RECENSION Degenesis Rebirth

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Det här kommer ta lång tid att recensera, för Degenesis är något av ett mastodontspel. Men det är intressant nog att ta sig igenom och känns som den absoluta motsatsen till minimalismen i Shinobigami eller Sorcerer. Mitt långsiktiga mål är att läsa mig igenom hela rollspelssamlingen.

Första boken kallas Primal Punk och gottar ned sig i spelvärlden.

The Jackal's Prophecy
Ett närmast poetiskt försök till introduktion, som använder en serie nummer för att symbolisera olika saker. Lite mystiskt, lite otäckt, men på det stora hela ganska ointressant. Kanske är jag för tråkig som person helt enkelt och detta är egentligen inspirerande genialt. Snyggt är det i alla fall. Löjligt välillustrerat, och otroligt hög kvalitet på papper och egentligen allting. Det här gäller hela produkten Degenesis, och eftersom jag är här för materialet i sig kommer jag nog inte nämna det igen.

Primal Punk
Kort mer praktisk introsektion. Blandar små noveller från världen med mer matnyttig information som vad de två böckerna innehåller och den klassiska "What is a role playing game?"-blurben.

Chapter 1: Forward
Jorden går under 2073, när en svärm av meteoriter träffar planeten. Stora kratrar uppstår och kartan ritas om inom ett par dagar. Majoriteten av mänskligheten utplånas. Men inte hela. Från ruinerna växer genom århundraden nya kulturer fram. Problemet är att där också finns något annat. Något som följde med asteroiderna och som nu infekterar oss, förgör oss inifrån, och gör det svårare att lita på varandra. Infektion och sepsis påverkar både oss och vår natur. Ur askan från apokalypsen klättrar Homo Degenesis--vår efterträdare och förgörare. Kapitlet har en stämningsfull genomgång av alla kulturer, klaner, och centrala konflikter, som utgör spelvärlden. Det är väldigt väldigt mörkt, men tar också behörigt avstånd från själva undergången genom att rollspelet utspelar sig mer än 500 år senare, kring 2590-talet.

Kapitlet är ganska svårt att läsa initialt, för spelet använder mängder av egna uttryck, som många gånger är förvrängningar av moderna uttryck. Spitalians är exempelvis gruppen som baserar sig på "Hospitalier" och vill bevara vetenskap och mänsklighet. Det blandar också friskt mellan små stämningsnoveller och ren fakta, och det är aldrig självklart vad som är vad. Men på det stora hela, när en väl kommer in i sättet det är skrivet, så är det väldigt dystert och stämningsfullt. Jag blir helt klart nyfiken på de olika kulturerna och kulterna.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Chapter 2: Cultures
Det här är ett stort kapitel. Ett av de två stora kapitlen i hela boken; det andra (och det jag faktiskt ser mest fram emot att läsa) heter Cults.

Även här blandas stämningsnoveller och informationstexter ganska vårdslöst. Men fokuset är lite annorlunda. Du får lära dig om människor som lever i Degenesis nutid, och "cultures" översätts framförallt till geografiska regioner. Världskartan känns såklart igen, eftersom det är vår egna värld, men de kulturella linjerna är annorlunda. Det är även lite uppfriskande att fokuset är på Europa runt Medelhavet. Afrika spelar en väldigt stor roll i spelet, av flera anledningar.

Världskartan går att slänga getögon på här: https://img2.storyblok.com/0x0/filt.../41cd93d484/degenesis-world-map-2598ad-5k.jpg

Eftersom det är många sidor och mycket text kommer det ta mig lite tid att gå igenom alla kulturer, men jag får uppdatera det här skrivandet i takt med att jag läser helt enkelt.

Först ut är kulturen BORCA (Legacy of the Ancients). De lever jämte en askkrater, men lever på det stora hela fria från korruption och infektion. Här är alla grupper starka som försöker bekämpa eländet som följde med asteroiderna. Spitalians jagar reda på den infektion som finns. Chroniclers samlar på sig den information som finns. Judges håller ordning och reda. Stora städer som Justitian har vuxit upp som en sorts monument till forntidens civilisation. Det är en stabil kultur. I alla fall på den västra sidan. På den östra sidan är saker mer osäkra, och för att färdas mellan dem måste du betala för att resa genom Hellveticas (Schweiz) hårt bevakade fort och bunkrar. Borca är också oroligt. Inbördeskrig står vid dörren, och vem vet vad som egentligen ruvar i östra Borca? Men just nu går det att njuta av relativ frid och fröjd.

Andra kulturen är FRANKA (The Swarm). De insektsinfekterade resterna av Frankrike. Här kryper och krälar en svärm av bevingade och krälande kryp, som styrs av Pheromancers, och termittorn och getingbon infekterar all arkitektur. Stora delar av området är helt förlorat till den här pesten av insekter, och den människa som vågar sig dit blir assimilerad som del av svärmen. Längs kusterna har Afrika monterat ned och tagit med sig den mesta teknologin och lämnat ruiner kvar. Men det finns fortfarande bastioner av motstånd, som med hjälp av Spitalians och andra försöker bekämpa insekternas spridning. Men för att göra det måste de ha Mardukolja--en substans som gör dig resistent mot Pheromancers feromoner. Men tyvärr kan den bara framställas av ämnen från insektssvärmens hjärta.
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Tredje kulturen kallas POLLEN (Eternal Wanderings) och är väl lite extra vitsigt döpt eftersom den är förlagd kring Polen, och dessutom sargats ganska hårt av sporer från asteroiderna som föll. Först föddes barn med märkliga utväxter, som betedde sig konstigt och slutligen bara försvann ut i obygden. Vissa av dem förvandlades över tid till torn av ben och kött, med spindlar krälandes längs deras skinn. Landet är fullt av spindlar. Hela städer har täckts av spindelnät. Sedan växte det upp fraktala skogar vars grenar dignade av förbjuden frukt. Skogarna växer upp på timmar, och det är en sorts tillitstest att äta bark från träden som tillagats av Pollen-klanerna. Om de inte lagats rätt kommer du dö. Om du vägrar äta kommer klanerna inte interagera med dig igen. Den här kulturen är kaotisk och framförallt nomadisk, även om det finns ett antal städer där artefakthandel och andra sysslor förekommer. Det är också det hittills rörigaste jag läst i boken.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Fjärde kulturen är BALKHAN (The Wild Lands). Ett land med stekande somrar och isande vintrar. Ett land där det inte regnar; regnet öser ned. Folket är lika hårda, men de enar sig och står sida vid sida när det kommer externa hot. I alla fall till dess hotet slagits bort. Jämte de här stammarna finns också bunkrar från projektet Tannhäuser: när the Recombination Group (ett storföretag i forntiden) grävde valv dit utvalda människor fick flytta. Nu, när dörrarna öppnats flera hundra år senare, är det bleka spöken som träder fram för att stjäla grödor och andra livsviktiga saker i natten. Komplettera sina sinande underjordiska förråd i väntan på att deras sovande gudar skall vakna och leda dem till ytan på allvar. I Balkhan finns även storstäder, en av dem--hårt bevakad--är i det närmaste orörd av sporer och elände.

Lite notis om hur de här beskrivningarna ser ut. Varje kultur beskrivs på 10-15 sidor med en blandning av historiska händelser, viktiga städer, äventyrsfrön, och stämningsnoveller. Vissa är flummigare än andra. Kulterna (som tas upp i nästa kapitel) bakas in överallt, vilket efter ett tag gör det lättare att följa vad som beskrivs. Men texten har en väldigt hög tröskel på grund av alla dessa uttryck, namn, etc. Det känns lite "culture gaming" över det hela.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Femte kulturen, HYBRISPANIA (The Killing Fields), är det sönderkrigade Spanien. För 200 år sedan fick ledarskapet för sig att komplettera den raserade Gibraltarbron med mer arkitektur och plundra Afrika på olja för att hålla lamporna i Madrid brinnande. Det slutade med att de blev förföljda långt upp i det egna landet, mördade, torterade, och inte lyckades stoppa förlusten förrän de upplöste sina trupper och bildade gerillagrupper istället som stred mycket fulare. Allt detta krigandet och mördandet har skapat ett land som dyrkar martyrer--alla de som dött i kampen--och som kämpar för frihet mer än något annat. "Fighting is the Guerrero's job. Everything else is a childish distraction". Krig och kamp är så centralt i den här kulturen att varje stad har en arena där unga krigare får delta i ritualiserad strid.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
7,702
Location
Fallen Umber
Lite notis om hur de här beskrivningarna ser ut. Varje kultur beskrivs på 10-15 sidor med en blandning av historiska händelser, viktiga städer, äventyrsfrön, och stämningsnoveller. Vissa är flummigare än andra. Kulterna (som tas upp i nästa kapitel) bakas in överallt, vilket efter ett tag gör det lättare att följa vad som beskrivs. Men texten har en väldigt hög tröskel på grund av alla dessa uttryck, namn, etc. Det känns lite "culture gaming" över det hela.
Synd. Som du beskriver det skulle det kunna vara max en sida sammanfattning och 1-2 sidor slumptabeller för att generera äventyrsfrön och andra krokar per region och ändå funka fint. För det låter ändå rätt intressant. Som en kombination av Engel och Tribe 8 eller något. Jag är ju alltid svag för invaderande insektsmonster också.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Som du beskriver det skulle det kunna vara max en sida sammanfattning och 1-2 sidor slumptabeller för att generera äventyrsfrön och andra krokar per region och ändå funka fint.
Jag tror att allt leder in i en ganska omfattande metaplot i slutänden, för det nämns namn på viktiga personer och monster och fenomen som känns som en upptakt. Det finns en boktrilogi utöver grundböckerna som innehåller en kampanj nämligen.

Men ja. Minimalism har bara inte varit målet här. :)
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
PURGARE (Land of the Chosen). Ett land av vidskepelse och familjeband. Där religion och folktro regerar folks sinnen. Men här finns även krig; framförallt det bittra långa kriget mellan Balkhans och Purgans. Smolk i bägaren på vad Anabaptists (typ en kyrka; mer om den i kultkapitlet) tror är en av Edens fyra floder. De ser Purgans som utvalda. Regionen är dock väldigt splittrad. Den angränsar till andra regioner som bland andra Spitalians vill komma åt, och både interna och externa konflikter tär regionen. Samlare från Borca besöker Venedig. I likhet med de andra kulturerna är det en splittrad region, men den är åtminstone inte en pesthärd likt Franka. Men den drömmer också om fornstora dagar, när stadsstaterna var enade.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
7,702
Location
Fallen Umber
(Jag gillar den här tråden jättemycket, säg till om jag går för mycket off topic.)

Det här gav mig en idé: person A beskriver ett spel som person B inte läst, och person B skriver ett spel utifrån dessa beskrivningar. Lite viskleken fast rollspelsskrivande. Man kokar ner ett spel till dess beståndsdelar, men filtrerat genom vad någon annan tycker är bäst. Kunde bli kul?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,126
Hellvetica, Pollen, Balkhan... och folk klagar på ordvitsarna i mutant...
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
AFRICA (The Lion Rampant). Sista kulturen, men verkligen inte den minsta. Norra Afrika friades från asteroidnedslagen, även om en asteroid strök över kontinenten och brände en djup fåra i den i sitt kölvatten. Dhoruba kallas den här fåran, och runt den har onaturliga skogar med hexagon- och oktagonformade blad och giftiga frukter vuxit fram. Skogar som äter ditt sinne—psychovores. Men norrut, längs Medelhavets södra kust och Sahara i inlandet, har katastrofen skapat en fantastisk djungel. Afrika är rikt, och har klarat sig bättre än någon annan region. Det har gjort dem till herrarna på täppan. De handlar genom sin rika Bank of Commerce, men de plundrar också “kråkorna”, som de kallar de vita europeerna. Afrika är världens centrum, och vita slavar sonar för forntidens brott, samtidigt som kriget mot Hybrispania och interna konflikter ibland hotar ordningen. Men aldrig länge.

Bifogar en bild från första Africa-uppslaget, som en påminnelse om hur påkostat spelet känns.
 

Attachments

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Hellvetica, Pollen, Balkhan... och folk klagar på ordvitsarna i mutant...
Känslan på spelet överlag är att det snarare representerar en bastardisering av språket som skett genom åren än det är tänkt som ordvitsar. Det är väldigt dystert och mörkt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,126
Känslan på spelet överlag är att det snarare representerar en bastardisering av språket som skett genom åren än det är tänkt som ordvitsar. Det är väldigt dystert och mörkt.
Nu är jag inte med. Ingame är det ju alltid en bastardisering av språket - även i Mutant. Och att låtsas att "Hellvetien" inte är en ordvits är ju ännu värre..
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Och att låtsas att "Hellvetien" inte är en ordvits är ju ännu värre..
Jag tror bara inte det är tänkt så. Mutant är ju skrivet på ett sätt där ordvitsarna passar in väldigt bra. Degenesis försöker vara nästan lite poetiskt apokalyptiskt. Jag TROR helt enkelt inte att intentionen är att vitsa, utan att knyta saker till nutiden som en avlägsen forntid. Det är helt enkelt inte skrivet på det sättet.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Chapter Three: Cults
Ett till stort kapitel, som utgör resten av boken mer eller mindre. Kapitlet går igenom världens tretton kulter. Vi kan kalla dem fraktioner eller organisationer. Det är en väldigt blandad kompott. Varje kult beskrivs på ungefär samma sätt, med bakgrundsinformation, motivation, deras högkvarter i detalj, deras olika nivåer ("ranks") som jag antar att rollpersoner kan sträva efter, samt även vad de tycker om de andra kulterna; och slutligen tre exempelkaraktärer (SLPs). Som i övriga boken blandas ren fakta med berättelser, äventyrskrokar, och annat lite hejvilt. Alltihop på typ 15 sidor per kult.

SPITALIANS (The Last Bastion). Från sitt högkvarter, kallat "The Spital" (en bastardisering av Hospital enligt skaparna), forskar Spitalierna på The Primer, som är urformen av alla sporer, insektspester, fraktalskogar, och andra fenomen som vuxit upp under de senaste 500 åren. Spitalierna är övertygade om att kampen mot denna otäcka utomjordiska pesthärd är den viktigaste kampen mänskligheten har att utkämpa. Renlighet och vetenskap är ledmotivet. Spitalierna rakar huvudena, smörjer sig själva med oljor, delar ut vaccin, och klär sig i gasmasker. De säljer läkemedel och sjukvård, men de marscherar också mot de korrupta och bränner skoningslöst ned byar dit sporerna sprider sig. De ser sig själva som mänsklighetens enda hopp, och ser med misstänksamhet på de andra fraktionerna. Även om de har flera försiktiga allianser—till och med med Africa.

1609762141545.png
Den vit-svarta krigaren är en spitalier; slåss här mot en sepsis-infekterad.
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
CHRONICLERS (The Omniscient). Före katastrofen fanns en informationsström som innehöll hela världens kunskap. Krönikörerna minns den som "The Stream", och har gjort till sin heliga uppgift att återuppväcka den. Där de övriga kulterna lever i nuet lever krönikörerna i det förgångna. Från början sökte de kunskap ostört, men eftersom de andra grupperna tog till våld krävdes mer än att samla artefakter på hög. Genom kunskap gjorde de sig själva till makten bakom tronen. När någon inte ger krönikörerna sitt stöd, eller försvarar dem från de våldsamma kulterna, så läcker sanningen fram inom kort. De maskerade sig och började tala genom högtalare. En yta av teknologisk hotfullhet som ger dem minst lika mycket respekt som allt deras kunnande och all deras teknologi. Många är vidskepligt rädda för krönikörerna. I själva kulten är din roll varierad baserad på vad du kan. Rekryter är genier, savanter, autister; individer som sällan gör nytta i de andra kulterna, men som har de intellektuella (och gärna lite fanatiska) egenskaperna krönikörerna önskar. Om du visar dig god nog får du en mentor, som hjälper dig ta dig vidare. Du kommer gå upp i "level", du kommer förbättra din "bios", och streckkoden som etsas in i din panna kan identifiera dig (och din värdighet) för krönikörernas alla maskiner.

1609763372338.png
En krönikör, i all sin teknologiska prakt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
2,819
PURGARE (Land of the Chosen). Ett land av vidskepelse och familjeband. Där religion och folktro regerar folks sinnen. Men här finns även krig; framförallt det bittra långa kriget mellan Balkhans och Purgans. Smolk i bägaren på vad Anabaptists (typ en kyrka; mer om den i kultkapitlet) tror är en av Edens fyra floder. De ser Purgans som utvalda. Regionen är dock väldigt splittrad. Den angränsar till andra regioner som bland andra Spitalians vill komma åt, och både interna och externa konflikter tär regionen. Samlare från Borca besöker Venedig. I likhet med de andra kulturerna är det en splittrad region, men den är åtminstone inte en pesthärd likt Franka. Men den drömmer också om fornstora dagar, när stadsstaterna var enade.
Öh, anabaptister finns ju på riktigt. Hur har de tänkt här?
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,737
Location
Uppsala
Öh, anabaptister finns ju på riktigt. Hur har de tänkt här?
Tja, det utspelar sig ju i en halvavlägsen framtid (runt 2590), i vår egna värld? Att mixa in faktiska fenomen känns rätt passande, ärligt talat.
 
Top