Vad ser ni mest fram emot i rollspelsväg 2026?

Rangertheman

Myrmidon
Nu när enWorld börjat samla in nomineringar till sin lista behöver väl inte rollspel.nu vara sämre. Men helt egenmäktigt bestämmer jag att det inte bara är grundregelböcker som får nomineras i den här tråden, utan alla typer av rollspelsprodukter.

Själv ser jag fram emot följande:
  • Arkand och Magiboken till Drakar och Demoner (bör väl dyka upp under våren).
  • Daggerheart: Hope & Fear-expansionen (trolig leverans i slutet av maj/början av juni).
  • Drakar och Demoner: Trudvang-kickstartern (preliminärt i slutet av februari. Vågar man hoppas på en leverans av åtminstone någon bok under 2026?).
  • Western Reaches till Shadowdark.
  • Dungeons of Drakkenheim till Daggerheart (finns dock en risk att det blir 2027 istället för i slutet av 2026).
  • Skuggor över Skåne till Call of Cthulhu Sverige (kan ju alltid hoppas).
En fördel för mig är att det går att kombinera med Köpfritt 2026 eftersom allt utom Trudvang redan är betalt :D

Det jag sitter och suktar efter 2026 (ifall de hinner dyka upp)
  • Down among the dead till Pirate Borg, jävla vad SP pirater jag skall sänka och skatter som skall sjunka till botten.
  • Western reaches till Shadowdark, dags att ta tag i en riktig sandlådekampanj sprungen rätt ur en köttkvarn.
  • Arkand till Drakar och demoner, hoppas det blir en riktig rik och spännande stad att utforska.
  • Our golden age, se vad Luka Rejec kokar ihop för något galet spännande men ospelbart.
  • Vault of Vaarn, riktigt taggad på att spela lite weird fantasy/scifi fantasy, kanske kombinera med our golden age ifall systemet är bättre?

Jag tänker kombinera egenintresse med tråkighet; jag köper rätt få spel numera och spelar ännu färre. Jag försöker ibland ta tag i det, men det går trögt.

Så jag ser nog mest fram emot att se mina egna grejer lämna arbetsbordet. Rotsystem 2.0, Handbok i scenariokonstruktion till Kutulu, Luna City Blues.

Är främst pepp på sånt som jag varit med att crowdfunda: Westen Reaches till Shadowdark, samt Wages of Sin och Prospero's Dream till Mothership. Är också jättepepp på Luna City Blues, men också äventyrsguiden till Kutulu som jag tror är planerad till 2026!

Om man tillåts vara navelskådande så ser jag fram emot att färdigställa Karelska gåtor och att min Teufelsamlingen ser ut att få ett fysiskt format.

Personligen ser jag fram emot att börja spela Resenär (alltså Mongoose Traveller 2e med svenska regler) med min torsdags-spelgrupp. Om allt går som planerat skall de få skapa rollfigurer imorgon kväll.

I övrigt är det inte några kommande rollspelsprodukter som jag direkt går och längtar efter.

Last edited:
Jag ser inte fram emot några nya produkter. De få saker jag eventuellt köper finns redan, och är antingen väldigt svåra att få tag på eller väldigt lätt att få tag på. Om det inte kommer en ny, hyllad OSR-megadunge, då köper jag nog den produkten.

Det finns en del sociala-medier-kreatörer jag följer och ser fram mot att få mer att titta, läsa eller lyssna på, men det räknas kanske inte som ”produkter”. Hoppas vi kan ha en klassisk definitionsstrid i den här tråden!

Western Reaches till Shadowdark.
Denna utan tvekan. Också The Saintly Hollows (volym två till wildendrem). Utöver diverse supplement och äventyr som ser ut att skjutas över till nästa år dvs. Vad gäller just nya rollspel finns det inget jag ser fram emot just nu. Vill helst ha mer stöd till de rollspel jag redan vet att jag gillar.

Back