Nekromanti Vad söker ni i ett rollspel?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Conan d20. Det finns bara bröst (med, Lo and Behold, synliga BRÖSTVÅRTOR!!!) på varenda sida. Och då menar jag verkligen "på varje sida" då det ingår i kantillustrationerna. (Vad heter det förresten på tryckiska, en ständigt återkommande illustration i kanten på varje sida i en bok?)

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag vill ha:

- en bra spelvärld/kampanj som intresserar mig.
- ett bra system som passar med kampanjen. Och som inte är överdrivet krångligt.
- och helst snyggt förpackat med bra typografi.
- en författare som kan skriva regler så man inte blir uttråkad, och inte tror att han skriver nån akademisk avhandling.
- en fördel är om författaren klarar av att vara pedagogisk samtidigt.

inga konstigheter med andra ord...
 
G

Guest

Guest
Jag gillar det mesta, och kan se fördelar med de flesta system och rollspel. Men framförallt gillar jag rollspel som hjälper mig att utvecklas som spelare och SL, då i form av tips och snygga lösningar...

Ja... Nytänkande och smarta lösningar är roligt :gremlaugh:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
- Ett bra snabbt enkelt men ändå ganska ingående system
-En spelvärld man blir intreserad av
-Möjligheter och att man får ideér när man läser igenom det.
-bra stämmning i spelets böcker.

-fina bilder är alltid ett plus :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Bara nyfiken, har du kollat på Orkworld någon gång?
Kollade in som hastigast n u. Jag tycker för illa om fantasy för att uppskatta spelet, tror jag. hade samma problem med boken Grunts!. Eller ja, boken kunde jag väl läsa, men... Nej, jag tycker alldeles för illa om orcher.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hur ett rollspel skall vara:
<ul type="square">
[*] Först och främst ordentligt temainriktat, det får inte vara luddigt.
[*] Koncisa, effektiva regler, som inte skall vara alltför krångliga, och helst skall de så klart funka smidigt över lag.
[*] Det skall dessutom vara enkelt att kunna modifiera och skriva till själv.
[*] Världen skall vara spännande, välutvecklad men även lämna somliga luckor öppna för individuell utveckling under spelets gång. Världen skall dessutom vara lätt att skriva egna saker till utan att det skall behöva uppstå några större problem. Forma scenarion etc.
[*] Bra tempo. Ja, tempot skall vara lätt att anordna på olika grader efter vad man behöver. Ett spel skall kunna fungera väl i både snabbt action-tempo som lite segare deckar/gåtlösningstempo.
[*] Inte vara fullständig friform, det har jag aldrig diggat.
[/list]

...Ja, vet inte allt. Det finns så mycket detaljer som man kommer att tänka på då de dyker upp eller fattas. Men detta är enligt mig en god bacis för att jag nog skall intressera mig i alla fall.
Vet förresten inte hur många sådana trådar jag svarat på genom åren här, och fångat en massa olika spelinnehållskrav.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så, vad vill ni ha i ett rollspel?
Först & främst, en schysst värld. Det är något som jag värdesätter välldigt mycket.
Sendan, så är j uett system som är enkelt att använa bra åxå. lagom med moduler till spelet & sådatn. Då blir jag nöjd.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ett regelsystem som supportar världen, och en värld som gör sig bra till reglerna presenterade i grundboken. Och så letar jag ständigt efter något som inte redan gjorts, vilket var mycket länge sedan jag såg senast.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Håller helt och hållet med dig på alla punkter :gremsmile:

En sak vill jag tillägga och det är att jag vill att rollpersonerna ska ha möjlighet att utvecklas på ett bra och realistiskt sätt :p
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Först och främst så ska allting vara inspirerande. När jag läser om världen så vill jag bli inspirerad till vad man kan spela för sorts scenarier. När jag läser reglerna så vill jag bli inspirerad till vad man kan göra för något. Det får gärna vara smarta regellösningar så att jag kan inspireras till andra system, men det ska också vara saker som gör att spelarna uppmuntras till kreativitet.

Sedan tycker jag att regelsystemet ska passa världen och ha någon tanke bakom sig. Är det ett filmisk actionrollspel så är det helt rätt tanke att man ger mer i skada om spelaren säger KA-CHINK. Är det ett rollspel som handlar om introverta människor som bara vill lida så vill jag se detta i systemet. Är det ett bisarrt och våldsamt spel, ja då ska systemet spegla detta (gärna inspirerande!).

Tredje prioritet är ett spel som inte har alltför många värden. Det är så jobbigt att lära sig, särskilt om man spelar i 6-7 olika system. Världen får gärna vara någorlunda lätt att sätta sig in i, även det om det kan finnas djup i vissa områden som man kan gräva ner sig i.

Helst vill jag ha något berättarfokuserat, men ändå i ett traditionellt rollspel med spelledare. Fast egentligen spelar det ingen roll med just det där berättarmässiga. Om spelet engagerar (via inspiration) så får det gärna vara rollgestaltsfokuserat eller speltaktiskt inriktat. Om det får spelaren att tala mycket så är det ett bra spel, oavsett vad spelaren säger för något (samberättande, med inlevelse eller strategiskt).

/Han som just nu favoriserar regellätta och smått samberättande spel
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
1. Fin färg. Stort sett alla rollspel jag har faller i en av kategorierna Fantasy, Science Fiction, Nutid/Skräck eller Historiskt. Alla kategorierna kan bli bra spel, och stort sett går det att flytta färdiga äventyr utan större hinder inom en kategori. Men hur ser världen ut och vad gör den levande och intressant, och hur ser saker ut?

2. Spännande regler. Förr var jag inte så brydd, jag har tom spelat Eon en gång i tiden. Men nuförtiden vill jag ha regler som inte bara simulerar spelvärlden, jag vill att de skall förmedla den också. Att ta en och samma spelvärld och köra med TSOY eller BRP regelmotorer ger helt olika spelupplevelser för mig.

Det är de stora sakerna, sedan har jag lite andra kontrollpunkter.

Tuttar? Mmm, de hör hemma i varje spelbok. Gärna med fina bilder på rymdskepp, ninjor och explosioner också. Färg är också bra, men...

Pris. Hu, jag kommer förmodligen aldrig att spela spelet, jag kommer (i bästa fall) att läsa det och leka med tanken att spela det. Men att vi faktiskt kommer till skott är ytterst osannolikt, i nuvarande gruppen finns det minst två spelmakare som vill testa sina egna grejjer, dessutom är majoriteten positiva till "indiespel". Så om det ändå bara skall stå och se fint ut i min hylla får det gärna vara billigt. Typ en hundring per centimeter är drägligt.

Personerna på bilderna. På sista tiden när jag läst spel så har jag haft en liten w176-liknande* ängel som suttit på min axel och kommenterat mans och kvinnoroller i illustrationerna. I stort sett alla (jag förmodar alla, men jag ids katten inte bläddra igenom dem och kolla) spel jag har så visar bilder av män personer i åldrarna 15-75, och kvinnor i åldrarna 16-25. Om man nu skall rita kvinnor i avslöjande kläder så blir ingen gladare än jag om de skulle vara sådär 16-25, absolut inget fel i det. MEN! Personerna på bilderna avspeglar hur ett spel är tänkt att spelas och bildfigurerna kommer oundvikligen att vara det jag som SL återvänder till när jag på sekundbasis måste dra fram SLPs ur min hatt. Och på samma ängels order så försöker jag avbilda kvinnor i andra roller än som trånande barflickor, och det är katten ingen barnlek. Jag behöver stanna upp, tänka noga, och vrida och vända innan jag kan fortsätta och och försöka presentera något trovärdigt, gångerna jag lyckats med det kan vi räkna på ena handens fingrar.

* Fotnot: Den riktiga w176 har inte gjort sig skyldig till något överaxelnkommenterande.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Nakenfaktor

Macho women with guns!!!

Det måste väll vara det med bäst nakenfaktor? Fast vad vet jag, jag köpte det för reglerna och har självklart inte tittat på bilderna :gremgrin:

-Gunnar (en dålig människa)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag vill ha:

-en bra spelledare
-roliga medspelare
-intresanta karaktärer
-en plott som nån gång ger mig ett aha och ofta ger mig en stämning och ett känsla av drama
-en intressant miljö

-Gunnar (köper sällan rollspel, då det viktiga för mig är så svårt att packetera i en låda)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Jag är inte så kräsen men har följande krav på rollspel jag gillar att spela:

#1 - Regelsystemet skall hjälpa mig att göra saker under spel och inte hindra mig (tyvärr så misslyckas säkert 90% med spelen i min hylla med detta kriterium).
#2 - Stöd för att skapa starka berättelser med färgstarka huvudpersoner.
#3 - Visuellt stimulerande material (formgivning, illustrationer, omslag).

Jag har inga problem med regelverk som har "speliga" med lite räknande eller crunchande (så länge det inte bryter mot #1 ovan). Att cruncha siffror under downtime kan vara riktigt kul om det är bra och genomtänkt crunchande. Regelverkets tyngd spelar ingen större roll - jag gillar både lätta system till tungrodda - åter givet att #1 inte bryts. Jag gillar smarta regellösningar och de flesta spel jag har köpt på senare år är just för att studera systemen. Fn känner jag mig dock rätt mätt på systemklur.

På senare tid har utseende blivit mycket viktigare. Ett spel med tafflig layout, ett bedrövligt omslag och/eller taskiga illustrationer går bort. Det är inte värt min tid. Det spelar ingen roll om det är en kista med guld under dyngan. Detta gör tyvärr att många bra spel ignoreras av mig. Den trenden som gäller med hobbyister som billigt kan distribuera sina spel har tyvärr medfört en stor mängd fula spel. Och även om jag kanske borde, så köper jag inte fula spel längre. Tyvärr. Till de som gör fula spel säger jag bara - gör hellre snygga spel. Ett rollspel är summan av flera faktorer. Det skrivna ordet är bara en.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Inspiration. Det mesta kan man fuffla lite med: Regelverk, Världar och så vidare, men saknas den här "åhhh vad ballt" känslan så blir det ingen kampanj för mig i det spelet.

I övrigt så ska spelet vara eget. Jag gillar inte efterapningar och så kallade mixsystem där man försökt klistra ihop en massa från olika system. Vill spelet vara pulpigt ska systemet uppmuntra det, vill spelet vara powergaming så ska systemet uppmuntra det.

//Flurtis, ätit för mycket tårta
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag söker en av två saker (faktiskt ungefär samma saker som jag söker inom film eller litteratur):

1) Något nytt. En ny regellösning, en annorlunda värld, ett spel där man spelar något man inte brukar spela, ett spel där man spelar på ett sätt man inte brukar spela eller något annat.

2) Allmänbildning. Eftersom spelet X är populärt och spelas av många borde jag äga det så att jag förstår vad det handlar om och kan delta i diskussioner om det.

Det är alltså orsakerna till att jag köper rollspel. När det gäller spelande är det antingen 1 som gäller, eller "någon i min närhet är entusiastisk och lyckas övertyga mig att spela spelet".

/tobias
 
Top