Nekromanti Vad kostar?

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Tja, jag skulle säga att du måste ge ägaren minst vad denne skulle ha tjänat på stället de närmsta tre åren.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tänkte bara påpeka att det var extremt ovanligt att man köpte hus på medeltiden. Det man gjorde var antingen att "hyra" ett hus eller bygga det själv. Hyran var ofta antingen en fast kostnad eller en procentsats av inkomsterna man fick som man betalade till ägaren(förmodligen en adelsman).
Om man nu behövde bygga sig ett hus fick man antingen fixa allting själv eller så kontaktar man närmsta riking/adelsman som ser till att bygga ett hus man kan köpa av dom kommande tio åren eller liknande.
Ofta tog då adelsmännen ut hutlösa bötessummor för småsaker för att binda folk till sina nybyggda hus (huset går sönder efter en storm och adelsmannen tar stora summor pengar och ägodelar).
Det kommer sig helt enkelt av att adelsmännen hade monopol på både pengar och mark. Dessutom ägde dom stora delar av alla resurser(skogsmark t.ex.) och nästan all hyrde mark av adelsmannen och var därför anställda av denne. Att bygga ett hus utan snickare, pengar och trä kan vara svårt.

Om man nu ska köpa en taverna skulle jag säga mellan 500 och 10 000 beroende på plats, aktivitet och kvalitet. Gyllene gåsen mitt i huvudstaden lär kosta något mer än den nedlagda tavernan leriga grisen en dagsmarch utanför. En medelklass i en storstad lär kosta en två-/tretusen, men som många redan påpekat är EONs valutor så skeva att ingen ver hur mycket dom är värda.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Lättast är väll att säga; Marknaden styr.
Vad kan de betala och vem är dom?

Är det så att spelarna är kända för att vara HJÄLTAR i ordets rätta bemärkelse så kan de säkert få tillgång till ett hus som de kan husera precis som de vill.
Av den enkla anledningen att Lorden/Högviltet då kan säga sig vara vän med hjältarna och där igenom öppna annars låsta dörrar.

Är det däremot så att deras rykte är av mindre trevlig karaktär eller helt enkelt så att ägaren ogillar dem så ökar ju priset där av.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Torsdagens spelmöte var givande, och mina kära spelare inhandlade sin första sylta.

På grund av att prisbilden är lite skev och svår att få grepp om vart det upp till mig som spelledare att hitta på ett rekordeligt pris. Med hjälp av alla Eoniter kom jag fram till att priset på den lilla tavernan Hägern skulle vara 15 guldmarker (2400 silver).

Hägern är en rätt sunkig taverna med plats för 20-25 sittande ölgäster. Två enkelrum finns för uthyrning, och en sovsal. Någon latrin finns inte, men tavernans placering är nere vid hamnen, således kan behov uträttas där.

Spelarna är inga hjältar direkt utan de är mer ett smutsigt gäng bestående av en lönnmördare, ficktjuv, svindlare, utpressare, och en fredlös tjuvskytt.

Deras plan var att med hjälp av hot och liknande finesser ta över värdshuset, och på så vis komma undan helt med betalningen. Nu blev det inte riktigt så utan istället för att betala mitt tänkta pris på 15 guldmarker blev de så illa tvungen att lasta fram hela deras kassa på 25 guldmarker!

Det såg brunt ut ett tag för mina kära spelare. Tjuvgillen, stadsvakter, och lokal pöbel var alla insyltad i det hela ett tag men det löste sig ju tillslut. Rollpersonerna kan nu kalla sig själva för krögare, men de lär inte få det lätt för många ögon är riktade mot dom..
 
Top