Nekromanti Vad läser ni nu?

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Är den någonting att ha?"

De fyra första böckerna på svenska som jag läst tyckte jag var bra. De två första motsvarar första engelska så gillar du inte de så gillar du inte fortsättningen. Vet inte vilken typ av fantasy du gillar men det är ingen tung fantasy samtidigt tycker jag inte att den inte känns barnslig heller, det förekommer t.ex. i andra boken en del "totyr scener"

"Sverige har väl delat in böckerna i halvor eller ännu värre..."

Japp, bok 1-2 motsvarar första engelska boken. Bok 3-5 tror jag motsvarar andra engelska boken. /images/icons/frown.gif Jag hör förvisso inget emot serier men att börja dela upp tjocka engelska böcker i fler i två delar gillar jag inte alls, är även skeptisk till att dela uppengelska böcker överhuvudtaget. Jag Trodde det var ett fenomen som kanske äntligen var på väg att försvinna i och med att Robbin Hobb senaste serie inte verkar bli uppdelat utan de böcker som släpps på svenska motsvarar hela engelska verket. Gissa om man blev besviken då man var klar med fjärde boken och insåg att det inte var slutet på den engelska boken.

Vad gäller seriens längd så har jag hört att det skall bli en bok per trollkarlsregel, de engelska böckerna har undertitel som Wizards first rule, Wizards second rule, e.t.c. Det skall finnas tio sådana regler så skulle i sådana fall bli tio böcker, hurvida detta stämmer eller inte vill jag låta vara osagt, då det är vad jag hört.

Har även hört att efter första och andra boken så sjunker kvalitén för varje ny bok för att bli bättre igen i den sista boken.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Jag har läst alla hitintills utgivna böcker (på engelska) i serien. Den är långt ifrån avslutad. Men bra är den. Engagerande som bara fan! Goodkind är jävligt taskig mot sina huvudrollsinnehavare.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
KALEVALA- Finlands nationalepos. Det förekommer en kvinna som blir gravid med ett lingon i skogen. Jävligt bra faktist.

BOOK OF UNFINISHED TALES 2- Tolkien. Intressant.

SAMHÄLLSEKONOMI- Som det låter...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lömska lingon

"KALEVALA- Finlands nationalepos. Det förekommer en kvinna som blir gravid med ett lingon i skogen. Jävligt bra faktist."

Det krävs en finne för att komma på en sådan sak. Allt det där bastandet kan inte vara nyttigt./images/icons/laugh.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Är det månne Eddings senaste alster om tjuven Althalus du läser?

Nope. Håller på att plöja igenom böckerna om Belgarion och Mallorea. Minst sagt lättläst...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Lömska lingon

Sånt händer hela tiden här i Finland. Det kan göra faderskapsmål ganska komplicerade, men man vänjer sig. Visste ni förresten att nästan all lingonsylt som tillverkas i Sverige görs på importerade lingon...

-JPS- ljuger också
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Lömska lingon

Jag visste väl det! Det förklarar varför inte sylten svarar när jag säger godmorgon till den! Den förstår inte svenska.


Storuggla, förstår
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Lömska lingon [OT]

"Jag visste väl det! Det förklarar varför inte sylten svarar när jag säger godmorgon till den! Den förstår inte svenska."
Eller så tycker den bara att du är knäpp som försöker tala med den och vägrar därmed att svara?

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara chansar
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"The Sandman: Books of Dreams"
"Anubis Portarna" Tim Powers
"Idoru" William Gibson
"Fools Errand" Robin Hobb
"Sorgeskeppet" Robin Hobb
"Levande rollspel en handbok" Hans Käll

Hmm... det var nog alla.

/Elin
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
En biografi över Josef Stalin. Inte särskilt fantastika-relaterat men intressant.

/Anders
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Precis avslutat den underbara boken "Baudolin" av Umberto Eco och håller på att avsluta boken "Myten om Goterna" av Ingmar Stenroth.
Intressant bok som tar upp hur världen (fram till romantiken) uppfattade goterna.
 
Top