Nekromanti Vad söker ni i ett rollspel?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Förr köpte jag mest rollspel efter coola settings (Tekumel, Cthulhu, Mutant och Kult är några favvos), men dom flesta av dom spelen har bara stått orörda på hyllan.

Efter att ha funderat på vad jag verkligen vill spela så är det detta jag villa ha i ett rollspel:

* Systemet ska hjälpa till att sätta fokus på berättelsen.
* Det ska finnas gott om utrymme för egen fantasi och kreativitet.
* Spelboken ska vara kort och koncis snarare än stor och fet.
* Reglerna ska vara enkla och ha låg detaljnivå.
* Settingen ska bara innehålla så mycket som behövs för att ge en grund att stå på och inspirera, i övrigt ska detaljerna lämnas åt spelgruppen att skapa själva.
* Inga andra böcker ska behövas för att spela.

Spel som uppfyller mina krav och som jag nu spelar med stort nöje (istället för att bara läsa i) är bla Polaris och The Shab al Hiri Roach. I helgen hoppas jag att få spela In A Wicked Age som ser ut att kanske vara det i mina ögon bästa rollspelet som skrivits (vadå höga förväntningar!? :gremsmile: ).

Så, vad vill ni ha i ett rollspel?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Det låter som...

...om du beskriver Bortom: Lögnens slöja. :gremwink:

Jag har liknande preferenser som dig i övrigt. Vad jag gärna tar är någon form av berättelse/röd tråd eller på annat sätt som visar på att det finns någon orm av metaplott element i spelet. För mig är det extra selling point att det finns en bakomliggande story. Chronopia hade lite element av det här och fick en väldigt, stark levande värld för mig på grund av det. Så mer sånt i rollspel! :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag vill ha rollspel som:

- låter karaktärerna bli drastiskt mäktigare över tid utan att man behöver minmaxa och vara supertaktisk som spelare,
- ger karaktärerna mycket goda möjligheter att överleva de flesta utmaningar de rimligen stöter på,
- är välbalanserade (=olika karaktärer på samma styrkenivå kan i längden påverka saker och ting lika mycket om än på olika sätt)
- låter rollpersonerna gör en massa kul, cineastiska, TV-seriastiska och fantasybokiska saker,
- låter mig ha min mangaallergi i fred,
- har regler för det mesta (=tjocka men välorganiserade regelböcker med bra index),
- har regler som inte är för breda och lösa,
- inte är hårt knutna till en särskild värld men är solitt fantasybaserade.

Dessa preferenser har oftast hållit mig inom Dungeons & Dragons-paradigmet. Tröttnar jag på det är jag öppen för andra regler, men skall jag översätta mina mångåriga kampanjer till andra system krävs att de är något i hästväg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Så, vad vill ni ha i ett rollspel?
- System som håller sig i bakgrunden och inte drar uppmärksamhet till sig. Tabeller och multipla tärningsslag går fetbort tillsammans med allt utom den allra enklaste tärningsmekanik.
- En originell idé. Mechanical Dream, Nobilis, etc. är goda exempel. Jag kan tänka mig att köra Call of Cthulhu, superhjältande (om det inte är silver age) och grejer som Hellboy också, men ingen standardfantasy, ingen ren rymdopera och ingen jävla humor inbyggd i spelet. Ju mer "standard" det blir, desto mindre vill jag spela eller spelleda det.
- Grundboken ska vara tjock och fet och samtidigt välarbetad. Och, idealiskt sett, inte innehåller en enda sida regler. Regler kan jag hitta på själv eller plocka från något annat spel.
- Världen ska vara genomtänkt och konsekvent och gärna innehålla massor av metaplot.
- Massor av äventyrsidéer (seeds) - lägg med en 20 sidor såna så behöver man inget introduktionsäventyr alls. Såna brukar ändå suga hästballe.
- Snygga illustrationer. Bilder är vad som ger mig som SL känslan för spelvärlden, den känsla som sedan ska vidarebefordras till spelarna. Gärna massor av stämningstexter också. Välskrivna sådana, men det förutsätter jag.
- Regelsystemet ska för övrigt inte hålla på och lägga sig i "berättelsens" flöde eller det dramaturgiska, utan ska snällt sitta still och hålla käft utom när SL känner att SL behöver hjälp med att vara rättvis. Systemet ska kunna döljas helt och hållet för spelarna. I den mån det finns ett regelsystem med, då.

Jag har ännu inte hittat ett enda spel som egentligen uppfyller alla mina krav. Det finns de som kommer nära - Nobilis, Mechanical Dream och Gestalt är alla goda approximationer, men inget av dem är riktigt perfekt. Om det finns ett regelsystem som passar mig som jag inte skapat själv, så känner jag inte till det.

EDIT: Åh, en sak till. jag köper sällan rollspelsböcker för att använda rakt av. Jag köper dem för att låta mig inspireras till mina egna världar och kampanjer.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Nuförtiden köper jag nästan bara rollspel för att få systemdesigninspiration. Jag vill alltså ha spel med oväntade, innovativa och kluriga system. Såna som får en att höja på ögonbrynen och tänka "kan man göra sådär?"

Also, nakna brudar.

/Kalle
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För närvarande spelar vi med TSOY-mekaniken, och jag har svårt att se ett system som funkar bättre för min spelgrupp. Visst, personligen spelar jag gärna spel som fokuserar på ett smalare tema men det är egentligen inget krav. TSOY tillåter spelgruppen att sätta sitt eget tema. Min lista blir alltså:

*Spel som med regler och koncept tillåter mig att spela en intressant berättelse.

Eftersom både Noir och Burning Wheel tillåter mig att göra det har jag inga krav på små, enkla system. Å andra sidan älskar jag The Pool med, på sina 2 sidor. :gremsmile:
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Den senaste rollspelboken jag köpte va Paul Bonners art book, helt i 4-färg. Grymt köp. Bästa trudvangs boken man kan köpa imo.

När det gäller regler bör de minst kosta 500 spänn och vara tillräckligt stora och stabila för att användas som handvapen vid spelarattacker.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Så, vad vill ni ha i ett rollspel?


jag vill ha stämmning, stämningsfulla bilder.

jag vill ha fantasy, gärna standardfantasy, men kan tänka mig andra koncept också.

jag vill ha möjlighet att spela hjälte, nått jag inte kan göra i min vanliga vardag, bli jättebra, jättehäftig och jättecool.

Jag är måttligt intresserad av en "intressant" men dålig rollfigur.

jag vill ha ett rollspel där min hjälte eller hjältarna kan bli bra någorlunda snabbt, hjältarna ska kunna bli bra på vad de gör.

spelet ska också ge exempel på hur spelkonstruktören tänker sig att man ska spela, hjälp med hur ett äventyr ska se ut, vad som ska vara focus i äventyret osv.

spelet ska hjälpa rollpersonerna att bli "lika" bra.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Superhjältande (OT)

[ QUOTE ]
En originell idé. Mechanical Dream, Nobilis, etc. är goda exempel. Jag kan tänka mig att köra Call of Cthulhu, superhjältande (om det inte är silver age)

[/ QUOTE ]

Innebär det att "golden age är OK? Då jag själv har både spelat och spellett en hel del superhjältespelande (främst champions) vore det intressant att höra någon utveckla vad de ser som de olika "stämningarna" som finns från olika typer och tider och vad som är bra/dåligt.

/Bjorn
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Vill ha rollspel som:
- inte är som de jag redan har. Gärna rejält så att min spelhylla breddas.
- är billiga, gärna begagnade.
- helst riktiga böcker och inte i elektroniskt format.

/Johan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Superhjältande (OT)

Innebär det att "golden age är OK? Då jag själv har både spelat och spellett en hel del superhjältespelande (främst champions) vore det intressant att höra någon utveckla vad de ser som de olika "stämningarna" som finns från olika typer och tider och vad som är bra/dåligt.
Vi kan väl konstatera att jag helt klart föredrar Iron Age samt Widescreen Age, eftersom de tenderar att bjuda på mer vad gäller intressanta, djupa karaktärer och inte alltid så simpel moral. Jag avskyr hjältiga hjältar, damer i fara och jätte-onda ondingar. Jag vill ha skit, svett, psykoser och ångest.

Med andra ord, för mig är superhjältegenren bara intressant när den inte är så superhjältig av sig. Stålmannen är en hycklande pojkscout, jag föredrar Watchmen, The Invisibles, Doom Patrol, Ultimates och The Authority.


Så nej, Golden Age är inget för mig. Det är s a s ett steg i "fel" riktning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Superhjältande (OT)

Hur ställer du dig då till Bronze Age?
Börjar närma sig... =)

Ju närmare Modern Age/Iron Age man rör sig, desto nöjdare blir jag. Fast det är klart, Bronze Age hade en del schyssta storylines också. När man vågade röra sig bort från Comics Code, dvs.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Artesia är det spel jag äger som har högst nakenfaktor. Å andra sidan nämnde White Wolf för ett tag sedan på sin LiveJournal att de skulle släppa något de betecknade som "Sexalted" -- enligt vad de sa på RPGnet var det inte ett skämt, men några exakta detaljer lämnades inte ut.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vilka rollspel har bäst nakenfaktor?"

Settingmässigt är det väl Tekumel, då det uttryckligen står upprepade gånger att det är så varmt och fuktigt att folk går nakna så ofta de bara kan. Illustrationsmässigt är det Artesia, skulle jag säga. Jistanes vad folk näckar i den den :gremblush:


Storuggla, det måste vara något i vattnet
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Systemet ska hjälpa till att sätta fokus på berättelsen.
Finns det något system som inte beskrivs på det viset nuförtiden?

Jag gillar när rollspel är skrivna kring ett koncept jag inte testat förut, med det omkringliggande nedbantat. Gillar jag konceptet så kan jag ha jäkligt kul med spelet ett tag, gillar jag det inte så köper jag det inte. Jag gillar när rollspel är skrivna som förbrukningsvaror, och arbetet är gjort åt mig. Spel som vet vad de vill, med andra ord.

Nu kanske det låter som jag säger att "Jag gillar forgeiga spel" med andra ord, men det här gäller för tjockisrollspel också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Artesia och Hyperborea ligger nog bäst till i min spelsamling.

Rymd-boken till CP2020 innehåller iofs inget naket, men de tighta rymddräkterna som alla har på sig lämnar ytterst lite till fantasin.
 
Top