Vad krävs, enligt dig, för att ge ut en rollspelsbok?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Visst sidantal, bilder, speltestning, tryck, moduler eller något annat? Att det ska "funka" är ett krav också. Tycker själv det finns spel ute redan nu som inte har det som krav, men förklara då vad "funka" innebär för dig.

Vad tycker du är minimum viable product för att du ska känna dig ens så mycket som halvnöjd med att ha fått ut ett rollspel?

Anledningen varför jag skapar tråden är för att jag tror att folk har för höga krav på vad en rollspelsbok ska vara för något.

[edit] Notera att detta är i spelmakarforumet och att frågan handlar om just om DU ska ge ut ett rollspel.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vad tycker du är minimum viable product för att du ska känna dig ens så mycket som halvnöjd med att ha fått ut ett rollspel?
Nåt sånthär kan göra mig taggad nog att spendera pengar:
  • Att någon jag litar på hypar spelet. Det här kan faktiskt skriva över typ alla andra kriterier och få mig att köpa i stort sett vad som helst som är rollspelsrelaterat.
  • Att det är en komplett produkt. Jag skall helst inte behöva mer än EN bok, potentiellt box, och det skall gå att få allt jag behöver i ett enda inköp. Om det exempelvis krävs specialtärningar så vill jag att de följer med. Eller som med Good Society, där kortleken följer med boken—föredömligt.
  • Att det finns något unikt med spelet, som jag inte sett förut. Kan vara en regelmekanik. Kan vara en spelstil. Kan vara en premiss. Kan rentav vara en setting, även om det numera hamnar väldigt lågt i min priolista. Med Degenesis så var egentligen det mest unika de helt skyhöga produktionsvärdena, som kändes intressanta att utforska.
  • Att spelet är spelbart och inte "buggigt". Helst speltestat och designat seriöst ur ett systemperspektiv, om det är systemet som är intressant. Annars korrläst och genomarbetat så det inte känns som ett hafsverk.
För min egna del skulle jag inte vilja släppa ett rollspel om jag inte hade testat det under en lång tid inför släppet. Spel är till för att spelas, och om inte ens du själv som författare spelar ditt spel kan jag tycka det känns konstigt att förvänta sig att andra vill göra det. Men det handlar nog som mest om vad författaren tycker är kul att göra, åtminstone i mindre hobbyproduktioner.

Men kanske leder den här viljan att testa saker massvis—i kombination med lathet—till varför jag inte släppt något rollspel. ;)

Anledningen varför jag skapar tråden är för att jag tror att folk har för höga krav på vad en rollspelsbok ska vara för något.
Min iakttagelse är nästan tvärtom, att "folk" verkar ha för låga krav. Men det är ju ytterst en smaksak, och därför knappast intressant i sammanhanget!
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
För regler:
Mycket lite. Typ 16 sidor samt eventuellt lika mycket med regler för specialare som spelet innehåller. Tänk magi, skeppsstrid, dramaregler, viktiga roller etc etc.

För scenarion:
Extremt lite. Asså, 8 sidor räcker för att göra ett bra scenario. Lite personer, grupper etc. och en plats.

Allt handlar om vad det handlar om.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
A thousand thousand islands är ett bra exempel på minimum för mig, A5 zine packat med inspirerande bilder och korta suggestiva beskrivningar. Nu med covid skepper de inte så kan inte se priset per tryckt zine längre men minns det som "lagom". Dessto högre pris börjar genast och i väldigt rask takt ställa väldigt mycket högre krav på innehållet. Strösslade med dessa som hand-outs under sista (3:e) delen av Tatters of the King och spelarna älskade det. Lär dyka upp igen när jag spelleder Yoon-Suin om inte annat samt att det kommit två nya som jag inte har.


 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Mina krav är rätt långa. Jag vill ha något som ger mig något peppigt.

Oftast kan det vara intressant speldesign (för mig just då, beroende påvad jag tycker är intressant just då), men det kan lika gärna vara vacker artwork, kittlande världsbygge, att vi ska spela spelet och det är bra att ha en bok då, att det är en intressantdel av sveriges rollspelshistoria, att jag är nostalgisk, etc.

Jag kan se olika kvaliteter i olika rollspelsböcker
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Kraven för att ge ut en bok är för mig helt frånskilt kraven jag har för att köpa en. Jag köper i princip aldrig en fysisk bok, och ytterst ytterst sällan en pdf. Men jag har gett ut typ allt som jag gjort "klart" i någon mån: Shipmates, Harry's Hellhouse, Crypt of the Archangel, Arkipelago Arcana, Mega City Mage Punk. Om det är i ett skick där jag själv skulle kunna ta till mig materialet och spelleda det så är det värt att ge ut. Om någon sen vill köpa det eller inte bryr jag mig inte hemskt mycket om :D
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag skulle nog ha som krav att jag hunnit speltesta tillräckligt mycket för att jag ska se att det gör det jag vill att det ska göra, helst både som spelledare och spelare, samt att jag lyckats förmedla vad spelet ämnar göra och hur det är tänkt att spelas på ett sätt som motar bort och lockar till sig rätt grupper.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Egentligen: Att spelet kan ge glädje åt någon annan.
I praktiken: Att jag känner att jag har gjort så gott jag kunnat med att slipa spelet (inom rimliga gränser, eftersom jag troligtvis gör det helt ideellt).

Jag vill dock säga emot att det räcker med 8 sidor för ett bra scenario. Det räcker med 1. ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Måsten
Jag skulle vilja ha en bra ide, ett tydligt designmål och lust att göra den research som sånt jag skriver kräver. Budget till bilder / att bilder löses på annat sett. Några extravändor korr. Ett snyggt rollformulär.

Bör
Gärna en outline för vad produktlinjen ska vara, så det finns möjlighet att jobba på bok 2 i stället för att behöva hitta på den från grunden.
Ta fram nya regler i stället för att bara låna. Speltesta de reglerna.
Bifoga ett introäventyr.

Trevligt om det går
Utvidga boken med mer kampanj-material.
”rikitg” formgivning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Alltså jag vet inte riktigt. Om det ska vara en rollspels-"bok" så måste det vara tillräckligt med sidor för att göra en bok av, antar jag? Jag har ju gjort rollspel på dubbelsidig A4. Räknas det som att "ge ut en rollspelsbok"? Eller de två spel jag skrev i Haiku-utmaningen? Jag ser definitivt "plita ned reglerna i en forumstråd" som att "ge ut" ett rollspel. Många av mina spel har spelats väldigt flitigt medan de bara funnits nedskrivna i forumstrådar. Eller för den delen bara funnits i mitt huvud. Det blir ju bara definitionsfråga av det. Det som krävs för att jag ska dela med mig av ett rollspel är att jag ska orka skriva ned det. Om frågan är vad som krävs för att jag ska sätta ihop en bok är det:
  1. Att det är ett stort rollspel med många sidor (alltså 16+).
  2. Att jag orkar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett litet udda krav:
Om det är ett rollspel som ska säljas i butik ska boken vara så tjock att man kan läsa titeln på bokryggen.
Även om jag tycker om små rollspel och har flera rollspel i min samling som bara är A4-papper vikta på mitten och häftade med häftklamrar, så fungerar inte dessa i butik då man inte ser vad det är för spel så de "försvinner" bland allt annat.
Fanzines och äventyr kan vara så små för de står ofta på en egen hylla, men små rollspel står tillsammans med större rollspel och försvinner.

Så någonstans runt hundra sidor i pocketformat är nog minimum om det ska säljas i butik..
Ska de säljas på Lulu eller Drivethrou kan det givetvis vara tunnare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Visst sidantal, bilder, speltestning, tryck, moduler eller något annat? Att det ska "funka" är ett krav också. Tycker själv det finns spel ute redan nu som inte har det som krav, men förklara då vad "funka" innebär för dig.

Vad tycker du är minimum viable product för att du ska känna dig ens så mycket som halvnöjd med att ha fått ut ett rollspel?

Anledningen varför jag skapar tråden är för att jag tror att folk har för höga krav på vad en rollspelsbok ska vara för något.

[edit] Notera att detta är i spelmakarforumet och att frågan handlar om just om DU ska ge ut ett rollspel.
Välskrivet, välkorrat, vällayoutat, bra illustrerat och naturligtvis ett kickass innehåll! Sidantal spelar ingen som helst roll. Det viktigaste är dock att spelet behöver ett raison d'être, eller USP som kidsen säger (men det vittnar om att man har man lagt ribban för lågt ;) ).

Ps. Jag har väldigt höga krav :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Inte för hög tröskel
Det finns så många spel att läsa/spela. Om spelet inte lyckats få mig pepp efter de första 10 sidorna så pallar jag inte.

Komplett
När jag läst spelet vill jag kunna spela det direkt. Det ska finnas minst ett äventyr med i regelboken.

Inte för omständiga regler
Jag vill kunna förstå reglerna bra efter en genomläsning, inte nödvändigtvis järnkoll på allt men ändå en hyfsad känsla för de flesta system etc.

Edit: detta är alltså också de krav jag ställer på mina egna alster.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
För att våga ge ut ett spel? Som jag tänker mig att folk ska betala för?
  • Texten behöver vara klar (alltså ordentligt genomarbetad och korrad).
  • Ett vettigt namn.
  • Bilder, typ 1 bild per 5 sidor eller så (räcker med enklare skisser för min del).
  • 3+ färdiga äventyr tillgängliga, antingen i tryck eller för nedladdning (kan vara fristående eller sammanhängande).
Den sista punken skulle kunna ersättas med en bra "unique selling point", men jag tycker tillhörande äventyr i sig är en USP. Om jag tänker lägga upp spelet bara för gratis nedladdning är det bara de två första punkterna som behövs, och då har jag relativt låga krav på genomarbetningen och korren).

Men jag har ingen bestämd uppfattning om sidantal och sånt. Utom möjligen att jag tycker att spel över 100 sidor definitivt är för långa. Jag tror jag tycker spel över 50 sidor är för långa nu för tiden, och det är tänkt att omfatta alla regler + spelvärld =D
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Extremt osannolikt att jag skulle ge ut något, men om jag rollspelar att jag är en person som skulle göra det så fastnar jag lite i var gränsen går mellan ett rollspelshäfte och en rollspelsbok (så det här blev ett töntigt definitionsinlägg).

Köper jag en produkt som kallas bok och det inte känns genomarbetat, med nåt slags fluff och utfyllnad och inte bara "ett koncept" eller "en regelkärna" så skulle jag nog känna att det inte var ett klockrent köp. Ladda hem en gratis-pdf på ett par sidor med nåt att inspirerande är en annan femma, men då ser jag det inte riktigt som något man har "gett ut".

Hoppas nån fick ut mer av det här inlägget än vad jag fick av att skriva det för det här kändes inte så givande. :D
 
Top