Nekromanti Vad saknar du för typ av rollspel eller spelsystem rollspelshobbyn?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag saknar inget. Jag kan bygga vad jag vill utifrån de spel jag redan sitter på eller har läst genom livet.

Därmed inte sagt att jag ogillar nya spel.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
APM;n103487 said:
Varför vill du ha T10or? Finns det något egenvärde i det?

Bra tärning som fungerar med vårt egna talsystem. Många system har ju en förkärlek till T6:or. Jag började själv med ett T10-system för många år sen och det var väl i princip klart. Mestadels avsett för modernt/framtida system. ORE är ju ett annat hyfsat system.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag noterar att jag inte vill ha några särskilda regelsystem. Uppenbarligen räcker de som finns för att täcka mina behov. Specifikt tror jag att Järn, Cortex Plus och OVA The Anime Roleplaying Game är ungefär det jag vill ha rent gelémässigt, med möjligen lite Apocalypse på ett hörn.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n103516 said:
Jag noterar att jag inte vill ha några särskilda regelsystem. Uppenbarligen räcker de som finns för att täcka mina behov. Specifikt tror jag att Järn, Cortex Plus och OVA The Anime Roleplaying Game är ungefär det jag vill ha rent gelémässigt, med möjligen lite Apocalypse på ett hörn.
Men beror inte det på att du inte vet vad du saknar? Önskade du ett spelsystem som Cortex Plus innan Cortex Plus sett dagens ljus?
För någonstans kanske det är så att det rollspel man saknar mest är det rollspel som överraskar mest när det väl kommer. Men sakna är väl iofs fel ord i sammanhanget.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n103533 said:
Men beror inte det på att du inte vet vad du saknar? Önskade du ett spelsystem som Cortex Plus innan Cortex Plus sett dagens ljus?
Innan Cortex Plus visste jag att jag hade ett behov av ett superhjälte-system som greppade superhjältegenrens konventioner snarare än att försöka simulera krafter på väldigt olika nivåer. Därför samlade jag på superhjälte-spel i jakten på det rätta systemet. Sen kom Marvel Heroic Roleplaying och Smallville och därmed Cortex Plus, och mitt sökande var över. Jag har inte skaffat några nya superhjältespel sedan dess (förutom More Than Human, men där var det inte systemet som sålde mig, utan miljön).

Jag visste också att jag saknade ett system för det där episka galax-imperie-intrig-spelet som kunde hantera rymdslag, förbjuden kärlek och politiska debatter likaväl som lasersvärddueller i gryningen, och som kunde skalas till galaktisk skala utan problem. Så där såg jag också ett behov. Jag hoppades att Svavelvinter-systemet skulle kunna fylla hålet med sitt Skuggspel, men det krävdes lite väl mycket tweaks och jag hade balansproblem eftersom systemet var byggt för äventyrarhobos snarare än intrigerande adelshögdjur. Jag tror dock att Cortex Plus Drama kan fylla behovet.

Just nu har jag inte några motsvarande system-hål. Det är fullt möjligt att jag inte vet vad jag saknar, men i så fall är det faktiskt inte något problem just nu. Det kanske kommer ett problem i framtiden som är i behov av en lösning, men just nu ser jag bara möjligheter i de system som jag har.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Spelet får gärna heta ”Caper stories”. Fantastisk genre! Jag gillar alltså fiktion om klantiga brottslingar. Av någon anledning vill jag att det ska utspela sig i USA. Förmodligen för att det då för mig känns mer filmiskt. Fiasco är något åt det här hållet, men det är SL-löst och det är jag inte riktigt sugen på.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ja, men det är faktiskt jävligt idiotiskt att kontinuerligt sitta och svara på fem år gamla inlägg på det här sättet. Liksom, starta en ny tråd istället.

[edit] En valp som skäller på en fjäril är sött. En valp som 24/7 skäller på en fjäril är irriterande.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, men det är faktiskt jävligt idiotiskt att kontinuerligt sitta och svara på fem år gamla inlägg på det här sättet. Liksom, starta en ny tråd istället.

[edit] En valp som skäller på en fjäril är sött. En valp som 24/7 skäller på en fjäril är irriterande.
Är det verkligen jävligt idiotiskt? Jag tycker inte att folk skrev sämre inlägg för fem år sedan. Och de flesta i tråden är ju fortfarande aktiva på forumet. Dessutom är trådämnet precis lika relevant nu som då.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är det verkligen idiotiskt? Jag tycker inte att folk skrev sämre inlägg för fem år sedan. Och de flesta i tråden är ju fortfarande aktiva på forumet. Dessutom är trådämnet precis lika relevant nu.
Hasse det varit intressant att fortsätta diskussionen så hade folk inte hållt sig ifrån att skriva i tråden i 6 års tid . Its over and done , put a fork in it and lets call it a day
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Hasse det varit intressant att fortsätta diskussionen så hade folk inte hållt sig ifrån att skriva i tråden i 6 års tid . Its over and done , put a fork in it and lets call it a day
Du tror inte att tråden helt enkelt har glömts bort? Jag tycker att många nutida trådar är betydligt tråkigare än den här och dessutom fulla med ogenomtänkta slentrianposter. Men då låter jag bara bli att skriva i de trådarna själv.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du tror inte att tråden helt enkelt har glömts bort?
Nej det tror jag inte , jag kontrar med att du tror inte att en bra indikation på att folk inte är intresserade av att diskutera det här ämnet längre är att ingen skrivit i tråden på 6 år ?

Let sleeping dogs lie
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nej det tror jag inte , jag kontrar med att du tror inte att en bra indikation på att folk inte är intresserade av att diskutera det här ämnet längre är att ingen skrivit i tråden på 6 år ?

Let sleeping dogs lie
Jag tror att vissa ämnen kan bli intressanta igen efter ett tag. Därav mina poster. De som inte är intresserade behöver inte svara. Och jag tycker alltså verkligen att Caper stories ÄR en intressant genre! Därför skrev jag det i en tråd som passade.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Rollspelsvärldar som jag skulle vilja se få återpublikation och liv igen i fysisk form:
Planescape
Greyhawk
Spelljammer
Dark Sun
Mystara
Star*Drive
Dark*Matter
Gamma World
Empire of the Petal Throne
Khelataar

Regelsystem jag saknar:
Inget. Jag vet inte den exakta mängden men med runt 100 rollspel lästa och spelade så har jag inte stött på ett tillfälle då jag känt att om jag har en idé så saknar jag spelsystem för den idén.

Rollspel jag skulle se fram emot:
Ett AD&D 3rd Edition - 2nd Edition med mer från 1st ed med i grundböckerna och mer konsekvent tärningsrullande.
Ett Star Trek-rollspel med andra regler än Modiphius.
Star Wars D6 med alla filmernas och böckerna och serierna medräknade.
Ett fantasyrollspel fokuserat på upptäckande och det fantastiska där tonvikten ligger på hur en spelledare förmedlar det och en miljö som grundar sig i det.
Ett levande Marvel-rollspel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ett spel som ger bra och utmanande dungeoncrawling, men utan att ha några likheter med D&D.

Jag har ibland filat på ett sådant under Gumshoe.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag vill bara påminna er om att det här är en GAMMAL tråd. Tänk på att folk kan ha bytt åsikt, skilt sig eller skaffat ny katt! Det är alltså jag som har SYNDAT och aktiverat denna tråd igen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag vill bara påminna er om att det här är en GAMMAL tråd. Tänk på att folk kan ha bytt åsikt, skilt sig eller skaffat ny katt! Det är alltså jag som har SYNDAT och aktiverat denna tråd igen.
MODERERING

Det framgår med all önskvärd tydlighet i den långa OT-diskussionen ovan, och det finns ingen anledning att fylla tråden med ytterligare inlägg om det!

Från reglerna:

6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.
 
Top