sade "Seriöst?" och förklarade de historiska kopplingarna. Jeff påstår att han inte hade någon aning om det och hade tydligen inte fått det klart för sig under de 25 år som gått sedan BPv2. Böckerna var huvudsakligen färdigtypsatta och de var tvungna att hitta ett namn som vara rätt antal punkter brett så att det inte blev några jobbiga radbrytningar; staden heter nu Gelegenheit.

2040: Sweden eliminates the krona for nearly all consumer transactions and introduces a new form of exchange. Samhällsskattekrediter are a virtual currency earned for “pro-society behavior and work” as well as for labor. These social credits can be converted to more traditional currencies for overseas transactions but make up the majority of the domestic economy. Critics point out that what constitutes “pro-society” is entirely up to government agencies, giving them unprecedented influence over their citizens’ behavior
Men blä!

Att skaparen Jeff Barber verkar ha seriöst dålig koll på historia samt har ett horn i sidan till Sverige är mer patetiskt än tragiskt och är lätt att ignorera.
Jag hade också svårt att acceptera att man inte hade med Svalbards Frövalv i storyn med allt vad det innebär för The Blight. Vilket påminner mig om mitt löfte att få med det i kampanjen som jag kör nu... En utmaning.

Svårt att klå Trudvangs återkomst med något gällande hype, men jag är också nyfiken på vad den tidigare stora Delta Green-kickstartern ska puttra ut under året.

Sen är jag (som många andra i tråden) pepp på ett eget projekt. Har en grej som vilat ett tag men som ser ut att faktiskt äntligen komma ut nästa år!

Jag fick fundera på det här. Kom fram till att vad jag ser fram emot är nästa månad med tre-fyra sittningar. Efter fem i september och fyra i oktober hade vi inga alls i november. Det berodde på att man bör vara SL+4 när man spelar Mountain Witch.

Jag ser mest fram emot att släppa lite nytt till De fördömda. Tillsammans med @Caserio ska jag även arrangera De fördömda på GothCon. Det blir kul. I övrigt ser jag fram emot att skriva och spela i största allmänhet, samt att vara med och arrangera SchtaanCon.

Om vi snackar rollspel i allmänhet och inte bara rollspelsprodukter som ska släppas ser jag förutom Luna City Blues fram emot massor av rollspel.

Just nu verkar det bli både ODnD, DnD5E, M:Å0, Elysium, Väsen, DoD24, The One Ring, Black Crusade, Coriolis 3:e Horizonten, Coriolis The Great Dark, Warhammer 2nd Edition, Warhammer 4th Edition, Imperium Maledictum. Och med lite, lite tur, kanske även just lite LCB, lite Cy_Borg, och kanske ltie annat.

LET THE GOOD TIMES ROLL!

Det här är väl ett ganska kul dystopiskt sf-koncept? Som med de flesta sådana tar man några tendenser i samtiden och drar dem till sin absurda spets eller låter dem mutera till något annat. Tänker att det finns tendenser både till vänster och höger inom samtida västerländsk politik som pekar åt ett sådant här håll. Och i Kina har väl till och med en del besläktade system införts? Sen finns det förstås en massa tendenser och företeelser idag som pekar i rakt motsatt rikting. Men så är det ju alltid.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara ett "horn i sidan" eller "blä!". Tvärt om är väl dessutom ekonomin som beskrivs en potentiell källa till många rollspelsscenarion?

Men blä!

Last edited:
Inser att jag läste premissen för tråden slarvigt. Där sägs specifikt rollspelsprodukter. Då står lite nytt till De fördömda högst på listan, följt av magiboken till DoD. Arkand kan få tredjeplatsen. Kan inte komma på att det är någon fler rollspelsprodukt jag ser fram emot i nuläget.

Back