Nekromanti Vad läser ni nu?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
I nyfikenhetens namn, vad läser ni just nu?

Själv sitter jag med Richardo Pintos "The Chosen", en rätt skum fantasyroman. Skriven med ett jäkligt skönt språk, dock. Lite drömsk.

Dessutom håller jag på att beta av lite bok-rea inköp; just nu är det "Samtal med Konfucius" som gäller. Rätt torr, som all gammal filosofi brukar vara.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Puh!

just nu är det "Samtal med Konfucius" som gäller. Rätt torr, som all gammal filosofi brukar vara.

Nu är det så att filosofi behöver vara torr, men med gamle Konne så kan man inte göra så mycket. Hans grejjor är som vissa viner, torra och osmakliga. Pröva på Tao te Ching istället, den och Chuang-tzus bok är apkul. /images/icons/smile.gif

Nåja, aaaanyway, just nu läser jag "Nalle Puhs hörna" av A A Milne. MYCKET god bok, det.


Storuggla, har barnasinnet kvar
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Inget just nu... men snart är det dags för körkortsteori

/Seinet Wintermute - Knappast SF eller Fantasy?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fritz Leibers Swords of Lankhmar. Fantasy som den skall vara. Mustig och med oväntade kast i handlingen.

Katsuhiro Otomos Akira. Mastodontmanga på tusentals sidor. Skitbra science-fiction med überkrånglig habrovinkelfilosofi, skitstora explisioner och ännu mer oväntade kast i handlingen. Rekommenderas för alla, ett måste för de som sett animen.

Erik Granströms Den Femte Konfluxen. Slutet på den bästa kampanjen till Drakar och Demoner.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"I nyfikenhetens namn, vad läser ni just nu?"

Ditt inlägg./images/icons/grin.gif

Annars håller jag på med Vi måste ändå dö av Clifford D.Simak. Bara precis börjat och inte haft tid att läsa så om den är bra kan jag inte uttala mig om ännu.

Är i övrigt mitt uppe Sagan om Drakens återkomst och bara på senaste boken, De nio månarnas dotter, samt triologin Handelsmännen och de magiska skeppen. samt serien Sanningens svärd. Läser dock inte på någon bok i dessa serier just nu.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
undrar just om ni verkligen vill veta ...

Fria barn - lyckliga människor: Metoder för antiauktoritär uppfostran, av A.S. Neill
Stormen, av Shakespeare
och så kommer jag om en kort stund att börja på
Betraktandet av hundar, av Inger Edelfeldt

/Daniel
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag läser Eve of the Maelstrom av Jean Rabe, sista boken i Fifth Age trilogin. Den är okej i sina bästa stunder.

Jag läser även Det Gyllene Skrinet, en novellsamling med berättelser från Kina från 1800-talet och 2000 år tillbaks. Hittills är det mer intressant än bra, främst för det kortfattade och koncisa språket men det ändras över tiden från vad jag förstått av inledningen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hmmm... vi ska se

Neil Gaiman - American Gods. "The covers of this book are too far apart", som Ambrose Bierce sa om någon helt annan bok. Det verkar som om Neil Gaiman också har börjat skriva böcker på 6-700 sidor. Och han som var så bra /images/icons/frown.gif

Fritz Leiber - Farewell to Lankhmar. Som egentligen heter "The Knight and Knave of Swords". Eller är det tvärtom?

Joseph Jacobs - Irish Fairy Tales. Handlar om diverse älvor och annat löst folk. Och irländare.

G. K. Chesterton - The Incredulity of Father Brown. Vari fader Brown löser mordet på sig själv. Gör om det den som kan!

Alexandre Dumas - Varulven. En bok av den gamla skolan, där författaren ägnar ett par kapitel åt att berätta om bakgrunden till historien, presentera en ramberättelse och göra reklam för sin självbiografi.

Fjodor Dostojevskij - En komisk människas dröm och andra berättelser. Jag undrar varför jag skriver de här kommentarerna efter böckernas titlar.

Mattias Berg & Mats Petersson - Hollywood Hypnagogia. Inspirerar mig till att skriva en rollspelskampanj som utspelar sig i Hollywood. En stumfilmsbiograf, scenmagi från 1800-talet och Disneyland är inblandade.

Randolph Quirk & Sidney Greenbaum - A Student's Grammar of the English Language. Fast böcker man måste läsa räknas kanske inte.

Dessutom har jag ungefär lika många till som lämnat på hälft under det senaste året eller så, men böckerna ovan har jag läst i någon utsträckning någon gång de senaste dagarna.

-JPS- tänker fortsätta läsa i någon utsträckning
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Upptäckte att jag hade Goodkinds första del i Sanningens svärd-serien på svenska i bokhyllan när jag var hemma en sväng över påsken. Bläddrade lite när jag gick på toaletten och blev lite nyfiken. Är den någonting att ha?

Gjorde en sökning i SF-bokhandelns katalog och märker att serien är ganska lång, sju böcker a 560-800 sidor och jag är inte säker på att serien är färdig med detta. Bör kanske poängteras att detta är de engelska böckerna, Sverige har väl delat in böckerna i halvor eller ännu värre...

Kort, är serien bra och är den färdigskriven?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hrrm, tja... det är mycket det.

De serier som jag aktivt väntar på att läsa följande del eller läser just nu är väl Sagan om Drakens återkomst, Deverry-serien av Kerr, Dödens port och draklanslegenderna av Weis&Hickman.

Sen har jag påbörjat följande serier:
Alvprinsen/-kungen av Susan Price
Stjärnbäraren från Hed av Patricia McKillip
Dendär om Covenant av Stephen Donaldson

Om det är nån här som rekommenderar någon av de senare serierna kanske jag orkar plocka upp dem igen, men de föll mej inte i smaken vid en första anblick. Synd nog kom första anblicken efter att jag köpt böckerna /images/icons/frown.gif
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"All Tomorrows Parties" av William Gibson, samt på lediga stunder "På Klios fält" (essäer om historia och historieskrivande) av Dick Harrison. Annars har jag det senaste året kommit på mig själv med att läsa en hel del tidig 1900-talslitteratur, med betoning på 1:a världskrigsskildringar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Bokserier:
Sagan om Drakens återkomst, Robert Jordan - visserligen lagt i träda då jag inte orkar läsa böcker där det inte händer något.
Dödens Port, Margaret Weis & Tracy Hickman - ska bara hitta den sista engelska delen. Får jag tag på den så överger jag all annan läsning för att avsluta serien.

Annat:
Mount Dragon, Lincoln Preston - Tänkte börja med cyberpunkrollspel och ville ha lite insperation. Titeln tilltalade mig och storyn verkar handla om bioteknik. Verkar tråkig efter några sidor, dessutom är den på engelska och tydligen i nutid.. Ska... kämpa... mig... igenom... ARRGH!

/[color:448800]Han</font color=448800> som även slukar allt om parapsykologi och övernaturliga fenomen
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Ingen SF/Fantasy i all fall [OT]

...utan snarare saker som:<ul>[*]Quantum Mechanics (Brandsten/Jochain) 2nd Ed. - någon gång måste man ju förstå sig på den...[*]Advanced Lightwave 7 - dom har så'na krav på jobbet...[*]Principles of Economics - inte för att jag läser kursen, men en kompis hade den, och den är ju riktigt bra...[*]Gödel Esher Bach - Igen... och igen... och igen... men nu kan man ju 5 poäng för den...[/LIST]Jaja... skryt, skryt.../images/icons/grin.gif/images/icons/oink.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu ska vi se...

Just nu läser jag: En modern svensk ekonomisk historia av Lennart Schön, Världens ekonomiska historia av Rondo Cameron och Rollspelet Viking.
Jag har just läst klart Sillimarillion, Små gudar av Terry Pratchett, Hård musik av Terry Pratchett, Svart Dam av Walter Mosely, 6000 kalla av James Ellroy, Svart Dahlia av James Ellroy samt diverse faktaböcker om Amerikas historia och den Vilda Västern.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Lite David Eddings (inget klagande nu, tack) och Terry Pratchett.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Lite David Eddings (inget klagande nu, tack) och Terry Pratchett"

Är det månne Eddings senaste alster om tjuven Althalus du läser?
Är det någon som vet varför de översätter Pratchetts böcker i den ordning som de gör? Det verkar inte finnas någon tanke bakom det överhuvudtaget.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Terry Brooks

Jag håller just nu på att läsa Terry Brooks, Demon-serien. Den är helt ok faktiskt !!
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Dels så läser jag Historia av Herodotos. Sen så växlar jag mellan "Sidenvägen" av Jan Myrdal och "Röd Stjärna över Kina av Edgar Snow. Jag läser mycket Jan Myrdal just nu, främst hans resereportage, jag rekommenderar "Resa i Afghanistan" som har blivit tragiskt aktuell.
 
Top