Nekromanti Vad kostar?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Den store Ost-lorden Konrad Konvalj stegar in på värdshuset "Tre stop". Hans mage skriker verkligen efter en mustig cognacsmedwurst och ett stop mjöd eller tre..

Jaja. Nu till mig egentliga fråga:

I Eons magnifika och underbara värld finns det priser på det mesta i "prislistan". Dock så saknas sådant som jag just i detta nu söker! Mina spelare är väldigt intresserad av att slå sig in i bland annat fastighetsbranschen. Under gårdagens spelmöte försökte de köpa loss en etablerad taverna nere i Talon´s hamn, men det hela sket sig på grund av min okunskap i detta ämne.

Är det någon som är skillad på detta, och kan lära upp en Noob som mig?

Vad kostar exempelvis värdshuset "Gyllene Gåsen"? För att ha något att kolla upp priset mot kanske det vore bra att fastslå ett pris på "Skabbiga Gåsen" också.

Fnuck.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förmodligen är inte frågan så mycket som "vad kostar det" utan snarare "vem är villig att sälja sitt livebröd?"




/Poseur- väldigt tråkig men ska på bio nu
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Om man ska bygga upp ett eget finns väl lite listor för vad som går åt till olika sorters byggnader i Riddaren och hur lång tid det tar att bygga (och vad eventuella hantverkare kostar). Där finns väl även lite om vad tunnor med vin och mjöd kostar att köpa in.

Ska man köpa ett existerande blir det väl billigare/dyrare beroende på hur populärt stället är, hur mycket reparationer som behövs osv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Möjligen kan priserna på fastigheter jämföras med priserna på fartyg i Sjöfarare & Pirater, det borde ge ett humm. Jag får dock erkänna att jag har absolut noll koll på hur mark- och fastighetsägande i städer fungerade irl under medeltiden (jag vet lite om hur det var under antiken dock), så jag är nyfiken om någon vet.

- Ymir, skäms lite
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Ska se om jag kan ta och leta fram Riddaren och sjöfarare & Pirater och börja räkna lite.

Återkommer med resultat!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Poseur said:
Förmodligen är inte frågan så mycket som "vad kostar det" utan snarare "vem är villig att sälja sitt livebröd?"




/Poseur- väldigt tråkig men ska på bio nu
Hehe..Visst är det så, men jag som SL tänker ju inte sätta käppar i hjulen för dem. Vill de slå sig in i branschen och få en skaplig start genom att köpa sig en befintlig och hyffsat etablerat sylta så är det klart att jag måste göra mitt yttersta för att driva spelet vidare.

Kan ju lägga till att jag inte har någon av dessa böcker, men ser det som mitt nästa mission att införskaffa dessa om det är där hjälpen finns!

Är ju svårt att uppskatta priser från intet när jag inte har nått att jämföra med.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Men Ymir, hur funkade det under antiken?

Inte bara för att törsta min och eventuellt andras kunskapstörst utav även att det kanske kan öka vår förståelse över hur det fungerar i en medeltida-wanna be värld (som väl ändå har rätt mycket inslag utav antik?)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
  • Regler för och priser på sten/trähus i olika storlekar. (s 64)
  • Priser på möbler, såsom långbänkar, sängar, med mera. (s 62)
  • Priser på mat och dryck, såsom öl, vin, saltat kött/fisk med mera mätt i tunnor. (s 62)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag kommer införskaffa dessa böcker vid tillfälle. Tips och råd tages fortfarande emot, men jag skall nu sätta mig ner och knåpa ihop en egen liten prislista. Jag vill ju inte att mina spelare skall sitta där på torsdag kväll, och fortfarande inte få något korrekt pris på en mindre taverna.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Stöveltramp said:
Ska se om jag kan ta och leta fram Riddaren och sjöfarare & Pirater och börja räkna lite.

Återkommer med resultat!
Hmm... Fick för mig att det var något jag glömt av att göra.... :gremgrin: Det kom en pizza ivägen igår kväll, är på jobbet nu men gör ett nytt försök när jag kommer hem i eftermiddag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Möjligen kan priserna på fastigheter jämföras med priserna på fartyg i Sjöfarare & Pirater, det borde ge ett humm. Jag får dock erkänna att jag har absolut noll koll på hur mark- och fastighetsägande i städer fungerade irl under medeltiden (jag vet lite om hur det var under antiken dock), så jag är nyfiken om någon vet.

- Ymir, skäms lite
Det där är nåt jag också måste kolla på mera... tror inte att det fanns en fastighetsmarknad på modernt vis i alla fall. Snarare en "brukare-rätt", eftersom all mark ägdes av länsherren.. eller nåt. Hur det gick till i städer med fribrev har jag heller ingen koll på. Förmodligen var det invecklat, och hade med släkter, arv och gillen att göra. Inte bara att köpa en kåk, med andra ord.

Måste läsa på!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du bör kunna hitta ett antal trådar om det här ämnet med lite sökning; tror inte att det var så länge sedan som det var uppe senast.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Beroende på hur villig värdshusvärden är att sälja, hur stort behov denne har, hur etablerad värdshuset är och så vidare, men antagligen något tusental silver i alla fall. Om det är en liten mindre sylta a la "Slightly-under-medel gåsen" Så kanske nånstans mellan 500 och tusen silver. Och efter att jag sagt detta, titta INTE på priser på svärd är du snäll. Eller andra vapen. De priserna är helt bäng.

Ja, allt detta på en höft då förstås.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Håller med att Vapen/rustnings kostnaden ligger helt sjukt fel när man ställer upp det mot vad ett hus kostar.

Idag kostar ett bra jakt vapen 12-25.000kr och ett hus i en stad runt 1.000.000kr. Dvs minst 40 vapen för att betala 1 hus.

Däremot så ska vi ju inte glömma att industrialiseringen har gjort mycket för oss. Så låt såga minst 10-20 vapen.

Dvs att efter att "hjältarna" har besegrat ca 40 rövare så kan de växla vapen och rustningar till ett halv dant hus.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Nu börjar det likna något!

Tack för denna information. Nu har jag ju i alla fall något att utgå ifrån. Jag var inne på 100 guldmarker för en etablerad sylta nere vid hamnen i Talon...

Min prisbild må vara jävligt skev, men det beror ju på noobitet och inget annat.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Som många påpekat eller antytt så var medeltiden en tid av låg likviditet. Det vill säga, folk har inte massa cash de använder. Därför hanteras handel av varor, tjänster etc mer genom antingen byteshandel eller kredit/avbetalning (för att använda moderna termer).

Här är två sidor att kika närmre på:
http://www.hyw.com/books/history/Housing.htm
http://www.fordham.edu/halsall/source/medievalprices.html#BUILDINGS

Problemet är att översätta medeltida prisangivelser till Mundana. Man kan ta ex priset på bröd som ett basmått, men det är fortfarande extremt stor osäkerhet inbyggt (dessutom, som det påpekas, så är Mundanas prissystem redan helt skevt). Jag överlåter med varm hand till er att översätta medeltida dukater och pund till Mundanska silver :gremwink:

Jag känner inte till några exempel på att medeltiden hade en "fastighetsbransch". D.v.s. att köpa hus billigt och sälja med förtjänst. Om RP:na vill tjäna pengar är det kanske rimligare att de hyr en byggnad och startar en taverna.

Det finns ett alternativt sätt att räkna på vad en byggnad bör kosta - den måste kunna ersätta säljarens förlorade inkomst för x antal år framåt för att kunna övervägas. D.v.s. en taverna säljs inte för mindre än ett par årsinkomster.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Dvs att efter att "hjältarna" har besegrat ca 40 rövare så kan de växla vapen och rustningar till ett halv dant hus.
Fast det förutsätter ju att rövarna använder sprillans nya vapen av de dyrare varianterna och inte begagnade spjut/yxor/påkar som de lootat från stackars underbetalda karavanvakter/skoghuggare/bönder fyra år tidigare... och att RP kan sälja begagnade vapen till inköpspris oavsett skicket; SB rekommenderar halva priset för en begagnad vara.

Så antingen får man spöa betydligt fler rövare, eller börja ge sig på fiender på högre lvl, t.ex. stadsvakter (förslagsvis i en annan stad än den de tänker öppna värdshuset i).

Eller diskret ha ihjäl den tidigare ägaren, muta myndigheterna och stadsvakten till att hålla med om att de köpte bruksrätten innan han dog och på det hela slippa ha ihjäl så mycket människor ute i skogen.
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Det fanns folk som sysslade med fastighetsbranschen redan under romartiden. Vet att roms rikaste man brukade köpa hus som brann och husen bredvid av de panikslagna ägarna. Sen tog han sin personliga slav arme att släcka elden för att sen kunna sälja husen igen med en stor vinst.
 
Top